Keliakia ja nivelreuma

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Dumle 17 viestejä2.1.2011 13:30

    Hei.

    Sain tuossa joulun alla keliakian rinnalle diagnoosin nivelreumasta. Kyselenkin, löytyykö täältä kohtalotovereita. Itse olen sopeutunut ajatukseen yllättävänkin hyvin, sillä lääkityksillä ja itsensä hoidolla sen kanssa varmasti pärjää.

    En tiedä kuinka laajalti se on muilla tiedossa, että keliakia altistaa myös muille autoimmuuneille sairauksille, lyhyesti sanottuna sairauksille missä elimistö sotii itseään vastaan On siis todennäköisempää sairastua esim. reumaan ja diabetekseen, jos on jo keliakia. Lisäksi tiedetään, että keliakiaa sairastavalla ylipaino ja tupakanpoltto saattavat öisätä riskiä sairastua reumaan...

    Ajattelin vain herättää keskustelua tästä aiheesta, kysellä onko "kohtalotovereita" ja mahdollisesti myös vinkkejä. Kiitos

  • Vaula 141 viestejä2.1.2011 21:09

    Minulla on todettu keliakia parikymppisenä vuonna 2001 ja reuma v. 2008. Niveloireita ja vatsavaivoja on ollut pienestä pitäen, joten diagnoosit ovat tulleet vähän jälkijunassa, kun kyseisiä sairauksia ei ole osattu etsiä tai sitten niitä ei vain ole löydetty. Reumaakin tutkittiin terveyskeskuksessa ja yksityisellä ortopedillä vaikka kuinka kauan ja kun perus-reumalabran tulos oli negatiivinen, reuma suljettiin pois. Vasta mennessäni kunnon reumatologille sain oikean diagnoosin. Hän sanoi heti labravastaukset luettuaan ja nivelet tutkittuaan että kyse on reumasta.

    Tosin kyllähän keliakiaankin (siis hoitamattomaan) voi liittyä niveloireita, joten vaikea sanoa mitkä niveloireista ovat olleet keliakia-peräisiä ja mitkä puhtaasti reumasta johtuvia.

    Mitähän muita autoimmuunisairauksia oikein on olemassa..?

  • Mainos

  • Dumle 17 viestejä3.1.2011 11:30

    Itse kerkesin sairastaa keliakiaa 16 vuotta, ennen kuin tuo reuma tuli kaveriksi. Itse sain diagnoosin todella nopeasti oireiden alkamisen jälkeen, sillä hakeuduin työterveyteen jo parin viikon oireilun jälkeen ja siitä pari viikkoa niin olinkin jo diagnoosi kourassa hakemassa lääkkeitä... Isosiskollani on myös molemmat, reuma ja keliakia, ja näiden kahden altistavan tekijän takia hakeuduin äkkiä tutkimuksiin.

    Tässä on yksi hyvä linkki, mistä löytyy tietoa autoimmuuneista sairauksista

    http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00010

  • Jontsa 67 viestejä4.1.2011 22:28

    Minulla oli verikokeissa hieman koholla nivelreumaa osoittava arvo, ja tänään otettiin lisäverikokeita. Tämän kuun loppupuolella on reumalääkärin vastaanotto, saa nähdä mikä on tuomio.

  • Dumle 17 viestejä5.1.2011 18:40

    Hei Jontsa.
    Mulla oli samalla lailla kohollaan tuo reuma-arvo, ja kävin kans sen jäkeen kuulemassa oman tuomioni. Kyllä reumankin kanssa varmasti pärjää, siinä missä keliakiakiankin kanssa. Toivon toki että sä et sais samaa diagnoosia kuin minä, mutta jos se tulee niin älä masennu... Pidän sulle peukkuja että se ei olis reumaa.

