Aloittelija kyselee reagointiherkkyydestä yms.

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Tallulah 476 viestejä10.4.2010 15:47

    ^No ei kun en tuota tarkoittanut. Tarkoitin sitä että voisin nyt muokata vaikka viestiäni numero 10, en sitä että viestiä kirjoittaessa voisin muotoilla tekstiä.

  • MrsBucket 92 viestejä10.4.2010 12:30

    Tallulah kirjoitti:
    ^Siis gluteenia!!! ;D Lukihärö iksi.

    OT: Onko tässä pohjassa mahdollista saada muokattua omia viestejään? Siis koko ajan eikä vain hetki postaamisesta?

    Kysyin samaa joskus aikaisemmin ja Jezu vastasi, että Glu.fi:n etusivun vihreässä alapalkissa on otsikko: Ohjeet ja säännöt, kun klikkaat sitä, avautuu sivu, jolta löydät otsikon: Tekstin muotoileminen keskusteluissa.
    Toivottavasti saat sieltä tarvitsemaasi apua.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä9.4.2010 18:57

    ^Siis gluteenia!!! ;D Lukihärö iksi.

    OT: Onko tässä pohjassa mahdollista saada muokattua omia viestejään? Siis koko ajan eikä vain hetki postaamisesta?

  • Tallulah 476 viestejä9.4.2010 14:28

    Eipä olisi koskaan tullut kyllä mieleenkään että kahvissa olisi gluteenitonta. Kaikkea sitä oppii kun tarpeeksi vanhaksi elää. Strösselit kyllä tiesin.

  • Jezu  Ylläpitäjä8.4.2010 19:31

    ponipimu kirjoitti:
    itseä ärsyttää jo valmiiksi kun syksyllä hoitovapaa loppuu ja työt kutsuu, töissä on kahviautomaatti ja sekin pitää syynätä sisältääkö sen tuotteet kiellettyjä, joissakin valmisteissa saattaa siinäkin olla jotain, esim. kaakaojuomassa.

    Täällä on muuten keskustelua juurikin tuosta aiheesta:

    Selecta kahviautomaatit

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • ponipimu 239 viestejä7.4.2010 16:17

    strösseleissäkin saattaa olla vehnää...

    tarkkana saa tosiaan olla.

    itseä ärsyttää jo valmiiksi kun syksyllä hoitovapaa loppuu ja työt kutsuu, töissä on kahviautomaatti ja sekin pitää syynätä sisältääkö sen tuotteet kiellettyjä, joissakin valmisteissa saattaa siinäkin olla jotain, esim. kaakaojuomassa.

    termariin sitten vain omat kahvit kun muut juo ilmaista...

  • Pilvinen 12 viestejä6.4.2010 13:59

    Ei nyt liity niin tämän ketjun aiheeseen enää mutta kun tämän ketjun aloitin niin piti kertoa vaan kuinka tyhmä olen taas ollut. Luulin jo tietäväni keliakiasta jotain. Kotona sujuu pääosin homma, olen kolmen lapsen kotiäiti joten omatekoista sapuskaa syön. Kävin sitten eilen ekaa kertaa Coffee Housessa kahvilla ja kaiken ällömakean ystävänä tilasin Toffee Mocca-nimisen "kahvin", hyvää oli, kermavaahdot ja strösselit vielä päällä nam... Ja iltayö menikin sitten mukavasti vatsakivuissa ja vessassa ravatessa. Sittenkään en vielä tajunnut mikä mätti. Aamulla hoksasin etten kysynyt onko se gluteeniton ja soitin nyt kahvilaan. Ei se tietenkään ollut. Ei tullut mieleenikään että kahvissa olis jotain kiellettyä mutta sehän ei ollut ihan oikeaa kahvia vaan siinä oli jotain juomajauhetta seassa. Tyhmästä päästä kärsii nyt koko suolisto. Ja vauvankin suolisto kun maito tekee vaivaa(tiesin kyllä että kahvissa on maitoa mutta halusin nyt herkutella). Meillä on nyt sopivan öljyn etsintä vauvalle meneillään että yöt ovat risaisia joka tapauksessa ja ajattelin että samoilla itkuilla menee se maitokin...

