Keliakia ja paino

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jezu  Ylläpitäjä18.5.2009 00:57

    Täällä on jo aiemmin keskusteltu painosta, mutta avataanpa sille ihan oma ketjunsa.

    Itse painoin ennen keliakiadiagnoosia noin 76 kiloa. Noin vuosi dieetin aloittamisen jälkeen painoni oli kivunnut 83 kiloon ja pahimmillaan se huiteli 85 kilossa. Nyt 2 vuotta diagnoosin jälkeen on tullut lisättyä liikuntaa ja paino on laskenut 77 kiloon. Vähän jo mietin, että selittääkö pelkkä liikunta tuon vai olisiko ruokatavat "normalisoituneet?" Heti dieetin aloituksen jälkeen tuli syötyä tosi paljon kaikkea epäterveellistä, kun ei enää voinut syödä "tavallisia" herkkuja.

    Mites teillä? Onko ollut samanlaista vuoristorataa painon kanssa?

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • milla 412 viestejä18.5.2009 05:26

    Paino alempana kuin ennen diagnoosia, reilu vuosi sitten.
    Jäi se turha leivän puputus pois. Otan kuidut vihanneksista ja puurosta
    Mulle se keliakia ennen diagnoosia nosti painoa .. siitä leivästä johtuen . Kamala olo oli silloin. :/ Nyt on kyllä jaksanut paremmin jatkaa urheilu harrastuksiakin

  • Mainos

  • annepanne 52 viestejä18.5.2009 13:31

    Minulla todettiin keliakia jo 10 vuotta sitten. Silloin paino oli alle 50 kiloa, lopulta en enää uskaltanut punnita itseäni ollenkaan. Söin paljon mutta laihduin, koska ravintoaineet eivät imeytyneet. Pian gluteenittoman ruokavalion aloitettuani paino alkoi tasaisesti nousta, ja nykyään saan taistella pitääkseni sen noin 60 kilossa. Elämän laatu on kuitenkin ratkaisevasti parempi vaikka kiloja onkin kertynyt. Aikaisemmin kaikki niveletkin olivat kipeitä ja vatsassa outoja kipuja. Nykyään olen terve ja liikun paljon ulkona sekä käyn säännöllisesti kuntosalilla. Onneksi vaivojeni syy keksittiin, tosin jouduin lääkärille sitä useamman kerran itse ehdottamaan. Pitivät lähinnä luulotautina tai vaihdevuosivaivoina.

  • Pulla 267 viestejä18.5.2009 23:43

    Minulla oli sama, etten vuosiin uskaltanut mennä vaa'alle, kun paino tuntui koko ajan laskevan. Pahimmillaan oli viime keväänä: 47 farkut jalassa (pituutta 169). Nyt vuosi dieettiä ja paino sama kuin ennen oireilujen alkua vuonna -91 eli 56 kiloa. Mutta saa kyllä yrittää syödä, että pysyy. Olen kyllä tosi tyytyväinen, että paino alkoi aika äkkiä nousta dieetin jälkeen. Tosin piti syödä kermaa, voita, punaista maitoa. Nyt olen saanut siirtyä takaisin rasvattomaan maitoon.

    Aika samaa kuin "annepannella", olen kanssa ollut kova syömään, joskin liikkumaankin. Samoin nivelkipuja on ollut pitkään. Sain kanssa pitkään hypätä lääkäreissä, ja aina katsottiin vain yksi oire kerrallaan, esim. niveleitä on kuvattu ja otettu reumakokeita moneen kertaan. Ja kanssa: vaihdevuosiakin ehdotettiin, vaikka itse yritin kovin sanoa, ettei vielä eikä ole oireita.

  • Kari 364 viestejä19.5.2009 09:51

    Mulla meni useita vuosia, että paino keikkui siinä 72 kilossa. Oli takaraivossa tähtäin tiputtaa sinne 69ään.

