Keliaakikkolapsen tasapuolisen kohtelun puolesta

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • ponipimu 239 viestejä21.12.2010 23:17

    kyllä se on aika paljon sitä silkkaa tietämättömyyttä ja laiskuuttakin, ei viitsitä ottaa asioista selvää.

    paljon saa kyllä olla itse mukana ja opastamassa, mutta mitäpä sitä ei tekisi lapsensa hyväksi.

    onneksi kuitenkin jotkut ihmiset ajattelevat muutakin kuin omaa hyväänsä, ottavat toiset huomioon, ja olen huomannut että nämä ihmiset pääsääntöisesti ovat kokeneet jotain vastaavaa tai ovat sairastaneet vakavasti jotta elämän arvot ja näkemys asioihin on hieman muuttunut ja leventynyt.

    ja kaikkeahan voi aina tehdä gluteenittomana, tänään yllätin itseni ja tein taatelikakkua ja mutakakkua gluteenittomana, laktoosittomana ja maidottomana, käy sitten joulupöydässä kaikille!

  • higga 209 viestejä21.12.2010 19:15

    Nyt on jotain iloisempaakin! Pojan ryhmässä leivotaan huomenna pipareita ja arasti hoitajat kyselivät leipomisesta, kysyin itse tuonko taikinaa jos leivotte ja juteltiin vielä, et kannattaa leipoa glutti ensin ja paistaa ja tavikset sitten. Toinen hoitsu vielä totes, että pojallahan oli gluteenittomia pipareita pikkujoulussa mukana! Eiköhän se oo oikeasti tiennyt, että niitä voi leipoa ja ostaa. Onkohan nää kaikki hankaluudet vain niiden hoitajien tietämättömyyttä ja arkuutta kysyä?

    Toivon, että leipomiset sujuu huomenna hyvin ja mikä tärkeintä kaikki lapset saavat leipoa!!

  • Mainos

  • Nikodemus 2 viestejä21.12.2010 10:25

    marke kirjoitti:
    Kotitalousopetus sujui kohtuudella. Ainoana poikkeavana ryhmässä oli sen verran karua, ettei toisen vuoden opintoja voinut edes harkita, vaikka opettaja vakuutti tilanteen olevan toinen ja muitakin keliaakikkoja tulossa ryhmään. Koulun määrärahat eivät sallineet kovin kummoisia kokeiluja.

    Tyttärelläni keliakia todettiin hänen ollessaan eskarissa - samoihin aikoihin sain itsekin diagnoosin. Päiväkodin ruokailut ja leipomiset sujuivat lähes ongelmitta - keliaikiadieetti huomioitiin hyvin. Ala-asteellakin ruokailujäjestelyt toimivat myös esim leirikoulussa ja retkillä. Yhteydenpito koulun ja kodin välillä on kuitenkin tärkeää.

    Nykyään tyttäreni on yläasteella ja koulukin on vaihtunut muuttomme myötä. Nykyisessä koulussa ruokailujärjestelyt sujuvat melko hyvin, mutta 7:n luokan kotitalousopetus oli iso pettymys leipomisesta pitävälle tyttärelleni. Kurssin alussa opettaja oli pitänyt lyhyen luennon keliakiasta. Opetus oli järjestetty siten, että kaikki allergikot, intolerantikot tms. oli pantu samaan ryhmään. Leipomusten lopputulos ei tyydyttänyt ketään, ja vähitellen tyttäreni alkoi tuntea syyn niskoissaan siitä, että tuotokset olivat pahan makuisia. Opettaja ratkaisi asian kevään kuluessa siten, että tyttäreni leipoi normisapuskat ja lähti sen jälkeen koulun piikkiin hakemaan lähikaupasta Dajm-kakkua tms. jälkkäriä. Tyttäreltäni meni maku kotitaloudesta, mutta leipomisharrastukseen kurja kokemus ei onneksi ole vaikuttanut. Tyttären toiveesta asiasta ei kuitenkaan koululla tehty suurta numeroa.
    Asiasta on keskusteltu tyttären kanssa ja voikin todeta, että näiden kokemusten myötä itsetunto näyttää vahvistuvan. Onneksi tärkeimmät asiat - kuten kouluruokailu ja kavereiden syttäritarjoilut sujuvat hyvin.