    Koskahan mä opin?!

    Mullakin on nyt niitä luomu cornflakeseja kaapissa ja löysin myös Hirvelän kaurakuitusen kun tuntuu että kuitua tarvis saada vähän lisää.

  • Mainos

  • ponipimu 239 viestejä6.4.2010 01:26

    kun on paljon kiellytty, sitten syödään niitä mitä saa. pitäähän sitä edes jotain kivaa olla kun toiset mättää pullamössöä ja viinereitä. kyllä mua ainakin jurppii se jatkuva tarkkailu mitä suuhunsa pistää, ikinä ei voi vaan mennä ja ottaa mitä huvittaa, joten syön kyllä sitä roskaruokaa mitä gluteeniton ruokavalio sallii. ja murojakin vetelen, kerran pari viikossa. hengissä olen ja erittäin energinen, kello nytkin puoli kaks yöllä ja tässä vaan koneella istun.

    sitäpaitsi murojakin löytyy ihan kunnollisia, esim. nuo yhet murot mitä kaapissa on, ovat luomumaissihiutaleita ja niissä on merisuolaa. nimee en nyt muista mutta s-marketista ostettu ja törkeän kalliita ovat, mutta aaahh niin hyviä.

    mutta, syönpä sitten jotain todella puhdasta, ähäkutti, meillä on maatiaskanoja, ja ne munii todellisia luomumunia!

  • Marjatta 35 viestejä5.4.2010 00:58

    Mad kirjoitti:
    Ketjun aloittajalle: Itseasiassa Kellog's ei suosittele mitään murojaan keliaakikoille, koska ne eivät alita uutta EU-asetuksen määrittelemää gluteenittomille tuotteille asetettua raja-arvoa. Itsekin söin ennen Kellog'sin riisimuroja, mutta sittemmin on pitänyt siirtyä muihin merkkeihin.

    Suositus on, että keliaakikot käyttäisivät puhdasta kauraa. Kaikile ei välttämättä oireita Elovenoista yms. tule, mutta kyllä se nukka ohutsuolessa tekee hiljaista kuolemaansa. Miettiköön sitten jokainen itsekseen, mitä se voi aiheuttaa noin yleisterveyden kannalta...

    Samasta syystä kannattaa hommata oma leivänpaahdin ja katsoa, että leikkuulaudat ovat puhtaita (ei leivänmuruja normi leivistä tms.) Ja olla muutenkin tarkkana näissä ruokahommissa. Se on kuitenkin oma terveys kyseessä.

    Miksi ihmeessä syötte muroja ja roskaruokaa? Muroissa on yllättävän paljon suolaa ja lisäaineita. Pyrin syömään mahdollisimman puhtaita ruoka-aineita ilman lisäaineita. JOstain sain neuvon, että enintään kolme E:tä saisi olla ostamassasi tuotteessa (siis lisäaineita). Turhaa kerätä elimistöönsä kaikenlaista ylimääräistä. Iho pysyy näin parempana ja vointi on energinen.

  • marke 71 viestejä31.3.2010 09:41

    Ihan hyvä juttu. Keliakia-lehdessä on aina uusin tieto ja liitostakin voi kysyä askarruttavia asioita.

    Valmistajat vastaavat mielestäni nopeasti s-posteihin, joten tuotteita koskevat jutut kannattaa mieluummin kysyä suoraan valmistajalta kuin liitosta.

    Aiemmin ainoastaan Blå Bandin ranskalainen sipulikeitto oli perunatärkkelyspohjainen (Knorrin ei), mutta nyt on tullut vastaava myös Pirkalle.

