Keliaakikko tulee kylään

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Kiipuli 90 viestejä29.1.2010 22:25

    tappelin yhdellä toisella foorumilla nimimerkin kanssa, joka väitti "että ei se nyt niin tarkkaa ole, älä ole vainoharhainen hullu neurootikko", kun ehdotin että ihmisen joka ei tiedä keliakiasta mitään ei pitäisi yrittääkään tehdä itse mitään gluteenitonta tarjottavaa kylään tulevalle keliaakikolle. Parempi vaihtoehto olisi ostaa jotain valmiita juttuja, jos emäntä ei tiedä keliakiasta tarpeeksi.

    ELi voisko Jezu tms kehittää tohon etusivulle jonkun hauskaan muotoon kehitellyn infon tästä "keliaakikko tulee kylään" asiasta?
    Ja niin näkyvälle paikalle että sen etusivulta ekaa kertaa täällä oleva näkee?

    KIITOS!

  • Kari 364 viestejä30.1.2010 23:07

    Kiipuli, taisit tuon infon jo itse tehdä.
    Olen kyllä sitä mieltä, että OEM = omat eväät mukaan. Mulla oli viimeksi viime viikolla Ay-tilaisuus, jossa etukäteisilmoituksella pyysin G-tarjoilua. Tilaisuus meni hyvin, mutta totesin järjestäjän olevan täysin tietämätön aiheesta "gluteeniton". Oli siellä kyllä onneksi myös iso hedelmälautanen tarjolla, johon turvauduin.
    Musta tuntuu, että kotona aiheen kanssa ollaan tuttuja, mutta sitten menee vaikeaksi, jos alkaa muilta tietoa edellyttämään. Suosittelen OEM. Omana esimerkkinäni työreissujen yhteydessä gluteeniton Kukko-olut illallisella asiakkaiden kanssa. Saa tuoda ravintolan puolesta, ja toimii.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Mainos

  • Kiipuli 90 viestejä31.1.2010 12:23

    Mä olen ihan samaa mieltä.

    Mutta kún jotkut emännät silti väen vängällä haluaa itse tarjota jotain, vaikka sanoisi että ei tarvi.

    Näille emännille olisi hyvä olla joku info täällä.

  • Kari 364 viestejä31.1.2010 21:23

    Niin, meni mietintämyssy töihin, palataan Saa muutkin kommentoida jos hyviä ideoita.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • KattiMatikka 271 viestejä1.2.2010 12:45

    Joo, ne ahkerat emännät on aika haastavia tapauksia... Yleensä siinä vaiheessa sanon, että helpompi on mun alkaa tuoda kuin sun ostaa kaikkia uusia keittiövälineitä. Kun vaikka ne ostaisi jotain niin samalla lautasellahan ne on kuin ne vehnä-tarjottavat...

    OEM!

  • Anni 35 viestejä3.2.2010 09:16

    KattiMatikka kirjoitti:
    Joo, ne ahkerat emännät on aika haastavia tapauksia... Yleensä siinä vaiheessa sanon, että helpompi on mun alkaa tuoda kuin sun ostaa kaikkia uusia keittiövälineitä. Kun vaikka ne ostaisi jotain niin samalla lautasellahan ne on kuin ne vehnä-tarjottavat...

    OEM!

    Siis onhan tuo vaan heitto noista uusista keittiövälineistä? Onko teillä muka eri välineet "normi"ruoalle ja gluteenittomalle? Meillä ei ole.

  • Jezu  Ylläpitäjä3.2.2010 10:36

    Anni kirjoitti:
    KattiMatikka kirjoitti:
    Joo, ne ahkerat emännät on aika haastavia tapauksia... Yleensä siinä vaiheessa sanon, että helpompi on mun alkaa tuoda kuin sun ostaa kaikkia uusia keittiövälineitä. Kun vaikka ne ostaisi jotain niin samalla lautasellahan ne on kuin ne vehnä-tarjottavat...

    OEM!

    Siis onhan tuo vaan heitto noista uusista keittiövälineistä? Onko teillä muka eri välineet "normi"ruoalle ja gluteenittomalle? Meillä ei ole.

    Meillä on eri leikkuulaudat gluteenittomille ja tavalliselle safkalle. Muuten taidetaan käyttää samoja.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä3.2.2010 10:49

    Meilläkin käytetään aivan samoja välineitä gluteenittomille ja tavallisille. Tosin minä en leikkaa leipää sillä puisella laatikostossa kiinteästi olevalla leikkuulaudalla jossa tavalliset leivät leikataan. Leivänpaahtimet toki on myös erilliset, mutta ei muuta.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Anni 35 viestejä3.2.2010 13:45

    No näin meilläkin on, gluteenitonta leipää leikataan puhtaalla veitsellä ja eri alustalla kuin tavallista. Mutta muuten käytetään ihan samoja välineitä.

