Apua!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • honda 89 viestejä30.9.2013 11:14

    tintin77 tarina on hyvä esimerkki teille jotka odottaa tutkimuksiin pääsyä siinä mielessä että hoitohenkilökunta suosittaa syömään vehnätuotteitta ihan normalisti ennenkuin diagnoosi on tehty.ne jotka syövät välillä vehnää ja ovat taas jonkun ajan gluteettomalla kuurilla ovat ihan hakoteillä asian suhteen .koe tulokset eivät näytä totuutta asian suhteen.älkää antako semmoisia ohjeita jotka eivät pidä paikkaassa nimittäin välillä viljatuotteitta,sitten taas gluteeniton ruokavalio.ennen kokeiden ottamista.

  • Tintti77 5 viestejä27.9.2013 18:26

    Niin oliko Ponipimun tarkoitus kiillottaa omaa sädekehää vai palekästään mollata meitä "saamattomia"?!?
    En todellakaan kuulu niihin jotka eivä ät osaa vaatia sitä mitä minulle kuuluu, mutta olen myös realisti. Jos kotikaupunkini sairaalassa ei ole kuinyksi tähystävä lääkäri ja jonot ovat pitkät niin minkäs teet. En ole akuutti tapaus eikä valittaminen auta. Monesti olen asiaa tivannut. Jos olisi kyse lapsistani niin onneksi heillä on kunnon vakuutukset eli yksityiselle pääsee heti.
    Olen yrittäjä ja käynyt jo työterveydessä. Sieltä ohjataan samaan jonoon samalle paikalle jossa jo olen.
    Ja tosiaan kun on isot lainat ja pienet lapset niin se 700e on iso raha. Eli odotan ainakin vielä kiltisti.
    Mutta kyse ei kysymyksessäni ollutkaan siitä kuinka päädisin nopeammin tähystykseen vaan siitä kuinka helpottaa oloa. B-överit tuntus nyt auttaneen ja olo alkaa olla aika hyvä.
    Ja tuosta ruoasta sen verran, että olen yrittäjänä kaupan alalla rli saan kaikki tuotteet sisäänostohintaan eli se helpottaa kalliiden tuotteiden kanssa. Mutta onneksi tulee myös hyvää ruokaa kun itse tekee. Oikein hyvän pitsapohjan olen jo saanut tehtyä
    Kiitos vastauksistanne

  • Mainos

  • glutfree 90 viestejä27.9.2013 18:10

    Joo, Tintti muista pyytää b-todistus tuosta tähystä ja keliakia diagnoosista niin voit hakea sitä kelan korvausta, reilun 20e/ kk se vaan on mutta tyhjää parempi, gluteenittomat leivät ainakin kun on turkasen kalliita tavallisiin verrattuna. Ja kun kerran ruoka on meidän lääkkeemme, niin ilman muuta tuo raha kannattaa ottaa, niin kauan kuin meille semmoinen etu myönnetään... Jos siis niitä leipiä haluaa yleensä syödä, pakkohan ei ole syödä leipää tai viljatuotteita ollenkaan. ainakin itse pärjään kyllä ilmankin.

  • honda 89 viestejä27.9.2013 18:03

    tintti muistanhan hakea ruoka korvauksen kelan toimistosta,tarvitset lääkärin todistuksen siitä että olet keliakkiaa sairastava henkilö.loppu hyvin kaikki hyvin.

  • Tintti 48 viestejä27.9.2013 13:34

    Minulle kävi ikävästi tähystyksen kanssa. Sain lähetteen kunnalliseen ja siellä oli tietty 3 kk jonot. Olin tosi huonossa jamassa jo ja sain paniikkikohtauksiakin vatsan turvotuksen takia, kun ei meinannut kunnolla saada "muka" hengitettyäkään enää.

    Sain yksityiseltä ajan viikon päähän ja toimenpiteen jälkeen lääkäri sanoi, että soittaa jos jotain löytyy. Puhelua ei sitten tullut ja kuukauden päästä työterveyslääkäri laittoi vielä verikokeisiin. Sieltä löytyi keliakia.
    Soitin yksityiselle ja kysyin, että eikö kelia näkynyt koepalassa. Näkyi kyllä, mutta lääkäri ei muistanut soittaa. Kyllä siinä raivo ja itku tuli. Hirveästi maksoin tyhjästä vähistä rahoistani.

    Sain kunnon opetuksen, että pyydä lääkäriä aina soittamaan tulos joka tapauksessa.

    Onneksi nyt on kaikki hyvin.

  • ponipimu 239 viestejä26.9.2013 22:23

    mä jaksan aina ihmetellä niitä jotka vain kiltisti odottavat ja odottavat... ei toimi mulla.

    Tässä on tullut sen verran lääkärissä käytyä kaikenlaisten vaivojen takia että enää en sieltä poistu ennenkuin olen saanut haluamani jos tasan tarkkaan tiedän mikä on vialla.

