Kanada

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Ulla 21 viestejä24.2.2009 19:29

    Hei kaikille,

    olen kohta vuoden asunut taalla Kanadassa ja jos jollakulla tulee tanne kaynteja, annan mielellani vinkkeja syomisista.

    PizzaPizzasta saa gluteenittomia pizzoja ja esim. Zehr's ruokakaupassa on sellainen Natural Health osasto, josta saa kaikenlaisia gluteenittomia tuotteita. Mainittakoon, etta leipa, keksit, pasta ja murot on taalla paljon paremman makuisia kuin Suomessa.

    Outback Steakhousesta saa maittavia gluteenittomia aterioita ja myos Swiss Chalet on hyva paikka syoda. Muut ravintolat missa olen kaynyt, ei ole oikein ymmartaneet koko keliakiaa, joten enpa ole paljoa uskaltanut niissa syoda.

  • Kari 364 viestejä24.2.2009 19:40

    Pitääpä pitää mielessä. Tosin sikäläiset liike-elämässä ovat kovasti pidättyneet laitehankinnoista, että ei juuri siihen suuntaan reissatakaan. Kanadan ehdottomaksi eduksi mainittakoon USA:aan verrattuna, että huomattava ranskalaisvaikutus tekee ruokailunkin hienommaksi seikkailuksi. Ei ain niin kovin hampurilaisilla vain

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä24.2.2009 22:24

    Ulla kirjoitti:
    olen kohta vuoden asunut taalla Kanadassa ja jos jollakulla tulee tanne kaynteja, annan mielellani vinkkeja syomisista.

    Kylläpä sana Glu.fi:stä kiirii kauas Jos haluat, voisit kirjoittaa pienen "oppaan" tuonne matkavinkkipalstalle kaikille kanadaan matkaa suunnitteleville keliaakikoille. Itse en ole käynyt kuin Halifaxissa koneen tankkauksen ajan, mutta hyvinkin voisi myös pidemmän aikaa kanadassa pyörähtää.

    Lisää matkavinkki

    Ulla kirjoitti:
    Outback Steakhousesta saa maittavia gluteenittomia aterioita

    Ainakin USAssa Outbackista saa herkullista safkaa ja gluteeniton menukin löytyy, kuten Info-sivun kuvassa näkyy

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Kari 364 viestejä24.2.2009 22:36

    Joo, hyvin näkyy kiirivän tieto. Kanadan matkoja muutama vuosi sitten tehdessäni, arvaas mitä suuhun meni kovasti usein? Aivan oikein juusto-liha-patonkia, hampurilaista, olutta. Illemmalla kyllä ihan grillilihaakin ja broileria. Punaviiniäkin. Mutta, kun ei mistään tiennyt keliakiasta - puhumattakaan, että mulla olisi se! Nyt ihan eri näkökanta ruokatarjottimiin

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Ulla 21 viestejä16.4.2009 01:23

    Niinhan siina kavi, etta Outback ravintolat on suljettu koko Ontariosta Usan taloustilanteen johdosta. En tieda ovatko ravintolat auki Usan puolella, sielta kait tama ravintolaketju tulee.

    Harmi, toivottavasti avaavat taas laman jalkeen.

  • Jezu  Ylläpitäjä26.4.2009 21:33

    Ulla kirjoitti:
    Niinhan siina kavi, etta Outback ravintolat on suljettu koko Ontariosta Usan taloustilanteen johdosta. En tieda ovatko ravintolat auki Usan puolella, sielta kait tama ravintolaketju tulee.

    Harmi, toivottavasti avaavat taas laman jalkeen.

    Aika kurjaa. Ilmoitathan, jos ja kun aukeavat taas, niin voisi rohjeta reissuun sinnekin

    Bangkokin Outback oli auki, mutta sieltä ei gluteenittomia menuja löytynyt. Tosin ymmärsivät thai-kielen keliakialapun ohjeet oikein hyvin.

    Täältä lisätietoa: Outback Steakhouse South-East-Asia

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mampu 121 viestejä31.8.2012 23:15

    Kanadassa on näköjään 4.8.2012 tullut voimaan uudet säännökset ruokatuotteiden allergeenimerkinnöistä. Hieno asia. Artikkelissa kerrotaan, kuinka helpottaa mm gluteenittomien ruokaostoksia. Oi jos sama ymmärrettäisiin Suomessakin! http://www.celiac.com/articles/23023/1/Canada-Requires-All-Food-Labels-to-Declare-Gluten-Other-Allergens/Page1.html

  • Mainos

  • sarssa 22 viestejä16.2.2015 00:14



    Vähänkö huikea video, ja toi keliaakikko koomikko jarppa!

