Ilman diagnoosia

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Slaiza 1 viesti12.10.2018 08:13

    Minulla oli lähes vuoden jatkuvasti vatsa sekaisin ja kuumeilin jne. Pistin kaikki stressin ja elämänmuutoksen piikkiin kunnes tajusin ettei tämä ollut normaalia. Ystävälläni on IBS ja keskustellessa ilmeni yhteneviä oireita ja päätin koittaa Fodmap ruokavaliota. Jätin mm. viljat pois ja kahdessa viikossa olo muuttui todella paljon! Söin pari kertaa vahingossa jotain gluteenia sisältävää ja sain rajuja oireita ja tutkin asiaa enemmän. Oireeni täsmäävät keliakiaan. Menin lääkäriin, verikokeissa ei mitään hälyttävää eikä keliakiaa näkynyt koska olin ollut jo 2kk gluteeniton ja olo oli mainio. Lääkäri sanoi että pitäisi syödä 3kk gluteenillista ruokaa jotta voisi edes yrittää saada diagnoosin. En minä pysty! Oireet on niin järkyttävät ja tuskaiset. Lääkäri sanoi että elät gluteenittomana koska sitä kidutusta on turha aiheuttaa kun kuitenkin ruokavalion muutos toi helpotuksen.
    Mitä tehdä? Tekeekö sillä diagnoosilla mitään? Voiko diagnoosin saada muuten kuin verikokeilla ja tähystyksellä? Onko muita joilla käynyt tälläinen "kömmähdys"?
    Olen nyt puoli vuotta gluteeniton ja voin todella hyvin.

  • EmmuEpuli 6 viestejä1.3.2020 04:47

    On sattunut, ihan samanlainen kuvio. Myös isä ja kaksi siskoani ovat vailla diagnoosia, ohjeena vain..älä syö viljatuotteita...
    Keliakiaan monin kohdin osuva, ja useimmille lääkäreille tuntematon, sairaus Ehler-Danlos syndrooma. Ruokavaliokin on osittain sama. Pistää miettimään.
    Väsymystä ja kipuja, suolistovaivoja, arpia, venyvää ihoa ym; ja jokainen EDS-potilas on kuulemma erilainen.
    Ei kykene enää palaamaan gluteenin syöntiin jonkun labrakokeen takia, ei pysty, liian suuri pyyntö.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,006s