    Esim. kaaduttuani selkäkipuja hoidettiin tk:ssa särkylääkkeillä kunnes parin viikon kipuilujen jälkeen menin yksityiselle ja pyysin päästä kuviin kun tk:ssa niitä ei suostuttu ottamaan. Kompressiomurtuma lannenikamassa, tadaa!

    Lapsella oli vasta korvatulehdus, oma terveysasema ei olisi ehtinyt hoitaa vaan olisi pitänyt ajaa 40km päähän kaupunkiin päivystykseen, en lähtenyt vaan sanoin että itkevän ja kipeän lapsen kanssa en lähde muualle, lääkäriin tultiin tänne ja täällä sinne korvaan katsotaan ja kirjoitetaan antibiootit. Saatiin apu vaikka joutui asiasta kovistelemaan.

    Aloittaja: kuulutko työterveyden piiriin? tai sitten menet uudestaan sinne tk-lääkäriin, vaikka joka päivä, jos kerta olet kipeä, ja pyydä päästä kiireellisenä tähystykseen. Vähän nyt nyrkkiä pöytään.

  • norppa 59 viestejä25.9.2013 00:47

    itsekin jouduin aikoinaan yksityiselle menemään, kun terveyskeskuksessa vain ihmeteltiin. jos mitenkään mahdollista taloudellisesti, niin mene. saat tähystysajan varmasti hyvinkin pian.

  • Mainos

  • Tintti77 5 viestejä24.9.2013 08:11

    Kiitos kaikille vastauksista! Kävin eilen lääkärissä. Ei kuulema kannata lähteä mittailemaan vitamiineja. Eikä keliakia aiheuta migreeniä jne.jne. Eli lääkäri ei tiennyt kauheasti koko asiasta. Kyselin, että miten näin pitkä jono on mahdollinen tähystykseen. En kuulema ole kiireellinen tapaus eli siksi kestää. Verikokeisiin laittoi vaan. Että näin. Olen nyt vetänyt kaksin sin B-vitamiineja eikä ainakaan vielä auta. Myös suihkemuodossa.
    Jos olisin heti toukokuussa tiennyt kuinka kauan joudun kärvistelemään tämän asian kanssa niin olisin mennyt yksityiselle. Nyt seuraan vielä hetken jos vaikka kutsu tulisikin. Olisi muutakin käyttöä sille 600-700e...
    Näillä mennään

  • Lianna 55 viestejä23.9.2013 19:56

    HEI! Olen jo pidemmän aikaa ihmetellyt näitä toimenpiteitä keliakian kohdalla. TÄYSIN EPÄINHIMILLISTÄ. Joskus tuntuu, että lääkärit ei oikeasti ymmärrä tätä tautia, mitä kidutusta tämä on! Minun ehdotus: Jos et pääse aikaisemmin tähystykseen, lopeta gluteenin syönti ja aloita uudestaan vasta pari päivää ennen tähystystä. Gluteeni rikkoo suolen HETI, siinä ei odotusaikoja tarvita.

  • Juulin 187 viestejä22.9.2013 17:53

    Itselläni ainakin migreenit helpottivat gluteenittoman ruokavalion myötä. Migreeni osaa tehdä tuota humalaista oloa.

  • glutfree 90 viestejä22.9.2013 11:56

    joo, siis viljoja pitäis syödä normaalisti (tai niitä ei kannata totaalisesti jättää pois, vähentää ehkä voi) ennen tähystystä. Tähystyksen jälkeen voi viljat jättää ruokavaliostaan, koepalojen diagnosointi ei kovin kauaa kestä, joten keliakia diagnoosin saanee suht.pian tähyn jälkeen, nykyään.
    Mutta sitten kun keliakia ruokavaliolle ryhtyy, diagnoosin saatuasi, on se oltava 100% gluteeniton, lopun elämän ajan.
    Ja mm.täältä meidän palstalta saa neuvoja alottamiseen ja jatkoonkin. Kova homma se aluksi on kun niin paljon on vehnää ja ruista (sekä ohraa ja kauraa) jotka ovat sopimattomia, ja ah niin hyviäkin suuhun...mutta muulle kropalle ei. Mutta kyllä sä selviät, me muutkin keliaakikot on selvitty! Tuetaan toisiamme.

  • honda 89 viestejä22.9.2013 06:30

    toiven että kamiza ruoka valion ottavat tintti77 todesta,eikä ehdottele omia soveluksia gluteetomaan elämään.näin se pitää mennä mitä tintille on sanottu oireista huolimata pitää syödä viljatuotteita että varmistetaa keliakia,näin minuakin opastetteen sairauteni alussa sairaalassa.heti keliakian toteamisen jäkeen alkoi melkoinen ruletti vitamiini vajaudet korjattiin pistoksilla,neste hukka tiputuksessa koska olin ripuloinut nestee ulos.älkää neuvoko semmoiset joilla ei ole edes keliakia biagnoosia.joko teillä on loppunut kärsivällisyys keliakia toteamiseksi.tintille kaikki korjaantuu lähes entiselleen kun maltat odetella tähystyksen tuloksia ,pääsyä. saat samalla lapun joka oikeuttaa kelan korvauksiin ruokamenohin.