    "Well it depends, are you celiac? THEN MOVE ALONG MISTER THIS IS MY FOOD!" "Stop it, stop it, YOU'RE RUINING MY LIFE!"

    Huhtikuussa Kanadaan enkä malta odottaa jos siellä on noin paljon valinnan varaa! Mutta teille kysymys ketkä asutte Kanadassa: Käytetäänkö siellä paljon vehnätärkkelystä tuotteissa? Ja saako näitä tuotteita tuoda Suomeen matkalaukussa?

    Keliaakikko vuodesta 2014!
    www.starsaretheonesifollow.blogspot.fi

  • Jezu  Ylläpitäjä16.2.2015 00:37

    sarssa kirjoitti:
    Vähänkö huikea video, ja toi keliaakikko koomikko jarppa!

    Videon lisäys ei näytä toimivan, jos alussa on https. Muokkasin osoitteen muotoon http ja täytyy fiksailla koko systeemi niin, että myös https toimii

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • sarssa 22 viestejä16.2.2015 01:10

    Kiitos Jezu!

    Keliaakikko vuodesta 2014!
    www.starsaretheonesifollow.blogspot.fi

  • Ulla 21 viestejä17.2.2015 19:46

    Pitkasta aikaa loysin talle palstalle, mielellani vastaan kysymyksiin.

    Taalla on kaikki tuotteet puhtaita gluteenista, luontaisesti gluteenittomia siis, eli vehnatarkkelysta ei kayteta ollenkaan. Jokaisessa tuotteessa pitaa olla nykyaan merkinta jos tuote sisaltaa gluteenia. Niita tuotteita joissa sanotaan 'may contain', en uskalla enaa ostaa, vaikka ne luultavasti olis ok.

    KEG ravintolasta loytyy myos gluteeniton ruokalista noihin mun ennen mainittuihin paikkoihin lisattyna.Aika monesta muustakin pizzeriasta saa gluteenitonta nykyaan.

    Kylla taalta saa paljon tuotteita nykyaan, mutta ei ihan niin paljoa kuin toi video antaa ymmartaa.

  • sarssa 22 viestejä20.2.2015 02:19

    Kiitos Ulla! Innolla odotan reissua

    Keliaakikko vuodesta 2014!
    www.starsaretheonesifollow.blogspot.fi

  • Mainos

  • HeidiL 1 viesti20.2.2015 15:29

    Hei! Olipas hyvä video

    Haluaisin kysyä Ulla sinulta vielä tuotteiden merkinnöistä siellä Kanadassa. Täytyykö siellä siis jokaisessa elintarvikkeessa olla merkintä gluteeniton tai sisältää gluteenia, esim. maidossa ja ketsupissakin? Videossahan mainittiin, että shamppoossakin on merkintä gluteeniton vai ei.

  • Ulla 21 viestejä20.2.2015 21:09

    Yep, siis taalla jos tuotteessa on gluteenia, se on mainittava. Eli jos tuotteessa ei lue mitaan, taytyy vaan luottaa etta se on ok. Olis aina paras jos joka tuotteessa olis merkinta, mutta niin hyvin ei oo taallakaan asiat. Valilla ei meinaa uskaltaa jotain tuotetta ostaa, vaikka sen pitais olla ok. Shampoossa ei yleensa lue mitaan. Paljon on viela ainakin mulla sen varassa, etta tuoteselosteita pitaa seurata.

    Videolla muuten sanottiin, etta taalla olis 35 000 keliaakikkoa, mutta oikeasti on reilusti yli 300 000 diagnosoitua.

    Minne pain Kanadaa olet tulossa sarssa?

  • sarssa 22 viestejä22.2.2015 22:39

    Torontoon tullaan, aikalailla kauppojen eväillä mennään koska aateltiin mennä sinne kansallispuistoon trekkailemaan

    Keliaakikko vuodesta 2014!
    www.starsaretheonesifollow.blogspot.fi

  • Ulla 21 viestejä23.2.2015 19:06

    Taalla Toronton kupeessa minakin asun..

