Gastroskopian jälkeen

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Kirsmi 5 viestejä16.8.2013 20:26

    Niin. Kävin pari päivää sitten tähystyksessä, koska verikokeen mukaan minulla on keliakia. Tähystyksessä suolinukka jokseenkin ok, mutta koepalathan sen sitten varmistaa.

    Aloitin ruokavalion eilen, ja nyt vajaan parin vuorokauden jälkeen on tilanne se, että vatsa on ihan hillittömän turvoksissa ruokailun jäljiltä. Eipä ollut tämmöistä "normaali"ruokavaliolla :/ Voiko tämä johtua siitä, että vatsa ei ole tottunut gluteenittomaan ruokaan vai johtuuko tämä vielä gastroskopiasta, jossa vatsaan pumpattiin ilmaa? Tähystyksen jälkeisenä iltana kaikki oli vielä ihan ok. Ja oireita minulla ei ollut ennen keliakian toteamista muuta kuin löysä vatsa, ei turvotusta tai kipuja. Sukurasite on, siksi osattiin näin äkkiä epäillä.

    Toisaalta mulla on myös lievä refluksi, ja tähystyksessä lääkärikin totesi löysähkön mahanportin. Voisiko tämä johtua kuitenkin refluksista, jos tähystysletku on jotenkin ärsyttänyt mahanporttia ja ruokatorvea? Röyhtäilyttääkin..

    Vähän jänskättää, pitääkö tässä soitella lääkärille perään?

  • norppa 59 viestejä16.8.2013 22:21

    ymmärrän kyllä hätäilysi, mutta ota ihan rauhallisesti ja odota testituloksia, niin tiedät onko keliakia. jos on, paranemiseen saattaa mennä useitakin kuukausia.
    ja minullakin suolinukka näytti ok:lta, mutta koepalat todistivatkin toista, eli ei lääkäri pysty sitä silmillään arvioimaan.

  • Mainos

  • Juulin 187 viestejä17.8.2013 07:30

    Turvotus voi helposti olla gastron jälkimaininkia.
    Mutta myös oireita gluteenittomasti ruuasta, johon elimistö ei ole vielä tottunut. Kannattaa kokeilla erilaisia gluteenittomia tuotteita ja pikkasen katsoa, tekevätkö kaikki turvotusta vai jokin tietty tuote tai jauho.

    Itselläni on ollut refluksi todella pahana, joten kokemuksen syvä-ääni sanoo, että tämä todennäköisesti on osasyyllinen.
    Myös ruokavalio saattaa ärsyttää refluksia ja mahaportin toimintaa.

    Mun mielestä oireet kuulostaa tavalliselta. Myös ruokavalion muutos voi turvottaa vatsaa äkkiseltään.