  • Mainos

  • honda 89 viestejä21.9.2013 20:33

    terve taas b-vitamiinin vakava puutos tila aihuettaa kuvaamisia oireita ,siihen auttaa b-vitamiini annetaan pistoksena suoraan lihaksee 3 kuukauden välein .itselläni on jus niin .jos haluat tietoa b-vitamiinin puutoksesta aiheuttamiin sairauksii katso netistä kyllä sitä tietoa löytyy.asia korjantuu hyvin helposti pistoksella .voit kysellä lääkäriltäsi ,verikoe riittää asian toteamiseksi.nimittäin sen b-vitamiinin puutoksen.

  • Marjatta 35 viestejä21.9.2013 20:24

    No voi hittolainen, sun pitää päästä tähystykseen heti! Käy rähjäämässä, sillä tavalla hoitoa nykyään saa.
    Minulla on myös ankara migreeni todella usein ja voi olla, että liittyy vatsan toimintahäiriöihin.
    Ei muuta kun heti päivystykseen, lääkäriin ja gluteenittoman elämän aloittaminen. Kyllä ne oireet siitä helpottavat.
    Voimia!

  • glutfree 90 viestejä21.9.2013 20:22

    Olisko sulla Tintti mahdollisuutta päästä yksityisen puolen kautta tähystykseen, näin ollen siis nopeammin kuin mitä tuo terv.keskuksen / perusterveyden huollon etanan vauhdilla toimivan jonon kautta??? Sun perusterveytes kärsii tuosta tilanteesta todella paljon, väittäisimpä että kyseessä on melkein hoitovirhe, jos tutkimukseen ei pääse aiemmin, muutama viikko saisi olla korkeintaan tuo pääsyn takaraja. Noista kuvauksista päätellen sulle saattaa jopa kehittyä jotain liitännäsisairauksia, tuo migreenikin kun luokitellaan keliakian (siis hoitamattoma, eli että syö gluteeniviljoja vaikka ne ei sopisikaan kropalle) liitännäissairaudeksi.

  • honda 89 viestejä21.9.2013 20:13

    ota b-vitamiinia tupla annos,b-vitamiininpuute ne oireet aiheuttaa .kuita jaksaa tähystykseen asti .

  • Izmo 19 viestejä21.9.2013 18:16

    Minulla ei ole ollut kaikkia noita oireita mutta kynnet ovat tosi huonossa kunnossa. Luulin että se johtuu kalkin puutteesta, valitettavasti käytän gluteenillisia tuotteita, johtunee siitä - ja ennen kuin kukaan ehtii kertomaan, tiedän kyllä mitä siitä saattaa seurata. Itselläni ei ole niinkään vakavia oireita, korkeintaan kerran viikossa joudun kiiruhtamaan vessaan hyvin nopeasti.
    Ohutsuolen syöpä on pahin vaihtoehto.

  • Mainos

  • Tintti77 5 viestejä21.9.2013 17:02

    Kävin toukokuussa verikokeissa ja gluteenin vasta-aineet olivat reippaasti koholla. Minut laitettiin jonoon odottamaan vatsatähystystä. Lääkäri ohjeisti jatkamaan viljojen syöntiä kunnes pääsen tähystykseen. Olen nyt odottanut yli viisi kk. Ensimmäiset kaksi kuukautta maha oli jatkuvasti ripulilla ja paino tippui. Nyt painoa on tippunut 8kg. Hiukset lähtee tuppoina ja kynnet ovat liuskottuneet pilalle. Maha ei enää juurikaan reagoi viljoihin. Sen sijaan tuntuu, että pää on sekoamassa. Migreeni on viimeisen kahden viikon aikana tullut joka päivä ja aina viljojen syömisen jälkeen tulee olo kuin olisi humalassa. Pää jumahtaa aivan täysin. Olo menee ohi noin tunnissa. Onko kellään ollut samanlaisia oireita? Vai olenko jo sekoamassa? Puhuin viikolla läärin kanssa migreeneistä eikä hän sanonut juuta eikä jaata niiden syystä, mutta eikös keliakia saata aiheuttaa niitäkin? Haluaisin jättää viljat pois, mutta haluan tähystyksessä varmistaa oikean syyn. Pidin parin viikon tauon viljoista, mutta lääkäri kehoitti jatkamaan. Maha taas kuralla. Eniten nyt kuitenkin huomestuttaa nämä oudot olot päässä.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s