Keliakia epäilys

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Heltsu 13 viestejä31.10.2009 12:02

    Kaksi vuotta olen ihmetellyt kummallisia oireitani ja nyt heräsi epäilys että jospa tämä olisi keliakiaa. Olen jo yli 50 vuotias.

    Kertokaa te, joilla se on, voiko tällaiset oireet johtua keliakiasta.

    - Ollut kymmeniä vuosia niin että varsinkin ylävatsa on helposti turvonnut
    - Parin vuoden ajan hyvin usein kieli kipeä
    - Leivän syönnin jälkeen posken limakalvoja ja kieltä kirvelee ja posken limakalvot usein muuttuu hiukan punaisiksi
    - Yli 2 vuotta hyvin usein posken limakalvolle, huuleen tai kieleen tulee veri- tai vesirakkula (vain muutama)jonka jälkeen limakalvot tai huuli turpoaa, usein rajustikin. Prednisolon auttaa muutamassa tunnissa, mutta turvotus saattaa pahimmillaan kestää yli 10 tuntia. Lukuisia allergiatestejä tehty (myös viljat) ja mitään ei ole löytynyt. Voisiko viitata ihokeliakiaan????
    - N 3 vuotta sitten raju ihottuma ja hilsehtiminen jalkapohjissa ja kämmenissä, jonka lääkäri totesi pustulosis palmoplantarikseksi (Ei tehty mitään kokeita, sanoi kun näki ihottuman). Jostain nyt luin, että ihokeliakiassa saattaa iho-oireita olla poikkeuksellisesti juuri näissä kohdissa mikä on saman näköistä kuin PPP:ssä, johon se voidaan sekoittaa. Sellainen tuntuma, että kun aikoja jolloin syön hyvin vähän leipää, tämä alkaa parantua ja ei ollenkaan niin pahana.
    - N.2 v sitten alkoi totaalinen yllättävä väsymys ja olo muuttui ahdistuneeksi.
    - N. 2 vuotta sitten kakkostyypin diabetekseen lääkitys, jo 30 vuotta hieman korkeita sokeriarvoja.
    - Verenpainetta
    - Korkea kolesterolipäivillä
    - Nyt "vanhoilla päivilläni" alkoi myös aurallinen migreeni. Jostain luin että migreenillä voisi olla yhteyttä keliakiaan.

    Laihtunut en ole ja useimmiten ei ole ripulia vaan ummetusta, paitsi pari kertaa kuussa puoli päivää kestävä ripuli. Hemoglobiinikaan ei ole laskenut, pikemminkin normaalin ylärajoilla, 155 nyt.

    Lähinnä etsin syytä jatkuville suun turpoamisille, voisiko olla ihokeliakiaa? Ei kuitenkaan varmaan mikään tyypillinen ihokeliakiaoire ole.

  • Heltsu 13 viestejä31.10.2009 13:00

    No nyt minä totaalisesti kokemattomana möhlin täällä, palstan moderaattorit varmaan poistaa nuo itseni tekemät lainaukset. Tarkoitus oli vielä jatkaa, että myös sellainen juttu on tullut ilmi kun olin neurologilla, että hän totesi että toisessa jalassani on tunnottomuutta ja muistaakseni puhui neuropatiasta. Luin jostain, että tämäkin saattaisi liittyä keliakiaan. Toki se voi johtua kakkostyypin diabetekseenkin kai mutta sokeriarvot pysyy kyllä kurissa lääkityksellä ja sitä ennen ne ovat olleet vain hiemen normaalia korkeammalla vuosikymmeniä kunnes pari vuotta sitten paastosokeri oli yli 8 ja lääkitys aloitettiin välittömästi.

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä31.10.2009 14:58

    Kannattaisikohan aloittaa vaikka apteekista saatavasta keliakiatestistä (hinta parinkympin kieppeissä). Jos se antaa viitteitä keliakiaan, sitten lääkäriin ja sieltä lähete keliakiaverikokeisiin ja sen tuloksen mukaan eteenpäin asiassa.