  • Lianna 55 viestejä17.8.2013 10:47

    Hei! Onpa erikoista! Muista yksi asia: Sinun veriarvot näyttää keliakiaa,jos tähystyksessä ei löydy keliakiaa, lääkärit sanovat että keliakiaa ei ole. Kuitenkin lääkärit ovat itse myöntäneet, että keliakiaa on todella vaikeaa löytää suolesta koepalan perusteella. Ei läheskään koko suoli kärsi nukkakadosta, vaan tietty suolen osa, missä ruoka sulaa. Siinä osassa keliakia esiintyy läikkinä, joiden ympärillä saattaa olla tulehduspesäkkeitä. Lääkäri ottaa eri kohdista 3 koepalaa, jos ei sattunut oikeaan kohtaan, diagnoosiksi tulee "ei keliakiaa". Veren vasta-aineista ei välitetä. Minkään muun ruoka-aineen kohdalla ei sanota, että sinulla ei ole tätä, voit rauhassa syödä ko. ruoak-ainetta, jos veressä on vasta-aineita! Mutta tähän perustuu koko keliakian diagnoosi. Tällä hataralla diagnoosilla pystytään väittämään, että keliakiapotilas sietäisi hieman gluteenia sisältäviä tuotteita kuten vehnätärkkelystä, etikkaa (poltetaan Suomessa ohraan paitsi ei punaviini-, valkoviini- ja balsamicoetikka) sekä glukoosia eli tärkkelyssiirappia (tehdään Suomessa vehnästä). Nämä tuotteet sisältävät vähän gluteenia, mutta niitä kutsutaan "gluteenittomiksi" tämän hataran tutkimuksen perusteella, jossa on toimittu RAHOITTAJAN eli kansainvälisen Vehnätärkkelysliiton ehdoillla (se olisi sama, kuin jos MARLBORO maksaisi keuhosyöpätutkimukset). Lisäksi jos sinulla todetaan "virallisesti" keliakia, ja aloitat gluteenittoman dieetin, tulet todennäköisesti saamaan VUOSIEN päästä erilaisia uusia vaivoja, näitä kutsutaan KELIAKIAN LIITTÄNNÄSITAUDEIKSI, niitä ovat mm. sokeritauti, neuropatia eli hermorappeuma jne (nämä Keliakialiitto tuntee, sieltä saat lisätietoa). Itselläni oli neuropatiaa ja alkava sokeritauti, nivelvaivat, väsymys, ihottuma, ientulehdukset, tukanlähtö. Erehdyin nimittäin syömään suomalaisia tuotteita, joissa lukee päällä "gluteentiton" eli valehdellaan, ettei tuote sisällä gluteenia. Veren vasta-aineet näyttivät itseni kohdalla myös gluteenia, lääkäri sanoi, että ei saisi olla 20 vuoden dieetin jälkeen. Mutta lääkäri ei osannut auttaa. Vasta kun ITSE TAJUSIN, että koko keliakia-dieetti on gluteenipitoinen ja jätin kaikki keinogluteeniset + etikkaa + glukoosia + lisäaineita sisältävät tuotteet pois, PARANIN TÄYSIN. Kaikki liitännäissairaudet hävisivät ja olen nyt 10 vuotta oikeasti terve. Mitään apua et tule saamaan keliakialiitolta oikeasti gluteenittomaan diettiin, ensi varoitukseksi. He puolustavat gluteenitonta gluteenipitoista dieettiään henkeen ja vereen, ja ne keliapotilaat, jotka väittävät, että sairastuvat siitä, leimataan luulosairaiksi. Neuvoisin sinua ja muita keliakiasta kärsiviä olemaan luottamatta lääkäreihin tai keliakialiittoon tässä asiassa (VAIN TÄSSÄ ASIASSA)ja kuuntelemaan ja tarkkailemaan itse omaa kehoa! Meillä on oikeus terveeseen elämään! Ainakaan minun kohdalla, jos uskoisin Keliakialiiton hulluja juttuja "gluteenittomasta gluteenista" olisin jatkuvasti sairas, mikä on Kelialiiton mukaan normaalia liitännäissairautta. Kun nämä tutkimukset tehtiin Suomessa, niin niihin osallistui vain terveimmät potilaat eikä yhtään lasta. Potilaita ei määrätty ensin muutaman kuukauden oikeasti gluteenittomalle dieetille, jotta he olisivat huomanneet eron 'täysin ilman gluteenia - vähän gluteenia -olotilojen välillä. Myöskään liitännäissairauksista kärsiville keliakiapotilaille ei annettu oikeasti luontaisesti gluteenitota dieettiä, jotta olisi voitu verrata, että auttaako se liitännäissairauksien paranemiseen, tällöin olisi voitu todeta, että pieniä määriä gluteenia ei voi todeta koepalakokeen perusteella, mutta niiden poisjättäminen parantaa liitännäissairaudet (näin kävi minun kohdalla - sain uuden elämän). Vuosia sitten, kun näitä tutkimuksia tehtiin, keliakialiiton toiminnanjohtaja kirjoitti pääkirjoituksessa, että "Kansainvälinen vehnätärkkelysliitto maksaa ystävällisesti nämä tutkimukset, jotta keliakiapotilas voisi syödä enemmän". Todellisuudessa takana on miljoonien bisnes, eikä suinkaan keliakiapotilaan hyvinvointi. Eli näillä kokemuksilla tsemmpiä sinulle!

  • Juulin 187 viestejä18.8.2013 12:28

    MItään Vehnätärkkelysliittoa ei ole.

    Olet jankannut tätä nyt ainakin viisikymmentä kertaa.

    Kaikki eivät saa liitännäissairauksia keliakiasta. Tarkoitus on tukea eikä pelotella.

  • Sarkku 11 viestejä21.8.2013 20:57

    Huh! Olipas vihaista.

    Minä sain keliakiadiagnoosin, jota Kela tosin piti 'liian kevyenä' koska sitä ei kuulemma ollut diagnosoitu kiistattomasti (vasta-aineet koholla, gastroskopia tehty); eli Kelan 'ruokavaliokorvaus' evättiin.

    En ennen diagnoosiani tiennyt kärsineeni oireista, mutta nyt kun dieettiä on takana muutama kuukausi, oloni on mahtava! Gastroskopian jälkeen olin muutaman päivän kuin ilmapallo, vatsaakin kivisteli.

  • Kirsmi 5 viestejä29.8.2013 14:25

    No niin, mää oon niiiiiin turhautunut. Gastron tulokset tuli tänään, ja niissä ei koepaloista löytynyt keliakiaa, suolinukka ok (tän kuulin jo tähystyksessä), mutta lievää tulehdusta, joten koepalat menevät nyt jonkun patologiatyöryhmän syyniin. Että onksesittenkinvaieikseoo. Huoh.

    Turhautunut olen, koska olisin niin halunnut pisteen tälle asialle. Keliakia, piste. Huikeat Kelan rahat, piste. No ei sitten. Kuitenkin kaksi eri lääkäriä, joista toinen oli tähystävä, sanoi, että minulla ON keliakia, koska verikokeet sen kertovat. Että ruokavaliota noudattamaan siitä sitten, nainen! Ja on se kyllä tuohon mahan löysyyteen jo parissa viikossa auttanutkin, että sikäli. Muita (tietoisia) oireita mulla ei ollutkaan.

