Keliakia ja vatsakivut

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • annepanne 52 viestejä3.7.2009 21:51

    Minua askarruttaa, kun monet kirjoittavat saaneensa vatsavaivoja syötyään tai epäiltyään syöneensä jotain gluteenipitoista. Aloitettuani gluteenittoman ruokavalion yli 10 vuotta sitten minulla ei ole kertaakaan ollut sellaisia tuntemuksia vatsassa, joiden olisin epäillyt aiheutuneen gluteenista. Yleensä jokin pöpö on ollut samaan aikaan liikenteessä. Ja voivathan monet ruoka-aineet aiheuttaa vatsavaivoja ilman että niissä olisi gluteenia.

    En tiedä olenko väärässä, mutta minun käsitykseni mukaan gluteeni ei aiheuta äkillisiä vatsakipuja, vaan on keliaakikolle hitaasti suolinukkaa tuhoava aine. Vasta, kun suoli on huonossa kunnossa alkavat vatsakivut. Voisiko joku valaista minua, jos olen täysin hakoteillä tässä asiassa?

  • sartsu 18 viestejä4.7.2009 11:55

    Hei!
    keskusteltuani usean keliaakikon kanssa, myös perheenjäsenelläni on keliakia, olen huomannut että toiset reagoivat toisia paljon herkemmin ja saavat todella helposti vaivoja pienestäkin toiset eivät taas niin herkästi.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä4.7.2009 13:59

    Eräs tuttavani, jolla on myös keliakia, kertoi joskus syöneensä jotain sopimatonta (gluteenipitoista) ja jo puolen tunnin päästä piti kotimatkalla jäädä bussin kyydistä oksentamaan. Eli ilmeisesti toiset saavat oireita huomattavasti herkemmin kuin toiset.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Sussu 97 viestejä4.7.2009 18:32

    En tiedä, mietin tuossa tosiaan että nuorempana ei juuri tuntunut missään jos maistoin jotain kiellettyä, vaan nyt vanhempana huomaan heti jos olen syönyt gluteenipitoista evästä. Vatsa turpoaa ja alkaa kertyä ilmaa ja lopulta koskeekin ihan kovasti massuun, tuntuu että koko elimistö on ihan tukossa, eikä vatsa toimi moneen päivään kunnolla sen jälkeen. Sanottakoon vielä että ongelmia ei muuten ole juuri koskaan mahan kanssa. En lukeudu herkkävatsaisimpiin ihmisiin.

  • taigis 101 viestejä5.7.2009 11:07

    Juuri näin,, toiset ovat herkempiä kuin toiset.
    Meidän perheen kolmesta keliaakikosta yksi oksentaa tunnin sisällä, jos on syönyt gluteenia. Hän saa myös aftoja suuhun!
    Yksi oireilee lievästi pitkän ajan kuluttua ja yhdellä ei ole tähän päivään mennessä ollut vielä koskaan mitään oireita! (Keliakia todettu sukurasituksen seurauksena)

    Jos ollaan jostain tuotteesta epävarmoja heitetäänkin aina vitsillä,, no, tunnin päästä tiedetään!!! Jos herkinkin on kunnossa sen tunnin jälkeen,, on ruoka ollut ok!

  • Sussu 97 viestejä5.7.2009 13:11

    Juu. Aftat on kans tuttujuttu. Moni jolla niitä on ei osaa liittää asiaa suolistoon. Ihmettelevät vaan mistä niitä pukkaa. En siis tarkoita että olisi keliakia jos niitä on vaan niitä tulee muutenkin jos vatsassa ränkättää jokin.

  • Ira 57 viestejä7.7.2009 22:00

    käyn vain kateeksi niitä jotka oksentavat gluteenit ennenkuin ne pääsevät tuhoamaan suolinukkaa...minulla ei tule niin mitään kipuja vaan alan oleen väsynyt,kipuja nivelissä ja kiloja putoo ( siis kun olen altistunut pitkäaikaisesti gluteenille kuten kävi töissä eli puoli vuotta saastunutta ravintoa).

  • Mainos

  • KattiMatikka 271 viestejä8.7.2009 12:22

    Itse ajattelin, että en ole mitenkään erityisen herkkä koska vatsavaivat eivät olleet mitenkään erityisen kamalia ennen diagnoosia. Tai no. Kaikki on tietysti suhteellista.

    Mutta diagnoosin saatuani ja noudatettuani gluteenitonta ruokavalio olen huomannut olevani tosi herkkä. Pienikin määrä gluteenia ja vatsa kramppaa sekä menee sekaisin ja sitten aftoja.

    Tosiaan merkillistä, kun on niin erilaisia kokemuksia. Mutta oireeleehan itse tautikin tosi erilailla tai sitten on oireeton.

  • Reetta  719 viestejä8.7.2009 13:51

    Itselläni ei ole missään vaiheessa tullut minkäänlaisia mahanpuruja gluteenista. Joskus melkein olisi toivonut, että olisi tullut, koska silloin ruokavaliota olisi ollut pakko noudattaa aikaisemmin.

    Aftoja muuten kyllä oli ennen ruokavaliota ja nyt ei ole. En ole asiaan osannut kiinnittää edes huomioita.

  • Viveka 127 viestejä17.7.2009 21:23

    Sussu kirjoitti:
    ...huomaan heti jos olen syönyt gluteenipitoista evästä. Vatsa turpoaa ja alkaa kertyä ilmaa ja lopulta koskeekin ihan kovasti massuun, tuntuu että koko elimistö on ihan tukossa, eikä vatsa toimi moneen päivään kunnolla sen jälkeen...

    Kuulostaa tutulta. Oiret tulevat minullekin aika pian. Tiedossa on aina oleilua kotona pikkulan läheisyydessä. Kramppaa, turvottaa ja olo on kuin olisi jumppapallon syönyt. Tilanteen tasoitteluun menee yleensä vähintää viikko, toisinaan jopa melkein kaksi.

    Ja muuten aftat olivat riesanani vuosia ennen keliakian toteamista, mutta ei sen jälkeen ole tainnut olla yhtään.

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s