  • Wilmis 3 viestejä20.12.2010 19:27

    Meillä onneksi lasten koululla keittäjä, jolla on tietoa eritysiruokavaliosta ja myös hankkii lapsille samaa syötävää kuin muillakin on.

    Täällä kylällä järjestettiin pari leipomispäivää lapsille, mutta omat sanoivat heti etteivät tahdo mennä, kun eivät kuitenkaan saa leipoa eivätkä syödä niitä...

    Meillä on jo vuosia opittu siihen, että omat eväät on oltava. Kaverien synttärikutsuja kun tulee varmistan etukäteen soittamalla mitä on tarjolla, jotta tiedän pitääkö laittaa evästä mukaan.

    Meillä on onneksi monta ymmärtävää läheistä, joiden luona on aina gluteenitontakin tarjottavaa. Erityisesti koulussa ja päiväkodeissa tms. pitää olla ehdottomasti tietoisia ruokavalioista ja aloittajan kertomaa ei saisi tapahtua!

  • Anni 35 viestejä20.12.2010 13:54

    Ainoa epäoikeudenmukaisuus meillä on kohdalle osunut toisessa mummulassa, ja useaan kertaan. Muualla homma on toiminut joko hyvin tai erittäin hyvin.
    Keliakia todettiin siinä vaiheessa kun lapsi siirtyi yläasteelle. Kotitaloustunnit sujuivat todella hyvin, opettaja oli erittäin tietoinen keliakiasta. Välillä vähän liiankin tietoinen Myös kotitalous valinnaisena sujui erittäin hyvin.
    Mielestäni lapsesi saama kohtelu on väärin, ottaisin yhteyttä kyseisiin paikkoihin.

  • ponipimu 239 viestejä18.12.2010 19:02

    meillä on onneksi ihana pieni kyläkoulu ja sen keittäjä asuu naapurissa ja on erittäin hyvä tuttu, kaikesta huolehditaan puolin ja toisin, esim. minä viimeksi pari vko sitten ilmoitin sunnuntai-iltana ettei lapsi tule kouluun kun on sairas ja ettei tarvi tehdä gluttia ruokaa. ja taasen viimeviikolla kun koululla oli jouluruokailu, sai lapsi valita etukäteen mitä tarjottavaa halusi keittäjän tekevän, esim. lanttulaatikkoa gluttina kun on lapsen herkkua mutta ei piimalimppua kun ei siitä tykkää. (olisi leiponut gluteenittomana!)

    kerhoissakin on ruokavalio toiminut kun olen etukäteen soittanut ja ohjeistanut. varmaan vaikuttaa asiaan se että asumme maalla ja pienellä paikkakunnalla jossa kaikki tuntevat toisensa, on vähän erilaista tämä elämän meno kuin pääkaupunkiseudulla tai isoissa kaupungeissa?

    ainut miinus tulee mieleen 4H kokkikerhosta viimevuodelta kun vetäjä vaihtui lennosta enkä sitä tiennyt, eikä edellinen ollut ohjeistanut tarpeeksi, lapsi jäi ilman lättyjä mutta kuumaa kaakaota ja kermavaahtoa sai.

    koulun opettajatkin ovat ottaneet ruokavalion erittäin hyvin huomioon, ilmoittavat aina etukäteen retkistä ym. ja joulukalenteriluukuistakin löytyy gluteenittomia karkkeja.

  • higga 209 viestejä18.12.2010 16:01

    Viimeksi eilen oli päiväkodin retkellä tarjottu muille pipareita ja unohtunut, että poika ei niitä voi syödä. Oli saanut sit päiväkodilla kettu-karkin, MUTTA VASTA PÄIVÄKODILLA. Miksi on niin vaikeaa varautua etukäteen. Olis ollut ihan ok, et olisivat antaneet pojalle karkin siellä retkellä. Meille vanhemmille tästä retkestä ei ollut etukäteen kerrottu, olisin laittanut omat piparit mukaan!

    Maanantaina aion mennä keksipaketin kanssa ja keskustella tästä asiasta TAAS, tämä kun ei ollut eka kerta

    Mä olen jotenkin ajatellut, että maksan mieleläni ylimääräistä että poika saisi samat syömiset.. saamme kuitenkin mielestäni kohtuullista korvausta (vammaistuki) ruokavalioon. Jotenkin eilen kun katselin maikkarin hyväntekeväisyysohjelmaa keliakia tuntui taas niin pieneltä, vaikka kyllä mulla oikeesti keitti kun sen päikyn piparisotkun kuulin.

