Keliaakikko vaihto-oppilaana tai kielikurssilla

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Mampu 121 viestejä10.8.2011 19:17

    Olisi kiva kuulla keliaakikkojen vaihto-oppilas- ja kielikurssikokemuksia. Miten gluteenittoman ruokavalion noudattaminen on onnistunut isäntäperheessä, koulussa jne?Äkkiä ajatellen tuntuu, että keliaakikon isäntäperheen on oltava sellainen, jossa muutenkin noudatetaan gluteenitonta ruokavaliota, joten kuinkahan vaikeaa on tarvittaessa perheen vaihtaminen jne? Mihin maahan kannattaisi hakea, jotta olisi parhaat mahdollisuudet saada muutenkin kuin ruokavalioltaan sopiva perhe ja tarvittaessa, jos ei kemiat käykään yksiin, vielä toinenkin? Ovatko vaihto-oppilasorganisaatiot ymmärtäneet, että kyse on sairaudesta eikä nirsoilusta jne?

  • usetki 4 viestejä10.8.2011 23:22

    Itse olin tänä kesänä STS'n kautta kielikurssilla Brightonissa, Englannissa. Ilmoittautumisen yhteydessä kysyttiin mahdollisista allergioista ja kerrottiin mahdollisen ruoka-aineallergian lisäävän matkan hintaa. (Ei se hinta mikään huima ollut, mutta ihan ymmärrettävä)

    Omassa host-perheessäni ei ollut perheen tai muiden oppilaidenkaan suhteen ketään muuta kellä olisi ollut lisäkseni keliakiaa tai edes mitään muuta ruoka-allergiaa, mikä oli mielestäni aika yllättävää. Olin olettanut, että jollakulla perheen jäsenellä olisi ollut myös keliakia (ja sen takia olisin päätynyt heidän luokseen) ja olin hieman pettynyt kun ei ollutkaan. Host-äitini kuitenkin kertoi, että hän tiesi keliakiasta hyvin, koska eräällä hänen ystävällään oli sama "ongelma" ja että hänellä oli usein kaltaisiani oppilaita, joilla oli jokin ruokavaiva.

    Söimme perheissä aamupalan ja illallisen ja aamupalaksi sain joka aamu gluteenitonta paahtoleipää (joka tosin oletettavasti paahdettiin kontaminaatioriskistä välittämättä samassa paahtimessa kuin normileivätkin ilman mitään suojia) sekä joko gluteenittommia muroja (Mesa Sunrise, Nature's Path <3) tai "puffattua" riisiä (murojahan nämäkin, samanlaista riisiä kuin riisikakuissa. Illalliset olivat vaihtelevia ja jopa terveellisiäkin verrattuna muiden kurssilaisten saamiin illalisiin, koska host-äitini ei osannut tehdä hyvää gluteenitonta pizzaa jne. :---DD (näin hän siis itse kertoi)

    Pakko mainita vielä siitä kuinka yllätyin, kun host-äitini kertoi että paikallisisen marketin pakastevihannespussit sisälsivät kuulemma gluteenia eikä hän sen takia voinut niitä käyttää. Onneksi Suomessa ei ole näin. (Tai en ainakaan ole huomannut --)

  • Mainos

  • Jemmu 2 viestejä11.8.2011 23:12

    Minä olin myös muutama vuosi sitten kielikurssilla Brightonissa, Englannissa. Kurssi oli myös StS:n järjestämä. Ennen Englantiin lähtöä ilmoitin keliakiastani lomakkeella mutta perille päästyäni sain huomata, ettei tieto ollut välittynyt isäntäperheelleni asti.

    Kaverini tulkkasi kertomani asiat isäntäperheellemme, sillä hän puhuu englantia sujuvammin kuin minä. Valitettavasti he eivät koskaan ollet kuulleet keliakiasta. Lisäksi isäntäperheeni äiti harrasti valmisruokien kokkaamista, eikä hän millään voinut käsittää, kuinka marketin jauhelihapihveissä muka voisi olla jauhoja. Hänen mielestään jauhelihapihvit olivat pelkkää lihaa! :P Joka tapauksessa hän löysi supermarketista glutenittomien tuotteiden hyllyn ja sainkin kouluevääksi joka päivä neljä suurta riisikakkua tuhdilla voi, juusto ja keittokinkku kerroksella jonkun hedelmän ja ylimakean mehun kera.

    Isäntäperhe ei muuttanut päivällistottumuksiaan minun vuokseni, joten yleensä söin sitten pelkkiä ranskalaisia ja papuja. Toisin sanoen McDonald's ja muut pikaruokapaikat tulivat tutuiksi. Olisin toki voinut itse ostaa marketista ruokaa mutten ujona vieraana kehdannut itse alkaa kokkailemaan erillisiä sapuskoja. Siispä ostin itselleni hedelmiä, tonnikalaa ja suklaata päivittäin kolmen viikon ajan. Aamuisin pengoin isäntäperheen jääkaapista yleensä jotain jogurttia - mikäli ainesluettelossa ei ollut vehnää yms.

