Harhaluuloja keliakiasta

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • sarps 2 viestejä6.11.2012 20:21

    Usein kylään kutsuttaessa mainitaan kuuluvasti että "tein sitten laktoositonta niin sinäkin voit syödä", hihih. Moni kyselee myös, että mitä sitten tapahtuu? No kyllähän minä kokemuksesta tiedän, että ei kivoja asioita mutta ei ne oikein sovi ruokapöytäkeskusteluun

    Ulkomailla asuessani ystävät yrittivät tehdä kaikkensa, jotta minäkin voisin nauttia esim. kakkua. Yrittivät mm. selittää, että vain pohjassa on digestivekeksejä, mutta leikataanpa viipale tästä kuoresta sulle! Harmi kun ei ole ihan niin simppeliä

    Mutta itse koen olevani myös helppo vieras; nyt kun löytyy esim hyviä pakastepullia, otan niitä mukaan kun menen kylään. En tahdo, että muut joutuvat näkemään erikoisvaivaa vuokseni.

  • Juulin 187 viestejä6.11.2012 17:25

    Keliakia ei ole pääni sisällä, vaan suolistossani. Tätä saa "muutaman" kerran aina sanoa.

  • Mainos

  • Inki 11 viestejä13.10.2012 14:40

    SiiriK kirjoitti:
    Pieniä harhaluuloja alkumetreillä kohtasin, itsellänikin oli vääriä käsityksiä, tietenkin. Luulin mm., että en saa juoda boolia juhlissa yms. Nyt asiat sujuvat hyvin, vähän liiankin: ennenkään en juuri pullaa syönyt mutta nyt kun monissa paikassa on varauduttu minua varten niin on melkein niin kuin pakko...

    Mutta noista tarjoiluista: talo elää tavallaan ja vieras käy ajallaan. Mie syön jos jotakin syötävää on ja olen tyytyväinen pelkkään kahviin jos ja kun muuta ei ole. En todellakaan haluaisi, että joku stressaisi minun syömisistäni!

    t. SiiriK

    Minullakin on ihan omat mieltymykset, niin olisi hassua vaatia muita huomioimaan ne ja rajoitukset. Otan mukaan omia eväitä ja pyydän ystäviä olemaan miettimättä syömisiäni

    Tuohon eikö vähän saa ottaa olen sanonut, että ei ole kyse määrästä. Vika on siinä, että gluteeni saa elimistön hyökkäämään itseään vastaan, joten pienikin muru gluteenipitoista vatsassa pilaa koko putkiston...

    Terveisin Inki

  • Jounassi 3 viestejä7.10.2012 18:53

    Meillä oli joku kesä koko suku kokoontunut isomummin mökille aurinkoista päivää viettämään.

    Oli sitten jotaan minestronekeiton tapaista tehty, tosin makaroniversiona. Sanoin sitten ystävällisesti, että en tätä voi syödä, johon sain vastaukseksi "no älä ota makaronia".

    Aina on mennyt vähän niin, että isän suvun puolella (johon äskeinen kuului) homma menee niin, että joka paikkaan otetaan omat eväät tai sitten jätetään syömättä. Muutaman kerran tosin on ollu positiivisia yllätyksiä: milloin on ollut gluteenitonta voileipäkakkua erikseen varta vasten minulle tehty, kerran ristiäisissä oli minulle enemmän tarjottavia lajeja kuin muille. Tosin ainutlaatuisia tapauksia. Äidin suvun puolella taas kaikki sujuu melkeinpä kuin unelma: aina on jotain minulle varattu, myöskin jouluna kaikki on gluteenitonta paitsi laatikot, koska niihin en koske pitkällä tikullakaan. Hauska juttu, että 73-vuotias minikokoinen mummoni tietää ja huolehtii, mutta vajaa kolmekymppinen kummitätini ei tiedä sitten juuri mitään.

    Huomasin juuri, että tässähän tuli enemmän positiivisia kuin negatiivisia, mutta ei anneta sen haitata. [:

  • SiiriK 6 viestejä30.1.2012 20:31

    Pieniä harhaluuloja alkumetreillä kohtasin, itsellänikin oli vääriä käsityksiä, tietenkin. Luulin mm., että en saa juoda boolia juhlissa yms. Nyt asiat sujuvat hyvin, vähän liiankin: ennenkään en juuri pullaa syönyt mutta nyt kun monissa paikassa on varauduttu minua varten niin on melkein niin kuin pakko...

