Ikäviä tilanteita

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3 4 5 6 7 8
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jezu  Ylläpitäjä11.10.2008 14:36

    Avataanpa tänne keskustelu pienistä ikävistä tilanteista, joita keliakia aiheuttaa.

    Oma esimerkkini:

    Juhlien jälkeisenä aamuna firma tarjosi pitsat. Yllätys yllätys ne tilattiin paikasta, josta ei saanut mitään gluteenitonta ja niinpä jäi ilmaiset krapularuoat saamatta.

    Sinänsä ei tuo ollut iso asia, mutta ärsytti kuitenkin.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Pedro 6 viestejä13.10.2008 07:41

    Työpaikassani on tavallaan, joka päivä vähän ikävä tilanne, kun olen leipomossa töissä. Muut menee kahville niin he voivat ottaa ylimääräistä kahvipullaa mikä on jäänyt niin syötäväkseen kahvin kanssa, mulla pitää olla omat eväät mukana ja kattoa tarkkaan että ne on puhtaita. Muutenkin pitää kädet puhtaana ettei vaan vahingossakaan laita jauhosia käsiä suuhun!

  • Mainos

  • Kalmia 48 viestejä3.11.2008 18:37

    Miulla sama homma niin töissä kuin koulussa. Muut vetää pullaa ja ite saa vaan jotain hedelmiä. Harmittaa
    No, pysyypähän ainakin linjat..

  • pirkitta 1 viesti3.11.2008 18:59

    Mieheni tekee aina Elovena kaurapuuroa. Onkohan se turvallista. Kuitenkin haluaisin syödä karapuuroa.

    terv Pirkitta

  • KattiMatikka 271 viestejä7.11.2008 10:32

    Ikävä kyllä Elovena ei ole turvallista... Ainoat turvaliset kaurapuurot on tehtävä Puhdas Kaura -tuotteista esi. Semper, Puuppola tai Provena.

  • Kalmia 48 viestejä14.11.2008 10:24

    Meillä koulun keittiössä kaikille "normaaleille" tuodaan läheisestä leipomosta pullaa ja tuoretta sämpylää kaikkine päällysteineen (meetwurstia, juustoa, kurkkua, nam)...
    mutta miulle ei viititä tuoda edes omenaa KUN SE KUULEMMA MÄTÄNEE! On siinä sitten kiva katsella kun muut saavat joka aamu luxus kahvit eurolla, ja itse saan tyytyä pelkkään kahviin.

    Ärsyttää

  • Kalmia 48 viestejä14.11.2008 10:27

    Niin siis edelliseen tarkennusta: kun ruokailupaikkamme koulussa vaihtui, niin nyt en saa enää ensimmäisessä viestissä mainitsemaani hedelmääkään. Nyt jännityksellä odotan, että viittiikö ne tuoda edes lämmintä ruokaa minulle, kun se on kuulemma "niin vaivalloista".

  • Mainos

  • motusalem 85 viestejä29.11.2008 17:00

    Matkailusta:
    Minulla diagnosoitiin vuosi sitten keliakia ja olen matkustellut sen jälkeen työssäni ja vapaa-aikana Pitkin Eurooppaa (Portugali, Italia, Kreikka, Espanja, Baltian maat) sekä Yhden työereissun Istanbulissa. Olen vakuuttunut tämän sairauden kansallisuudesta. Se on täysin suomalainen keksintö. Kerran Roomassa eräs ravintolan kokki oli kuullut asiasta, kaikki muut kokemukset (arvioisin n. 100+ ravintolaa) ovat olleet täysin silmät ymmyrkäisinä ihmettelemistä. Ravintolakortit minulla on aina olleet mukana kohdemaan kielellä varustettuna. Minun ongelmain on suurleta osin se, että en saa gluteenista oireita.

    Kotona kohtuullisen helppoa, maailmalla helvettiä!!

    Voimia kaikille.

  • Tweety 12 viestejä30.11.2008 12:46

    Hei!
    Tietääkö kukaan miten pitää suhtautua ravintoloiden niin sanottuun gluteenittomaan ruokaan, jossa he eivät kuitenkaan pysty takaamaan 100 %:sti ruoan olevan gluteenitonta?!? Asun Tampereella ja monissa paikoissa saa listan mukaan glut. ruokaa, mutta silti tilatessani fiksuimmat tarjoilijat ilmoittavat etteivät voi kuitenkaan taata täyttä gluteenittomuutta. Uskaltaako sitä käydä ulkona syömässä? Oireita minulla ei esiinny . Toteutan itse täysin gluteenitonta ruokavaliota.

