Ruokavaliokorvaus

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • Nuutti 56 messages09/29/2009 10:25 AM

    Sellaista mietin, että onko muita jotka on samassa tilanteessa kuin minä?

    Eli viime vuoden keväällä lääkärini laittoi mut lähetteellä jollekkin vatsa/suolistovastaanotolle jatkuvien vatsakipujen ja pahoinvoinnin takia. Siellä otettiin verikokeet ja vasta-aineet oli koholla. Sitten mut laitettiin tähystykseen, ja viime syksynä sain diagnoosin että mulla on keliakia.

    Lähetettiin mutsin kanssa kelaan se hakemus ruokavaliokorvauksesta, mutta kelassa joku urpo päätti että mulla ei muka olekaan keliakiaa, eli hakemus hylättiin. Perusteet hylkäämiselle olivat, että ohutsuolesta otetusta koepalasta kyllä näkyi keliakia, mutta ei sillä tavalla jolla kela vaatii sen näkyvän.

    Kun tehtiin valitus, se meni sinne muutoksenhakulautakuntaan, vai mikä onkaan. Ja ollut siellä se hakemus siis jo yli vuoden.. Eli multa evätään tämä pieni 21e korvaus kun joku kelassa leikkii lääkäriä. Ainut asia mikä tässä voi olla hyvää on se että jos ne päättävät myöntää korvauksen mulle, niin saan sen takautuvasti 14 kuukaudelta.

    Olen ollut yhteydessä keliakialiittoon tästä, mutta he eivät voineet tehdä asialle mitään. Samanlaisia kokemuksia kenelläkään?

  • Linda 34 messages09/29/2009 2:19 PM

    Oletko puhunut sinua hoitaneen lääkärin kanssa? Minullakin oli lieviä ongelmia saada se penteleen korvaus kun kela koko ajan lähetteli niitä mun hakemuksia takasin sillä verukkeella että ne on puutteellisia, ei näy lausonnasta sitä mitä pitäis jne. Sitten soitin viimein sairaalaan ja he saivat lähetettyä suoraan sieltä kelalle oikeanlaisen paperin.

  • Ad

  • Nuutti 56 messages09/30/2009 10:33 AM

    Olen puhunut, ja keliakialiitosta vielä sanottiin että lääkäri joka diagnosoi keliakiani on todella pätevä ja ollut tekemisissä paljon liiton kanssa. Liittokin vielä tarkasti kaikki paperit jotka kelaan oli lähetetty ja sen diagnoosipaperin yms. ja sanoivat että kaikki on oikein. :/

    Tuntuu että ihan sama mikä asia on kyseessä, niin kelassa ne ei vaan ikinä osaa hoitaa hommiaan. Tai yleensä kyse on ymmärryksen puutteesta..

  • Kari 364 messages09/30/2009 9:20 PM

    Juttuhan menee niin, että keliakia joko on tai ei oo. Mulle lääkäri oma-aloitteisesti kirjoitti lausunnon Kelalle ja Verottajalle. Yksi A4 muutama rivi. Se riitti. Tyttäreni vastaava tuli terveyskeskuksesta - eriksen pyytämällä - 7-sivuinen. Ihan samat asiat kun mulla siinä A4:ssa. Virkailijoita on aika moneen lähtöön aika monessa instanssissa Ystävän neuvo - ole itsepintainen ja samalla kohtelias, kyllä se sieltä tulee

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Amarantti 35 messages03/11/2010 7:57 PM

    Minulla on samanlainen tilanne: ruokavaliokorvaushakemus tuli hylkynä Kelalta. Oli erikoista että päätöksessä oli jopa eri tietoa, kuin mitä lääkäri antoi. Kela sepitti ihan itse että suolinukka ei ole vaurioitunut ollenkaan. Lääkäri sanoi että osittain vaurioitunut. Olen tehnyt valituksen ja kirjoitan siihen nyt itse selvityksen. MAinitsen kyllä tutkimuksen tehneen lääkärin lausunnon. - Menköön sitten vaikka muutoksenhakulautakuntaan.- Ei kai se maksa mitään se lausunto??

  • Nuutti 56 messages03/12/2010 9:10 AM

    Mulla ei ainakaan maksanut. Mutta onnea yritykselle, mulla on ollut paperi jo 19kk siellä muutoksenhakulautakunnassa.

  • Kari 364 messages03/12/2010 11:09 AM

    Nuutti, mä soittaisin asian perään. Täytynyt hukkua jonnekin..

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Ad

  • Nuutti 56 messages03/12/2010 4:21 PM

    Soiteltu on, ja edelleen jonossa. Tuntuu että kelan kanssa kaikki asiat on yhtä pelleilyä

  • Amarantti 35 messages03/15/2010 4:37 PM

    joo...kummalinen lafka..

