Keliakia ja mustelmat?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Paupi 6 viestejä7.1.2011 20:27

    Hei!

    Olen uusi glu.fi -sivuston käyttäjä, enkä ainakaan onnistunut löytämään täältä jo ennalta käytyä keskustelua mustelmista.
    Keliakia minulla on ollu noin neljä vuotta ja sen kanssa tulen toimeen todella hyvin. Minua askarruttaa kuitenkin liikunnan jälkeen tulevat mustelmat (etenkin jalkoihin ja käsiin). En ainakaan huomannut mustelmien muodostumista ennen keliakiaa. Voisiko sairaus ohentaa verta? Onko kenelläkään samanlaisia oireita?

    Kiitos!

    ps. ja olen tietoinen siitä, etten kolhi itseäni esim. salilla (mustelmia tulee jopa venyttelystä) Valitettavasti ainakaan ne lääkärit joilla olen käynyt, eivät ole osanneet vastata kysymykseen..

  • Reetta  719 viestejä7.1.2011 20:40

    Itse saan kanssa aika helpolla mustelmia, mutta en ole koskaan ajatellut sen liittyvän keliakiaan. Pari vuotta sitten jalkojenhoitajalla käydessäni kintuissa oli mustelmia ja tuli mustelmataipumuksesta puhetta. Hän totesi, että toisilla on verisuonet niin pinnassa, että se lisää mustelmataipumusta. Selitys oli ihan tyydyttävä, varsinkin kun mulla on ohuita sinisiä suonia kintuissa pilvin pimein. Kesällä nuo suonet ja mustelmat ehkä enempi haittaa, kun on kintut paljaana. Siis ei haittaa minua, mutta ehkä kanssaeläjiä ?

    Vereni on "paksua", korkea hemoglobiini.

  • Mainos

  • maippi 26 viestejä7.1.2011 20:59

    Keliakia hoidettuna ei varmaankaan "ohenna" verta, eli jos sinulla on alhainen Hb, se johtunee muusta syystä, jos keliakiasi on hoitotasapainossa.
    Oletko käynyt mittauttamassa veriarvosi?

    Mustelmaherkkyys vaihtelee eri ihmisillä, mutta jos olet huomannut sen vasta nyt lisääntyneen, se ei liene periytynyt ominaisuus. Joskus myös tulehduskipulääkkeiden käyttö voi lisätä mustelmaherkkyyttä. Tuntuu, että jos mustelmia tulee jo venyttelystä, sille löytyisi jokin selitys. Ainakin nuo veriarvot kannattaa mittauttaa ellet ole sitä vielä tehnyt. Voisithan pyytää lääkäriä tekemään lähetteen myös veren hyytymisarvon mittaukseen.

  • Paupi 6 viestejä7.1.2011 21:06

    Kiitos vastauksista! Olen varannut lääkärille ajan, jolloin ajattelin juuri noita Maippin mainitsemia asioita selvittää. Minulla on myös hormonisairaus, mutta syömäni lääkkeet eivät kuulemma aiheuta herkemmin mustelmia.

    Ja eihän nuo mustelmat muuten häiritse, mutta panevat vain mietityttämään mistä yhtäkkiä ilmestyvät jne. Housujen ystävänä eivät edes näy muille

  • Tallulah 476 viestejä7.1.2011 21:44

    Mä saan herkästi mustelmia ja hbl on 145-150, joten ei se veren ohuudesta ainakaan johdu! Olen aina saanut herkästi mustelmia, jostain syystä vain niitä tulee vaikken itseäni sen kummemmin huomaa teloneeni mihinkään. En usko sen liittyvän millään tavalla keliakiaan. Monessa kohdassa kroppaa mulla on verisuonet pinnassa, siinä se selitys.

  • Paupi 6 viestejä7.1.2011 23:05

    Okei, eli ohuudella ei siis välttämättä mitään tekemistä asian kanssa. Mulla taas verisuonet ei oikeastaan näy ollenkaan.. Mutta toivottavasti seuraava lääkäri osaisi selittää, sillä tosiaan aina olen liikuntaa harrastanut melko paljon eikä ennen mustelmia tullut lähes ollenkaan.

  • KattiMatikka 271 viestejä10.1.2011 11:52

    Suosittelen lukemaan sisätautien erikoislääkärin Pertti Mustajoen artikkeliamustelmista

    Ja tosiaan mustelmat liittyvät veren hyytymisen ongelmiin eikä hemoglobiiniin. Hemoglobiini on rautapitoinen happea kuljettava proteiini ja trombosyytti eli verihiutale vaikuttaa veren hyytymiseen.

    Mutta siis hyvä kun menet laboratoriokokeisiin

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,008s