    Viimeisinä päivinä muutes tutkailin lähimarketin hyllyssä ollutta papupurkkia ja huomasin sen todellakin sisältävän vehnää. Eli toisin sanoen olin syönyt yksipuolista, mautonta ja gluteenipitoista ruokaa kokonaiset kolme viikkoa.

    Harkitsin isäntäperheen vaihtoa mutta toisaalta olin saanut majoittua kahden hyvän ystäväni kanssa tähän perheeseen ja perhe oli sinäänsä ihan mukava, joskaan he eivät ymmrätäneet / ottaneet ruokavaliotani kovin tosissaan. Kaksi tyttöä saivat muistaakseni vaihdettua isäntäperhettä kurssimme aikana mutta se oli melkoista kädenvääntöä, eikä tapahtunut todellakaan nopeasti.

  • Mampu 121 viestejä10.3.2012 14:57

    Olen ehdottanut Keliakialiitolle, että kielikurssi/vaihto-oppilas -aiheesta järjestettäisiin toukokuisten keliakiamessujen yhteydessä ideointitilaisuus, jonka tarkoituksena olisi löytää aktiivisia, jotka olisivat valmiita tekemään jotain asian helpottamiseksi. En tiedä tarttuvatko aiheeseen, mutta ajattelin täälläkin peräänkuuluttaa aiheesta kiinnostuneita ja muutenkin tuoda aiheen uudelleen keskusteluun.

    Kirjoitelkaahan kokemuksianne ja ajatuksianne! Ehkä voisimme yhdessä tehdä jotain, jotta keliaakikkonuoret voisivat hankkia kansainvälisiä kokemuksia siinä missä muutkin - terveyttään uhraamatta.

  • katrilli 16 viestejä15.3.2012 19:22

    Hyvä idea Mampu!
    Täällä teinin äitinä mukana ollaan
    Sehän voisi olla vaikka selkeä esite jossa asia "väännetään rautalangasta", ja joka toimitetaan kielikursseja/vaihto-oppilastoimintaa järjestäville tahoille. Luvataan muutama oppilas matkaan jos homma hoituu...

  • Mampu 121 viestejä21.3.2012 21:57

    Kiva että kiinnostuit asiasta Katrilli! Jos olet tulossa keliakiamessuille ja aikataulut sopivat yksiin, olisi kiva tavata ja ideoida Mutta messuja odotellessa voisi tutkailla, kuinka Lingoo sopisi tähän tarkoitukseen. En ole vielä perehtynyt sivustoon kovinkaan tarkasti, mutta espanjalainen ystäväni on ollut siellä vuosia ja suosittelee. Hakukriteereissä on ainakin mukana gluteeniton

    http://www.lingoo.eu/index.php?page=find_hosting_family&t=2

  • Mampu 121 viestejä21.3.2012 22:11

    Löytyihän sieltä Lingoosta muutamia gluteenittomia perheitä, kun ei laittanut hakuun mitään muuta kriteeriä kuin "gluten free". Esimerkiksi tällainen maksullinen, mutta hyvät arviot saanut isäntäperhe Irlannissa:

    Ireland - Loughlinstown ( closest major city or town: Dublin )
    Young Irish Family (2 adults & 2 kids) looking for a student who would like to stay with us to learn more English. Must like children and lots of fun in a busy house!
    MEMBER No.: 15785
    At home we speak English.
    We can host a boy aged 6 to 8 or 9 to 10 or 11 to 12 or 13 to 14 or 15 to 16 or 17 to 18 or over 18 years old.
    We can host a girl aged 6 to 8 or 9 to 10 or 11 to 12 or 13 to 14 or 15 to 16 or 17 to 18 or over 18 years old.
    We can host for: short stay (1 week to 2 months) or 2 to 6 months or very long stay (over 6 months).
    Our photos
    PHOTOS: For reasons of confidentiality, the photo of our family is not shown on line.
    After initial contact has been made, we will send the photo of our family to interested families, at their request, together with our other confidential attachments, via the Lingoo secure messaging system.