  • Tallulah 476 messages03/15/2010 6:07 PM

    Pakko tunnustaa että mä en edes tiennyt että Kela voi kieltäytyä tuota korvausta maksamasta kun on lääkärintodistus! Mulle ainakin, silloin kun se korvaus tuli haettavaksi, sanottiin että hakemus ja lääkärintodistus ja se on siinä. Kävin lääkärissä, allekirjoitin paperit että diagnoosin tehneestä sairaalasta saa luovuttaa paperit ja lääkärintodistus tuli, ja Kelalta päätös tuli nopeasti ja fyrkat pamahtaa tilille. Onkohan tuo Kelassa virkailijakohtaista? Olen muissa asioissa asioinut Kelan kanssa (aivan liikaakin) ja sieltä tulee samasta asiasta päinvastaisia päätöksiä, riippuen siitä kuka virkailija päätöksen tekee.

    Ja mulla lääkärinlausunto maksoi, en muista kuinka paljon, taisi olla jokusen kympin ellen ihan omiani muistele.

  • Kiipuli 90 messages03/15/2010 9:56 PM

    Nyt pitää kommentoida.

    Muutoksenhakulautakunta EI ole Kela. Se on instannssi joka valvoo että Kela tekee oikeita = lainmukaisia päätöksiä, ja on Kelan ulkopuolinen taho.

    Lautakunnassa on yli vuoden jonot, mutta se ei ole Kelan vaan lautakunnan rahoittajan eli eduskunnan vika.

    Kela tekee nämä päätökset vain ja ainoastaan lääkärinlausunnon perusteella. Eli jos valitat eikä sulla ole uutta lääkärinlausuntoa, se on hukkareissu.

    Lainsäätäjä on määrännyt, mitkä pitää labra-arvot olla ja kuinka paljon suolinukkavauriota pitää olla, jotta keliakiakorvaus myönnetään. Jos nämä asiat eivät tarpeeksi selvästi lääkärinlausunnosta löydy, niin hylky siitä tulee eikä se valittamalla muutu.

    Kelalaisetkin on ihmisiä, joten joskus voi mennä päätökset vikaan. Mutta jos se asia on lautakuntaan asti edennyt, kyseessä ei ole inhimillinen virhe vaan virhe lausunnossa. Tämä siitä syystä, että kun valitus Kelaan saapuu, sen tutkii eri ihminen kuin minkä alkuperäisen päätöksen on antanut. Tämän takia kyseessä ei ole inhimillinen virhe, jos asia menee kahdelta eri ihmiseltä väärin. Silloin kyse on huonosta lausunnosta tai epäselvästä laista.

  • Kiipuli 90 messages03/15/2010 10:36 PM

    Niin, piti vielä sanoa, että ainakin luodaan jotain kriteereitä, tai ehtoja etuuksien myönnölle, niin aina joku putoaa väliin. Se on kurjaa mutta niin se vain on. Keliakiakorvauksen myönnölle on tarkat lääketieteelliset rajat, ja ihan kaikki gluteenitonta ruokaa syövät ei aina niihin rajoihin mahdu. Ihmiset ja keliakiataudit kun ovat erilaisia kuitenkin eri ihmisillä.

  • Ad

  • Jezu  Admin03/15/2010 11:02 PM

    Kiipuli kirjoitti:
    Lainsäätäjä on määrännyt, mitkä pitää labra-arvot olla ja kuinka paljon suolinukkavauriota pitää olla, jotta keliakiakorvaus myönnetään. Jos nämä asiat eivät tarpeeksi selvästi lääkärinlausunnosta löydy, niin hylky siitä tulee eikä se valittamalla muutu.

    Onko näitä määritelmiä jossain luettavissa? Voisi näyttää tohtorille, jotta osaa täyttää lääkärintodistuksen oikein Kelaa varten.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Kiipuli 90 messages03/16/2010 1:00 PM

    Kyllähän ne periaatteessa on lääkärin käytettävissä terveysportti-palvelussa.

    Mutta erittäin kyseenalaista on kuitenkin kirjoittaa lausunto, joka perustuu Kelan määritelmiin, ei faktaan.

    Lausunnossa pitää todeta löydökset, ja kela sitten katsoo sopivatko ne raja-arvoihin, ei toisinpäin. Sehän olisi valehtelua taloudellisen hyödyn nimissä, eikö?

  • Jezu  Admin03/16/2010 4:29 PM

    Kiipuli kirjoitti:
    Kyllähän ne periaatteessa on lääkärin käytettävissä terveysportti-palvelussa.

    Mutta erittäin kyseenalaista on kuitenkin kirjoittaa lausunto, joka perustuu Kelan määritelmiin, ei faktaan.

    Lausunnossa pitää todeta löydökset, ja kela sitten katsoo sopivatko ne raja-arvoihin, ei toisinpäin. Sehän olisi valehtelua taloudellisen hyödyn nimissä, eikö?