  • Mainos

  • Iiki 23 viestejä17.12.2010 23:34

    donna kirjoitti:

    Mitä mieltä te muut keliaakikkolasten huoltajat olette. Miten reagoisitte?
    Entä oletteko kohdanneet epäoikeudenmukaisuutta keliaakikkolapsen kohtelussa?

    Hei!

    Minulla ei ole keliaakikkolasta, mutta jopa aikuisena tuollainen kohtelu tuntuu pahalta. Toimit tosi hyvin informoidessasi opettajaa ennen koulun leipomistilannetta. Näyttäisi olevan asennemuutoksen paikka, koska hyviä neuvojasi ei otettu vastaan. Toivottavasti jaksat käydä keskustelemassa opettajan ja keittiöhenkilökunnan kanssa asiasta. Sähköpostiviestittely ei ole tapa, jolla asioiden voi varmasti olettaa menevän perille. Voit ottaa avuksesti Keliakialiiton uudenuutukaisen esitteen keliaakikko-oppilas kotitalousopetuksessa, joka löytyy linkin http://www.keliakialiitto.fi/liitto/gluteeniton_elama/keliaakikon_arkea/pai vahoidossa_ja_koulussa/ takaa.

    Jälkimmäinen esimerkki on törkeä, ilman muuta lapsellesi olisi kuulunut ilmainen pizza niinkuin muillekin. En itse haluaisi jatkaa lapsen harrastusta tällaisessa yhteisössä, jos ohjaajat eivät puuttuneet asiaan.

    Vaikeita asioita...

  • marke 71 viestejä17.12.2010 22:11

    Tuttua on se, että laskiaisena muille tarjotaan tuore kermavaahdolla täytetty laskiaispulla, kun taas tyttärelle pakastettu muffinssi. Ei ne nyt ihan samalta maistu! Ei olisi mielestäni ollut iso vaiva tilata ne gluteenittomat - tai vaikka pyöräyttää itse.

    Yökoulussa taas tilattiin oppilaille pitsaa. Tyttärellä oli mukana kotoa äidin leipoma, koska ko pitseriasta (eikä muuten koko kaupungista) saanut gluteenitonta.

    Luokkaretkelle, leirikouluun ym. olen opettajien kanssa pyrkinyt varmistamaan, että ruokavalio on tiedossa. Tarpeen tullen soittanut suoraan ruokapaikkaan ja varmistanut, että onhan gluteenitonta tarjolla.

    Kotitalousopetus sujui kohtuudella. Ainoana poikkeavana ryhmässä oli sen verran karua, ettei toisen vuoden opintoja voinut edes harkita, vaikka opettaja vakuutti tilanteen olevan toinen ja muitakin keliaakikkoja tulossa ryhmään. Koulun määrärahat eivät sallineet kovin kummoisia kokeiluja.

  • donna 57 viestejä17.12.2010 18:51

    Lapsella oli koulussa joulupiparien leipomista, kirjoitettu lukujärjestykseen joten osasin etukäteen kirjoittaa viestin opettajalle jossa kerroin että gluteenitonta taikinaa saa hankittua eräistä ruokakaupoista nimeltä mainiten. Sain viestin takaisin että sellaista he sitten koulun puolesta hommaavat.

    Vaan kuinka pettynyt lapseni olikaan koulupäivän päätyttyä kun muut olivat saaneet maistella työn tuloksia ja viedä pipareita kotiin. Taikinaa ei oltu hankittu. Jos olisin tiennyt olisiin hakenut lapseni kotiin, olihan kyseessä viimeinen tunti ja leiponut kotona hänen kanssaan. Lapseni tunsi olevansa syrjitty. Tällaista en voi hyväksyä äitinä.

    Toinen tapahtuma jonka koen epämukavaksi keliaakikolle oli lapsen harrastuksen pikkujoulut. Olin viikkoa ennen käynyt paikassa jossa pikkujouluja vietettiin ja tilannut jo valmiiksi gluteenitonta pizzaa. Pizza kyllä järjestyi, se vaan että siitä otettiiin hintaa 8.50 e vaikka muuta söivät ilmaiseksi tavallista.

    Mitä mieltä te muut keliaakikkolasten huoltajat olette. Miten reagoisitte?
    Entä oletteko kohdanneet epäoikeudenmukaisuutta keliaakikkolapsen kohtelussa?

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s