    Our hosting offer
    A visitor would benefit from living in our house and sharing daily activities with my 2 boys. We have a large trampoline in the garden and the boys love playing on this. There is also a football net and water games in our garden!
    We live close to Shankill village (15 min walk) or the towns of Dun Laoghaire and Bray (15-20 mins on public transport) or Dublin city centre is just 35-40 mins away. In the summer we will go to the beach (weather permitting!) which is 10 mins walk away also. There is a large park nearby in Shankill where we go cycling, walking and to the playground around 1-2 times a week.
    My eldest boy loves playing Lego- we would love if our visitor enjoyed making things with Lego also!
    My husband is a keen cook (currently through to the last 50 contestants on the Irish Masterchef competition)!
    Internet sites to find out more about our offer
    http://www.dlrevents.ie/
    http://www.dlrcoco.ie/
    http://www.mylocaltown.ie/index.php?linkcounty=Wicklow&linktown=Bray
    http://southcountydublin.forumforus.com/Shankill,+Dublin
    http://www.virtualtourist.com/travel/Europe/Ireland/County_Dublin/Dublin-296021/Off_the_Beaten_Path-Dublin-Killiney-BR-1.html
    Our activity as a host family
    Our experience: We have been hosting foreign students for 1 year(s). To date we have already welcomed between 1 and 10 paying guests of whom between 1 and 10 children.
    Single or shared room: Our visitor will have their own room.
    Other possible visitors: We only host one paying visitor at a time.
    Help to organise a language course: We can help our visitor's parents to organise a language course for them while they are staying with us.
    Types of possible language course: course in a language school nearby .
    Activities we can share with our young visitor: arts and craft, cooking, D. I. Y. or gardening, music (performing), nature outings, cultural outings, reading, shopping, sport: swimming, sport: cycling, television .
    Foreign languages spoken by us: French.
    Our home and our lifestyle
    We live: We live in town, in a house. Our home has 4 bedroom(s) and 3 bathroom(s). We have a garden.
    Public transport to the nearest town centre: bus, train, tram.
    Average journey time by public transport to the nearest town centre: 10 to 20 minutes.
    Animals in our home: cat.
    Smokers or non-smokers: We are non-smokers.
    Our family religion: Non applicable
    Particular diet: gluten free.

  • Mainos

  • katrilli 16 viestejä25.3.2012 17:45

    Tilanne ei siis ole toivoton Tosin gluten-free haulla Lingoo tarjosi myös vege yms paikkoja..
    Meillä esikoinen nyt 14v, vielä emme ole tosissaan esitteitä selanneet, mutta puheeksi on tullut että kielikurssi tms olisi toiveissa.
    Messuille tuloni on vielä epävarmaa. Ideasi saada liitto mukaan tähän on tosi hyvä, saisi viesti paremmin pontta kun se tulisi liiton tukemana.

  • Mampu 121 viestejä25.3.2012 18:08

    Ilmoitin perheemme Lingoon sivuille isäntäperheeksi toiveenani sitä kautta saada kontakteja ulkomaalaisiin gluteenittomiin perheisiin. Pikaisen surffauksen perusteella taidamme olla ainoa suomalaisperhe

    Olen jo aikaisemmin ilmoittautunut myös Couch Surfingiin ja laittanut viestiä Espanjan keliakialiittoon, mutta yhteydenottoja on ollut toistaiseksi tasan nolla

    Meillä on myös ilmoitus au pair -sivustolla, jolla etsimme keliaakikko au pairia. Kesäkuussa meille tuleekin puoleksitoista kuukaudeksi espanjalainen au pair, jonka ystävä on keliaakikko

    Eilen laitoin vielä oman facebookini välityksellä pyynnön, että asiaa levitettäisiin facebookissa. Pakostakin jollain on jokin tuttu keliaakikkoperhe ulkomailla ja kun ensimmäinen kontakti saadaan aikaan, voi lumipalloilmiö lähteä käyntiin...

    Muita tuloksia odotellessa olisi kiva, jos mahdollisimman moni levittäisi viestiä gluteenittomien isäntäperheiden tarpeesta vaikka omassa facebookissaan.

    Samoin asiaa edistäisi varmaan myös se, jos kaikki vaihto-oppilasta kesäksi tai ensi vuodeksi harkitsevat perheet toisivat vaihto-organisaatiolle (esim YFU, AFS, STS, Rotaryt ja Lionsit) selkeästi esiin mahdollisuutensa vastaanottaa nimeomaan keliaakikko-oppilaan periaatteella "antamalla saa"

  • Tallulah 476 viestejä30.4.2012 09:34

    ^Mitä tekemistä Couchsurfingilla on tämän asian kanssa?

  • Mampu 121 viestejä30.4.2012 20:52

    Couchsurfingissa on ihmisiä, jotka ovat halukkaita avaamaan kotinsa ulkomaalaiselle ja saattavat vaikka olla itse halukkaita isännöimään nuorta tai ainakin tuntemaan jonkun, joka haluaisi ryhtyä isäntäperheeksi. Puskaradio on usein hyvä väline Lisäksi Coachsurfingissa on kaksikin keliaakikoiden ryhmää, joiden kautta voisi hyvinkin löytyä sopivia kontakteja.

  • Tallulah 476 viestejä2.5.2012 11:05

    En nyt haluaisi olla pessimisti, mutta couchsurfingissa on pääosin nuoria yksin asuvia, joitakin pariskuntia ja kimppakämpissä asuvia. Perheellisiä on siellä todella vähän, etenkin teini-ikäisiä, etenkin majoittujina perheitä on erittäin harvassa. Siksi en usko että sitä kautta löytyy tähän asiaan mitään apua. Itse en majoittuisi lapsiperheen luokse enkä majoittaisi lapsiperhettä. Ja olen siis ollut tuolla mukana monta vuotta, olen majoittunut ja majoittanut ja tavannut kahvilla useita. Koskaan ei ole lapsiperhe kysynyt majoitusta.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s