  • Tallulah 476 viestejä3.2.2010 15:04

    Meillä ei koskaan ollut erillisiä välineitä gluteenittomille ja tavallisille, samat veitset, sama alusta ja sama leivänpaahdin. Ja yleensä vielä samalla lautasellakin. En ole koskaan nähnyt murusten pomppivan leivästä toiseen.

  • Mad 12 viestejä3.2.2010 15:33

    Lähtenyt vähän raiteiltaan tämä keksustelu, mutta pakko kommentoida.

    Mulla on ollut keliakia 10 vuotta ja olen hyvin tarkka siitä, että on eri voiveitset, leikkuulaudat, paahtimet yms. Ja jos leivotaan, niin ensin leivotaan gluteenittomat ja vasta sitten aletaan pöllyttämään vehnäjauhoja. Joten hieman pöyristyin noista kommenteista, että on käytössä samat vehkeet.

    Jos teette vaikka kahdenlaista makaronilaatikkoa (norm.+glut.), niin otatteko sillä samalla kauhalla gluteenitonta laatikkoakin??!
    Ei mullakaan mitään erillisiä "gluteenittomia-kauhoja" ole, mutta en mä nyt lähde kontaminoituneella kauhalla itelleni ruokaa mättämään.

  • Tallulah 476 viestejä3.2.2010 17:27

    ^En koskaan ota samalla kauhalla eri ruokia, riippumatta siitä vaikka kaikki olisi gluteenitonta. Eri ruuille eri kauhat/ottimet, aina.
    Ja mulla on kohta 30 vuotta ollut keliakia ja hyvin on toiminut tähän asti!

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä3.2.2010 21:08

    Mad kirjoitti:
    Mulla on ollut keliakia 10 vuotta ja olen hyvin tarkka siitä, että on eri voiveitset, leikkuulaudat, paahtimet yms. Ja jos leivotaan, niin ensin leivotaan gluteenittomat ja vasta sitten aletaan pöllyttämään vehnäjauhoja. Joten hieman pöyristyin noista kommenteista, että on käytössä samat vehkeet.

    Jos teette vaikka kahdenlaista makaronilaatikkoa (norm.+glut.), niin otatteko sillä samalla kauhalla gluteenitonta laatikkoakin??!
    Ei mullakaan mitään erillisiä "gluteenittomia-kauhoja" ole, mutta en mä nyt lähde kontaminoituneella kauhalla itelleni ruokaa mättämään.

    Pakko tarkentaa, siis en kyllä koskaan sorki gluteenittomia ruokia sellaisilla välineillä joilla on vaikkapa juuri otettu tavallista ruokaa. Puhtaat välineet gluteenittomaan tottakai, mutta tarkoitin että ei meillä ole esimerkiksi erikseen kulhoa gluteenittomille ja tavallisille taikinoille, vaan riittää että kulho on puhdas kun alan tehdä gluteenitonta.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Anni 35 viestejä4.2.2010 08:45

    Suviih kirjoitti:
    Mad kirjoitti:
    Mulla on ollut keliakia 10 vuotta ja olen hyvin tarkka siitä, että on eri voiveitset, leikkuulaudat, paahtimet yms. Ja jos leivotaan, niin ensin leivotaan gluteenittomat ja vasta sitten aletaan pöllyttämään vehnäjauhoja. Joten hieman pöyristyin noista kommenteista, että on käytössä samat vehkeet.

    Jos teette vaikka kahdenlaista makaronilaatikkoa (norm.+glut.), niin otatteko sillä samalla kauhalla gluteenitonta laatikkoakin??!
    Ei mullakaan mitään erillisiä "gluteenittomia-kauhoja" ole, mutta en mä nyt lähde kontaminoituneella kauhalla itelleni ruokaa mättämään.

    Pakko tarkentaa, siis en kyllä koskaan sorki gluteenittomia ruokia sellaisilla välineillä joilla on vaikkapa juuri otettu tavallista ruokaa. Puhtaat välineet gluteenittomaan tottakai, mutta tarkoitin että ei meillä ole esimerkiksi erikseen kulhoa gluteenittomille ja tavallisille taikinoille, vaan riittää että kulho on puhdas kun alan tehdä gluteenitonta.

    Pakko siis tarkentaa itsekin, eli näin kuin Suviih toimii, toimitaan meilläkin. Riittää kun käytettävä väline on puhdas.
    Ja leipoessa gluteenittomat tehdään ensin, sitten tavalliset.
    Mutta siinä viestissä jota alunperin kommentoin puhuttiin uusien välineiden ostamisesta, se särähti omaan korvaani.

