Egypti ja keliakia

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • pippuri 13 viestejä8.12.2010 10:45

    Tulin eilen Hurghadasta. Meitä oli kaksi keliaakikkoa matkalla. Byramisa Blue Blagoon -hotellissa saimme hyvin ruokaa, kun opas ensin viitsi näyttää arabia-kielikäännöstä sellaiselle henkilölle, joka otti asian hoitaakseen. Jos ei ollut, muuta kuin kastikkeen joukossa kalaa tai kanaa, niin kyllä meille erikseen keittiöstä tuotiin. Pari kertaa kävi niinkin, että löysimme itse syötävää lautasellemme, niin sitten tultiin kysymään kumpaa otamme, kalaa vai kanaa. No, sitten tuli täysi annos, eli riisit ja perunat ja kanat lautasella. Oli siinä pakertamista, että saatiin kaikki syötyä, kun ei lautaselle kehdannut jättää. Oli tosi hyvä palvelu.
    Aurinkoa ja lämpöä riitti. Eikä mahatautikaan iskenyt kovin pahasti. Siellä kuulemma laitettiin tuoremehun joukkoon paikallista vettä, joten ei ole ihme että moni muu sai kyllä pahan ripulin. On siellä hygieniatasiossa paljon parannettavaa.
    Tosi likaista ja roskaista Sakkalassa. Kokemus matkasta sellainen, ettei mitään kaipuuta jäänyt, mutta ei matka pettymyskään ollut.

  • Reetta  719 viestejä5.12.2010 15:24

    Vaikka menee vähän varsinaisen aihealueen sivuun, mutta jatketaan. Olen pitänyt itseäni aika ulkomaalaismyötämielisenä, mutta tuolla käsitykset kyllä muuttui. Välillä piti ihan jäädä tuijottamaan kulmat kurtussa tuota touhua. Toinen mitä hamstraus kanssa koski, oli leipä. Sitä Venäjällä aina luulisi riittävän ?
    Ja sen mitä paikallisten kanssa oltiin puheissa, huomattiin, että eivät hekään hirveesti tykkää venäläisistä.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä5.12.2010 13:43

    Reetta kirjoitti:
    Venäläisiä turisteja tuolla oli aivan hirveesti ja olivat melkoisen röyhkeitä. Ruokajonossa tunkivat/yrittivät tunkea väliin ja hedelmävadit rohmusivat hetkessä tyhjiksi.

    Joskus vuosia sitten tuli käytyä Bulgariassa ja sieltä jäi mieleen tuo Venäläisten hedelmävatien rohmuaminen. Eikö Venäjällä ole hedelmiä tarjolla laisinkaan? Pitää vuoden C-vitamiinit napsia sillä yhdellä ulkomaanreissulla?

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Reetta  719 viestejä5.12.2010 12:44

    Egyptistä selvitty hengissä. Syöminen meni kyllä mutu-tuntumalla arvioimalla itse, onko jauhoja vai ei ? Kielikäännöksestä ei kyllä juuri ymmärretty. Giftunin veneretkellä minut ja matkakumppanini huomioitiin, meidän kala oli tehty ilman jauhoja. Siitä kiitos paikallisoppaalle, joka kiikutti keittiöön myös arabiakäännöksen. Aavikkoretkellä uskottiin, kun meille kerrottiin, että lihaa ei pilata tuolla jauhoilla.
    Omaa näkkäriä ja keksejä oli matkassa, samoin Provenan puurohiutalepusseja (ja oma puolen litran vedenkeitin).
    Hotellin toisessa ravintolassa oli aamiaispöydässä lappu, jossa käskettiin ottaa yhteyttä "Manageriin", jos on ruoka-allergioita. Ei tuollaista manageria missään kyllä näkynyt.
    Itse en saanut oireita, mutta enpä ole niitä ennenkään saanut kuin rakkuloina kyynärpäissä. Niitäkään ei tullut, joten kait ruokailu aika kohdalleen meni.
    Mahatauti tuli podettu kuten moni muukin, muttan meni kyllä paikallisen apteekin lääkkeillä ohi.