    Sitten tuli keliakiadiagnoosi ja tarkempi ruokavalio. Paino jouluherkuttelujen jälkeen paukahti 78aan. On muuten tehty aikalailla töitä, jotta pääsee edes 75 kiloon. Liikuntaa kuten pyöräilyä olen koittanut harrastaa aina kun voi. 173 pituus nyt ei vielä ylipainoiseksi reittaa, mutta suitsia kyllä saa itseä. Ainä kun ottaa ruaan kanssa viinin tai pari, niitä saa sit taas polttaa pois puntarista. Ei todellakaan mitään "alipaino-ongelmaa". Mut kun herkuttelu vaan on niin kivaa - ja nyt kun grillikin alkaa olla lähes päivittäisessä käytössä..

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Sussu 97 viestejä20.5.2009 09:40

    Heipä hei...Minulla taasen näin, eli kun olen repsahtanut syömään väärin, painoni on noussut. Ja kun noudatan diettiä, paino laskee. Kumma kyllä. Mutta mähän olenkin tämmönen vastarannan kiiski... Pysyypähän nykyään tiukalla gluteenittomalla helpommin.

  • milla 412 viestejä20.5.2009 16:00

    Sussu kirjoitti:
    Heipä hei...Minulla taasen näin, eli kun olen repsahtanut syömään väärin, painoni on noussut. Ja kun noudatan diettiä, paino laskee. Kumma kyllä. Mutta mähän olenkin tämmönen vastarannan kiiski... Pysyypähän nykyään tiukalla gluteenittomalla helpommin.

    Mulla kans tosiaan noin päin. Ei kai se ihan epänormaalia ole.- ennen diagnoosia kun paino vaan nousi, ilman kummempaa syytä . Viljoista se johtui. Onneksi löytyi syy

  • Mainos

  • Nuutti 56 viestejä23.5.2009 13:01

    Mulla todettiin keliakia viime syksynä, mutta tarkkaa dieettiä olen noudannut vuodenvaihteesta. Olen aina ollut pitkä ja hoikka, ja hoikkuuden syyksi laitettiin nopea aineenvaihdunta, koska olin koko ajan syömässä jotain enkä välittänyt kaloreista. Paino kuitenkin pysyi siis aina samana; ei noussut eikä tippunut 57.5 kilosta mihinkään suuntaan (olen 175cm pitkä). Mutta sen jälkeen kun aloitin gluteiinittoman ruokavalion, paino on tippunut 1,5-2 kiloa vaikka syön kunnolla. Tosin nykyään ruokavalio on enemmän kuitu-, kasvis- ja hedelmäpainoitteista, mutta tämän pituisena painoa voisi tulla kyllä lisää. :>

  • taigis 101 viestejä24.5.2009 14:33

    ...minun painoni on kyllä noussut dietin aloittamisen jälkeen!!

  • aspja 22 viestejä3.7.2009 23:57

    Joo, mulla sama juttu kuin useammalla vastaajalla. Ennen diagnoosia (vuosi sitten) aloin laihtua hurjaa vauhtia meni n. 15 kg vajaassa vuodessa ja ainainen ripuli päällä. Ja diagnoosin jälkeen on kaikki tullut takaisin. No, mikään laiha en ole koskaan ollutkaan, joten laihtuminen tuntui kivalta ja nyt kun painoa yli oman tarpeen keljuttaa.

    Olen lihonut vaikka suoli ei ole parantunut, tarkasta ruokavaliosta huolimatta. Kävin kuukausi sitten vuosikontrollissa letkun nielemässä ja sellanen oli tohtori-sedän tuomio.

  • Kari 364 viestejä7.7.2009 00:27

    Hei Nuutti, onko mulla lu-ki -häiriö, vai oletko todella 57,5 kg? Mä kun olen 174cm ja täysi työ saada pidetyksi paino alle 75 kg. Kävin ihan piruuttaan puntarissa yösyöpöttelyn jälkeen ja näytti 76,8kg

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • jori-o 84 viestejä7.7.2009 09:18

    Paino nousee sanonko mä mikä . Puntarissa en ole uskaltanut käydä, mutta peilistä se kyllä huomaan.

