Keliakia ja väsymys

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Eikku 25 viestejä14.9.2009 16:39

    Hei! Olen uusi täällä. Mulla on ollut keliakia 9 vuotta ja äskettäin todettu myös fibromyalgia. Molempiin liittyy väsymys, mutta onko teillä muilla tosi lamauttavaa väsymystä, vaikka olette noudattaneet gluteenitonta ruokavaliota?
    Mistä tietää, pitääkö syödä vain luontaisesti gluteenitonta?
    Ajattelin kokeilla siirtymistä siihen, jos tämä väsymys ei lopu.
    Lapset jo puhuvat kaikille, että äiti vain nukkuu kaiket päivät! Kamalaa! Kuulee kaiken ympärillä, muttei pysty kuin makaamaan.

  • annepanne 52 viestejä14.9.2009 20:20

    Minulla ei kyllä ole ollut tuollaista väsymystä, tosin minulla ei ole fibromyalgiaa. Nykyään noudatan aika tunnontarkasti gluteenitonta ruokavaliota, ja vointini on hyvä. Uskon, että kaikki tuotteet, jotka ovat keliakialiiton sallittujen listalla, ovat turvallisia olivat ne sitten millaisia gluteenittomia hyvänsä.

    Mutta tuosta noin voimakkaasta väsymyksestä tulee mieleen yksi keliakian sukuinen sairaus, nimittäin kilpirauhasen vajaatoiminta. Onko sinun kohdallasi koskaan tutkittu sen mahdollisuutta? Verikokeesta se on helppo todeta. Ja jos sellainen löytyisi, niin sen hoitoon löytyy lääke.

    Joka tapauksessa toivon, että syy väsymykseesi löytyy.

  • Mainos

  • Vlad 22 viestejä15.9.2009 08:25

    Moi!

    Aloitin aikanani syömään luontaisesti gluteenitonta, koska keliakiaoireeni eivät hävinneet gluteenittomalla ruokavaliolla. Huomaan edelleen, jos vahingossa syön jotain jossa on esim. glukoosi-fuktoosisiirappi vehnästä. En usko, että nämä tuotteet "haittaavat" minua muuten, kuin huonon olon tavoin. Onneksi nämä oireet ovat 100 kertaa pienemmät, kuin oireet jos olen vahindossa (tapahtunut onneksi vasta 1 kerran) syönyt jotain täysin ei gluteenitota.
    Oletko käynyt kontrolloimassa keliakian vasta-aineesi. Ovatko ne kunnossa? Jos väsymys johtuisi siitä?
    Jos vasta-aineet ovat koholla, sen ei tarvitse merkitä sitä, että olet laiminlyönyt ruokavaliosi. Vaan niin se voi johtua niinkin monesta, kuten tälläkin palstalla on ollut juttua. Mm. viimeisempänä siitä että tietämätään oli nauttinut päivittäin glueenia kahvissaan.

    Olen itse myös väsynyt. Olenkin pian menossa itse verikokeisiin ja tutkimuksiin, että mistäs tämä väsymys sekä muut keliakiaan liittymttömät oireet mahtaisivat johtua.

    Mitä kaikkia rinnakkaissairauksia teillä on kera keliakia??

  • Ira 57 viestejä16.9.2009 19:30

    moi!

    Kärsin viisi vuotta kovasta väsymyksestä, kun keliakiani todettiin. kysyin lääkäriltakin, että saankohan kaikki vitamiinit ja ravintoaineet ruuasta kun on kerran tämä sairaus. hän väitti kiven kovaa että kyllä näin on että en tarvitse lisäravinteita. no aloin kuitenkin syömään twin labin vahvaa b vitamiini valmistetta ja aloin piristymään kovin. välillä pidän taukoja vitamiinien syömisessä, mutta tosiaan tuo b-vitamiini valmiste oli minulle ainakin tosi iso asia. en ole enää väsynyt. Toivottavasti piristyt ja saat vastauksen jostain miksi olet väsynyt.