    Ja edelliseen yhtyen, ulkomailla ei todellakaan ole helppoa löytää glut.ruokaa. Minulle on kyllä aina löytynyt ruokaa ravintolakorteilla, mutta kielimuurit saattavt joskus kuitenkin aiheuttaa väärinkäsityksiä. Sitten kun on vielä diabetes riesana ja tarvitsee saada ruokaa säännöllisin väliajoin, yhtälö ei ole paras mahdollinen

  • higga 209 viestejä30.11.2008 13:02

    ^Mä oon ainakin kääntynyt kannoillani, mun mielestä gluteenittoman pitää olla gluteenitonta ja esim. ranskalaiset pitää paistaa omassa öljyssään. Esim. American Diner myy tampereella glut. hmapurilaista, mut ranskikset paistetaan samassa öljyssä muiden tuotteiden kans, silti niitä on mukana glut. hampurilaisannoksessa. Eli emme syö siellä

  • pippuri 13 viestejä12.12.2008 11:36

    Olinpa minäkin jouluruokailussa tässä eräänä ehtoona. Muuten oli kaikki ok., mutta kahvin ja joulutortun kanssa tuli tenkkapoo. Siellä oli komeesti tarjolla Moilasen "gluteeniton". joulutorttu. Otin sen ja haukkasin. Sanoin heti ystävälleni, joka myös keliaakikko, että tämä ei ole gluteeniton. Menimme emännältä varmistamaan, että minkälaisessa laatikossa torttu on ollut. No, hänellä ei ollut näyttää laatikkoa. Hän sanoi, että joku sanoi, että se on gluteeniton. Onneksi syljin haukkaamani tortun palan pois. Todellakaan se ei ollut gluteeniton, koska Moilanen ei valmista Gluteenittomia joulutorttuja. Olisi ollut kotiin lähtö edessä oksentamaan ja pytylle istumaan kauheissa tuskissa. Soitin emännälle asiasta. Hän vaan tuumi, että kyllä ihmisen sanaan täytyy luottaa. Minä sanoin, ettei saa luottaa, vaan täytyy ottaa selvää. Olin todella vihainen moisesta. Hän vaan tuumi, että hänellä on vakuutus, joka korvaa vahingon. Mikään raha ei korvaa sitä tuskaa ja ripulia ja pahaa oloa, mikä tulee, jos syö vehnästä tehtyä. Onneksi olin taas itse valveilla, enkä uskonut "jonkun" sanomaa.

  • Pulla 267 viestejä12.12.2008 11:54

    Kannattaisi ihan laittaa sana sille "ihmiselle", joka alun perin on tuonut sen tortun muka gluteenittomana, tai sille ko. emännän esimiehelle. Olen sitä mieltä, ettei valistusta tule, ellemme itse huolehdi siitä aina tarpeen mukaan. Rahalla ei todellakaan tässä tapauksessa ainakaan terveyttä saa.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä29.12.2008 13:38

    Tulipa tuossa käytyä eräässä Jyväskyläläisessä marketissa ja kalatiskillä tutkailin sitten erinäisiä kala- sekä äyriäisherkkuja.

    Kysyin katkarapujen ja kastikkeen gluteenittomuudesta. Kaveri kävi takahuoneessa tutkimassa, josko alkuperäinen paketti löytyisi. Ei löytynyt, joten kaveri ei osannut sanoa mitään tuotteen gluteenittomuudesta.

    Seuraavaksi kysyin lohihyytelöstä, josta kommentti oli, että "eihän siinä ole kuin liivatetta." Pakettia hän ei vaivautunut etsimään. Ehkei tuotteessa ollut mitään gluteenipitoista, mutta tuo välinpitämättömän oloinen heitto jätti hyytelön väliin omalla kohdallani.