  • Vaula 141 viestejä31.3.2010 08:17

    Kun näistä eri tuotteiden sopivuudesta/sopimattomuudesta keliaakikoille on aina keskustelua, niin tuntuisiko hyvältä ajatukselta luoda lista, jossa olisi aina päivitettyä tietoa eri valmistajien suosituksista tuotteistaan (eli siis sopivuudesta keliaakikoille). Minulla on ollut tarkoitus tehdä sellainen listaus ihan vaan itseäni varten kauppareissuille ym., mutta vielä en ole ehtinyt.

  • Jezu  Ylläpitäjä31.3.2010 00:04

    Itse tykkään noista Pirkan "mysleistä", jotka ovat varsin muromaisia ja kaiken lisäksi kohtuullisen edullisia (alle 3e paketti):

    Pirkka gluteeniton marjamysli
    Pirkka gluteeniton hedelmämysli

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • sagaliini 28 viestejä30.3.2010 17:38

    Pilvinen: Allermiinasta löytyy monia sopivia muroja, saa myös netin kautta tilattua. Oletko varma, ettet ole itse allergisoitunut jollekin muulle aineelle esim. sen grillimausteen suhteen?

    voimia sinulle imetykseen ja uuteen ruokavalioon. Itse en ole keliaakikko, mutta 5-v lapseni on ja samalla kun opettelin hänelle ruokavaliota pari vuotta sitten imetin nuorinta hyvin allergista lasta ja olin mm luontaisesti gluteenittomalla dieetillä melkein parin vuoden ajan.

  • higga 209 viestejä30.3.2010 15:09

    Oliko muroista jo mainittu rainbow riisimurot? Ne oli ainakin viime vuonna sallittujen listalla ja ovat samanlaisia kuin kellogsin! Nämä on meillä käytössä - ainakin toistaiseksi.

  • marke 71 viestejä30.3.2010 11:24

    McDonaldsit ovat turvallisia, mutta Heseillä ei kaikilla ole omia rasvakeittimiä gluteenittomille eli se täytyy varmistaa joka kerran.

    Tuo oli hyvä huomio, että oireista ei voi oikeastaan päätellä paljoakaan keliakin vakavuudesta, sillä jatkuvasti paljastuu oireettomia keliaakikkoja. Tai että keliakia paljastuu vasta anemian, osteoporoosin tms. yhteydessä.

    Muroista kannattaa valita Semperin tai muiden gluteenittomat murot. Kellogsin ja Cheerioksen tilanne tuntuu muuttuvan kaiken aikaa eikä puhtautta voida taata.

  • ponipimu 239 viestejä30.3.2010 01:30

    Minäkin syön hesen ranskalaisia, mutta vain silloin kun olen varmistanut etteivät paista samassa muita tuotteita. Ja varmistan aina! Vaikka kävisin perättäisinä päivinä syömässä.

    Esim. Kalajoen hiekkasärkkien ABC:llä voin syödä heseä koska heillä on oma rasvakeitin ranskalaisille.

    Joka paikassa ei ole. Pitää vai uskaltaa kysyä.

    Gluteenitton leipä voi olla oikeasti pahaa jos sen vain antaa sulaa huoneenlämmössä tai mikrossa. Mutta jos sen laittaa leivänpaahtimeen sulatukselle niin siitä tulee satakertaa parempaa! Kokeile!

    Olen ollut keliaakikkona nyt vuoden, kontrollitähystys tehty ja suolinukka oli korjaantunut. Eli aivan metsään ei ole dieetti mennyt.

  • Suviih  629 viestejä28.3.2010 23:15

    Nuo Kellogsin murot olivat aiemmin aivan ok keliaakikoille, mutta sen jälkeen kun tuli nämä uudet entistä tiukemmat gluteeniraja-arvot, ilmoitti Kellogs, ettei se enää suosittele murojaan keliaakikoille (eivät ilmeisesti alita välttämättä uusia gluteenipitoisuuden raja-arvoja). Keliakialiitto kuitenkin totesi, että periaatteessa nämä murot ovat edelleen ok, kun kyse oli vain tuosta rajojen tiukennuksesta. Mutta liiton kanta kyllä vähän kummastuttaa, sillä kun tuotteen valmistaja on sanonut ettei suosittele keliaakikoille, niin silloin linjojen puhtauteen gluteenin suhteen tuskin kiinnitetään enää niin tarkkaa huomiota kuin aiemmin (=tuote saattaa mahdollisesti sisältää aiempaa enemmän jäämiä gluteenipitoisista viljoista).