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä7.7.2009 15:14

    Eipä tuo mulla ole paljoa nousut tuo paino

    Oli ennen keliakian toteamista n. 10 vuotta 82-85 kg, saattoi jo silloinkin olla keliakia vaivoja...

    Nyt kun kolme ja puolivuotta keliakiassa niin paino oli eilen 87,5 kg, pituuttakin löytyy 185 cm

    Eikös tuo paino ole vielä normaali painoindeksin mukaan ?

  • Ira 57 viestejä7.7.2009 22:05

    mulla oli sairauksen ollessa huipussa paino 38 kiloa!! ja vielä silloin lääkäri väitti oksenteluni johtuvan stressistä.nyt painan 53-55 kiloa. noissa lukemissa se pysyy.valitettavasti on tullut vatsamakkaroitakin..

  • Pulla 267 viestejä7.7.2009 22:42

    Minulla siis pysyi paino kilolleen samoissa lukemissa aikaisemmin (ennen pahinta sairastelua). Nyt on aika opetteleminen uutta ruumiinkuvaa, kun ekaa kertaa näkyy melkein selluliittia ja vatsa roikkuu. Urheiluun tottuneena lihasten hallinta oli hoikkana tosi helppoa. Nyt rasva vain on - ja painaa. Vaikka painoindeksi on (kai) normaali: n. 58kg/169 cm.

  • Izmo 19 viestejä7.7.2009 23:27

    Eipä suurta muutosta, ehkä huonoista elintavoista johtuen painan muutenkin normaalia enemmän.

    Huvitti kun gastroskopiassa lääkäri sanoi: "sinäkö olet se lääketieteellinen ihme, ylipainoinen keliaakikko"

  • Jezu  Ylläpitäjä7.7.2009 23:42

    Ira kirjoitti:
    mulla oli sairauksen ollessa huipussa paino 38 kiloa!! ja vielä silloin lääkäri väitti oksenteluni johtuvan stressistä.nyt painan 53-55 kiloa. noissa lukemissa se pysyy.valitettavasti on tullut vatsamakkaroitakin..

    Aika hurja tuo alkupaino. Saako kysyä kuinka pitkä olet?

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Ira 57 viestejä10.7.2009 14:23

    161 cm.olin niin laiha silloin ,että ihmiset supattelivat ja vilkuilivatkulmien alta.oli se hirveää..ei pysyny enää oikein vaatteet päällä,kun hameet ja housut retkotti.näin jälkeen kun ajatteleee niin olispa joku tullut "lyömään nyrkkiä pöytään " lääkärissä, että nyt on oikeesti jotain vialla. olin silloin itse aika väsynyt pitään puolia.Opinpa tässä muuten jotain.eli kun on vaikeuksia lääkäreiden kanssa niin ottaa ystävän tai kaverin mukaan niin lääkäritkin skarppaa vastaanotolla. olen kerran tehnyt näin ja alkoi asiat luistamaan...

  • Reetta  719 viestejä11.7.2009 17:51

    Gluteenittoman ruokavalion, terveellisemmän syömisen ja lisääntyneen liikunnan myötä olen saanut painoa pois vajaa 10 kg. Suurin vaikutus on varmaan noilla kahdella viimeksimainitulla.

    Sininen maito vaihtui kuntoremonttikurssin seurauksena rasvattomaan ja leivän päälle ja leivontaan menee sydänmerkillistä Oivariinia. Tosin tattariuunipuuro on tehtävä edelleen punaisesta maidosta ja vähän vielä voinokaretta sekaan. Keliakiakurssilla sain vinkin hankkia askelmittari, mikä lisäsi lenkkeilyä. Ja tällä eka lomaviikolla kävin liittymässä kuntosalin jäseneksi. Sateiset ilmat on oikein sopivia kuntosaliliikuntaan... Tavoitteena olis saada BMI pysymään tuolla 23-24 lukemissa.

    Ruuan lisäksi muuten ikäkin tuo noita vuosirenkaita vyötärön seudulle. Kattelipa melkein ketä tahansa päältä neljävitosta naisihmistä, on vuosirenkaita kertynyt. Ilman gluteenitonta ruokavaliotakin!

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s