Humala ja keliakia

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Kiipuli 90 viestejä8.12.2009 21:53

    Mä olen kyllä aika varovainen tuon grillauksen kanssa. Vaikka totta onkin että iso osa marinadeista on gluteenittomia, niin usein näkee grillissä leipää, jotain erikois ryyni- tai olutmakkaroita yms. Kontaminaatioriski on ainakin olemassa.

    Mä en tietääkseni ole humalassa syönyt gluteenia. Kerran olin yhdessä tapahtumassa järjestäjänä ja olin niin väsynyt loppuviikosta etten ollut enää varma olinko hereillä vai unessa. Siis oikeasti aivan zombieväsymys. Silloin SÖIN PULLAN! Siis tavallisne pullan. Gluteenitonta diettiä oli tuossa vaiheessa takana monta vuotta, Väsymyksestä johtui tuo moka!!

  • hokke 11 viestejä8.12.2009 20:48

    Näin opsikeluaikoina ollut muutama kerta jolloin ne illan pari viimeistä olisi varmasti voinut jättää väliinkin. Usein kaveriporukalla nälkä yllättänyt vielä ennen kotiin menoa, ja aina on kyllä osannut huolehtia keliakista. Siitä asiasta ei tule ikinä tingittyä.

    Tosin itse sallin normaalistikin grilliruoat itselleni. En ole jaksanut enää pitkään aikaan kysellä että onko keitetty samassa rasvassa tms. Mitään mikä sisältää valmistusaineena jotain sopimatonta en toki syö. Tämä käytäntö ollut jo vuosia, kun ei ole ikinä tullut oireita niin uskaltanut ottaa tuollaisen tavan. Seurannoissakin ollut veriarvot kohdillaan.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä7.12.2009 15:01

    Itselläni ei koska olen ollut niin lapsesta asti keliaakikko että ruokavalion noudattaminen oli jo itsestään selvää siinä vaiheessa kun ekan kerran edes join alkoholia. Snagarilta ei tule haettua ranskalaisiakaan koska mulle tulee järjettömän paha olo jos syön jotain rasvaista humalassa, enkä pysty nukkumaan maha täynnä. Linjojen kannalta hyvä juttu... Kotona monesti syön sitten jotain itse tekemää, tai haen thai-ravintolan yökeittiöstä sapuskan. Koska asun yksin, kotonani ei ole mitään mitä en voisi syödä. Oluen makua en voi sietää joten ei tule gluteenitontakaan olutta juotua, saati sitten gluteenia sisältävää. Jos on ollut huono olo siis seuraavana päivänä, sillä ei ole mitään tekemistä gluteenin kanssa. ;D

  • Eikku 25 viestejä17.9.2009 19:18

    En uskalla nykyään humaltua missään ilman ketään selvää seuralaista. Kerran saadessani ravintolassa gluteenipitoista ruokaa + viinit päälle. Illalla kotona meni taju ja oksensin. Olisin tukehtunut oksennukseeni, jollei mieheni olisi kääntänyt toisinpäin ja raahannut vessaan.
    Aamulla herättyäni en tiennyt tästä mitään.

  • Viveka 127 viestejä24.8.2009 20:27

    Humala ei ole aiheuttanut kömmähdyksiä. Imeytymisestä en osaa sanoa, mutta halvempi pää on kuin ennen. Tosin uskon iän vaikuttaneen siihen enemmän kuin keliakian.

    Meidän talous on minun vuokseni täysin gluteeniton, olutta lukuun ottamatta. Eli ei ole kömmähdyksille vaaraa kotona. Vieraisilla teemme yleensä myös, varsinkin grillatessa, kaiken gluteenittomana.

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • jori-o 84 viestejä24.8.2009 20:22

    Hieman OT, mutta grillaukseen liittyvää.

    Helsinkiäiset voivat hankkia Hakaniemen hallista Hakkarainen nimiseltä lihakauppiaalta (Keliapuodin kulman takana) melko hyvää lihamarinadia.

  • Jezu  Ylläpitäjä24.8.2009 15:52

    porajata kirjoitti:
    Vaakuttavat kommentit riittävät ainakin mulle, eli jatkossa en lue noita marinaadin ainesosia kaupassa...

    Suoraan kärryyn ja grilliin

    Tietenkin sitä grilliä pitää joskus vähän putsailla

    Itse ostan yleensä vain niitä marinoituja lihoja, joiden paketeissa lukee gluteeniton-merkintä. Tai sitten HK:n tuotteita, koska heillä on hyvin listattu kotisivuilla gluteenittomat vaihtoehdot.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä24.8.2009 15:31

    Vaakuttavat kommentit riittävät ainakin mulle, eli jatkossa en lue noita marinaadin ainesosia kaupassa...

    Suoraan kärryyn ja grilliin

    Tietenkin sitä grilliä pitää joskus vähän putsailla

  • Kimble65 26 viestejä24.8.2009 15:11

    Ai niin, tuosta otsikosta vielä - itse olen tulkinnut sen niin, että iän myötä pää kestää muuten vaan vähemmän, mutta voisihan se tietysti johtua muistakin syistä. Varma tieto tästä olisikin mielenkiintoista saada.

