Gluteeniton Intia?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • tytti 34 viestejä5.3.2014 19:25

    Tähän Intian-ketjuun päivitystä: olen ehtinyt jo edellisen 2012 vuoden reissun jälkeen käymään juuri nyt tammikuussa 2014 uudestaankin Intiassa. Näiltä kahdelta reissulta voin sanoa että kiitos neuvoista: asiat olivat juuri niin kuin Oranki viestissään mainitsi. Vältyin koko matkan ajan syömästä mitään sopimatonta, paitsi kerran: ravintolassa minulle tuotiin jälkiruoaksi Gulab jamun - niminen pallero siirapissa. Vakuutettiin kivenkovaan, että on valmistettu paneerista (juustosta) ja sokerista... ja seuraavana päivänä aivan mahdoton ripuli ja tuska. Tutkin myöhemmin suunnileen pahimmasta toivuttuani tätä jälkiruokaa jota oli myynnissä kaupassa valmiina säilykkeenä: vehnäähän siinä oli. Tosin perinteistä reseptiä googletettaessa ohjeissa ei lähes koskaan laitettu vehnää. Sama juttu koskee esim. dosa-lettuja: perinteisesti kotona tehtynä ne valmistetaan vain riisistä ja linsseistä, mutta marketeissa myydään nykyään dosavalmisjauhoja, joissa on aina vehnää mukana. Tällä toisella matkallani osasin välttää jo edellisen matkan kompastuskiviä ja selvisin luultavimmin vehnättä... tosin sain matkalla salmonellan joka vieläkin mahanpohjassa hieman möyrii ja kipristelee joten en ole aivan varma. Mutta mahtavat reissut oli kummatkin, ihanaa täysin gluteenitonta ruokaa oli valtavasti joka puolella tarjolla. Ja sen voin sanoa että ensimmäisellä kerralla tapasin vain yhden paikallisen joka tiesi keliakiasta (olin ällistynyt siitäkin!) mutta toisella kerralla tapasin jo kolme henkilöä. Pikkuhiljaa homma edistyy... Tämä sairaushan vaivaa kyllä paikallisia sielläkin (varsinkin Pohjois-Intiassa missä vehnää syödään paljon) mutta diagnosointi ja tietoisuus on vielä lapsenkengissään. P.S.: netistä celiactravel.com -sivulta löytämäni hindinkielinen restaurant card ei kuulemma ollut oikein kirjoitettu, vaan sisältää paljon kirjoitusvirheitä. Yritän saada tuttavani tekemään uuden korjatun version.

  • oranki 35 viestejä23.4.2012 22:16

    Intia on keliaakikko-kasvisyöjän paratiisi (varsinkin Etelä-Intia) ja kyllä muualtakin Intiasta saa aina jotakin syömistä. Ainakin dalia ja riisia. Mainitsemistasi paikoista en ole käynyt kuin Delhissä, mutta muutoin reissannut aika ympäri Intiaa useampia kuukausia. Ja olen myös kasvissyöjä. Yleensä löytyy aina jostain veg-ravintola.

    Tosiaan jos jättää naanit syömättä ja muutkin leivät (paitsi etelässä voi syödä dosaa, appamia, idliä ja vaikka mitä) ja jos varman päälle ottaa niin kaikenlaiset kasvispihvit ja pallerot joissa saattaa olla gluteenijauhoja, mutta ei edes aina ole.

    Samoja ruokia löytyy osin kuin Suomen intialaisista ravintoloista (tosin vähän erilaisia) ja lisäksi paljon 'uusia herkkuja'! Oi, ihan vesi tuli kielelle kun muistelin intialaisia ruokia...

    Vehnä on hindiksi rawa/rava. Ja englantiahan puhutaan aika yleisesti.

  • tytti 34 viestejä23.4.2012 20:45

    Edessä 2 viikon matka Intiaan. Nähtävänä Delhi, Nagpur sekä Ladakh, jotka sijaitsevat Keski- ja Pohjoisintiassa. Ruokavalionani on haastava gluteeniton ja kasvisruoka. Onko kokemuksia? Kasvisruokaahan kaiketi saa kaikkialta. Suomessa ainakin intialaisissa ravintoloissa ei ole ollut mitään ongelmaa löytää gluteenitontakin syötävää, mutta sehän ei kyllä kerro mitään todellisesta paikallisesta ruoasta. Tiedän jotain intialaisesta ruokakulttuurista: se vaihtelee paikoittain niin paljon ettei siitä voi tietää mitään. En kuvittelekaan olevani mitään muuta kuin yllättynyt kunhan pääsen sinne. Olen kyllä henkisesti valmistautunut syömään pelkkää riisiä ja hedelmiä koko matkan ajan... Kuvaavaa on mm. Ladakhin ruokakulttuuri, joka lukemani mukaan koostuu perinteisesti nuudelisopasta (vehnästä) ja mykysopasta (lihasta ja ohrasta)!

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s