  • Kari 364 viestejä5.1.2011 23:10

    Minkähän ikäiset ihmiset tässä keskustelevat reumasta.. Profiilissa Jontsa ei kovin ikääntyneeltä näytä. Dumle..ei mitään käsitystä. Kertokaa vaikka profiiliinne

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Reetta  719 viestejä5.1.2011 23:27

    Niveleuman lisäksi varmaan nivelrikkokin seurustelee ihan kivasti keliakian kansaa. Omat sormieni nivelet alkoivat entistä enemmän vihoitella vajaa vuosi sitten. Työterveydessä laittoivat reumakokeeseen ("peruskoe", mutta sen tulos oli ok eli ei pitäisi olla nivelreumaa vaan vain nivelrikko käsissäkin - lonkkien lisäksi. Pikkurillit on vinossa ja koukussa ja peukaloissa kunnon patit ja nyrkistyskin jää vajaaksi. Sukurasitekin on aika vahvasti mukana. Mutta sinnikkäästi vaan eteenpäin ja töissä niin kauan kuin sormet hiirelle taipuu.

    Keliakia-kirjassa on kerrottu noista sairauksista, jotka altistaa keliakialle ja joille keliakia taas vastaavasti altistaa.

    Tää juttu ei ihan mennyt otsikon mukaisesti, mutta niveliin kuitenkin.

  • Mainos

  • Jontsa 67 viestejä6.1.2011 00:43

    Kiitos tsempistä Dumle
    Kari, kiitos kohteliaisuudesta 33 v. tuli joulukuussa täyteen. Vähän hirvittää kun nyt on jo tässä kunnossa, että mites sitten joskus 6-kymppisenä...

  • tytti 34 viestejä6.1.2011 02:18

    Siskollani on keliakia ja nivelreuma ja myös äidilläni on nivelreuma. Itselläni toistaiseksi vain keliakia, mutta nivelet kipeytyivät kun söin vahingossa vehnää ja muutenkin välillä kipeinä.. ehkäpä pitäisi mennä reumatesteihin.

  • Dumle 17 viestejä6.1.2011 12:11

    Mä luotan aika lujasti siihen, että nykyajan reumalääkkeillä saadaan hyvin tulehdukset ja kivut kuriin, niin paljon olen kuullut hyviä kommentteja. Toki on toinenkin äärilaita, itsellä vilahteli kanssa mielikuvat vanhoista koppurasormista, mutta aikanaan ei ole ollut niin hyvät lääkitykset kuin nykyään.

    Omassa elämässä taitaa vastaan tulla työpaikan ja ammatin vaihto, tai mielumminkin jatko-opiskelu. Todella raskas ja kuormittava lähihoitajan työ ei varmasti ole paras mahdollinen nivelreumaarikolle. Onneksi jatko-opintoja olen suunnitelut jo aikaisemminkin, joten täytenä järkytyksenä ei tuo asia onneksi tule, Jos sitä kevään jaksais vielä tuolla ja syksystä sit lähtis kouluun. Jos pääsee tietty

    Ja Karin kysymykseen, taidan olla tän keskustelijaporukan nuorin, Jontsaa tasan kymmenen vuotta nuorempi, täytän keväällä 24.

    Itse olen ajatellut ja netissäkin reumakeskusteluja käynyt lueskelemassa, ja sieltäkin on löytänyt sekä hyiä että huonoja "tarinoita". Itse ajattelen niin, että sekin varmasti vaikuttaa miten itse suhtautuu reumaan. Ainakin se on vaikuttanut siihrn, miten ympäristö suhtautuu! Itse olen kertonut läheisille siitä ja jatkanut, että pärjään sen kanssa varmasti. Alkuun tietty muut on sääliny, mutta kun itse vain puhun reippaasti niin muutkin on sitten paljon kannustavampia.

    Pikkuvinkeistä reuman hoitoon oon itse poiminut liikunnan tärkeyden (vesijuoksu taitaa taas jatkua mulla hetken tauon jälkeen), sitten siskoni mukaan jos illalla särkee niveliä niin villa autaa monesti kun laittaa jostain villaista yöksi särkypaikalle niin aamulla se voi olla jo poissa. Toimii myös mulla. Sauna ei yleensä tee hyvää kuulemma, mulla se ei oo vaikuttanu mitenkään, ja aijon jatkaa viime talvena alottamaani avantouintiharrastusta, siitä on myös apua reumaan Näitä vinkkejä tulee kyllä usein joka puolelta, ja kaikkia en välttämättä minäkään lähtis testaamaan...