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mainos

  • Pilvinen 12 viestejä28.3.2010 22:23

    Tallulah kirjoitti:
    Oletko varma että sait oireet riisimuroista? Laitoitko niiden sekaan maitoa?

    Olen kyllä varma koska kokeilin asiaa vielä toistamiseen. Maitotuotteet sopivat kyllä minulle mutta tällä hetkellä en käytä niitä(käytän Oatly kauramaitoa yms. tuotteita)koska joudun olemaan imetysdietillä allergisen vauvani takia. Jo toinen allergikkomme, toivottavasti omaa ruokavaliota ei tarvitsisi kovasti muuten karsia kun noi gluteenittomat leivät ovat aika ankeita ilman juustoa. Tällä hetkellä pystyn onnekseni käyttämään päällä esim.tonnikalaa tai kananmunaa toisin kun keskimmäistä lastani imettäessäni joka sai oireita niistäkin.

    Mutta tosiaan jos ne riisimurot ei ole "virallisesti" hyväksyttyjä keliaakikoille niin löytyykö sitten siitä selitys. Ihmettelen vaan kun luin tuoteselosteen niin siinä ei ollut mitään kiellettyä. Mallasuutetta on mutta kun tarkistin sen keliakialiiton sivuilta niin se olisi keliaakikoille turvallista. Liekö sitten tuotteessa jotain viljan pölyä? Vai pitäisikö sitten välttää kaikkia tuotteita joissa mainitaan myös mallasuute?

    Ei riisimurot ole mulle elämä. En ole juuri aiemmin niitä edes syönyt. Meillä oli niitä kaapissa kun olen tehnyt niistä kookosrasvan ja kaakaon kera "riisisuklaata" aiemmin. Mutta siis ihmetyttää että en sitten voikaan niitä muroja syödä.

  • Kiipuli 90 viestejä28.3.2010 14:43

    Vaikein asia tässä keliakiassa näyttää todella monelle olevan ymmärtää, että oireettomuus EI ole sama asia kuin terveys tai tuotteen turvallisuus.

    Itsellä ei ole IKINÄ KOSKAAN ollut keliakiasta YHTÄÄN näkyviä oireita. Sattumalöydöksenä tämä keliakia multa todettiin verikokeista. Jos noudattaisin Tallulahin ohjeita, söisin tavallista leipää joka päivä, koska ei siitä oireita tule. Tuhoa tulee kuitenkin suolessa!

    Kukaan keliaakkikko ei siis voi pelkän fiiliksen pohjalta sanoa, että joku tuote käy keliaakikolle kun ei kerran tule niitä oireita. Ja jos sanoo niin älä usko!

    Sanottakoon vielä, että veriarvotkaan ei tässä ole hyvä apu. Jos syöt kellogin muroja tammikuussa ja helmikuussa veroarvot on ok, se ei missään nimessä tarkoita että homma olisi ok niitä muroja syödä. Kukaan meistä ei kuitenkaan päivittäin niitä veriarvoja testaa.

    Keliakian ruokavalio on tiukka, mutta sitä noudattamalla minimoi gluteeenin aiheuttamat pitkäaikaishaitat (syöpä, lapsettomuus, osteoporoosi jne).

  • Mad 12 viestejä28.3.2010 13:51

    Ketjun aloittajalle: Itseasiassa Kellog's ei suosittele mitään murojaan keliaakikoille, koska ne eivät alita uutta EU-asetuksen määrittelemää gluteenittomille tuotteille asetettua raja-arvoa. Itsekin söin ennen Kellog'sin riisimuroja, mutta sittemmin on pitänyt siirtyä muihin merkkeihin.

