Gastroskopia

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3 4 5
Seuraavat > Loppuun >>
  • Hillevi 17 viestejä20.3.2009 15:53

    Onneksi en lukenut gastroskopia-kommenttejanne ennen siihen menoa. Olin kyllä kuullut hurjia kertomuksia. Ilman suihkeita ja puudutuksia kaikki meni hyvin. Lähtiessäni sanoin, että voin tulla toistekin. En silloin vielä tiennyt, että "toistekin" on tehtävä. Kaikki meni taas loistavasti ilman yökötyksiä.
    Miksi sanotaan, että putkea niellään? Eihän nielaista tarvitse kuin kerran ja lekuri hoitaa loput, kunhan vaan hengittelee syvään.
    Turhaa on sitä toimitusta pelätä eikä se edes satu yhtään

  • Sussu 97 viestejä20.3.2009 17:23

    Joo, hengissä siitä on tullut joka kerta selvittyä.... Näin äiti-immeisenä tuloo mieleen jotain vähän hurjempaakin mitä on tullut koettua, ja siitäkin selvisi hengissä. Kahdesti. Huh, huh. Pelko pois !!

  • Mainos

  • Jontsa 67 viestejä21.3.2009 01:34

    En ole onneksi joutunut maksamaan kuin sairaalan poliklinikkamaksun jokaisella tähystyskerralla. Tosin en siitä "ilosta" sen enempää suostuisi maksamaankaan

    Tuohon Hillevin viestiin että tähystys ei satu yhtään, saanen olla eri mieltä. Minulla viimeistä edellinen tähystyskerta sattui ihan julmetusti, kun tohtori Mengele päätti taivutella lopussa vielä putkea mahalaukun yläosassa ja repiä väkisin näytettä irti... Tosin ei tuo ollut ihan yhtä tuskallista kuin kerran colonoskopiassa kun suolenseinämät liimautuivat toisiinsa kiinni, mutta se on jo eri tarina

  • Reetta  719 viestejä27.3.2009 23:23

    Kontrolligastroskopian tulokset saatu. Paras uutinen oli, että villukset on lähes normaalit. Ja toiseksi paras uutinen se, että nuo kaksi gastroskopiaa riittää eikä kontrollitähystystä enää tarvita. Jess !

  • Kari 364 viestejä27.3.2009 23:54

    Siis mites se menee.. Jos villukset normaalit, jatkat ikuisella G-dieetillä. Popsitko mitään lääkkeitä vai pelkkä dieetti?

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Reetta  719 viestejä28.3.2009 12:22

    Joo, loppuikä gluteenitonta, ellei joku keksi joskus jotain pilleriä, jolla nukka pysyy kunnossa ja muutkin haitat poissa. Ja jos elän yhtä vanhaksi kuin äitini, tuo on sellainen 35 vuoden diili gluteenittoman kanssa.

    Ruokavalion lisäksi tuo kalkki-D-vitamiini ja se varmaan yhtä pitkä diili...

  • Kari 364 viestejä12.4.2009 23:48

    Muuten, mielenkiintoinen aihe. Tyttäreni kävi tähystyksessä. Löytyi nukkavaurio pohjukaissuolessa. Ei saanut vielä lääkäriltä todistusta vauriosta. Kuulemma tuolla vauriolla ei vielä saa Kela-korvausta !? Pyysin het uutta puhelinsoittoa samalle lekurille koska se todistus vaan on saatava. Aattelin ottaa asian ihan vakavasti, jos kerran lekuri ei sitä oma-aloitteisesti tee. ..Taas pitää olla itte asialla !! Kattotaan miten asias käydään

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä13.4.2009 09:58

    Toisessa gastroskopiassa pientä keliakiamuutosta...ilmeisesti dietti ei aivan pitävä, jossain piilovehnää...Verikokein seurattava jatkossa

    Löytyi myös helikobakteereita, ei löytynyt eka kerralla ?

    Helikon häätökuurikin tuli syötyä ja seurannassa ns. puhallustestissä ei sitä enää havaittu.

    Tuo heliko aiheutta myös tulehdusta, vatsalaukku punoitti kuulemma jonkin verran.

    Niin ja vatsahaavan syynnäkin heliko melkein aina, onneksi ei mulla.

  • martta 10 viestejä15.4.2009 20:14

    Mulle on tehty kaksi seuranta otosta löydön jälkeen, ensin oli vuosi väliä sitten noin 2 vuotta, kummallakin kerralla todettu että suoli ei ole parantunut,vaikea asteinen nukkakato. Niin että syövän vaarahan siinä on. Koetan syödä kaiken luontaisesti gluteenittomana, joskus voin syödä vehnätärkkelyksestä tehtyä pullaa,tai jotakin karkkia missä on vehnätärkkelystä.

