Sairaalaruoka

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • Pulla 267 messages11/16/2009 10:50 PM

    Minulla on tässä mustaa valkoisella, että jos sairaalassa unohdetaan jonkun potilaan ruoka, hänelle tuodaan jonkun toisen potilaan ruoka. Tulee vaan mieleen, miten mahtaa olla potilasturvallisuuden laita esimerkiksi keliakiapotilaan kohdalla. Laitoin tästä palautetta Tyksiin, jossa siis "hyödynnetään ruokatarjottimia kotiin päässeiden potilaiden jäljiltä". Sanamuoto on sinänsä aika hauska.

  • Tallulah 476 messages11/17/2009 1:22 PM

    No en usko että keliaakikolle tai kenellekään ruoka-allergiselle tuotaisiin kenen tahansa ruoka. Vai onko joskus jollekin käynyt näin? Itse olen ollut kahdesti sairaalassa eikä mitään ongelmia ollut ruuan kanssa.

  • Ad

  • Reetta  719 messages11/17/2009 2:12 PM

    Itselläni yksi kokemus sairaalassaolosta keliaakikkona. Tosin vain perjantaina sisälle ja lauantaina iltapäivällä kotia. Ruokahuolto pelasi tosi hyvin. Ruokaa tuodessaan tämä henkilö vielä mainitsi jotain tyyliin, että kyseessä gluteeniton ruoka. Tieto ruokavaliosta kirjattiin jo ennen leikkausta ja dokumentiksi sairaalaan jäi vielä itse täyttämäni esitietolomake, jossa myös tieto.

    Samaa mieltä tästä asiasta kuin Tallulah. Luotan sairaalaruokaan.

  • mankeli 14 messages11/17/2009 2:43 PM

    Minulle tehtiin lapsena gastroskopiakontrolli nukutuksessa ja herättyäni tarjolla oli leipää. Unenpöpperössä olin jo haukkaamassa leipää kun isäni huomasi kysyä oliko tarjoilu varmasti gluteenitonta. No, eihän se ollut.

    Huvittavaa sinänsä kun juuri gastroskopiasta saavuin..

  • Suviih  629 messages11/17/2009 2:57 PM

    Omalla kohdallani on homma sujunut niinä harvoina kertoina kun sairaalassa olen ollut, ainakin näin uskoisin sillä oireita ei ole tullut ja leipäkin on ollut moilasen pakasteleipää.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Iita 7 messages11/18/2009 7:30 AM

    Olin vuosi sitten keskussairaalan osastolla pari päivää ja aattelin, että kerranki saa syödä rauhallisin mielin varmasti gluteenitonta. Aamiaiseksi tuotiin hirssipuuroa ja RUISLEIPÄÄ. Mainitsin tuojalle leivästä ja vastauksena sain vain "en tiiä miksi se on siinä - jätä syömättä". Ei oikein luottamusta herättänyt. Annoin palautetta keittiöön, mutta en tiedä menikö se koskaan perille.

  • keliaiti 36 messages11/19/2009 12:03 AM

    Sairaalassa tapahtunutta (useammin kuin kerran): Ruuan jako tilanteessa käyttävät samoja pihtejä tavalliseen leipään ja gluteenittomaan. Asiasta huomautettu toisen hlökuntaan kuuluvan toimesta. Tuloksena, että huomauttelija ei enää osallistunut ruuan jakoon. Kuulemma ihan tyhjänpäiväistä, kun näin on AINA tehty. Kuulostaa lupaavalta!

  • Ad

  • LG1982  164 messages12/05/2009 8:41 PM

    Oon todellakin saanut väärää ruokaa sairaalassa! Julkisella puolella niin kiire, etteivät he ehdi tarkastaa asiaa tai heillä EVVK-asenne, tieto ei mene avustavalle henkilökunnalle tai he eivät tiedä mitä keliakia tarkoittaa... Mikä tahansa syy onkin, niin käytännössä joka kerta ruoka mennyt vaihtoon. Vähintään leipä on ruisleipää, jos muutoin ruoka sopivaa olisikin.

  • maippi 26 messages12/09/2009 10:45 PM

    Hassua, mutta itse hoitoalan ammattilaisena suhtaudun todella epäillen siihen, että saisin gluteenitonta ruokaa sairaalassa. Potilaana on hieman epämiellyttäviä kokemuksia asiasta ja toivon todella, että ruokaa jakavat henkilöt ottavat tosissaan "ohjelaput" potilaan ruokavalioista. Tarjotin menee monien käsien läpi ja kaikki eivät välttämättä ole tietoisia gluteenittoman ruokavalion periaatteista tai eivät tiedä asiasta. Meidän keliaakikkojen tulee siis (valitettavasti) edelleen olla tarkkana ja tiedottaa siitä, miten ehdotonta gluteenittomuus terveydellemme on.

