Ammateista

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • ponipimu 239 viestejä2.3.2010 00:54

    mä oon kokki, mutta en ole tehnyt työkseni niitä hommia viiteentoista vuoteen, ja keliakiadiagnoosin sain vuosi sitten.

    jos tämän hetkinen duuni puuteollisuudessa joskus loppuu, kokin hommia en pysty tekemään, eli koulun penkille on mentävä. ilmeisesti kela maksaa koulutuksen yhden kerran, näin olen kuullut, pitääkö paikkansa?

    kokin hommia en jättänyt tahallaan, ajauduin vain nuorena kesätöiden kautta puualalle ja kun vakipaikan sain niin sille tielle jäin. jotain hyötyä kuitenkin on koulutuksesta ollut, ruuanlaitto ei ole ongelma, etenkään gluteenittoman.

  • Jezu  Ylläpitäjä1.3.2010 19:33

    Tallulah kirjoitti:
    Jezu, ehkä se myyjä oli aikaisemmin ollut kilpailevassa firmassa jossa on useita vaihtoehtoja eikä muistanut ettei Hesessä saa kuin yhdenlaista gluteenitonta hampparia.

    Voi kuule hän oli aivan pihalla mitä gluteeniton tarkoittaa. Onneksi vuoropäällikkö tms. tiesi mistä on kyse ja sain burgerini noin puolen tunnin odottelun jälkeen.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä1.3.2010 19:20

    Jezu, ehkä se myyjä oli aikaisemmin ollut kilpailevassa firmassa jossa on useita vaihtoehtoja eikä muistanut ettei Hesessä saa kuin yhdenlaista gluteenitonta hampparia.

  • lapsonen 11 viestejä1.3.2010 14:08

    Kiitos katjairene Hain sitten heseenkin töihin. Isoveli on ollut hesessä töissä, mutta sillä ei oo keliakiaa. Haha Jezu, niinpä. Jotkut ei yhtään tiiä, mikä gluteeniton on. En kyllä mäkään tienny ennen kuin sain keliakian. Hesessä ainakin tietäisin, kuinka tärkeä sana puhtaus on gluteenittoman hampparin valmistamisessa..

  • Jezu  Ylläpitäjä28.2.2010 22:43

    katjairene kirjoitti:
    Pikkusisko oli ainakin töissä hesburgerilla eikä ongelmia ilmennyt keliakian takia.

    Hänellä oli ainakin homma hallussa, jos joku tiedusteli gluteenitonta burgeria? Paras Toijalan Hesellä, kun myyjä tiedusteli, että mitä siihen gluteenittomaan burgeriin tulee...

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • katjairene 57 viestejä27.2.2010 18:01

    Pikkusisko oli ainakin töissä hesburgerilla eikä ongelmia ilmennyt keliakian takia.

  • lapsonen 11 viestejä27.2.2010 17:55

    Hei!
    Oon miettinyt taas kesätöitä hakiessani, että onko keliaakikon mahdotonta mennä töihin esim. hesburgerille tai muihin pikaruokapaikkoihin? Siellä ei varmaan pölyt lennä ja ruokia ei tarvitse maistaakaan itse :9 Mitä mieltä ootte?

  • Mainos

  • Ira 57 viestejä30.9.2009 15:34

    Hei jensba! Kokeile ihmeessä pääsetkö kondiittoriksi opiskelemaan! Aivan satavarmasti on alalla työsarkaa ja todella kun on häitä jne muita kutsuja, voit tehdä kaikki gluteenittomaksi asiakkaille. Ei näitä palveluita ole vielä Suomessa tarpeeksi. Eli kun opiskelet, käytät hengityssuojaa leipoessa.( ja kerro tästä haettaessasi kouluun) Todennäköisesti kuitenkin pieniä määriä gluteenia menee suuhusi, mutta eihän tuo opiskelu ikuisuuksia kestä! hakupaperit vaan liikenteeseen. mielestäni täyden kympin idea, jos leivonta kiinnostaa.Kerro joskus miten sinulle kävi, jos haet kouluun.
    Saat takuuvarmana tukea yrityksen perustamiseen näin laman kourissa, joka jatkunee..toivottavasti ei kauan kuitenkaan.