    Mutta noista tarjoiluista: talo elää tavallaan ja vieras käy ajallaan. Mie syön jos jotakin syötävää on ja olen tyytyväinen pelkkään kahviin jos ja kun muuta ei ole. En todellakaan haluaisi, että joku stressaisi minun syömisistäni!

    t. SiiriK

  • japo 7 viestejä9.11.2011 23:10

    Käydessämme Australiassa huhtikuussa 2007 homma toimi kuin junan vessa enkä törmännyt mihinkään harhaluuloon sen kahden viikon aikana. Kaupoissa oli omat hyllyt gluteenittomille tuotteille etc.

    Japo

  • lorangil 82 viestejä9.11.2011 18:18

    Yksi nainen väitti minulle että on parantunut keliakiasta, kun vaihtoi KAIKKI käyttämänsä ruoka-aineet luomuun. Olin vähän suu auki ja mietin että onko hänellä oikeasti ollut diagnoosia alun alkaen. Jos joku muu allergia tms. ja se on hävinnyt vaihtamalla luomuun. Hard to say. Mutta en ihan niellyt tarinaa vaan sanoin että "itse en ole kuullut mistään keinosta parantua" ja onnittelin että oireet ovat poissa.

    Pähkinöitä on useamman kerran kysytty että voitkos sä syödä näitä tai sitten tavallista maitoa. Myös maissin ja perunan luullaan olevan joskus mulle kiellettyä.

  • Mainos

  • Susa 61 viestejä9.11.2011 09:19

    Samaan sarjaan tuon "eiks se mene ohi" kommentin kanssa kuuluu, että "tuskin se niin vakavaa on, kyllä toiset on siitä parantuneetkin..." Jep, jep....

  • Tara 12 viestejä9.11.2011 09:04

    "Ota sieltä alta, siinä päällä on vain vähän korppujauhoja" - tämän tyylisiä kuulee tottumattomilta...Yleisesti mut huomioidaan kyllä aivan loistavasti kaikkialla.

    Joskus jopa yllättävän hyvin, viimeksi häissä - hääkarkkeina oli keksit joihin oli kirjoitettu vieraan nimi, keksi osoitti samalla istumapaikan - minulle oli tehty gluteeniton keksi Se oli kiva yllätys.

  • Rupert 74 viestejä8.11.2011 21:13

    Jenkeissä kysyivät, voinko syödä sokeria.

  • KattiMatikka 271 viestejä8.11.2011 20:24

    Mulle yksi tuttava sanoi, että "eiks se mene ohi"... Se oli aika paras

  • Susa 61 viestejä8.11.2011 16:46

    Tuo "siinä on vain vähän" tai "kai sä nyt vähän voit ottaa" ovat tosiaan yleisiä. Ja aina yhtä ärsyttävää alkaa pitää luentoa aiheesta... Joku kysyi kerran, että oletko kokeillut syödä pientä murua tavallista leipää, mitä siitä seuraa? Siis jäin suu auki miettimään, että oliko tosissaan? Ei todellakaan tulisi mieleenkään kokeilla! Tuli oireita tai ei. Tuhoahan tapahtuu joka tapauksessa. Yksi harhaluulo on myös se, että keliaakikko tuntisi olevansa kovin tervetullut vieras juhlissa, kun "tavis"vieraille on tarjolla kakun ja voileipäkakun lisäksi pullat, keksit, pasteijat, karkkia jne jne. ja keliaakikkoa varten on varattu tasan yhtä laatua gluteenittomia keksejä ja nekin kelpaavat lisäksi "taviksille"! Tänä päivänä kun kaupoissa on tarjolla kuitenkin useampaakin sorttia gluteenittomia leivonnaisia valmiina ja jos nyt sen kerran vuodessa sitten joutuu maksamaan hiukan enemmän tarjoiluista, jotta keliaakikko-vieraskin saa jotakin niin...