  • Kari 364 viestejä15.4.2009 21:23

    Mulla eka tähystys elokuussa todisti nukkakatoa. Nyt dieetin noudattamisen jälkeen vasta-aine asettunut hyvin kohdalleen 70 => 4 kun viite on <7. Eli paranemaan päin. Mielenkiinnolla odotan elokuun tähystyksen tulosta. Vakavasta katolöydöksestä ei ollut puhetta, mutta osteoporoosi joo. Sen haluan hallintaan vaikka joku käskis "rautanauloja" syömään eli kaikin keinoin Muuten olo oireeton, joka hyvä asia jees.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Kari 364 viestejä19.4.2009 18:48

    Tuli muuten postissa tyttärellenikin tähystystulos kirjallisena. Nyt ei muuta kun paperit Kelalle ja anomus kuntoon. Ja verottajalle. Siis hoituu kun panee pikkusen painetta

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Reetta  719 viestejä19.4.2009 20:19

    Hyvä, että tyttärellesi tuli lääkärinlausunnot keliakiakorvausta varten, Kari. Tuo aikaisempi kuullostikin tosi oudolta; nukkavaurio suolessa eikä sillä mukamas saa Kela-korvausta!?

  • Mainos

  • thermo 5 viestejä22.4.2009 21:18

    Kannattaa pyytää/vaatia nieluun puuduttava suihke ennen gastroskopiaa. Kuulin tästä mahdollisuudesta keliaakikolta, jolta se oli evätty, mutta vieressä istunut kaveri oli sen saanut - käytäntö siis voi vaihdella... Viimeksi tehty oli aivan helppoa verrattuna pariin edelliseen kertaan yli 10 v sitten, niihin pakollisiin keliakian varmistamiseksi ja vuoden päästä hoidon onnistumiseksi tehtyihin. Olen vältellyt gastroskopiaa, vaikka olisi ollut jonkinmoista aihetta menneinä vuosina ylävatsaa tutkiakin. Yökkäsin muinoin tosi reippaasti, lääkäri sanoi, ettei ollut ikinä sellaista nähnyt. Ensimmäisen tutkimuskerran kammo aiheutti toisella kerralla jo tutkimusta edeltävänä yönä painajaisia oksentamisesta.
    Gastroskopiassa viime syksynä löytyi lievä ruokatorven tulehdus, johon aloitettiin uudestaan ppi-lääkitys, minkä tk-lääkäri oli lopettanut jokunen viikko aiemmin ja minkä taas lopetti vuodenvaihteessa, vaikka erikoislääkärin suositus oli jatkaa särkylääkkeiden käytön ajan. Krooniseen kipuun on lääkitys päällä ja maha alkoi oireilla, mihin havahduin tällä viikolla ja aloin surfailla täällä netissä. Olen kärsinyt myös anemiasta, voisi liittyä ruokatorven tulehdukseen. Summa summarum aloitin taas ppi-lääkityksen eli Nexiumin, mitä apteekkari piti keliaakikolle parhaana lääkevaihtoehtona.

  • lehti 19 viestejä23.4.2009 09:09

    Kiva kuulla että sellaisiakin hoitajia on.Mulle tehtiin meilahdessa tutkimus (-88)ja oksensin letkun ulos ainakin kahdesti, siitä johtuen hoitajan ja lääkärin kommentit ei olisi voineet olla kovempia( olisi nyt vaan hyvä pitää se letku siellä sisällä että saadaan nopeasti toimitus tehtyä). Olisi lohduttanut jos olisi saanut edes pitää hoitajaa kädestä kiinni, mutta yritykseksi se jäi. Hoitajatar tempasi kätösensä pois. Mitään rauhoittavaa en tietenkään saanut, koska ''se voisi vääristää tuloksia ja koepalan otto ei tuntuisi''?????
    Koetta ottanut lääkäri oli tosin kirjoittanut tutkimustulokseen että ''oli kivulias toimenpide potilaalle''
    Kuulema sain pienimmän letkun sisääni, mutta silti meinasin panikoida. Neuvoni on keskity vaan hengittämään ,kyllä se siitä.
    Ja toista kertaahan en mennyt !

