Keliakia ja psoriaasi

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • KatjaRa 51 viestejä6.5.2012 18:52

    Vaula: Mulla on sormien kynsissä ns. nail pitting -oiretta (pieniä kuoppia, kuin nuppineulalla pistettyjä, koko kynnen pinta täynnä vieri vieressä olevia koloja)ja varpaan kynnet on paksuuntuneet, ajoittain hilseilevät ja pinnalla on poikittaissuuntaisia kohoumia. Mulla oireet olleet melko lievät ja lähinnä tässä vaiheessa aiheuttaneet vain kosmeettista haittaa.. Työterveyslääkärin mielestä olisi pitänyt olla oireita myös iholla, jotta olisi voinut diagnoosia antaa. Ihotautien erikoislääkäri vastasi kyselypalstalla, että oireiden perusteella todennäköisimmin kyse kynsipsoriaasista (ekseema ja pälvikaljuisuus suljettu pois koska niissä olisi muitakin selvästi tunnistettavia oireita). Nyt sen jälkeen kun kävin työterveyslääkärillä mulla ilmaantui vas.kyynärtaipeeseen ja vas.polvitaipeeseen kutiseva, kuiva alue. Kyynärtaipeen alue on sittemmin rauhoittunut, polvitaipeen alue oireilee edelleen. Ja sittenhän mulla on aina ollut kutiseva päänahka, sen unohdin mainita työterveyslääkärille kun siellä kävin. Sormien kynsien oireet on nyt kevään myötä hieman helpottuneet (valo?), mutta edelleen oireita on. Lääkäri käski vaan seurata tilannetta.

    porajata: Sama myös toisin päin, artikkelissa sanotaan: "Tutkimuksen mukaan keliakian ja psoriaasin esiintymiselle yhdessä on useita vaihtoehtoisia selityksiä. Molemmilla sairauksilla on havaittu olevan yhteisiä, elimistön immuunipuolustukseen liittyviä geneettisiä tekijöitä. Lisäksi olemassa oleva keliakia voi altistaa psoriaasille ja päinvastoin."

    Oikotie matkan mutkistaa.

  • Reetta  719 viestejä5.5.2012 12:17

    Mun ihokeliakiaa epäiltiin ensin psoriaasiksi ja sain sen mukaisia rasvojakin lekurilta. TAYS:ssa löytyi oikea diagnoosi.

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä5.5.2012 10:10

    Mites toisinpäin jos psorias ollut vuosia tuleeko ehkä keliakia ?

  • Vaula 141 viestejä4.5.2012 09:33

    ^Hei KatjaRa, lukaisin saman jutun Keliakialehdestä. Kiinnitin siihen huomiota, koska olen epäillyt itselläni kynsipsoriaasia. Mitään diagnoosia en ole onnistunut saamaan niin yksityiseltä ihotautilääkäriltä, terveyskeskuslääkäriltä enkä reumalääkäriltäkään (sairastan siis myös reumaa). Epätietoisuus siis jatkuu.

    Saanko kysyä millaisia oireita sinulla on? Minulla nimittäin sormi ensin yhtäkkiä tulehtui (todettiin kynsivallin tulehdus) eikä parantunut useista antibioottikuureista ja erilaisista antibiootti- ja muista voiteista huolimatta. Jossain vaiheessa kynsi alkoi muuttua poikittaissuunnassa uurteiseksi ja nyt 9 kuukauden jälkeen tulehdus on vihdoin eräällä voiteella rauhoittunut mutta kynsi on hyvinkin erinäköinen kuin muut kynnet eli ruma.

    Minulla ei ole ollut myöskään koskaan ihmeempiä ihottumia, mutta nyt iholle on ilmestynyt jotain lievää ihottumaa. Myös sen takia olen miettinyt psorin mahdollisuutta.

    Toivottavasti saadaan kummatkin diagnoosit pian.

  • KatjaRa 51 viestejä3.5.2012 21:10

    Keliakialiiton lehdessä 2/2012 on kirjoitettu ruotsalaistutkimuksesta, jonka mukaan keliaakikoilla on muuhun väestöön verrattuna lähes kaksinkertainen riski sairastua psoriaasiin (alkuperäinen lähde TEHY-lehti 1/2012).

    Itselläni on epäilty kynsipsoriaasia, virallista diagnoosia en ole kuitenkaan saanut, vaikka oireet viittaavat siihen vahvasti. Onko täällä muita, joilla todettu tai epäilty psoriaasia?

    Oikotie matkan mutkistaa.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,041s