  • LG1982  164 viestejä24.8.2009 15:10

    Itse olen ainakin firman kekkereillä Bankissa törmännyt teriyaki-maustettuun kanaan, jonka marinadissa oli gluteenia. Ruoka oli kyllä G-merkitty, mutta tarjoilija epäili tuotteen silti sisältävän gluteenia, kuten se sitten sisälsikin.

    Samoin kaikissa kotitekoisissa marinadeissa saattaa olla melkein mitä vaan, mutta ihan kaupan normituotteista en itsekään ole gluteenia bongannut. Kesän vakioselittelyihinhän kuuluu myös HP-kastikkeen soveltumattomuuden selittely (ruisjauhot).

  • Kimble65 26 viestejä24.8.2009 15:09

    Minusta omat marinadit ovat parhaita jo ihan makusyistä; sen lisäksi että valmismössöistä saa maksaa hirveätä hintaa, ne ovat usein suoraan sanoen aika pahoja, Öljyä, pippuria, suolaa, yrttejä, ja tarpeeksi pitkä vetäytymisaika, niin hyvää tulee. Sen lisäksi tietää sen, että liha on hyvää (keliaakikko tai ei, vanhasta läskistä löytyy vaikka mitä pöpöjä).

    Ja tottakai grillikokki tarvitsee tykötarpeiksi joko Kukko Lagerin/Pilsin tai lasin hyvää punaviiniä, joka taas on suositeltavaa terveyssyistä kaikille

  • Siukku13 60 viestejä24.8.2009 13:19

    Anoppi oli löytänyt jostain marinoidusta possun marinoidusta sisäfileestä vehnätärkkelystä, mutta että ihan vehnäjauhoa en minäkään ole löytänyt, vaikka olen kaikki tavannut useampaan kertaan.

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä24.8.2009 08:18

    porajata kirjoitti:
    elluski kirjoitti:
    Entäs,kun on niitä lihoja joissa on gluteenia kastikkeissa ollut? Palaako ne siinä ritilässä vai? Olen kyllä ajatellut hankkia "vararitilän" kaiken varalta jos vieraita tulee omine lihoineen..niin ei viitsi kieltää niitten grillailua ihan tyystin.
    Hei muuten mistä te noita hymiöitä olette kaivelleet?

    Itse en ole huomioinut koko Marinadi asiaa...ainakaan pariin kesään...
    Onko niissä muuten yleensä gluteenia (vehnää) ?,oletan niissä olevan pääosin seuraavia;
    pippurit, valkosipulin kynnet, yrtit,
    sinappi, tomaattikastike, maustekastikkeet, soijakastike, hunaja
    täytyy itsekin katsoa tarkemmin kun tuo grillauskausi alkaa

    Grillausta koko kesä... en huomannut yhdessäkään lihapaketin marinaadissa vehnää tai vastaavaa, niin ja vasta-aineet puolittui talvesta, onko muilla vastaavaa tietoa ?

  • Micialicious 11 viestejä24.8.2009 00:13

    Voi hitto. En oo koskaan tullu ajatelleeks tota grillihommelaista Vähän hankalaa on keliaakikoilla kyllä.Eikä tilannetta helpota se että saa kavereitten suusta kuulla olevansa "no tollanen vammanen". Vois tosin olla paljon pahemminkin..Voi olla onnellinen kun ei ole kolmea päätä ja viittä jalkaa, tai sellasia vakavia sairauksia ku syöpä. Toivottavasti teistä kellään ei oo edellämainittuja

    Alkoholin kanssa..hmm.. turhautuneisuus koko gluteenittomuuteen on pari kertaa aiheuttanu sen,että oon juonu jotain vaikken ois ollu ihan täysin varma sen gluteenittomuudesta. Jälkeenpäin tosin selvisi että syytä huoleen ei ollut. Ja kerran otti niin paljon pannuun noi alkoholijuomien epäselvät etiketit että otin yhteyttä valmistajaan.(Kyseessä muuten oli kermalikööri Dooley's joka on gluteeniton)
    Noniin tästä tuli nyt kauhea romaani, mutta se pitää vielä mainita, että tiiättekö onko siinä mitään perää että alkoholi vaikuttaisi keliaakikkoon jotenkin epäsuotuisalla tavalla? Mä luin jostain tällasta. Että se ei oo terveellistä suolelle yms?

  • Suviih  629 viestejä3.5.2009 20:59

    Varmaan aika näppäriä on myös nuo moilasen myymät grillauspussit.

    http://www.moilas.fi/fi/index.cfm?ID=2027

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • KattiMatikka 271 viestejä3.5.2009 20:53

    Siis gluteeni ei pala pois grillissä...

    Olisi aika helppoa syödä palanutta leipää jos näin olisi. Aina vain toteisi joka paikassa, että gluteenitonta TAI palanutta leipää

    Eli joko on tarkkana kuin porkkana, mitä grillissä grillaa tai sitten oma ritilä. Kyläpaikassa foliota...