  • Heltsu 13 viestejä31.10.2009 15:20

    Kuinkahan luotettava tuo apteekin testi on?

  • Ira 57 viestejä31.10.2009 19:41

    hei,

    Onko tutkittu licken planus eli punajäkälätauti? selviää biobsilla, joka otetaan suun limakalvolta. Entä onko hiiva, lähinnä Candida Albicans poissuljettu? Hiiva tekee myös rakkuloita suuhun eikä välttämättä valkoista sammasta. hiiva turvottaa vatsaa ja aiheuttaa silloin tällöin ripulia.Hiivasairaudessa tulee kova väsymys lähinnä sen vuoksi, että hiiva syö b-vitamiinia.

    Keliakiassa voi olla mitä moninaisimmat oireet, kannattaa tehdä tuo apteekin testi tai pyytää lääkärissä että tehdään nuo keliakiatestit ja pissuljetaan ainakin IgA tauti, joka taas saattaa näyttää verikokeessa, että keliakiaa ei ole, vaikka olisikin.silloin on gastro ainoa tutkimusvaihtoehto ainakin suolistokeliakiassa.

  • Kari 364 viestejä31.10.2009 20:12

    Heltsu kirjoitti:
    Kuinkahan luotettava tuo apteekin testi on?

    Heltsu, ainakin meidän perheessä kävi niin, että selvä EI jätettiin enempää tutkimatta. Hieman haalea merkki, ja tähystykseen, ja keliakiahan se. Aika hyvä osviitta kokeilla.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Heltsu 13 viestejä31.10.2009 20:35

    Ei ole tutkittu punajäkälää eikä hiivaa. Aina vain prick- ja epicutaaniatestejä, todella paljon niitä ja mitään allergiaa ei löydetty.

    Mikä on IgA tauti, siis liittyykö aina keliakiaan?

  • Mainos

  • Heltsu 13 viestejä6.11.2009 02:03

    Uskaltaisinkohan vielä yhtään iloita? Nyt olen viikon ajan ollut täysin gluteiinittomalla ruokavaliolla ja ei pienintäkään huulten tai kielen turvotusta ole ollut! Kun viimeisen kolmen kuukauden aikana niitä on ollut 2-3 krt viikossa. Tosin tämän kahden vuoden aikana on ollut turvotuksissa 1 viikon taukoja joskus, ja hyvin harvoin jopa 2-3 viikon taukoja. Viimeisen 3 kk on ollut rankkaa, koska tosiaan melkein joka toinen tai kolmas päivä on ollut rajujakin kielen/suun turvotuksia, joutunut ottamaan isot määrät prednisolonia, pelännyt tukehtumista ja siinä on mennyt aina se päivä sitä potiessa.

    Voi kunpa vihdoin olisi löytynyt syy noille kamalille turvotuksille... eli jos tämä on kuitenkin sitä ihokeliakiaa kun mitään allergiaakaan ei ole tutkimuksissa löytynyt.

    Toisaalta pelottaa kamalasti, ettei gluteiiniton ruokavaliokaan auta vaan turvotukset palaavat. Alan olla tosi väsynyt tähän juttuun. Varsinkin jos kieli on turvonnut isoksi möhkäleeksi se tuntuu todella pelottavalta, tuntuu että tukehtuu...

    Pääsen joulukuun puolessa välissä taas iho ja allergiasairaalan lääkärille.

    Olen huomannut tämän gluteiinittoman viikkoni aikana myös sellaisen, että jaloissani oleva ihottuma ja se että sitten kun rakkulat kuivuvat iho on kokonaan kuin hilseilevillä suomuilla, on parantunut hirmu paljon! Ehkä sekin on vain sattumaa.

    Samoin juuri huomasin yht äkkiä että kyynärpäissäni oleva todella paksuuntunut iho tuntuu tulleen paljon normaalimmaksi ja ohuemmaksi. Minulla ei ole koskaan ollut mitään ihottumaa kyynärpäissä mutta muutama vuosi sitten huomasin että iho alkoi paksuuntua niissä ihan kamalasti.