  • jensba 31 viestejä29.9.2009 14:18

    Uskon että leipomossa jauhopölyä todella on, eikä se ole keliaakikolle hyväksi missään tapauksessa.

    Ja todennäköisesti vaikka koulutukseen pääsisin ja sen suorittaisin, en menisi leipomoon töihin vaan alkaisin nimenomaan yksityisyrittäjäksi. Ja silloinhan voisin vaikka erikoistua pelkästään gluteenittomiin tuotteisiin Luulen kyllä ettei sillä ihan heti ainakaan itseään elättäisi, mutta ainahan saa haaveilla edes! Se on sellaisena pienenä ajatuksena koko ajan tuolla takaraivossa, josko joskus "uskaltaisi" hypätä pois töistä takaisin koulun penkille
    Sen olen kuitenkin "päättänyt" että jos tämän laman takia työt vaikka loppuisivatkin yhtäkkiä, menisin heti kondiittorikouluun (jos pääsisin)...

  • Suviih  629 viestejä28.9.2009 19:02

    Tuota kondiittorin ammattia olen itsekin miettinyt, mutta luovuin ajatuksesta. Sinälläänhän kondiittorin ei työssään tarvitse maistella tuotteita niitä valmistaessaan (ellei sitten kehitä jotain uutta leivonnaista, mutta silloinkin voi maistattaa muilla), mutta ongelmana on ehkä enemmänkin se työympäristö eli useimmiten leipomo. Leipomossa olen työskennellyt sen verran, että voin sanoa, että sitä jauhonpölyä todella on kaikkialla. Työvaatteet toki ovat erikseen, eli kotiin ei työvaatteissa lähdetä ja itse ainakin koin essun käyttämisen välttämättömäksi, jotta pystyin heittämään edes sen tauolla pois, jotten karista jauhoa eväisiini... Vuosien uraa leipomossa en jaksaisi edes ajatella, sitä pölyä tulisi siinä nielleeksi todella paljon.
    Tokihan pelkkiin konditoriotuotteisiin erikoistuneissa paikoissa sitä jauhonpölyä on todennäköisesti vähemmän, mutta työnsaantimahdollisuudet tuollaisesta paikasta ovatkin sitten aivan toiset.

    Oletko ajattelut että ryhtyisit yksityisyrittäjäksi mahdollisen kondiittorintutkinnon jälkeen? Monet alalle koulutusta saaneet tekevät tilaustuotteita kotonaan esimerkiki toiminimellä. Tuolloin olisi helpompi kontrolloida sitä jauhonpölyä ja voisi työskennellä vaikka hengityssuojaimen kanssa.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • jensba 31 viestejä28.9.2009 15:26

    Niin, jossain oppilaitoksessa tosin voi olla vähän vaikea leipoa gluteenittomana jos kaikki muut leipovat samassa tilassa "normaalisti". Olisikohan gluteenittoman kondiittorin kouluja erikseen

  • norppa 59 viestejä28.9.2009 14:43

    Jauhopöly voi tietenkin olla ongelma, ellei ole hyvin tarkkana ja peseydy/vaihda vaatteet niiden käsittelyn jälkeen. Muuten saattaa kotiinsa kuljettaa jauhopölyä ja sitä sitten huomaamatta ruokiinsa ym.
    Mutta saahan sitä leipoa gluteenittomana, hyvä leipuri saa niistä ihan yhtä hyvän makuisia kuin perinteisistä vehnäleipomuksista.

  • Mainos

  • jensba 31 viestejä28.9.2009 10:52

    Onko kellään tietoa kondiittorin ammatista? Tykkään itse kauhesti näprätä esim. kakkujen koristuksia, ja eri tekniikoita olisi kiva opetella jossain..Vaikka sitten aloittaa kokonaan uudestaan opiskelu ja hankkia uusi ammatti! Mutta karahdanko heti karille soveltuvuuskokeissa keliakiani takia??

  • Jezu  Ylläpitäjä24.9.2009 23:35

    Leipurin hommista on ainakin ollut keskustelua palvelussa:

    Keliakia tulee kalliiksi

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • nejimau 1 viesti24.9.2009 21:38

    Olen miettinyt, että voiko keliaakikko olla kokin ammatissa?
    Ongelmanahan olisi ainakin maistaminen, mutta onko kyseinen ala ihan mahdoton?

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s