    Yleensä selvittävät tuolla asiat perinpohjaisesti, mutta olisiko nyt ollut jouluapulaisia tuuraamassa.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • kaija 38 viestejä14.1.2009 18:21

    Oma gluteenittomuuteni alkoi viime heinäkuussa. Edelleenkin tulee yllätyksiä, mistä kaikesta saattaa KIELLETTYÄ AINETTA löytyä! Onnellisena olen popsinut jäätelöä, koska ei ollut tullut mieleenikään tarkistaa tuoteselostetta. Kuinka nyt jäätelössä (suurinta herkkuani!!!) voisi viljatuotetta olla?! Ja tänään vasta sattumalta vilkaisin paketin kylkeen, ja tärkkelyssiirappihan siinä luki, APUA! Tietääkö joku, onko maailmassa jäätelöä, josta nämä viljoihin liittyvät ainesosat ovat poissa???? Ravitsemusterapeutille olen odottanut aikaa heinäkuusta lähtien, joten ehkä sieltä saan joskus apua kysymyksiini.

  • Pulla 267 viestejä14.1.2009 19:03

    kaija, jos keliaakikko olet, niin tärkkelyssiirappi on periaatteessa soveliasta keliaakikolle. Eli siis gluteeniton. Luontaisesti gluteeniton se ei välttämättä ole, kun voi olla viljaperäistä. Kirjoitin "periaatteessa", koska jotkut eivät niitä käytä, mutta Keliakialiiton mukaan ovat turvallisia. Siksihän alkuperää ei tarvitse mainita, onko vehnä-, maissi- vai perunaperäistä. Vilja-allergikoilla taitaa kuulua kiellettyjen listalle? Osaako joku sanoa? Itse noudatan luontaisesti gluteenitonta dieettiä, mutta syön kyllä joskus noita tärkkelyssiirappeja, paitsi jos on erikseen mainittu "vehnätärkkelyssiirappi" tai "tärkkelyssiirappi (vehnästä)". Olisi kyllä paljon parempi, että edelleenkin pitäisi mainita alkuperä.

  • Pulla 267 viestejä14.1.2009 19:08

    Niin ja kannattaa tosiaan lukea kaikkien tuotteiden tuoteselosteet. Minulla on se kokemus aromisuolasta, jossa oli korppujauhoa. Itse siis kyllä luen kaikki selosteet, mutta työpaikassa oletettiin, että ilman muuta mausteet ovat turvallisia, ennen kun itse aloin kysellä, mitä se ja se mauste sisältää. Mahtaakohan olla muita mausteita, joissa gluteenia olisi? Minulla on purkeissa kaikkia jauheita, joiden pussit eivät enää ole tallella, mutta ilmeisesti perusmaustejauheet ovat sitä perusainetta... Sitten erikseen nuo sekoitukset, joita jatketaan turhalla korppujauheella.

  • Jezu  Ylläpitäjä14.1.2009 22:21

    Itse ainakin syön kaikkea missä on tärkkelyssiirappia, paitsi jos siinä lukee maininta vehnästä. Ehkäpä tämän takia ei enää kaikissa tuotteissa mainita mistä tärkkelys on saatu :P

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Pulla 267 viestejä14.1.2009 23:02

    Niinpä, ehkäpä juuri siksi tulisi käyttää niitä, joissa maininta on... Ovat tunnollisempia ja rehellisempiä kuin ne, jotka eivät ilmoita. Jezu, noudatatko luontaista linjaa? Minulle on jäänyt epäselväksi, miten sitä noudattavat yleensä suhtautuvat noihin tärkkelysmakeuttajiin.

  • Jezu  Ylläpitäjä14.1.2009 23:12

    Pulla kirjoitti:
    Jezu, noudatatko luontaista linjaa?

    Noudatan vain gluteenitonta eli vehnätärkkelystä tulee joskus syötyä varsinkin valmisruoissa ja Sunnuntain jauhoissa. Ja onhan noita monta leipää, jotka pitävät sisällään vehnätärkkelystä.

    Toki mieluummin otan luontaisesti gluteenitonta, jos sellainen vaihtoehto on tarjolla. Jos joskus tulee syötyä "likkaa" noita vehnätärkkelystuotteita, saatan syödä vaikka viikon-pari vain luontaisesti gluteenitonta.

    Syön myös puhdasta kauraa - pikapuurolla päivä lähtee mukavasti käyntiin

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • milla 412 viestejä15.1.2009 05:28

    nam , puurolla se päivä alkaa
    Näät muuten valion , ingmannin ym sivuilta, mikä jäde on gluteenitonta. Itse just tutkailin niitä jokin aika sitten.