  • seurausjasyy 10 messages01/18/2010 11:37 AM

    itse huomasin sen minkälainen ongelma henkilökunnalle erityisruokavaliot on kun olin E-Kks:ssa poikaa tekemässä. Niille oli ihan hirvittävä ongelma se etten syöny leipää enkä pullaa, myöskään gluteenittomina, kun en vain ole niin pullan ja leivän ystävä yleensäkään. Ei ne varmaan ajatellu että se urputus kuuluu kyllä sinne huoneeseen todella hyvin. "no eihän se voi syödä mitään" ja "mitä sille nyt muka voi sitten viedä" olin siis sanonut että hedelmiä, leivänpäällisiä yms voi kyllä tuoda ihan ilman sitä leipää/kahvileipää

  • sesse 21 messages01/24/2010 7:40 AM

    Olin sektion jäljiltä sairaalassa viisi päivää.
    Minulle tuotiin parina ekana päivänä ruoka tarjottimella vuoteeseen, koska olin niin kipeä.
    Hoitaja laittoi tarjottimen eteeni ja olin alkamassa syömään, kun katsoin että todella herkullisen näköinen leipä, gluteenittomaksi! Asia epäilytti, joten kysäisin hoitajalta onko leipä varmasti gluteeniton? Ei kuulemma ole, ei hän tiennyt että jollekkin piti gluteenitonta tuoda (virolainen hoitaja). Ongelmia ruuan kanssa tuli näiden viiden päivänä aikana kokoajan. Yhtenä iltapalana olisi ollut maukkaita karjalanpiirakoita, kun kyselin gluteenittomat vaihtoehdon perään, sanottiin ettei ole mitään, ota kaapista NÄKKÄRIÄ!!
    Jäi vähän tympeä olo sairaalan ruokahuollosta!!

  • Karelia 5 messages01/24/2010 6:23 PM

    Itselläni on kokemusta sairaalaruoan osalta molemmilta puolin. Niin henkilökuntana, kuin potilaana, enkä ole tainnut koskaan törmätä ongelmiin. Ainoa ongelma, oli saada joskus tilalle aivan tavallista ruokaa.

    Yleensähän sairaaloissa ruoan tilaa osaston henkilökunta ja se valmistetaan ja ateria kasataan sairaalan keittiössä. Gluteenittomat lisukkeet, kuten leivät tulevat erillisissä pusseissa osastoille merkattuina. Ongelma tullee siinä vaiheessa, kun ruokaa jakaa osaston henkilökunta. Usein varsinaisen huoltohenkilöstön mukana on hoitajia, joilla ei välttämättä ole tietoa näistä lyhenteistä ja lisukkeista, kun avustavat ruoanjaossa. Ja tässäpä vaiheessa ne sekaannukset syntyvät. Eli vaikka minulla ei ongelmia ole ollutkaan, niin suosittelen silti jokaista tarkistamaan asian. Sairaalaruoan tilaus kiertää niin monen mutkan kautta, että virheet ovat valitettavan yleisiä.

  • Ad

  • norppa 59 messages01/25/2010 7:38 PM

    Olen ollut töissä sairaalassa ja nähnyt sairaalakeittiön touhuja, ja näiden kokemuksien perusteella en söisi sairaalaruokaa, vaan olen vannottanut sukulaisia tuomaan minulle ruuat jos joskus sairaalaan joudun.
    Esim. vegaanille meinattiin antaa perunamuussia, joka oli tehty maitoon. Se kun oli hyla-maitoa, eli sopi heidän mielestään vegaaneille!?

  • Kermapulla 12 messages02/23/2010 2:18 PM

    Itselläni kokemus kohta kahden vuoden takaa TAYSistä. Ruokailut pelas hyvin. Mitä nyt ekana iltana hoitajat kiistelivät keskenään ruokavalioni "tärkeys"luokituksesta. Siis kun mut oli tuotu ensiapuun ja sairauksia kun kyseltiin niin mainitsin keliakian. Kiva ja ystävällinen vanhempi naishoitsu oli laittanut keliakiani sitten "punaiseen"luokkaan (en tiedä näistä niiden sairausluokista, mut tää oli ilm. tärkeä) ja mieshoitsun mielestä se ei ollu niin tärkeää. No nainen piti päänsä ja perusteli et:"Onhan se tärkeää et saa aamulla oikeen sapuskan!" Ja näin kävi gluttia sain. No problems. :o)
    (Lasagnen kohdalla kyllä tarkistin vielä ylimääräisen kerran ja katsoin et sapuska erinäköistä kun vieruskaverilla ;o) )

  • Pulla 267 messages02/23/2010 4:39 PM

    Sitä vaan ihmettelen, miten se turvallisuus pysyy, jos jollekulle potilaalle viedäänkin toiselta jäänyt tarjotin. Jos ei homma pelaa jo sen suhteen, että kaikille alun perin muistettaisiin viedä ruoka.

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,013s