IgA vs IgG -vasta-aineet ja yliherkkyys

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Emhe 1 viesti3.8.2015 01:51

    Muutama vuosi sitten minulla oli pitkään kestänyt ihotulehdus joka ei ottanut parantuakseen vaikka olin antibioottikuurilla. Lääkärillä olin maininnut myös vatsaongelmista ja pohdin josko tulehdus johtuisi jostain ruuasta. Lääkäri kysyi onko keliakiaa, ja vastasin ettei ole tehty testiä, johon lääkäri totesi että tuskin se sitten on se.

    Päätin sitten omin nokkineni tehdä Food detective -yliherkkyystestin, jossa mitataan verestä IgG -vasta-aineita. (http://www.food-detective.fi/) Gluteeni muiden muassa oli hyvin positiivinen. Olen siitä asti ollut gluteenittomalla ruokavaliolla. Tässä vaiheessa en siis osannut epäillä että IgG vasta-aineet voisi liittyä mitenkään keliakiaan, koska testissä puhuttiin yliherkkyydestä, kun taas esim. biocard keliakiatesteissä mitataan IgA vasta-aineita.

    Nyt olen olosuhteiden pakosta pari-kolme kuukautta kuitenkin syönyt vehnää lähes päivittäin ja päätin tehdä biocard-keliakiatestin ihan varmuudeksi, vaikkei se gluteeni mitään rajuja oireita koskaan ole aiheuttanut. Tulos oli negatiivinen. Riittääkö parin kuukauden gluteenin syöminen vasta-aineiden muodostumiseen, jos on sitä ennen ollut 3,5v gluteenittomalla?

    Pitääkö minun kuitenkin epäillä keliakian mahdollisuutta? Eli onko kellään kokemusta siitä jos IgA näyttää negatiivista, mutta IgG on positiivinen? Jotenkin tuntuisi tyhmältä mennä lääkäriin kun ei ole selkeitä oireita ja kotitesti näyttää negatiivista.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,007s