Keliakia ja veganisimi

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • suzanne 10 viestejä2.8.2013 17:57

    Onkohan kenelläkään omaa kokemusta miten yhdistää keliakia ja kasvisruokavalio/ vegaaniruokavalio? Ja nyt siis erityisesti proteiinin saannin näkökulmasta, sillä treenaan paljon.

    Itse lopetin lihan syömisen 11-vuotiaana eettsistä syistä. Kerkesin olla täysi vegaanina melkein 15 vuotta ja sen jälkeen kasvissyöjänä viitisen vuotta vielä päälle. Kun ihokeliakia-oireet alkoivat ja suolisto-oireet alkoivat kiinnittää huomioni käytin vielä paljon kasvisproteiini-lähteenä esimerkiksi seitania (vehnägluteeni) ja erilaisia soijajalosteita.

    Kun gluteeniton dieetti alkoi huomasin lähes kaikkien kasvisproteiiniannosten ( puolivalmisteruoat ) sisältävän vehnää tai ohraa. Soija taas itsessään ei enää oikein imeydy kehooni vaan saan helposti puutostiloja + se hidastuttaa laiskan kilpirauhaseni toimintaa entisestään.

    Pitkin hampain lisäsin pari vuotta sitten ruokavalioon kalan ja sen jälkeen kanan/broilerin ja kalkkunan. Nyt kuitenkin koen suurta eettistä ongelmaa näiden käyttämiseen, sillä olen eläinten oikeuksien puolustaja.

    Onko kenelläkään siis neuvoja kuinka koostaa täysipainoinen kasvissyöjän ruokavalio ilman gluteenia?

  • Juulin 187 viestejä2.8.2013 19:57

    Jos käyttää kananmunaa ja maitotuotteita, protskut tuskin ovat ongelmana. Itse ainakin teen näin. Ravintoterapeutti neuvoi vain, että jokaisella aterialla pitää olla proteiinia koska en lihaa yms. en syö.

    En itsekään enää pysty syömään lihaa koska se saastuttaa niin valtavasti, eikä sitä oikeasti tarvitse mihinkään. Kanassa on liikaa antibiootteja ja kanat viedään teuraalla kuoleman kielissä. Kalakin jotenkin vain jäin.

    Kananmunaa tai maitotuotteita en jättäisi pois, juuri proteiinin ja hyvien rasvojen takia. Niistä saa myös todella paljon D-vitamiinia, joten ne ovat osa ruokavaliotani tiiviisti.

    En oikein mitään ohjeita sanoa, muuta kuin että kokeilemaan ja maistamaan uutta. Itse olen todella onnellinen tästä ratkaisusta, jättää pois siis liha, kana ja kala. Ei niitä yksinkertaisesti tarvitse täysipainotteisiin ruokavalioon.

    Eikä nykyään edes suositella lihaa, kanaa tai kalaa ruokavalioon kuin muutaman kerran viikossa. Kalaakin vaihdellen, sen elohopeapitoisuuksien takia.

    Syyni ovat siis terveydellisiä, eivät niinkään eettisiä.

  • Mainos

  • suzanne 10 viestejä2.8.2013 20:19

    Kiitos viestistäsi. Olet kyllä oikeassa, kananmunathan lienevät yksi parhaimmista protskun lähteistä. Taidampa alkaa miettimään miten saisin lisättyä maitoproteiinin määrää ja karsittua sitä kautta ihan ekana broilerin ja kalkkunan pois, sillä ne kasvatusolosuhteet ja teurastustavat ovat järkyttäviä. Tsemppiä sullekin tälle tielle!

  • oranki 35 viestejä3.8.2013 00:11

    Aiheesta on jo yksi aikaisempi ketju: http://www.glu.fi/keskustelu/aihe/Kasvissy%F6nti+ja+keliakia/198/#viesti_1183
    eli kyllä meitä kasvissyöjiä ja vegaaneja löytyy.

  • suzanne 10 viestejä3.8.2013 23:47

    Joo, tuolla oli vain mielestäni enemmän yleisellä tasolla ja itseäni kiinnostaa nimenomaan tämä proteiinipuoli asiassa.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s