  • Marjatta 35 viestejä17.9.2009 16:06

    Kyllä vaan toisinaan saa aivan lamaannuttavia uupumuskohtauksia. Silloin on vain annettava itselle lepoaikaa ja nukkua väsymys pois.
    Minulla on ollut keliakia yli 10 vuotta ja olen ruokavalion myötä saanut elämään lisäaikaa kuten sanotaan. Syön terveellisesti, liikun paljon, olen vahva ja voimakas. Toisinaan yllättävä väsymys saattaa johtua alhaisesta hemoglobiinista tai muusta yleisestä rasituksesta. Tietynlaisen lamaannuttavan uupumuksen toisinaan oletan kuuluvan keliakian sairaudenkuvaan. Kuitenkin kaikki positiivisuus, hyvä kunto ja olotila ruokavalion noudattamisen myötä on niin suurenmoinen asia, ettei pieni väsymys toisinaan mitään haittaa. Aikoinaan kuulemma keliakian oirekuvaa kutsuttiin nimellä "näivetystauti", jolloin sairas kuihtui käytännössä ravinnon puutteessa..
    Yritän sen aina muistaa kun vähän harmittaa ruokien
    kanssa puleeraus..
    Hyvää syksyä vaan kaikille "lutteettomien" ruokien käyttäjille..

  • Viveka 127 viestejä17.9.2009 16:20

    On varmaan ihan normaalia väsähtää joskus. Silloin on aika rauhoittua ja keskittyä olenaiseen. Turhat jutut pois.

    Minullakin aika ajoin suurempi väsymys iskee, mutta olen aina ajatellut, että se johtuu muusta elämästä eikä keliakiasta. Nyt kuitenkin töpättyäni oikein kunnolla gluteeniasioissa jokin aika sitten, on päivät menneet pöpperöisesti.

    Tässäpä tutkimuksen aihe professoreille!

    Taidan ostaa vitamiineja minäkin.

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Eikku 25 viestejä17.9.2009 17:48

    En ole tutkituttanut vasta-aineita sen ekan toteamiskerran jälkeen! Olisi varmaan paikallaan.
    Tämä väsymyt tosiaan ei ole vain väsymystä, vaan todella haittaa jo jokapäiväistä elämää. Saattaa tosin olla myös psyykkistäkin. Kun lamaannus tulee,on pakko raahautua johonkin pitkäkseni. Kuulen mitä ympärillä tapahtuu, mutten voi kuin maata silmät kiinni. Kaikki tuntuu ylivoimaiselta. Neljäkin tuntia saatan "nukkua" ja olen silti ihan yhtä väsynyt.
    välillä pelottaa, että jos ei "herääkkään", vaan retkottaa kuin räsynukke jossain ihme koomassa.
    Mut toi b-vitamiini kuulostaa kyl hyvältä jutulta. Ja ajattelin kokeilla viel sitä luontaisesti gluteenitonta. Kaipa sillä joku ero on. Vai onko se vain vilja-allergikkojen juttu?
    Mutta "sumusta" huolimatta onneksi näihin "luteettomiin lutkuihin" on jo tottunut.

  • Mainos

  • Jenni 7 viestejä17.3.2010 15:44

    Mulla myös väsymys on aivan ylivoimaista vaikka gluteenittoman ruokavalion aloittamisesta melkein 1,5 vuotta.

    Kävin viime kesänä rähisemässä lääkäreille, että mihin tämä liittyis, mutta sanoivat että ei ainakaan keliakiaan ja pitivät varmaan uupuneena opiskelijana tai jotain. Verikokeetkin oli ihan kunnossa vitamiineja, keliakian vasta-aineita, diabetesta ja kilpirauhasta myöten, joten olen vain yrittänyt sinnitellä.