  • Kiipuli 90 viestejä4.2.2010 18:58

    Takaisin aiheeseen...

    Se infohan voisi olla esim sellanen animaatiopätkä, vähän samaan tapaan kuin telkkarissa ne käytäytymisohjeet bussissa tms. Eli joku hauskalla tavalla tehty juttu. Tai sitten filmattu. Joku AMK voisi lähteä mukaan, jos tarvitsevat järkevän harkkatyön aiheen?

  • Jezu  Ylläpitäjä4.2.2010 19:31

    Kiipuli kirjoitti:
    Takaisin aiheeseen...

    Se infohan voisi olla esim sellanen animaatiopätkä, vähän samaan tapaan kuin telkkarissa ne käytäytymisohjeet bussissa tms. Eli joku hauskalla tavalla tehty juttu. Tai sitten filmattu. Joku AMK voisi lähteä mukaan, jos tarvitsevat järkevän harkkatyön aiheen?

    Hyvä idea

    Itse asiassa olen miettinyt sivuille ns. Keliakia-osastoa, jossa tästäkin kerrotaan. On vaan vähän aika tiukoilla moisen osion koostamisen suhteen eli kaikki apu, ideat, tekstit, kuvat, videot jne. ovat tervetulleita

    Ideana olisi vähän Wiki-tyylinen osio, jossa kerrotaan keliakiasta ja kaikesta siihen liittyvästä. Henkilö, joka ei juuri tiedä keliakiasta, saisi sieltä yhdellä silmäyksellä kaikki oleelliset faktat selville.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • KattiMatikka 271 viestejä4.2.2010 21:04

    Näistä keittiövälineistä käytiinkin jo vilkasta keskustelua Itse kannatan tarkkuutta ja ei-keliaakikko, jolle asia on vieras ei välttämättä ymmärrä kuinka tarkka pitää olla tyyliin ei samalle lautaselle vierekkäin keli-pullaa ja tavallista pullaa eikä samalla leivinpaperilla lämmitetä ensin tavallista patonkia ja sitten keli-patonkia. Mutta hei: you all know what I mean... Niinkuin englanniksi sanotaan

    Ja sitten itse asiaan. Jos Jezu tarvitset jotain sisältöä niin ilomielin olen valmis tuottamaan sitä. Jopa ihan jonkinlaisella asiantuntemuksella

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä4.2.2010 22:21

    Niin, kyllä tämä aihe aika haastava on G-ruuan vaatimuksia tuntemattomalle. Meidän perhe alkaa jo aika hyvin ja vaivattomasti pelata tän aiheen kanssa kun siihen on ihan oikeesti ollut tarve tottua. Ulkopuolisten kanssa sitten pitääkin olla hoksottimet valppaana.

    Valmis myös yhteistyöhön, mikäli tarvetta

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • korpirisukko 27 viestejä23.6.2014 20:49

    Mites valurautapannut? Ollessani kylässä miehen sukulaisilla minulle tarjottiin lihakastiketta valurautapannussa, enkä halunnut sitä syödä koska pannun puhtaudesta en tiennyt. Eli saako valurautapannun niin puhtaaksi, että sitä uskaltaisi käyttää? Siinä pannussa oli aikaisemmin tehty ihan tavallisia vehnäjauhokastikkeita ja leivityksiä, eli sopimattomia sapuskoita.

  • nyyti 58 viestejä24.6.2014 16:50

    Sopinee tähän ketjuun: kuinka herkästi grilleistä tarttuu gluteenijäämiä?

    Juhannuksena olin isovanhempien luona syömässä, ja grillattiin kanaa. Ne kysy multa voiko laittaa grillauskastiketta, ja katoin että siinä on vehnäjauhoa, niin jätettiin laittamatta. Syötiin ruuat ja kaikki hyvin.
    Seuraavana päivänä (tai oikeestaan jo vähän yöllä) mulla oli maha tosi kipeä ja vessassakin sai juosta moneen kertaan. Oisko tää johtunut siitä, että sitä grillauskastiketta ois kuitenkin ollut ennestään grillissä, vaikka se oli kuulemma raaputettu teräsharjalla puhtaaks? En todellakaan yhtään tullut ajatelleeksi asiaa siinä tilanteessa kun ruokaa laitettiin, ja toi teräsharjakäsittely kävi vaan ilmi muun small talkin lomassa.

  • Tallulah 476 viestejä30.6.2014 16:47

    En usko että niin paljoa gluteenia voi grillistä tarttua, etenkin jos kyseessä oli vain grillikastikkeessa ollut vehnäjauho.

  • nyyti 58 viestejä10.7.2014 13:10

    ... niin luulis että se grilliritilän pinnassa oleva "lika" ois just sitä kastiketta??

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,015s