  • Tweety 12 viestejä15.1.2009 20:45

    Noiden eri tuotteiden kanssa kannattaa myös KOKO AJAN olla tarkkana. Tuoteselosteisiin tulee muutoksia ja silloin saattaa käydä huonosti, mikäli olet vanhasta tottumuksesta ostanut jotain ja huomaatkin yhtäkkiä, että tuoteselosteeseen on tullutkin lisäys Paketti saattaa olla muuten ihan samanlainen kuin edelliselläkin kerralla kaupassa käydessäsi, mutta gluteeniton tuote onkin muuttunut epäsopivaksi keliaakikoille.

    Ihan Tampereelle tulijoille ja täällä muutenkin aikaansa viettäville, suosittelen pientä vohvelikahvilaa keskustan tuntumassa. Sieltä saa aivan ihania suolaisia sekä makeita vohveleita muutoinkin nostalgisessa tunnelmassa. Vohvelikahvila Ojakadulla.

  • kaija 38 viestejä16.1.2009 09:29

    KIITOS kaikille vastauksista, tuli hyvä mieli ettei jäätelö ole aivan pannassa!!! Valion sivuilla käväisin kerran, mutten löytänyt sieltä edes jäätelöitä, muita maitotuotteita kylläkin. Täytyy tehdä uusi yritys, kuten myös Ingmannin sivuille.
    Muuten tämä ruokavalio ei ole suuremmin stressiä tuonut, mutta noiden herkkujen suhteen olen harmitellut. Eipä voikaan enää mennä kahvilassa lasivitriinin eteen valikoimaan, vaan pitää erikseen pyytää pakasteesta jotain, mikä EI VALITETTAVASTI vastaa ns. normaalituotteita. Näin se vaan on. Toisaalta, ehkä on tullut karsittua liikaa kahvileivän napostelua...
    Tänään aion kyllä laipoa jotain, mikä sopii omaankin suuhuni. Saavat sitä järsiä sitten muukin perhe, maistui tai ei. Ja yleensä on maistunut. Olisiko jollain hyvää herkkuvinkkiä?

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä16.1.2009 10:34

    kaija kirjoitti:
    KIITOS kaikille vastauksista, tuli hyvä mieli ettei jäätelö ole aivan pannassa!!! Valion sivuilla käväisin kerran, mutten löytänyt sieltä edes jäätelöitä, muita maitotuotteita kylläkin. Täytyy tehdä uusi yritys, kuten myös Ingmannin sivuille.
    Muuten tämä ruokavalio ei ole suuremmin stressiä tuonut, mutta noiden herkkujen suhteen olen harmitellut. Eipä voikaan enää mennä kahvilassa lasivitriinin eteen valikoimaan, vaan pitää erikseen pyytää pakasteesta jotain, mikä EI VALITETTAVASTI vastaa ns. normaalituotteita. Näin se vaan on. Toisaalta, ehkä on tullut karsittua liikaa kahvileivän napostelua...
    Tänään aion kyllä laipoa jotain, mikä sopii omaankin suuhuni. Saavat sitä järsiä sitten muukin perhe, maistui tai ei. Ja yleensä on maistunut. Olisiko jollain hyvää herkkuvinkkiä?

    Valiojäätelöä ei nykyään valmista Valio vaan Nestle. Valiojäätelöiden tuotelistaukseen löytyy linkki täältä:

    Valiojäätelöiden ravintoaineet

    Myös Ingmanin erityisruokavaliolistaukseen löytyy linkki:

    Ingmanin erityisruokavaliojäätelöt

    Tässä yksi herkkuresepti:

    Gluteenittomat mokkapalat

    Kannattaa selailla Glu.fi:tä läpi. Täältä löytyy jo aika paljon kaikkea hyödyllistä

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • carietta 72 viestejä21.1.2009 18:49

    Tämä nyt ei älyttömän ikävä tapaus ole, muttei mukavakaan. Olin rossossa syömässä ja ennen pizzan tuloa tarjoilija toi minulle leipää. Se oli ilmeisestikin sulatettu täydellä teholla joka teki leivästä erittäin kovan. Ikinä en ole mitään niin kovaa koittanut syödä

  • anceliq 4 viestejä22.1.2009 22:23

    Hesestäkin saa gluteenittomana mutta sanoivat etteivät voi taata ettei jostain pieniä muruja tulisi mutta tekevät parhaansa... Siivosivat 5minsaa ennenkuin alkoivat paisteleen... Muut odottivat kiltisti että saimme tilauksemme...=D Niin ja ranskikset paistetaan samassa öljyssä.

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3 4 5 6 7 8
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s