    masse57 kirjoitti:
    Olihan se kokemus, kipua ei ollut, vaan paniikki meinasi väkisin tulla.. Onneksi selän takana istui hoitaja joka antoi neuvoja ja rauhoitti tyyliin, "hengitä vain kunnolla, pure suukappaletta, ei kestä enää kauaa.." Samalla hän hieroi olkapäätäni ja harteita, ja kehotti vain pitämään käsivarrestaan kiinni..
    Hän teki läsnäolollaan kokemuksesta
    sellaisen että se saatiin vartissa tehtyä,
    siis mahdollisti koko jutun

    Helpotus ja kiitollisuus (se on tehty!!)oli päällimmäiset tunteet, kun työkavereille kerroin tuntemuksiani. Lähinnä kuvasin oloani 'mahdollisesti madosta voisi tuntua samanlaiselta koukussa..tosin minulla ilman kipua..
    Vuoden päästä uusiks, sitä ei vielä kannata mietiskellä

  • Hillevi 17 viestejä23.4.2009 10:14

    Mielenkiinnolla olen lukenut näitä viestejä. Jokaisella on ihan oma versionsa. Johtuukohan lääkäristä miten kaikki sujuu. Minulla meni tosi hienosti, kuten jo aikaisemmin kerroin. Jos jollakulla on gastro vasta edessä, niin hehän ovat kauhusta kankeina.

  • Kari 364 viestejä23.4.2009 19:11

    Voisin lausua tässä muutaman rauhoittavan sanan gastroon menijöille. Ei se niin paha ole.

    Tosa jokin aika sitten mainaisin, että olen perheeni kanssa vapaaehtoisena yliopiston Calex-tutkimuksessa (=Calsiun & exercise). Eilen kävin kudosnäytekokeessa; siinä otettiin reisilihaksesta näyte molemmista jaloista sekä vatsasta rasvaimunäyte. Siis, lääkärin tekeminä. Ja kuntopyorällä välillä ukosta mehut ulos. Masokistinen luonne mulla kai on.. Noistakin selvis hengissä. Että tsemppiä vaan gastroon, kyllä se ihan hyvin sujuu

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Linda 34 viestejä29.4.2009 21:30

    Rohkaisun sana gastroskopiaa pelkääville, soittakaa sairaalaan etukäteen ja sanokaa että haluatte rauhoittavaa. Minulla oli eka kerta pari viikkoa sitten eikä siitä jäänyt ollenkaan paha mieli, en edes muista siitä paljon mitään. Ensin sumutettiin pahanmakuista puudutusta kurkkuun jota ei kerennyt kauheasti ihmetellä ennenkuin rauhoittavaa jo laitettiin suoneen. Koko prosessi tuntuu lähinnä unelta. Sen jälkeen sain jäädä osastolle nukkumaan pariksi tunniksi

    Mutta minä en saanut toimenpiteen jälkeen mitään informaatiota mitä sieltä suolesta löytyi, en edes tiedä otettiinko sieltä koepalaa vai katottiinko vain. Verikokeiden tuloksia en myöskään ole nähnyt, jutellut vain lääkärin kanssa puhelimessa. Postia odotellessa...

  • Mainos

  • Pulla 267 viestejä29.4.2009 21:45

    Minulle ei ainakaan ole annettu mitään puudutuksia tms. vaikka olen pyytänyt. Ensimmäisellä kerralla toimenpide kesti noin 40 minuuttia, taisi olla jokin opetustilaisuus, kun oli niin paljon ihmisiä ympärillä. Ajattelin, etten koskaan enää mene. Vesi juoksi silmistä, nenästä ja suusta, yökötti ja ahdisti.

    Toisella kerralla menin yksityiselle ja pyysin lääkettä, mutta lääkäri sanoi, ettei kestä kuin viisi minuuttia. Laitoin niin paljon vastaan, ettei letkua meinattu saada kurkusta sisään, piti ottaa pois ja laittaa uudelleen. Eikä se sitten kauaa kestänyt. Mutta inhottava oli!

    Paksusuoli kuvattiin keväällä eikä toimenpidettä voi edes verrata gastroskopiaan. Tosin paksusuolen kuvausta edeltävä tyhjennys litkujen juomisineen on oksettava.

  • porajata 460 viestejä6.5.2009 09:33

    Tähystyksen (gastroskopia)luotettavuus vähän itselleni epäselvä...

    Näytteitä otetaan varmaankin 5-8 kpl mutta mielestäni vain pohjukassuolesta ja vatsalaukusta, voin olla väärässäkin

    Itse ohutsuoli jäänee tutkimatta ?, mutta antaako pohjukassuollen näytteet oikean kuvan myös ohutsuolen tilasta ?