  • Mainos

  • Ulpu 2 viestejä2.2.2010 09:55

    Mulla on hankala vilja-allergia (plus muita ruoka-aineallergioita), mutta silti kuulen tyon tuosta "siinä on vain vähän" -kommentteja. Ja parhaita ovat ne, jotka loukkaantuvat, jos kieltäydyn ottamasta. Mm. kerran yksi ystäväni tiuskaisi ottavansa seuraavaksi luokseni omat eväät, kun kerran hänenkään tarjoamansa eivät minulle kelpaa...

  • Suviih  629 viestejä20.1.2010 21:03

    Itse olen usein kuullut että kaikki keliaakikothan ovat laihoja. Eihän se kyllä aivan niinkään mene, kyllähän keliaakikotkin lihovat siinä missä muutkin mikäli ruokavalio pitää. Itselläni ainakin paino nousee suht herkästi jos liikunta vähenee ja herkut maistuu

    Itse muuten luokittelen keliakin vakavammaksi kuin laktoosi-intoleranssin, sillä keliaakikolla gluteeni aiheuttaa elimistössä konkreettisia tuhoja joiden korjautuminen vie aikaa, mutta laktoosi-intoleranssissa tilanne normalisoituu heti kun laktoosi poistuu elimistöstä vaikka oireet voivatkin olla rajut.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Tallulah 476 viestejä20.1.2010 13:43

    ^Allergiahan saattaa olla pahempi joten allergiselle ei voi koskaan sanoa että siinä on vain vähän... se voi johtaa kuolemaan. Monella on siis yleensäkin ruokarajoitteista, on se sitten sairaus tai allergia, se käsitys että siitä seuraa vain vähän vatsanpuruja ja homma on sillä ohi.
    Yhdellä ystävälläni on niin raju laktoosi-intoleranssi että mun keliakia tuntuu todella pieneltä sen rinnalla.

  • Anni 35 viestejä20.1.2010 10:22

    Yksi harhaluulo on se, että tämä on allergia ja verrattavissa esim. laktoosi-intoleranssiin. Eli "ota vain vähän, ei se haittaa", "tässä on vain vähän vehnäjauhoja, kyllä tätä voi ottaa".

  • Pulde 16 viestejä16.1.2010 22:57

    Mun pomo oli toissajouluna väsännyt kaikille joulupaketit mihin kuului mm. Pandan konvehtirasia. Huomaavaisesti se oli vaihtanut mun paketista konvehtirasian tilalle lakritsipussin normilakupussin. En tajua mikä aivonyrjähdys sille oli tullut, mutta välillä tuntuu muutenkin että monilla on vaikea sisäistää mitä se keliakia nyt tarkoittaakaan.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä16.1.2010 22:07

    ^Siis olin ilmoittanut että mulla on keliakia, eli käytännössä etten voi syödä vehnää. Ja ne muisti sen vehnän "wheat" että se on hiiva "yeast". Jotenkin siis tuntui siellä että kun ei voi syödä vehnää, ei voi syödä hiivaa. Tämä tapahtui siis monta kertaa! Mutta sukulaisille tämä ei ollut ongelma, ne oli kaikki googlettanut keliakian ja tiesi mitä voin syödä, tämä koski vain satunnaisempia tuttavia. Australia on keliaakikon paratiisi muuten.

  • Kiipuli 90 viestejä16.1.2010 17:25

    Ehkä ne siellä Ausseissa siis luuli että sulla on ns. hiivasyndrooma..

  • Tallulah 476 viestejä16.1.2010 17:16

    Australiassa kaikki muisti etten voi syödä hiivaa. Siellä aika moni gluteeniton leipä olikin vehnätön ja hiivaton, joten siellä ehkä noi kaksi asiaa liittyy jotenkin yhteen.
    Suomessa en muista mitään harhaluuloa koskaan kuulleeni.

  • Carsu 43 viestejä16.1.2010 15:33

    Joo mulle on käyny tollai usein. Sen lisäks on ollut kommentteja tyyliin "ai hitto, tässähän on pähkinää".. Eli jos on keliakia ni varmaan on kaikki muutkin allergiat ja intoleranssit samassa

  • carietta 72 viestejä16.1.2010 12:49

    Minkälaisia harhaluuloja olette kuulleet keliakiasta sukulaisilta tai tuttavilta? Itse törmään lähes joka vierailulla "ainiin sähän et saanut maitoa juoda" tai "ostettiin ihan sua varten tätä laktoositonta maitoa" kommentteihin. Aina saa olla korjailemassa

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,026s