  • Vaula 141 viestejä6.1.2011 14:03

    Kiitos Dumlelle linkistä, täytyypä käydä lukemassa. Itse olen nyt kolmekymppinen, keliakia-diagnoosi tuli parikymppisenä ja reuma 2,5 vuotta sitten. Muistaakseni reumani on "lastenreuma" (lastenreuma ei ole yhtenäinen tauti vaan tautiryhmä), mutta tarkempaa luokitusta en muista (pitäisi etsiä lääkärin lausunto jostain..).

    Minulla reuma on pysynyt hyvin kurissa lääkityksellä (Oxiklorin) ja liikuntaa olen myös voinut harrastaa normaalisti, joten käytännön elämässä reuma ei ole rajoittanut enää menoa. Tietysti jotain kipuja on silloin tällöin, mutta ei mitään vakavampaa.

    Onhan sitä tullut maalattua erilaisia kauhukuvia siitä, millainen oma kunto on esimerkiksi muutaman kymmenen vuoden kuluttua, mutta uskoisin että lääketiede menee siihen malliin eteenpäin ettei tässä vaiheessa tarvitse (eikä kannata!) ruveta pelkäämään.

    Lähinnä minua huolettaa oma pieni tyttäreni, jolle tietenkin toivoisin tervettä tulevaisuutta. Minulla on toisen vanhemman suvussa paljon reumaa, joten perinnöllisyys on ilmeinen. Tällä hetkellä tyttäreni mahdollinen keliakia on tutkinnan alla.

    Olen kuullut, että kasvisruokavaliolla voisi olla positiivinen vaikutus reumaan. Helsingin Sanomissa oli viime vuoden puolella tosi mielenkiintoinen artikkeli ihmisistä, jotka olivat saanet avun erilaisiin sairauksiinsa ruokavaliosta. Tässä linkki artikkeliin: http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Voiko+syömällä+parantua/1135257548090. Reumaa sairastavasta Monica-Dahl-Partosesta kertovan jutun linkki ei valitettavasti auennut, mutta luin jutun aikoinaan lehdestä ja oli kyllä tutustumisen arvoinen! Itse olen ollut kasvissyöjä jo teini-ikäisestä saakka, joten vaikea sanoa mikä vaikutus sillä on ollut sairauteen.

  • Tallulah 476 viestejä6.1.2011 15:00

    ^Tunnen useammankin reumaa sairastavan (kenelläkään ei ole keliakiaa), ja heillä kaikilla punaisen lihan syönti pahentaa oireita. Kukaan heistä ei kylläkään ole kasvissyöjä, vaan syövät kasvispainotteisesti eivätkä juuri koskaan punaista lihaa.

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä6.1.2011 15:39

    Työni puolesta olen jonkin verran joutunut perehtymään eri sairauksiin. Reumassa lääketiede edennyt todella vauhdilla. Esim. lapsireumatikkojen ennuste on hyvä verrattuna meikäläisen nuoruuteen, jolloin moni lapsireumaatikko siirtyi suoraan 16 v Kelan työkyvyttömyyseläkkeelle. Vaikka Reumasäätiön Sairaala menikin konkurssiin, on tuota moniammatillista reumaosaamista siirtynyt keskussairaaloihin, Ortoniin ym.

  • Dumle 17 viestejä11.1.2011 11:35

    Kiitos vinkeistä ja muutenkin n ollut ihana huomata, että kohtalotovereita tästä yhdistelmäsairaudestakin löytyy.
    Lähipiirissä yks sano, että sen läheisellä ihmisellä possun syönti pahensi oireita, tiedä sitten...

    Vaikuttaako sulla Vaula sauna mitenkään? Kun useasta paikastaoon lukenu että sauna pahentaa oireita, mutta mulla se ei ainakaan tähän mennessä ole vaikuttanut mitenkään. Eilen kokeilin pitkästä aikaa avantoa, sen sanotaan auttavan. Ja mulla on käytössä sama lääke kuin sulla Vaula!

  • Iipi 2 viestejä6.2.2011 11:01

    Heippa vaan! Tänään tänne suht uutena keliaakikkona rekisteröidyin ja onhan mielenkiintoista luettavaa..