    Nyt kun taas lähdin netistä tutkimaan asiaa, löysin englanninkielisiä artikkeleita, jossa keliakia yhdistettiin muihinkin proteiiniyliherkkyyksiin, kuten maidon kaseiinin yliherkkyyteen. Aiheuttaa kuulemma iho-, hengitystie- ja suolisto-oireita, mutta myös väsymystä, muistikatkoksia ja tuota sumuista tunnetta että nyt ei ole nuppi ihan hereillä ja terässä.

    Aloitin siis tiukan maidottoman ruokavalion joitakin päiviä sitten, ei siitä haittaakaan voi olla tässä tilanteessa kun kaikki on jo tutkittu ja kokeiltu...

  • porajata 460 viestejä17.3.2010 18:31

    Väsymys vaivasi minuakin varmankin 10 vuotta ennen keliakian toteamista

    Toteamisen jälkeenkin varmaankin pari vuotta ja sen jälkeen pikkuhiljaa väheni

    Nyt tänä talvena 4 vuotta keliakiaa sairastaneena väsymystä en huomaa ollenkaan olen kylläkin syönyt multivitaa ensimmäisen kerran elämässäni syksystä saakka sekä hiihtänyt päivittäin n. 10 km joulusta alkaen...oletan tuon ulkoilma liikunnan vaikuttavan eniten...

  • Tallulah 476 viestejä17.3.2010 19:08

    Jenni, mulle ei maito sovi mutta mitään intoleranssia tai allergiaa ei ole. Voin paljon paremmin kun jätin maidon pois (joitakin maitotuotteita kyllä käytän mutten kovin paljoa), mulla se ei näkynyt väsymyksenä vaan sellaisena "outona olona" vatsassa.
    Monesti väsymys on kuitenkin ihan psyykkistä, mutta tietysti pitää tarkistaa ettei syy ole fyysinen jos väsymys jatkuu pitkään.

  • sagaliini 28 viestejä17.3.2010 19:36

    Jenni kirjoitti:

    Nyt kun taas lähdin netistä tutkimaan asiaa, löysin englanninkielisiä artikkeleita, jossa keliakia yhdistettiin muihinkin proteiiniyliherkkyyksiin, kuten maidon kaseiinin yliherkkyyteen. Aiheuttaa kuulemma iho-, hengitystie- ja suolisto-oireita, mutta myös väsymystä, muistikatkoksia ja tuota sumuista tunnetta että nyt ei ole nuppi ihan hereillä ja terässä.

    Tuohan kuulostaa tosi tutulta omaan lapseeni nähden. Hänellä oli todella runsaasti infektiota ennen keliakian toteamista, sai infektioastman, johon edelleen lääkitys. Gluteenittomaan ruokavalioon siirtymisen jälkeen on infektiotkin pikkuhiljaa vähentyneet ja viime syksynä vihdoin oli pitkästä aikaa niin terve, ettei keuhkot tarvinneet lääkitystä pienissä nuhakuumeissa. Aiemmin saattoi saada lääkkeistä huolimatta 7 viikon yskän. Muistan, kuinka lapsi oli niin väsynyt ja itkuinen, ei jaksanut kävellä montaakaan metriä ilman kiukuttelua.

    Mutta tuo maitoasia, meillä on tällä 5-vuotiaalla keliaakikolla tutkittu sekä laktoosi että maitoallergia, kumpaakaan ei ole todettu. Maitoa ei sietänyt missään muodossa enää viimeiseen puoleen vuoteen ennen ruokavalion muutosta. Nyt kun on syönyt gluteenitonta ruokaa reilut puolitoista vuotta, niin pystyy jonkin verran syömään maitotuotteita. Nykyään jopa joka päivä, vielä joulun alla taisi olla niin, että jos söi jogurttia enemmän kuin pari kertaa viikossa, niin maha meni ripulille. Hapanmaitotuotteita sietää paremmin. Juustoa tosin ei halua syödä yhtään.