    Tossa videollakin mainittiin Udi's leipa (&on muitakin tuotteita silla firmalla), etta sita sitten ostamaan, on nimittain maailman parasta gluteenitonta leipaa (ainakin toi whole grain mita ma lahinna ostan), se on hyvaa ilman paahtamistakin. Tuon paremmaksi ei gluteeniton leipa voi tulla. Eika edes vehnatarkkelysta kaytetty.

    Mahtavaa Kanadan matkaa! Nythan tanne ei kannata tulla, elellaan nimittain historian kylminta helmikuuta ikina.

  • sarssa 22 viestejä26.2.2015 17:50

    Udi'sia pakko siis kokeilla. Tiedätkö Ulla saanko tuoda Kanadasta esimerkiksi vaikka tuota leipää pari pakettia Suomeen?

    Hui hitsi! Katselin Toronton säätä ja huh heijakkaa kun on PAKKASTA! Mutta onneksi se ei menoa haittaa, vielä reilu kuukausi matkaan

    Keliaakikko vuodesta 2014!
    www.starsaretheonesifollow.blogspot.fi

  • Mainos

  • Ulla 21 viestejä1.3.2015 20:41

    Taalla meilla Udi's leipaa myy Zehrs Market, mutta Toronton alueella taitaa tama kauppa olla Loblaw niminen. Kannattaa ottaa selvaa mista kaikista kaupoista sita saa Torontosta, ihan kaikkialla sita ei myyda.

    En tieda Suomen tullimaarayksista, yleensahan tuon tavaraa Suomesta Kanadaan. Luulen, etta leipaa, kekseja, karkkia ym saa tuoda, liha, hedelmat ym saattaa olla kiellettyjen listalla. Otapa selvaa vaikka lentoyhtiosta (ei kai Finnair lenna viela suoria lentoja, tuutteko New Yorkin kautta?). Taalla Kanadassahan ei sun ostoksia tutki tulli vaan siella Suomen paassa sitten. Usa on naissa asioissa huomattavasti tiukempi kuin Kanada.

  • sarssa 22 viestejä2.3.2015 08:54

    Meillä tosiaan on se auto käytössä, niin voidaan hyvin ettiä jompi kumpi kauppa sieltä ja käydä ostoksilla. Huippua kun on auto!

    Täytyy tosiaan katsoa tullin sivuja vielä myös. Kiitos Ulla avusta!

    Keliaakikko vuodesta 2014!
    www.starsaretheonesifollow.blogspot.fi

  • annnma 1 viesti24.3.2015 13:06

    Hei,

    täytyy nyt sanoa, että mielestäni tuo video ei ollut kovin hauska. Ymmärrän ehkä sen, että ei ole kovin järkevää syödä gluteenittomasti painonpudotuksen takia (itselläni ainakin paino on oikeastaan kasvanut), mutta jos joku ei-keliaakikko saa vatsansa kuntoon gluteenia välttämällä, se minusta ei ole keneltäkään muulta pois.

    Monet lääketieteen ammattilaiset ovat suositelleet kotimaisten viljojen vähentämistä, jos kärsii selittämättömistä vatsavaivoista. Itse olen kärsinyt niistä nyt 8 vuotta ja ravannut koko tämän ajan lääkäreissä ja kaiken maailman tutkimuksissa. Tilanne oli tullut sellaiseksi, että halusin kokeilla ihan mitä tahansa, että vatsavaivat vähenisivät. Kotimaisten viljojen (koitan vältellä myös vehnätärkkelystä) poistaminen ruokavaliosta on auttanut oloani, ja niin monen muunkin. Olen jutellut tästä ihan lääkärin kanssa, ja olemme yhdessä päättäneet pudottaa viljat pois. Jos nyt otan enemmän kuin palasen vaikkapa vehnäleipää, vatsavaivat ovat täällä taas, hiphei.

    Ainakaan Suomessa en ole kuullut, että gluteenia vältettäisiin koska se on "terveellisempää". Ihan yhtä lailla gluteenittomatkin tuotteen ovat täynnä hiilareita ja niissä on usein vähemmän kuitua. Ennemminkin olen lukenut juttuja, että gluteenia vältellään selittämättömien vatsavaivojen takia, ja se on tuonut joillekin avun. Esimerkiksi FODMAP-ruokavalio on monien lääkäreiden ja ravintoterapeuttien suosittelema, ja siinä pyritään välttämään kotimaisia viljoja, ja korvaamaan kuitu muulla tavoin.