  • motusalem 85 viestejä3.5.2009 10:18

    En ole koskaan joutunut jättämään grillattavaa lihaa hyllyyn marinadin gluteenin vuoksi. Vähän tämä keskustelu menee nyt 70-lukulaiseksi, jolloin kaikkea jatkettiin vehnäjauholla. Kertokaa nimeltä lihatuottaja, jonka marinadeissa on gluteenia?? 95% prosenttisesti niin ei ole...ja lukutaidosta on suurta hyötyä tässäkin asiassa.

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä14.4.2009 15:42

    elluski kirjoitti:
    Entäs,kun on niitä lihoja joissa on gluteenia kastikkeissa ollut? Palaako ne siinä ritilässä vai? Olen kyllä ajatellut hankkia "vararitilän" kaiken varalta jos vieraita tulee omine lihoineen..niin ei viitsi kieltää niitten grillailua ihan tyystin.
    Hei muuten mistä te noita hymiöitä olette kaivelleet?

    Itse en ole huomioinut koko Marinadi asiaa...ainakaan pariin kesään...
    Onko niissä muuten yleensä gluteenia (vehnää) ?,oletan niissä olevan pääosin seuraavia;
    pippurit, valkosipulin kynnet, yrtit,
    sinappi, tomaattikastike, maustekastikkeet, soijakastike, hunaja
    täytyy itsekin katsoa tarkemmin kun tuo grillauskausi alkaa

  • Kari 364 viestejä12.4.2009 23:22

    elluski; ystävän neuvo, tee marinadit itte. Älä hommaa valmiiks marinoituna, jos et tiedä mitä ostat. Itte marinoidun kans ei tartte arvailla. Tuskin ne kielletyt aineet täysin pois palaa kuitenkaan. Sitä paitsi turvallinen herkuttelu on kivaa

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Skarabee 14 viestejä10.4.2009 18:33

    milla kirjoitti:
    No joo, mut siis en tiedä kuvitteleeko vai johtuuko jostain muusta mutta itse tarvitse paaaljon vähemmän siideriä illan istujaisissa nykyään kun on ollut gluteenittomalla.

    mutta eipä oo krapuloitakaan

    Minunkaan ei kestä nykyään juoda kuin puolet siitä alkoholimäärästä kuin ennen!!! Tulee halvemmaksi ja vähemmän kaloreita ;D

  • Papu 8 viestejä9.4.2009 21:36

    Pitkään keliaakikkona olleena saa nauttia hauskan humalan ihan rauhassa, kyllä kaverit pitää huolen ruokavaliostani. Ihme kyllä itsensä kontrollointikin toimiiKäytän alkoholia vain kaksi kertaa vuodessa (ns. suolenpuhdistus koniaaaakit).

  • Suviih  629 viestejä9.4.2009 14:26

    elluski kirjoitti:
    Entäs,kun on niitä lihoja joissa on gluteenia kastikkeissa ollut? Palaako ne siinä ritilässä vai? Olen kyllä ajatellut hankkia "vararitilän" kaiken varalta jos vieraita tulee omine lihoineen..niin ei viitsi kieltää niitten grillailua ihan tyystin.
    Hei muuten mistä te noita hymiöitä olette kaivelleet?

    Yleensä oon pessy ritilän hyväks jos en oo tienny mitä sillä on paistettu, mutta tuo oma ritilä on kyllä kaikista varmin vaihtoehto.

    Hymiöitä saa ihan vaan laittamalla : - ) yhteen =
    : - D = : - P = jne

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mainos

  • elluski 15 viestejä9.4.2009 13:05

    Entäs,kun on niitä lihoja joissa on gluteenia kastikkeissa ollut? Palaako ne siinä ritilässä vai? Olen kyllä ajatellut hankkia "vararitilän" kaiken varalta jos vieraita tulee omine lihoineen..niin ei viitsi kieltää niitten grillailua ihan tyystin.
    Hei muuten mistä te noita hymiöitä olette kaivelleet?

    keliakia v.-93

  • Kari 364 viestejä9.4.2009 12:13

    Mun mielestä grillaus on hyvin turvallista. Lihoja ei jauhoissa pyöritellä. Marinadit omatekoisia, gluteenittomia. Mitä nyt välillä lieskat lyö kun rasva palaa, mutta se on taas ihan eri asiaa. Mun mielipuuhaa kaikenkaikkiaan

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • glenni 58 viestejä9.4.2009 10:41

    En mä oleta, että kaikissa leikkeleissä ja makkaroissa olisi gluteeniton maininta, bonusta on jos on, eli tarkistan itse sisällysluettelosta gluteenittomuuden. Eihän tuota lue maitotuotteissakaan eikä jäätelöissä eikä varmasti monessa muussakaan.

    Meillä on aina tarkastettu, että grilliin menee vain gluteenitonta kamaa. Suurin osahan noista on gluteenittomia etenkin jos tekee lihaan yms. omat marinadit.

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,013s