    Mutta entä jos keliakia on ihan "uusi" juttu lääkärille, eikä vaan osaa merkata asioita oikein, vaikka diagnoosi olisi selviö? En siis missään tapauksessa kannusta ihmisiä huijaamaan diagnooseissa. Loppupeleissähän se on pois meiltä "oikeilta" keliaakikoilta.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Tallulah 476 messages03/16/2010 5:38 PM

    Onko siis lääkäreillä eri arviointi keliakian suhteen kuin Kelalla? Eli lääkärillä diagnoosia tehdessään yhdet raja-arvot ja Kelalla toiset? Herää yksinkertainen kysymys että miksi ne arvot ei voi olla samat? Vai onko tämä lääkärikohtaista diagnoosia tehdessä? Ei se lääkärikohtaistakaan saisi olla kuka diagnoosin saa ja kuka ei...

  • Kiipuli 90 messages03/16/2010 7:44 PM

    Kelalla on ne raja-arvot, ja ne on kyllä lääkärikunnan ja liitonv tiedossa.

    Joskus on kuitenkin ihmisiä, jotka ovat kiikun kaakun näiden arvojen suhteen. Joillekin heistä sanotaan, kuten on täälläkin näihin törmännyt että "on kehittymässä oleva keliakia" tai muuta vastaavaa, ja että jatkaa normiruokavaliolla vielä hetken. Ja toisille sanotaan, että keliakia tulee puhkeamaan parin kuukauden/vuoden sisällä, ja kun sukurasitettakin on niin gluteeniton dietti kannattaa aloittaa. Eli tämä, miten näitä kiikunkaakun tapauksia hoidetaan, riippuu lääkäristä ja potilaan taustoista/muista sairauksista. Näin uskoisin.

    Kaikki ei ole ihan niin mustavalkoista lääketieteessä kuin voisi luulla. Ikävä kyllä, ainakun jotain rajoja vedetään, jotkut jää ulkopuolelle.

  • Ad

  • Amarantti 35 messages03/16/2010 7:45 PM

    Ihmisen pitää olla romu ennen kuin kelalta tippuu korvausta mistään...Ei riitä että suolinukka on osittain vaurioitunut; sen pitää olla kai sit kadonnut..

  • Kiipuli 90 messages03/16/2010 7:54 PM

    Täällä vielä yksi linkki

    http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kel00063&p_haku=ruokavaliokorvaus

  • Nuutti 56 messages07/24/2010 11:12 AM

    Jes! Vihdoin kahden vuoden taistelun jälkeen muutoksenhakulautakunta päätti että minulla todellakin on keliakia! Ja he myöntävät siis takautuvasti keliakiakorvaukset mulle. Itselläni siis kelaan lähetetyt hakemukset hylättiin kahdesti, eikä lääkärintodistuksia muutettu/pyydetty uusia vaan ne samat meni muutoksenhakulautakuntaan.

    Päätös tästä tuli toukokuussa, ja kesän alussa kelalta tuli tiedustelu tilinumerosta että mille tilille korvausta aletaan maksamaan. Viime viikon tiistaina soitin kelaan ja kysyin että onko lähettämäni tilinumero kenties kadonnut vai mikä on kun ei ole mitään kuulunut. Virkailija sanoo että kyllä se on saapunut perille, mutta jostain syystä kukaan ei ollut laittanut asiaa eteenpäin (?!) ja sanoi että hän laittaa heti asian eteenpäin.

    Kelan sähköisessä asiointipalvelussa ei näy vieläkään mitään, joten soitan tämän viikon keskiviikkona uudestaan kelaan. Sieltä virkailija näkee koneelta että olin soittanut viime viikolla, mutta edellinen virkailija ei ollut vienyt asiaa eteenpäin, vaan kirjoittanut tietoihini että olin tiedustellut asiasta ja pyytänyt kiirehtimään sitä. No, sitten tämä virkailija ihmettelee asiaa ja sanoo että kyllä asian olisi pitänyt mennä jo eteenpäin. Hän sanoo että asiaa aletaan selvittämään ja että minulle soitetaan kahden arkipäivän kuluessa takaisin jotta asia saadaan selvitetyksi.

    Arvatkaapa mitä? Eipä soittoa kuulunut! Ärsyttävää pelleilyä tämmönen, kun kelan kanssa mikään ei hoidu. Kukaan ei hoida mitään asioita. Ainoat asiat jotka olen saanut hoidettua on netin kautta laitetut hakemukset joihin on tullut viikossa aina päätös.

  • Jezu  Admin07/27/2010 12:41 AM

    Täytyy myöntää, että itsellä asiointi Kelan kanssa on sujunut aina hyvin. Sähköpostilla on aina saanut vastauksen ja päätökset ovat tulleet nopeasti.

    Kun sain lääkärintodistuksen keliakiasta, printtasin netistä Kelan vaatiman vammaistukianomuksen, täyttelin tarvittavat kentät, laitoin liitteeksi lääkärintodistuksen ja kiikutin ne kirjekuoressa läheisen Kelan konttorin postilaatikkoon viikonloppuna. Päätös tuli muistaakseni reilussa viikossa ja rahat näkyivät takautuvasti tilillä kuukauden sisällä. Ja tämä tapahtui siis Helsingissä.

    Kannattaa tosiaan aina kommunikoida sähköpostilla tai kirjeitse, niin jää todisteet mitä on sovittu

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,02s