    Joten voisivatko keliaakikot ymmärtää meitä muitakin? Eikö se, että gluteenittomuudesta on tullut "trendi", juuri paranna myös teidän asemaanne: esimerkiksi gluteenittomien tuotteiden määrä kaupoissa on kasvanut sen myötä. Kyllä ravintoloissa ym. otetaan keliakia todella vakavasti edelleen, eikä kukaan ole tuputtamassa teille gluteenia edelleenkään.

  • sarssa 22 viestejä25.3.2015 16:06

    Kyseisellä videolla esitellään minkä takia gluteenittomuus ei ole tarpeellista painonpudotuksen takia tai huvin vuoksi, ja siihen keliaakikkoa haastatellaan. Loogista mielestäni. Jos nyt suoraan puhutaan, en ymmärrä miksi pahoitit mielesi, kun et itse ole trendaaja ja syöt gluteenitonta syystä.

    Itselläni on lukuisia kavereita ja jopa lähisukulainen jotka tulevat syömään mun kanssa gluteenitonta koska se on olevinaan niin terveellistä. En suosittele sanomaan, että Suomessa ei esiinny tälläistä trendailua, sillä kyllä esiintyy. Asun ja työskentelen Helsingissä ravintola-alalla, törmäten asiaan jatkuvasti.

    Ilmeisesti kyseiset humoristiset jutut ymmärtää vain keliaakikko, mikä on sääli. Ei nuo huumorit tarkoita että itse menen huutamaan ihmisille JÄTTÄKÄÄ SE MUROPAKETTI HYLLYYN PILAAT MUN ELÄMÄN!

    Asioista voi näköjään olla montaa mieltä, mutta mielestäni tuo asenne on turha, sillä noudatat ruokavaliota syystä. Trendissähän on tunnetusti sekä hyvät, että huonot puolensa.

    Keliaakikko vuodesta 2014!
    www.starsaretheonesifollow.blogspot.fi

  • Ulla 21 viestejä25.3.2015 17:53

    Eiko jokaisella ole oikeus syoda ihan mita haluaa ja varsinkin jos huomaa, etta oma elamanlaatu siita paranee? Kylla gluteeniton ruokavalio jossain suhteessa on terveellisempikin.

    Nyt se vasta loytyi maailman paras gluteeniton leipa, loytyy kuitua ja siemenia, maku aivan mahtava! Company nimeltaan "The Essential Baking Company", Seattle, USA. Harmi vaan, etta toistaiseksi olen loytanyt sita vain Costco:sta, kauppa johon tarvitsee jasenyyden, ei voi muuten tehda tuolla ostoksia. Oisko sulla sarssa ystavia taalla, joiden kanssa olis mahdollista menna tuohon kauppaan?

    Mutta miten kaynee nyt mun muiden leipien tuolla pakkasessa (ja niitahan riittaa kun tarjouksesta olen aina kantanut), kun ainakin viimeiset 3 viikkoa on kelvannut vain tuo herkkuleipa, hah.

    Taalla edelleen odotellaan kunnon kevatta, kylmaa on ollut. Torontossa nyt ei lunta ole ollut pitkaan aikaan, mutta myohassa on kevat tana vuonna, yleensa tassa vaiheessa on jo pihatyot menossa.

  • Mainos

  • sarssa 22 viestejä28.3.2015 20:59

    Oon samaa mieltä että jokanen syököön mitä vaan, en saarnaa ihmisille mitä niiden kuuluu syödä. Mutta jostakin kumman syystä nämä ei-keliaakikot aina pahoittavat mielensä jostakin. Annan asian olla, koska tää on Kanada keskustelu.

    Mutta joo, viikko reissuun jeiii!! Sit pääsee päivittelee blogiakin. Kiitos Ulla vinkistä, aijon ehdottomasti ostaa tuota leipää. Aijon myös tuoda kasan kaikkee hyvää kotiin (jätän laukkuun tyhjän aukon xD). Mun kaverin vanhemmilla saattaa olla se kortti, kun ovat kanadalaisia. Aika hauska systeemi että vaan sillä kortilla saa ostaa

    Eli kyllä varmaan kannattaa ottaa mukaan ihan talvivaatteita. Sun täytyy Ulla pidättäytyä hetki hyvästä leivästä ja syödä pakkasesta. Sit se maistuuki tuplasti paremmalta! Hyviä keväänodotuksia sinne!

    Keliaakikko vuodesta 2014!
    www.starsaretheonesifollow.blogspot.fi

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,014s