    Venäläisiä turisteja tuolla oli aivan hirveesti ja olivat melkoisen röyhkeitä. Ruokajonossa tunkivat/yrittivät tunkea väliin ja hedelmävadit rohmusivat hetkessä tyhjiksi. Kaikki hotellisssa asuvat olivat all inclusive-porukkaa !

    Mutta muuten Egypti on tosi mukava kohde. Lämpöä oli sellaiset 28 astetta, mutta kun mereltä käy tuulta, ei ollut kuuma. Rusketustakin tuli ihan mukavasti ja D-vitamiinia tankattu. Aurinko vaan laskee harmittavan aikaiseen, viime viikolla jo ennen viittä. Auringonlaskun jälkeenkin lämmintä piisasi melkein läpi yön.

    Nyt taas pitäisi jaksaa tuonne kevääseen aurinkoa odotellen.

  • LG1982  164 viestejä19.11.2010 17:57

    Tässä vielä pari viime hetken vinkkiä, kun en ole ehtinyt matkakertomusta kirjoittamaan. Mukaan kannattaa ottaa hyvin säilyviä gluttituotteitta, sillä mitään erityisruokavaliotuotteita ei ole saatavilla. Monet tuotteet toki luontaisesti gluteenittomia, mutta lähes päivittäisten sähkökatkojen vuoksi esimerkiksi maitotuotteita ei juurikaan ole saatavilla. Tuoteselosteet puuttuvat usein kokonaan tai ovat vain arabiaksi. Toisaalta Hurghadassa on selvästi etelän kohteita vähemmän kauppoja, usein turistit käyvät vain oman hotellinsa kaupassa. Yhdessäkään ravintolassa keliakia ei ollut tuttu juttu ja ulkona syömisen halua vähentää maan alhainen hygieniataso, roskaisuus ja haju, joka tullenee viheraluiden kastelusta jätevedellä. Molemmat Hiltonit myös suht koht kaukana New Marinan alueelta, joka ainoa ravintola/ iltaelämäkeskus. Hotelleissa iltaohjelmat jne vain venäjäksi, joten mukaan kannattaa ottaa myös venäjänkielinen kielikäännös, maassa on paljon myös muualta Afrikasta tulleita, joten ranskankielen taitoisiakin löytynee enemmän kuin englantia osaavia.

    Reippaan rennolla asenteella Egyptissä kuitenkin pärjää, aurinko paistaa lähes joka päivä, lentokentälle todella lyhyt matka, Punainen meri upea uinti- ja snorklauspaikka, maalla hieno historia...

  • Reetta  719 viestejä18.11.2010 23:57

    Parin päivän päästä ollaan jo Egyptissä. Englanninkielisiä kielikäännöksiä varustettu vino pino.
    Työpaikalla on oikein Egypti-villitys. Kaksi on jo käynyt, yksi parastaikaa ja minä kohta.

  • Reetta  719 viestejä12.9.2010 11:26

    Hurghadaan ollaan menossa myös keliakiaa sairastava kaverin kanssa. Hotellimme on Hilton, jota yksi tuttu (ei keliaakikko) ehdotti. Hispanian reissulle lähdetään ja ollaan viimeinen kokonainen marraskuun viikko matkassa. En ole kauheesti vielä perehtynyt Egyptin ruokakulttuuriin, kun aikaa on vielä. Suhtaudun kuitenkin luottavaisesti, ettei tarviisi nälkää nähdä. Omaa leipää otetaan matkaan.

    Maitohappobakteerikapseleita meinaan eka kertaa eläissäni ruveta syömään jo hyvissä ajoin ennen reissua, vaikka en olekaan vatsapöpöille herkkä.

    Olen miettinyt, mitä kautta saisin jonkun kirjoittamaan tuon kielikäännöksen suuremmalla präntillä, että saisi selvää. Täytyypä ottaa yhteyttä tuttuun kotoutumiskoulutuksen opeen, jos olisi kurssilla joku joka osaisi niin hyvin suomea/englantia, että voisi kääntää niistä arabiaksi. Ja sitten voisi kopsata Suomessa useampia kappaleita käännöstä matkaan.