    Suositus on, että keliaakikot käyttäisivät puhdasta kauraa. Kaikile ei välttämättä oireita Elovenoista yms. tule, mutta kyllä se nukka ohutsuolessa tekee hiljaista kuolemaansa. Miettiköön sitten jokainen itsekseen, mitä se voi aiheuttaa noin yleisterveyden kannalta...

    Samasta syystä kannattaa hommata oma leivänpaahdin ja katsoa, että leikkuulaudat ovat puhtaita (ei leivänmuruja normi leivistä tms.) Ja olla muutenkin tarkkana näissä ruokahommissa. Se on kuitenkin oma terveys kyseessä.

  • Tallulah 476 viestejä28.3.2010 12:47

    Reagointiherkkyys on niin yksilökohtaista että mahdoton on kenenkään sanoa sinun herkkyydestäsi. Itse käytän kauraa (muutakin kuin varmasti puhdasta), koskaan ei ole ollut omaa paahdinta tai leviterasiaa tai mitään muutakaan, eikä ongelmia ole ollut koskaan. Syön myös Hesen ranskalaisia. Se on siis mahdollista, mutta ei se tarkoita että sinä pystyisit niin tekemään!

    Oletko varma että sait oireet riisimuroista? Laitoitko niiden sekaan maitoa?

  • Jezu  Ylläpitäjä27.3.2010 23:03

    Pilvinen kirjoitti:
    Hesburgerin ranskalaisia erehdyin syömään ensimmäisen ja viimeisen kerran. Miksiköhän ei ole tullut oireita McDonaldsin ranskalaisista? Eivätkö siellä keitä samoissa rasvoissa leivitettyjä tuotteita?

    Itse asiassa Hesburger keittää ranskalaiset samassa rasvassa kaiken muun kanssa, mutta Mäkkärissä on oma rasvakeitin gluteenittomille tuotteille.

    Täältä löytyy hyvä keskustelu burgeripaikoista: Gluteenittomat hampurilaiset

    Muut osannevat vastata muihin kysymyksiin

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Pilvinen 12 viestejä27.3.2010 21:21

    En nyt osannut paremmin otsikoida. Siis kun sen perusteella mitä olen lukenut netistä keliakiasta niin minun pitäisi pystyä syömään Kellogs Rice Crispies-muroja mutta olen kokeillut kaksi kertaa ja tulos on että ne eivät käy minulle. Lisäksi on yksi grillimauste jonka jälkeen saan aina oireet vaikka tuoteluettelon mukaan ei sisällä mitään gluteenia(Capsi liha-mausteseos), ehkä sitten on jotain epäpuhtauksia? Hesburgerin ranskalaisia erehdyin syömään ensimmäisen ja viimeisen kerran. Miksiköhän ei ole tullut oireita McDonaldsin ranskalaisista? Eivätkö siellä keitä samoissa rasvoissa leivitettyjä tuotteita?

    Olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla alle puoli vuotta ja vahinkoaltistuksia on sattunut lukuisia kun kaikki on pitänyt oppia kantapään kautta. En uskonut alkuun että pitää syödä puhdasta kauraa, käyttää omaa paahdinta ja leviterasiaa, käytettävä leipälautasta yms. Mietin että kuntoutuuko jossain vaiheessa suolistoni niin etten saisi enää oireita niin helposti(esim. voisin syödä niitä riismuroja?)vai olenko aina yhtä herkkä pienillekin määrille gluteenia? Unohdan aina miten kipeäksi tulen ja sitten kun sain Hesellä lapun ruuan mukana jossa sanottiin että "herkät keliaakikot voivat saada oireita ranskalaisista" niin söin silti. Mies sanoi jälkikäteen kun olin kovissa kivuissa että "olishan se pitänyt se tajuta miten siinä käy, tyhmää ottaa riski".

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,03s