  • Eikku 25 viestejä24.3.2010 23:13

    Mulla on myös ongelmia maidon kanssa. Voin käyttää vain homogenoimattomia tuotteita!! Lista löytyy "maitotauti"-sivuilta!! Käykäähän katsomassa!!
    Lapsena muistan, kuinka maidosta jäi kurkkuun limapallo, joka ei mennyt alas.
    Maha menee sekaisin tavallisesta maidosta ja jogurteista ym mutta luomumaitoa ym luomutuotteita voin syödä ja juoda.

  • Mainos

  • Eikku 25 viestejä18.4.2010 13:07

    Sain vähän valaistusta tuohon väsymykseen!
    Juttelin erään keliaakikon kanssa, jolla on myös hiivasyndrooma.

    Siihen liittyy juuri tämä väsymys ja lisäksi lukemaattomia muita oireita: pahanhajuinen hengitys, suolisto-oireet, huonintunut muisti, närästys, makea aiheuttaa "sokerihumalan",tukkoinen nuha, jalkasieni, silmätulehdukset,,,, ym ym

    Ruokavalio on luontaisesti gluteenitonta, sokerotonta, maidotonta, munatonta, tonton tonta....
    En ihan varmasti äkkiseltään muista, saiko jotain syödä...

    Aion lääkärissäkäynnin jälkeen aloittaa pikkuhiljaa,, makea pois, virvoitusjuomat ym pois, luontaisesti gluteeniton, ...

    Kuulosti aika karseelta...

  • Jola 7 viestejä21.4.2010 14:37

    ^ Mulla myös ollut suolistohiiva riesana. Olen alkanut käyttää kookosöljyä (kylmäpuristettua) kaikkeen ruoanlaittoon, käytän sitä myös ihon- ja hiustenhoitoon. Kookos on kuulemma loistava hiivantappaja. Lisäksi kuulin hiljattain että olisi hyvä tehdä suolihuuhtelu ruokasooda-vedellä. Nyt en muista mikä se suhde oli, voin ottaa selvää ja tulen sitten kertomaan. Itse asiassa tänään näen sen terapeutin jolta asiasta kuulin. Kyselen tarkemmin! Ruokasoodaa olen alkanut ottaa päivittäin (n 1tl soodaa 1-2dl vettä) jotta saisin elimistöäni vähemmän happamaksi. Pari viikkoa nyt käytellyt ja hyvältä tuntuu.

  • Jola 7 viestejä21.4.2010 19:03

    ...eli kyseessä 5% liuos, jonka suhde: lasillinen vettä (n2dl) ja teelusikallinen ruokasoodaa. Tuolla voi siis tehdä suolihuuhtelun, joka tappaa hiivaa. Itse olen tyytynyt käyttelemään sitä juomalla päivittäin vastaavan satsin. Suun kautta otettuna ei välttämätöntä kyllä diluttaa veteen.

  • porajata 460 viestejä30.8.2010 18:26

    Vanhin lapseni (n.40 v) alkoi valittamaan väsymystä...

    Sanoin, mene keliakiaverikokeisiin ja niinhän siinä kävi, että tulokst näyttivät vahvasti positiivista.

    Nyt hän odottelee tähystystä...

  • Jezu  Ylläpitäjä30.8.2010 22:12

    Täytyypä osallistua tähän keskusteluun, kun pohdiskelin tätä asiaa tuossa tovi sitten.

    Ennen keliakiadiagnoosia nukuin käytännössä aina vähintään puolen tunnin päikkärit, kun tulin töistä kotiin. Nyt kun aloin pohtia asiaa, päiväunet loppuivat likipitäen samaan aikaan kun siirryin gluteenittomalle. Yhtä paljon tulee silti valvottua kuin ennen diagnoosia. Väsymyksellä ja hoitamattomalla keliakialla voi siis hyvinkin olla yhteys.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä31.8.2010 11:45

    Noin se meni itsellänikin ennen gluteenitonta aikaa, töitten jälkeen sohvalle...

    Mutta tosiaan nyt neljään vuoteen ei ole ollut tarvetta

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,013s