    Tähän reumakeskusteluun sen verran, että itselläni taitaa olla oikea autoimmuunisairauskierre. Tässä lyhyesti: Noin 15v sitten iski psori iholle ja 10v sitten niveliin. Nivelpsori luetaan reumatauteihin. Kolmisen vuotta sitten Sjögrenin syndrooma ja viime syksynä keliakia sekä iholla että suolistossa. Nämä kaksi viimeistä mainitaankin usein kulkevan käsi kädessä. Psori hoituu nykyään kaiken maailman kokeiluiden jälkeen Humira-pistoksilla parin viikon välein. Se on näitä uusia biologisia lääkkeitä ja vaikutukset on kerta kaikkiaan hyvät! Kyllä näiden kanssa pärjää, kun yks kerrallaan ovat tulleet

  • Vaula 141 viestejä2.3.2011 13:12

    Dumle kirjoitti:
    Vaikuttaako sulla Vaula sauna mitenkään? Kun useasta paikastaoon lukenu että sauna pahentaa oireita, mutta mulla se ei ainakaan tähän mennessä ole vaikuttanut mitenkään. Eilen kokeilin pitkästä aikaa avantoa, sen sanotaan auttavan. Ja mulla on käytössä sama lääke kuin sulla Vaula!

    Enpä ole huomannut saunomisella olevan vaikutusta oireisiin, täytyypä kuulostella oloa seuraavan kerran. Onko sulla muuten tullut lääkkeestä mitään sivuoireita? Itse en ole sellaisia havainnut.

  • rimpi 1 viesti27.3.2011 13:52

    Sain nivlreuma-diagnoosin vuosi sitten. Oireita oli ollut vajaa pari vuotta. Metotreksaatti ja oksiklorin eivät vaikuttaneet, nyt olen saanut niiden lisäksi puoli vuotta biologista lääkettä ja kävelen jälleen normaalisti ja puurokuppia voi nostella yhdellä kädellä.

    Nyt selvitän vatsa-oireiden syytä. Reipas laktoosi-intoleranssi löytyi, mutta maidoton dieetti ei lopettanut vatsaoireita. Epäilen nyt ei-keliaakista gluteeniherkkyyttä. Verikokeet eivät viitanneet keliakiaan, gastroskopiaa ei ole tehty ja gliadiinivasta-aineita ei ole vielä tutkittu. Yritän päästä kuitenkin gastroskopiaan ennen gluteenittomalle ryhtymistä.

    Punaisista lihoista olen todennut possun ja naudan lisäävän niveloireita. Poro ei lisää oireita. Omat ihmiskokeeni jatkuvat...

  • Mainos

  • Tiixi89 25 viestejä18.4.2011 16:12

    Itselläni nyt tuli reumakokeisiin komento, nilvel ja lonkkakipujen myötä. Saas nähdä kuin tytön käy.

  • Vaula 141 viestejä13.2.2012 12:17

    Kävinpä tuossa reumatologilla ja kyselin samalla ruokavalion mahdollisesta vaikutuksesta oireisiin.. kuulemma ei ole mitään tieteellistä tutkimustietoa aiheesta (!) Korkeintaan punaisen lihan välttäminen kuulemma saattaa lievittää joillakin oireita. Kyllä ihmetyttää lääkäreiden yksioikoinen ja mielenkiinnoton suhtautuminen aiheeseen! Luin äskettäin Rauli Mäkelän kirjaa nimeltä "Reuma ja niveltulehdukset - Luonnonmukainen hoito", ja sain taas vahvistusta siihen että oikeanlaisella ruokavaliolla ja muilla "pehmeillä hoitokeinoilla" voi oikeasti vaikuttaa reuman oireisiin, ja siis nimenomaan parantavasti.

    Tässä pari linkkiä mielenkiintoisiin artikkeleihin: http://terveyshymy.fi/artikkelit/laakari-rauli-makela-reumasairauksia-voi-h oitaa-luonnonmukaisesti

    http://www.fms.fi/Pages/Artikkeli_RauliM.html

    Jos saa kysyä niin miten Iipi sinun (nivel)psoriasis diagnosoitiin? Kun itsellä on sen suuntaisia epäilyjä että saattaisin sairastaa itsekin sitä (yli puoli vuotta tulehtuneena ollut kynsivalli joka ei ole parantunut antibioottikuureilla, ei voiteilla, ei millään).

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,013s