  • Mainos

  • pippuri 13 viestejä12.9.2010 10:18

    Hei Reetta!

    Olen myös harkitsemassa matkaa Egyptiin Hurhadaan marraskuulle. Oletko menossa juuri sinne vai muualle? Jos sinne, niin mihin hotelliin. Olisi kiva tietää. Tässä matkassa on myös all inglusive mukana. Vähän mietityttää se, saanko sieltä ruokaa ja minkälaista. Muutenkin paikka vähän arveluttaa. Kovin paljoa ei taida keliaaakikot käydä Hurghadassa.

  • pippuri 13 viestejä12.9.2010 09:57

    Reetta kirjoitti:
    Matka Egyptiin on nyt marraskuulle varattu. Tänään lähti matkatoimistolle sähköpostia gluteenittomuudesta.

    Jännä nähdä miten all inclusive onnistuu. Jotain omaa leipää on ainakin varustettava matkaan, vaikka näkkäriä.

    Hei!

    Olen varaamassa myös matkaa marraskuuksi Egyptiin Hurhghadaan. Oletko mahdollisesti menossa juuri sinne vai muualle. Jos sinne, niin mihin hotelliin? Mietin kovasti, että saanko sieltä mitään syötävää. Matkassa on myös all inglusive. Otan itse myös leivät mukaan. Leipää en ole saanut kuin Teneriffalla. Uskaltaisko sitä lähteä matkaan?

  • antza 5 viestejä5.9.2010 12:19

    Itse tein niin,että otin englanninkielisenä ja sit se paikallisopas kirjotti sen arabiaksi.

  • Reetta  719 viestejä4.9.2010 17:58

    On tuo arabiankielinen kielikäännös sen sortin "söheröä" ettei kyllä saa selvää. Tulostelin työmaan ihan laadukkaalla koneella ja meinasin suurentaa, mutta eipä siitä tolkullista saa. Täytyy sitten pärjäillä englanninkielisellä.

  • Sulevi 2 viestejä25.8.2010 10:15

    Olin pari vuotta sitten hiihtoloman Hurghadassa. Asuimme aivan kaupungin keskustassa pääkadun varrella. Kävimme joka ilta ulkona syömässä ihan sattumanvaraisissa paikoissa. Kielikäännökset oli arabiaksi ja englanniksi. Ei minkäänlaista ongelmaa ruokailuissa. Ruoat on pääsääntöisesti grillattua ja ilman kastikkeita.
    Tosin mahatauti iski. Lääkkeet löytyi kadunvarren apteekista.
    Tein samalla kertaa kaksi matkaa ko maahan. Ensimmäisen ja viimeisen.

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä23.8.2010 00:36

    Mun matkaeväs on yleensä riisikakku. Päällepantava onkin sit eri juttu, yleensä hommaan jotain paikallista jännää

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Reetta  719 viestejä22.8.2010 21:54

    Matka Egyptiin on nyt marraskuulle varattu. Tänään lähti matkatoimistolle sähköpostia gluteenittomuudesta.

    Jännä nähdä miten all inclusive onnistuu. Jotain omaa leipää on ainakin varustettava matkaan, vaikka näkkäriä.

  • Kari 364 viestejä14.7.2010 00:06

    Egyptissä en koskaan ole ollut, muualla kylläkin; Mä kyllä käytän katuruokaloita mielelläni; näkee pöydässä, mitä mulle tekevät. Saa het sanoa, että "tuo ei käy mulle". Kyllä ne uskoo

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • antza 5 viestejä12.7.2010 22:48

    Juu,eli matka meni kyllä hyvin ja lämmintä riitti silloin marraskuussa! Mulla oli mukana englanninkielinen käännös,mitä voin syödä ja mitä en. Itellä on jonki verran allergioita,niin katsoin parhaaksi,että teen sellasen. Ja sitten hotellissa opas,pyysi egyptiläistä opasta kirjoittaa sen arabiksi, ja sillä sitten selvisin. Oikeestaan missään katuruokailussa ei käyty,koska ei voi oikein,tietää mitä ne sinne pistää. Mutta hotellin ravintolassa ja sitten Shramissa oli Hard rock Cafee,niin siellä käytiin syömässä. Toki, se että mun ruokavalio rajattu tietyllä tavalla muitakin,mutta ei siitä tullut mitään ongelmaa,koska tietävät kuitenki,että mikä on tilanne. Käytiin myös retki Kairossa ja siellä oli lounas missä sitten söin jotain mitä pystyin buffetista.