    En minä sitten tiedä... mahtaako olla mitään yhteyttä gluteiinittomaan ruokavalioon tällä, kun toisaalta ei luulis, että vielä viikossa mitään vaikuttaa..

    Pidättehän peukkuja kuitenkin, että syy olisi löytynyt? Tuntuu että ei haittaisi ollenkaan jos paljastuisi ihokeliakiaksi, olisi päinvastoin suuri helpotus. Tällä hetkellä gluteiiniton ruokavaliokaan ei tuntuisi kamalalta vaan helpotukselta, olenhan kahden vuoden ajan pelännyt melkein kaiken syömistä ja epäillyt kaikkea ruoka-aine allergian aiheuttajaksi ja välttänyt milloin mitäkin, välillä tuntui etten uskalla syödä muuta kuin lihaa, perunaa ja LEIPÄÄ...

  • Pulla 267 viestejä6.11.2009 12:36

    Kyllä suun oireet liittyvät yleisesti keliakiaan. Tästä on tutkimuksiakin. Esim. juuri punajäkälä on yleinen keliaakikoilla. Minulla on ihokeliakia, joka todettiin vuosikymmenten yhä pahenevilla oireilla. Enemmän minulla oli ns. toissijaisia oireita kuin varsinaista ihottumaa, jota sitäkin toki koko ajan, ja ihon kuivumista ja paksuuntumista myöhemmin. Ihottuma ei kuitenkaan ollut jatkuvaa, joten olin siihen vuosien myötä jo tottunut. Eron huomaa vasta näin gluteenittomalla dieetillä, ettei olekaan sitä ihon kihelmöintiä ja hyvin voimakasta hilseilyä kuin aiemmin.

  • Kiipuli 90 viestejä6.11.2009 17:32

    Nyt pitää olla vähän ikävä ja hieman torua sinua

    Gluteenitonta ruokavaliota ei saa KOSKAAN aloittaa ennen gastroskopiaa!!!

    Syy on se, että gluteenittomalla ruualla suoli voi ehtiä parantua niin paljon, että keliakiaa ei löydy. Sitten taas palataan takasin tavalliseen ruokaan ja oireet jatkuu. Siis ruokavaliota ei saa muuttaa ennen gastroa!!!

    Sama pätee ihokeliakiaan, ruokavaliota ei saa aloittaa ennen koepalaa!

    IgA-puutos on monella keliaakikolla, silloin ei tavallisilla keliakiatesteillä keliakiaa löydy. Toisin kuin joku tuolla yllä sanoi, gastroskopia ei ole ainoa vaihtoehto jos iga-puutos on. Muitakin veritestejä on (transglutamaasivasta-aineet).
    Esimerkiksi mulla (iga puutos) gluteenittoman ruokavalion tiukkutta mitataan just noilla. Ne on kalliimpia kuin iga-testi ja siksi se pitää aina erikseen vaatia.

  • Heltsu 13 viestejä6.11.2009 20:47

    Joo, tiedän ettei gluteenitonta saisi aloittaa ennen gastroskopiaa, mutta kun on ollut kolmen kuukauden ajan suunnilleen tukehtumisen partaalla turvonneen kielen ja nielun vuoksi pahimmillaan 2-3 krt viikossa ja erikoislääkärille saa ajan vasta yli kuukauden päästä niin siinä tekee jo mieli kokeilla kaikki mahdolliset ja mahdottomat keinot millä vaan voisi näitä turpoamisia ehkäistä.

    Tänään se sitten taas tapahtui, ensin turposi kieli tosi paljon, sitten kurkku ja tuntui nielussa alhaalla asti. Ambulanssi siinä piti tilata joka vei sairaalaan, tosin happisaturaatio oli ihan hyvä vaikka tuntui ettei happi kulje, ja esim. en pystynyt turvotuksen vuoksi puhumaan kuin hyvin epäselvästi enkä esim. nieleskelemään 3-4 tuntiin, niin sitten sairaalan poliklinikalla seurattiin tilannetta eikä otettu sairaalaan sisälle. Lääkärille ihmettelin että miten happisaturaatio voi olla ihan hyvä vaikka nielu tuntui olevan ihan tukossa niin sanoi että ei siellä kovin iso reikä tartte olla avoinna niin hengitys kuitenkin pystyy kulkemaan.

