100000 keliaakikkoa?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jezu  Ylläpitäjä15.7.2009 10:36

    Lueskelin Keliakialiiton sivuja ja tuli hieman yllätyksenä tuo arvio, että Suomalaisista 2 prosentilla on keliakia (100000 henkilöä), kuvitellut aina luvun olevan 1 prosentin luokkaa (50000 henkilöä).

    Sivuilla viitataan viimeisimpiin tutkimuksiin, mutta tietääkö kukaan mitä nämä tutkimukset ovat ja onko niitä luettavissa jossakin?

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Reetta  719 viestejä15.7.2009 12:34

    Googlettamalla löysin asiasta sen verran, että tuosta 100 000 (2 %) keliaakikosta on kirjoitettu Keliakia-lehdessä 5/07 ja 2/08. Asiaa on tutkinut LL Sini Lohi ja hän näyttää tekevän myös asiaan liittyvää väikkäriä. Itse tutkimukseen liittyvää tekstiä en löytänyt millään hakutekijällä. Mielenkiinnosta olisin itsekin lukenut kernaasti enemmän.

  • Suviih  629 viestejä16.7.2009 08:50

    Noista tutkimuksista en tiedä, mutta tuli vaan tästä mieleen, että silloin 12 vuotta sitten kun minulta keliakia löytyi, tuntui että olin ainoa keliaakikko (äitini lisäksi) koko silloisella asuinpaikkakunnallani. Tänä päivänä tilanne on kuitenkin se, että jo kolmen silloisen ala-aste kaverini perheessä on todettu nyt keliakiaa (ja kävin muuten ala-asteeni pienellä kyläkoululla).

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,008s