    Mutta ehdottomasti vaan Egyptiin, kiva paikka ja lämpöä riittää Itsekin olen taas haaveillut pääsevän sinne auringon alle. Pistä lisää kysymyksiä, jos tulee jotain, en oikein tiedä mitä kertoisin.

  • Reetta  719 viestejä11.7.2010 11:32

    Viritetäänpä Egypti ja keliakia-keskustelu eloon.

    Itsellä ja keliaakikkoystävättärellä harkinnassa Egypti marraskuussa.

    Antza, jos vielä luet palstaa, voisit kertoa, miten selvisit reissusta?

    Ja tietty kaikki tieto on tarpeen. Itsekin täytyy alkaa tutkailla Egyptiä ihan maana ja ruokakulttuurina.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä17.10.2009 17:48

    antza kirjoitti:
    Okei kiitos paljon! Mutta tulostuuko käännös ihan kunnon kokoiseksi,koska kuvassa näyttää niin pieneltä. entä mitä käännöksessä lukee?

    En osaa arabiaa, mutta sisältö lienee suunnilleen sama kuin tässä suomen kielisessä versiossa:

    Keliakiakäännös suomeksi

    Olen laittanut peukut noiden versioiden viereen, jotka on testattu käytössä ja todettu toimiviksi.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • antza 5 viestejä16.10.2009 17:58

    Okei kiitos paljon! Mutta tulostuuko käännös ihan kunnon kokoiseksi,koska kuvassa näyttää niin pieneltä. entä mitä käännöksessä lukee?

  • Jezu  Ylläpitäjä16.10.2009 17:56

    antza kirjoitti:
    Olen myös menossa Sharm el Sheikkiin. Mistä sait arabiankielisen käännöksen? Olen yrittänyt etsiskellä sitä netistä ja en ole löytänyt :S

    Löytyy Glu.fi:n Matkalla-osiosta:

    Keliakia-kielikäännös

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • antza 5 viestejä16.10.2009 17:51

    Olen myös menossa Sharm el Sheikkiin. Mistä sait arabiankielisen käännöksen? Olen yrittänyt etsiskellä sitä netistä ja en ole löytänyt :S

  • ranex 21 viestejä16.10.2009 17:47

    kolomevuotta sitten olin sharm el sheikissa hotelli Hilttonissa all inclusivessa viikon, joista tosin paripäivää ruokamyrkytyksen uhrina, selevisin hengissä, oli keliakia liiton kielikäännös englantilaisena ja arabialaisena mukana.
    käyttää tervettä järkeä ja kyselee mitä mikin ruokasisältää, niin seleviää.
    omat hätä apu eväät mukaan kannatta ottaa aina mukaan.

    tänäkään päivänä en tiiä mistä sain sen myrkytyksen, mutta kun lekuri pisti piikin, niin tääs rupes ruokapysymään sisällä.
    sieltä sais sellaisia mahalääkkeitä joilla on pärjänny sen jälkeen jokapaikassa.

    käsihygieniaa kannattaa harjoittaa tarkkaan ainakin egyptissä.

  • Mainos

  • antza 5 viestejä16.10.2009 17:34

    Hei,

    Olen lähdössä marraskuun alussa Egyptiin lomamatkalle ja nyt haluaisinkin kysyä onko kenelläkään kokemusta keliaakikkona Egyptissä? Olisin tosi ilonen jos jollakin olisi kertoa kokemuksen täällä,että saisin vähän edes tietoo,miten siellä voin sitten olla

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s