Keisarinleikkaus aiheuttaa keliakiaa

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • marke 71 viestejä24.5.2010 08:32

    Ei pidä ainakaan meillä paikkaansa. Tyttö syntyi normaalisti ja keliakia todettiin vasta 10 vuotiaana.

  • Tallulah 476 viestejä22.5.2010 21:51

    ^Luin pelkästään tuon artikkelin. En kirjoittanut että tutkimus on esitetty väärin vaan että OTSIKKO on esitetty väärin.

  • Mainos

  • Kiipuli 90 viestejä22.5.2010 15:30

    ^^Jaana, tarkoitin sitä että keisarinleikkauksen jälkeen on useammin ongelmia imetyksessä kuin alakautta syntymisen jälkeen. Sekä äidillä että vauvalla.

    Korvikemaito verrattuna äidinmaitoon on huonoa ravintoa. Äidinmaito kehittaa vauvan vastustuskykyä ja myös suolen bakteerikantoja. Sitä ei välttämättä korvike tee. Toisin sanoen voisi olla niin, että korvikeruokituilla on keliakiaan suurempi riski.

    Mutta jos tämä tutkimus on esitetty lehdissä väärin, niin kuin Tallulah kirjoitti, niin sittenhän tämä spekulointi on turhaa.

    Tallulah, luitko jostain alkuperäisen tutkimuksen?

  • Tallulah 476 viestejä22.5.2010 14:16

    Iltalehdestähän ne luotettavat tutkimukset luetaan... Ja tuossa tekstissä se kääntyi päinvastoin; epäilys on diagnosoimaton ja sitä kautta hoitamaton keliakia äidillä aiheuttaa keisarinleikkauksia. Ei siis kuten otsikossa väitetään että keisarinleikkaus aiheuttaa keliakiaa.

  • birgitta 8 viestejä22.5.2010 12:47

    No,enpä usko.
    Keliaki on autoimmuunitauti,jossa keho hylkii itseään.
    Synnytys vaikuttaa toisaalle,kohtuun ja sisä ja ulko synnyttimeen,siellä ei minun tietojen mukaan ole suolinukkaa..itse olen synnyttänyt 4 lasta joista yksi vain keliaakikko.
    T.Jaana

  • Kiipuli 90 viestejä22.5.2010 11:59

    Olisi kyllä kiinnostavaa lukea koko tutkimus. Mitä kolmansia tekijöitä he on sulkeneet pois?

    Esim sektioiduilla on käsittääkseni vähän enemmän imetysongelmia kuin alakautta tulleilla. Imetys taas vaikuttaa suolen kypsymiseen...

    Ja kysehän oli siis riskin kohamisesta, ei aiheuttamisesta. Ei siis suora syy-seuraus suhde, vaan riskin kohoaminen.

  • ponipimu 239 viestejä22.5.2010 00:44

    Minä olen syntynyt alakautta, keliakiani diagnosoitiin yli 35 vuotiaana.

    Esikoinen, tyttö, syntyi hätäsektiolla.

    Kakkonen, poika normaalisti alakautta.

    Kolmas, poika perätilan vuoksi sektiolla.

    Lapsista esikoinen sairastaa keliakiaa, todettiin 8 vuotiaana. Pojat ovat terveitä.

    Kaikki lapset synnytetty ennen omaa disgnoosiani.

    Ja mitä tämä sitten kertoo?

  • Mainos

  • KatjaRa 51 viestejä21.5.2010 23:13

    Mulla ja äidilläni keliakia, kumpikaan meistä ei ole syntynyt keisarinleikkauksella.

    Oikotie matkan mutkistaa.

  • Suviih  629 viestejä21.5.2010 20:13

    Minä olen syntynyt keisarinleikkauksella ja keliakia löytyy, mutta siskollani, joka on myös syntynyt leikkaamalla, ei ole keliakiaa. Tiedä tuosta sitten.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • taigis 101 viestejä21.5.2010 18:18

    Täällä kolme keliaakikkoa, eikä meistä kukaan ole syntynyt keisarinleikkauksella.
    Kuulostaa aivan humpuukilta!!

  • Kiipuli 90 viestejä21.5.2010 17:58

    Yhden perheen perusteella ei kyllä oikein voi yleistää mitään.
    Luulen että tuo äidin piilevä keliakia on poissuljettu tutkimuksessa, mutta hömppälehdet ei ole sitä osanneet raportoida.

    On tiedossa että leikatuilla lapsilla on enemmän allergioita ja vaikka mitä. En yhtään ihmettelisi, että keisarinleikkauksella olisi keliakian riskiä lisäävä vaikutus, just tuon immuniteetin käynnistymisen kautta.

  • higga 209 viestejä21.5.2010 17:44

    No eipä tuo ainakaan meidän perheessä päde, molemmat keliaakikot syntyneet ihan alteitse. Ja poika oli 1 v kun keliakia löytyi, että ei se syntymätapa taida vaikuttaa. Ehkä äidin toteamaton keliakia vaikuttaa enemmän noiden leikkausten määrään.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä21.5.2010 14:45

    Mielenkiintoinen uutinen Iltalehden sivuilta:

    Tutkijat: Keisarinleikkauksella ja keliakialla yhteys?

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,013s