    Lopulta turposi koko leuan alustakin, siis ulkopäin, isoksi möhkäleeksi, mitä ei ole koskaan tätä ennen tapahtunutkaan. Selvästi oireet eivät rajoitukaan enää pelkästään suuhun niin kuin tämän pari vuotta on ollut.

    Nyt tuntuu siltä, että ei tämä voi olla ihokeliakiakaan, ei siinä varmaan tällaisia oireita voi olla... toivotonta... toivotonta... onneksi nyt on taas melkein normaalit kieli ja nielu, mutta siinä meni taas koko päivä, kun aamulla alkoi.

  • seurausjasyy 10 viestejä18.1.2010 11:19

    itse olen ollut lähes täysin gluteenittomalla ruokavaliolla jo toista vuotta, kun vaihdoin vhh-ruokavalioon enkä silloin edes keliakiaa osannut epäillä, mutta samalla hävisivät lukuisat oireet jotka gluteeninsyönti tuo takaisin ja olen alkanut miettiä keliakian mahdollisuutta. Eli todennäköisesti olen jo tietämättäni korjannut vaurioita enkä tiedä olisiko kokeista enää mitään iloa, mutten aio vaihtaa gluteenialtistukselle takaisin, sen verran se tekee elämästä kurjaa ja vaurioiden palautumiseen saattaisi mennä jopa vuosia.

  • Mainos

  • Heltsu 13 viestejä18.1.2010 11:45

    Minulta otettiin sitten keliakiatesti verestä ja vastaus oli negatiivinen. Sitä ennen olin välttänyt pari viikkoa gluteenia joten en tiedä vaikuttiko se. Tosin sama testi minulta otettiin jo joitakin vuosia sitten ja sekin oli negatiivinen ja silloin en ollut gluteenittomalla dieetillä.
    Jotenkin on sellainen tuntuma, että se gluteeni ei kuitenkaan minulle sovi, on parempi olo, jos sitä välttää. Vatsa turpoaa niistä ja tuntuu että olisin jotenkin paremmassa kunnossa jos viljansyönti on vähäistä. Minulla on kakkostyypin diabetes ja sokeriarvot pysyy hyvinä, jos vältän leipää ja selvästi ovat korkeammat jos syön paljon leipää, vaikka ainakin minun diabeteshoitaja suosittelee nimenomaan paljon viljatuotteita. Joskus 30 v sitten ollessani raskaana jolloin sokeriarvot olivat korkealla niin silloin piti syödä tosi rajoitetusti esim. leipää ja se hoitui sillä. Tuntuu niin kuin ohjeet diabeetikoille olisivat muuttuneet.

    Allergiatestit eivät näytä mitään vilja-allergiaa.
    Onkohan niin että joillekin ihmisille ei nuo viljatuotteet sovi vaikka ei olisikaan keliakiaa tai allergiaa?

    Sori, tämä nyt meni vähän ohi keliakia-aiheen!

  • seurausjasyy 10 viestejä18.1.2010 12:17

    Oletko lukenut Antti Heikkilän Diabeteksen hoito ruokavaliolla? täytyy sanoa että nykyiset Diabeteksen hoito- ja varsinkin ruokavaliosuositukset ovat virallisilla tahoilla aika uskomattomia

  • Heltsu 13 viestejä18.1.2010 13:20

    Olen lukenut. Näyttäisi siltä että Antti Heikkilän suosittelema hoito tepsisi ainakin minun diabetekseen. Ainoa "huoli" on että kun syön myös lääkettä siihen ettei verensokeriarvot laskisi liiankin alas välillä. Aika tilattu diabeteshoitajalle.