  • Hillevi 17 viestejä6.5.2009 09:47

    porajata kirjoitti:
    Tähystyksen (gastroskopia)luotettavuus vähän itselleni epäselvä...

    Näytteitä otetaan varmaankin 5-8 kpl mutta mielestäni vain pohjukassuolesta ja vatsalaukusta, voin olla väärässäkin

    Itse ohutsuoli jäänee tutkimatta ?, mutta antaako pohjukassuollen näytteet oikean kuvan myös ohutsuolen tilasta ?
    Luin vikipediasta: pohjukaissuoli eli duodenum käsittää 20-30 cm ohutsuolen alkuosasta ja alkaa mahanportista.....googlaa sinne, siellä on selvät kuvatkin.

  • porajata 460 viestejä6.5.2009 10:21

    Hillevi kirjoitti:
    porajata kirjoitti:
    Tähystyksen (gastroskopia)luotettavuus vähän itselleni epäselvä...

    Näytteitä otetaan varmaankin 5-8 kpl mutta mielestäni vain pohjukassuolesta ja vatsalaukusta, voin olla väärässäkin

    Itse ohutsuoli jäänee tutkimatta ?, mutta antaako pohjukassuolen näytteet oikean kuvan myös ohutsuolen tilasta ?
    Luin vikipediasta: pohjukaissuoli eli duodenum käsittää 20-30 cm ohutsuolen alkuosasta ja alkaa mahanportista.....googlaa sinne, siellä on selvät kuvatkin.

    Kyllä oli hyvät esitykset
    http://wapedia.mobi/fi/Duodenum
    mutta ohutsuoli on n. 7 m pitkä
    ei kai se alkuosa kerro täysin ohutsuolen koko tilaa...

  • Kari 364 viestejä11.5.2009 10:16

    Tytär toimitti Kelalle tähystys-todistuksen. Ei mennyt kuin oikeastaan viikko, Kelalta korvauspäätös myönteisenä. Nyt on sekin asia kunnossa. Ei vaan olisi todistuskaan syntynyt automaattisesti. Tosa Äitienpäivä-herkuttelujen yhteydessä yhdelle toiselle tutulle lekurille asian mainaisin; herätti aika kummastusta, että pitää noin tukevasti itse olla asialla. Loppu hyvin kaikki hyvin, Hyvää kevään jatkoo kaikille ! Ja muuten tytärkin ollut tosi iloisella päällä viime aikoina...vai onkohan se vain sitä kevättä..

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Mainos

  • Raili 19 viestejä29.5.2009 15:06

    Minulle gastroskopia on ihan yhdentekevä toimenpide. Minut on tähystetty kolme kertaa yläpäästä ja kerran alapäästä ja kyllä se alapäästä tähystäminen oli pahempaa - sehän sattui tosissaan kun suolta venytettiin muttei sekään koko aikaa. Mahalaukun tähystäminen on ollut paitsi kivutonta, kestänyt aina vain ihan pienen hetken ja voisin käydä sellaisessa vaikka joka päivä, ihan so what minulle, verikokeen ottaminen kyynärtaipeesta on pahempaa. Oksennusrefleksi tottakai käynnistyy kun ruokatorveen tungetaan jotakin, mutta mitä väliä sillä on kun maha on tyhjä eikä sieltä tule mitään pahanmakuista ulos (toisin kuin vaikkapa mahataudissa kakoessa.)

    Ehkä se, että osaa olla rento eikä jännitä kroppaansa (esim. pelon takia), tekee hommasta minulla helpompaa?

  • aspja 22 viestejä6.7.2009 12:18

    Kävinpä minäkin toistamiseen gastroskopiassa. Eikä ollut suoli parantunut, vaikka olen tiukkaa diettiä noudattanut. No, lääkärin mukaan 20% keliaakikoita ei parannu vuodenkuluessa diagnoosista.

    Kokemuksena tähystys oli taas kerran epämielyttävä, mutta kestin sen kuin nainen. Kurkku puudutettiin ja letku sujahti mahaan varmaan 10 nielaisuyrityksen jälkeen. Tämä lääkäri neuvoi oivan hengitystekniikan ja nyt ei sitten yökkäyttänyt yhtään, kuten eka kerralle.

    Mutta menen uudelleen, jos on tarvis. Ei sentään mitään ylivoimaisen kauheaa.

  • KattiMatikka 271 viestejä6.7.2009 19:33

    Mitä sulle muuten aspja nyt sitten jatkossa neuvottiin tekemään. Luontaisesti gluteenitonta? Uusi tähystys? Ravitsemusterapeutti?

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3 4 5
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s