    Toinen turhautumisen aihe: aiemmin tuolla kirjoittelin, että on refluksia. No sepä menikin sitten niin pahaksi, että lääkkeille mentiin. Hemmetti. Enkä keksi oikein muuta syytä, kuin se gastron aiheuttama ärsytys. Muuten olis melkoista sattumaa, että viiteen vuoteen ei ole vaivannut, mutta yllättäin sit just nyt.

    Kuvittelin, että kun aloitan ruokavalion, niin mun koko elämä menee ihanasti uusiksi ja alan vain voimaan niiiiin hyvin, kaikki sellaisetkin vaivat katoaa, joita en älynnyt keliakin aiheuttamiksi! No, totuus on, että olin terve, ennen kuin tämä lääkärirumba alkoi

    Tai ehkä oon vaan malttamaton?

  • Mainos

  • glutfree 90 viestejä31.8.2013 15:37

    No mä kyllä ajattelen tuon niin, että sulla on keliakia, koska se näkyi siinä verikokeissa. Kun nimittäin on yleensä niin, että verikoe on negatiivinen, mutta tähystyksessä sitten tarkemmin syynättynä suolinukassa onkin vauriota.

    Mutta sitten voi olla, että sulla on ns. gluteenisensitiivisyyttä, mikä ei vielä ole keliakiaa, vaan että olet ylipäänsä herkistynyt viljoille. Keliakia voi olla suolisto-oireisena sitten joskus tulevaisuudessa, jos gluteeniviljoja edelleen syöt.

    Ja sitten vielä, että jos olo on jo nyt pienessä ajassa helpottunut gluteenia välttelemällä, miksei sitä voisi jatkaa, vaikka varsinaista diagnoosia keliakiasta ei olisikaan??
    viljat ovat monen muunkin sairauden ja tuntemusten aiheuttaja, että niitä kannattaa vältellä jos vain suinkin pystyy. Mitään ravinne puutostauteja viljojen karttelulla ei tule, vaikka jotkut ravitsemustyypit saattaa niin väittääkin, kaikkia tarpeellisia vitamiineja ja hivenaineita saa kyllä muusta ruoasta. Kunhan syö monipuolisesti, erityisesti kasviksia ja lihaa, kalaa ja kananmunia. Ja onhan meitä keliaakikoitakin jo melkomoinen joukko, eikä meistäkään kovin moni kärsi ravitsemuksellisista puutostiloista. Mutta toisaalta jos keliakia on hoitamatta, eli siis syö gluteenia vaikka ei saisi, niin siinä tapauksessa varsinkin vitamiinit sun muut jää huonommalle imeytymiselle, koska suolisto on tulehtunut, eikä näin ollen pysty imeyttämään sitä mikä olis tarpeellista ja sen seurauksena esim. osteoporoosi saatta vanhemmiten vaivata.

  • porajata 460 viestejä1.9.2013 09:59

    Oliko tuolla testillä ?, tosi herkkä testi....

    S -tTGAbA normaali alle 7 U/ml
    lievästi koholla 7-10 U/ml
    koholla yli 10 U/ml

    Oliko reilusti koholla ?

  • Snapster 3 viestejä1.9.2013 10:11

    Mulla tehtiin aikaisemmin nuo koepalojen otot erilaisella, hellemmällä joskin hitaammalla tekniikalla, jossa ohutta letkua vietiin nielemällä ohutsuoleen. Gastroskopia on aika lailla brutaalimpi menetelmä, kun letku vaan runtataan vatsaan. Mulla sattuu usein vatsanporttiin (vai mikä se läppä nyt sitten nimeltään onkaan) gastroskopia, ja närästää monta päivää. Luulisin että turvotus on nimenomaan siitä ilmasta, mikä vatsaan on pumpattu. Sehän saattaa poistua aika hitaasti.

  • Kirsmi 5 viestejä2.9.2013 09:43

    Joo kuten sanottu, kaksi eri lääkäriä on todennut, että mulla on keliakia, vaikkei sitä (tässä vaiheessa) koepaloista löytynytkään. Eli ruokavaliolla ollaan ja pysytään; ei ole mielenkiintoa ihan vain Kelaa varten tarkoituksella tuhota suolinukkaa. Pitääkööt huikeat korvauksensa!

    Tuo viesti oli vain silkkaa turhautumis-avautumista. Ei tässä sinänsä hätää ole Kyllä tähystävä lääkärikin avautui aika huolella tuosta keliakian "vanhanaikaisesta" diagnosoinnista, eli että muka ainoastaan koepalavastauksista saisi todellisen vastauksen.

    Ja refluksi on helpottanut, ihanaa!

  • glutfree 90 viestejä3.9.2013 11:49

    snapster, onko tuo hellempi menetelmä yleisesti paljonkin jo käytössä, pitääkö sitä erikseen pyytää? onko vain yksityislääkäreillä? kiinnostaisi kovasti tietää, sukulainen on ehkä joutumassa tähyyn, ja on kovin kipuherkkä ja kauhistelee jo etukäteen tähyä, joten tuo voisi olla hyvä vaihtoehto.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s