  • seurausjasyy 10 viestejä19.3.2010 20:26

    Ei näkyny verikokeissa mitään ongelmaa. Noh, ei se mitään, jatketaan samalla viljattomalla linjalla kun ennenkin

  • Kiipuli 90 viestejä19.3.2010 20:47

    Googlaapa Hiivasyndrooma. Josko siitä löytyisi apu?

  • Mainos

  • seurausjasyy 10 viestejä19.3.2010 21:20

    No, olipa mitä oli niin ruokavalio hoitaa kyllä.

  • sannak 1 viesti27.5.2010 14:23

    Kannattaisiko mennä lääkärille kysylemään vai pitävätkö minua luulosairaana? Tein apteekin testin muutama kuukausi sitten, näytti negatiivista.

    Muutama päivä sitten ennen töihin lähtöä söin kolme sellaista "kaksiosaista" sekaleipää ja n. kuuden tunnin kuluttua töissä iski sellainen vatsakipu että hädin tuskin pystyin seisomaan. Muuten on ollut vatsa aika usein sekaisin, ilmavaivoja jatkuvasti ja satunnaisesti ihottumaa polvissa, nilkoissa ja kyynerpäissä.

    Pienenpänä oli usein aftoja, nykyisin satunnaisesti pieniä "rakkuloita" kielen sivussa. Olen myös jatkuvasti väsynyt ja syön mielialalääkkeitä masennukseen, joka on nyt terapian ja lääkkeiden avulla paranemassa. Väsymys on, söin lääkkeitä tai en, joten niistä se ei johdu. Vatsavaivat eivät johdu laktoosista, sillä syön jo käytännössä laktoositonta ruokaa.

    Lisäksi päätä särkee n. kerran viikossa, saattaa tosin olla migreeni, koska olen koko elämäni kärsinyt päänsäryistä niin että toleranssi kipulääkkeille alkaa olla kova, pitää ottaa yli 1000mg että toimii kunnolla. Olen 22-vuotias.

    Olen tämän viikon maanantaista lähtien ollut ilman viljatuotteitta ja vatsavaivat ovat hävinneet lähes kokonaan, ilmavaivoja on huomattavasti vähemmän kuin kuukausiin. Voiko ruokavalio vaikuttaa noin nopeasti? Ja tiedän ettei saisi aloittaa gluteenittomuutta ennen testiä, mutta halusin kokeilla katoavatko vatsavaivat ja palaan normaaliin ruokavalioon ensi viikolla.

  • Jezu  Ylläpitäjä27.5.2010 15:25

    sannak kirjoitti:
    Olen tämän viikon maanantaista lähtien ollut ilman viljatuotteitta ja vatsavaivat ovat hävinneet lähes kokonaan, ilmavaivoja on huomattavasti vähemmän kuin kuukausiin. Voiko ruokavalio vaikuttaa noin nopeasti? Ja tiedän ettei saisi aloittaa gluteenittomuutta ennen testiä, mutta halusin kokeilla katoavatko vatsavaivat ja palaan normaaliin ruokavalioon ensi viikolla.

    Omalla kohdallani alkoi helpottaa jo viikossa dieetin aloittamisen jälkeen. Kannattaa sitten syödä gluteenipitoisia tuotteita useampi viikko ennen gastroskopiaa, että varmasti on ehtinyt tulla muutoksia.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Juulin 187 viestejä15.5.2013 19:37

    sannak kirjoitti:
    Kannattaisiko mennä lääkärille kysylemään vai pitävätkö minua luulosairaana?

    Kyllä kannattaa mennä, ehdottomasti! Sen verran rajut oireet kyseessä, olen itse sairastanut migreeniä 12 vuotta ja nyt alkanut helpottaa, gluteenittomalla. Tätä aikaisemmin sain neurologilta kunnon lääkkeet joilla tämä lähti taipumaan.
    Myös masennus on tuttu juttu. Se voi olla oire keliakiasta, vaikka itselläni oli kyllä miljoona muutakin asiaa, jotka masennukseen vaikuttivat.
    Paljon tsemppiä ja lääkäriin!

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,017s