Keliakia oiheuttanut autoimmunihepatiitin

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Eikku 25 viestejä10.9.2013 08:22

    Lianna, olen kanssasi samaa mieltä, että raha ja miljoonien bisnes menee usein ihmisen edelle. Sama pätee maitotuotteisiin. Esim Valio homogenoi maidon, jolloin se rikkoo rasvarakkulat niin, että ne pääsevät elimistöön paikkoihin, joíhin niillä ei olisi mitään asiaa. Sitten valmistetaan erikseen homogenoimatonta maitoa (esim luomumaito), jota voi jo kutsua ihmisravinnoksi. Minä ja toinen lapsistani emme voi käyttää muuta, kuin homogenoimettomia tuotteita; toinen vaihtoehto on maidoton ruokavalio.
    Lisäksi olen itsekkin ihmetellyt tuoteselosteita gluteenittomissa tuotteissa. Olen aina olettanut, että pienikin määrä gluteenia on haitallista. Kuitenkin joissakin tuotteissa mainitaan niiden sisältävän gluteenia alle jonkin määrän....
    Juon joskus satunnaisesti gluteenittoman oluen, mutta lääkäri on sanonut kerran, että "pikku puroista tulee jokia" ja jos mitä tahansa "hiukan gluteenia" sisältävää tuotetta nauttii paljon, ei määrä enää voi olla vain "hiukan".

  • pisama 4 viestejä20.8.2013 01:59

    Olen noudattanut gluteenitonta ruokavalioa diagnoosin saamisesta alkaen. Luotan kyllä kotimaisiin gluteenittomiin tuotteisiin enemmän kuin ulkolaisiin eikä niistä mitään oireita ole tullut. "liitännäissairauteni" on ollut hallinnassa jo ennen keliakiadiagnoosia lääkkeillä. Jokainen tekee niin kuin itselle parasta.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä19.8.2013 15:01

    Edelleenkään kansainvälistä Vehnätärkkelysliittoa ei löydä mistään muualta kuin Liannan kirjoituksista. Ja edelleen glukoosi on rypälesokeria, mutta Lianna ei vain usko sitä eikä vastaa kysymyksiin tuosta vehnätärkkelysliitosta. Tehkää itse omat johtopäätökset kirjoituksen uskottavuudesta.
    Itse olen ollut keliaakikko 33 vuotta, käyttänyt vehnätärkkelystä koko ajan (sekä tuota kamalaa glukoosia), eikä yhtäkään liitännäissairautta.

  • norppa 59 viestejä18.8.2013 13:14

    Lianna,omat kokemuksesi ovat omia kokemuksiasi, eivät tutkittu totuus. Ja vehnätärkkelyksen käytöstä voi jokainen tehdä omat päätöksensä sen perusteella sopiiko se vai ei. Itse en käytä, muttei se tarkoita, etteikö se muille voisi sopia.

  • Lianna 55 viestejä18.8.2013 10:45

    Hei! Mielestäni Suomessa gluteeniton ruoka sisältää niin paljon gluteenia, että herkimmät sairastuvat vaikka mihnkä liitännöissairauksiin. Suosittelen teille kokeeksi OIKEASTI GLUTEENITONTA RUOKAVALIOTA. Kirjoitin eilen yhdelle keliakiapotilaalle kokemuksistani ja tässä osa kirjoituksestani, joka saatta kuullostaa hurjalta:
    ... Kuitenkin lääkärit ovat itse myöntäneet, että keliakiaa on todella vaikeaa löytää suolesta koepalan perusteella. Ei läheskään koko suoli kärsi nukkakadosta, vaan tietty suolen osa-alue, missä ruoka sulaa. Siinä osassa keliakia esiintyy läikkinä, joiden ympärillä saattaa olla tulehduspesäkkeitä. Lääkäri ottaa satunnaisesti eri kohdista 3 koepalaa, jos koepalat ei sattuneet oikeaan kohtaan, diagnoosiksi tulee "ei keliakiaa", pelkkä tulehdspesäke ei riitä. Veren vasta-aineista ei välitetä. Minkään muun ruoka-aineen kohdalla ei sanota, että sinulla ei ole tätä sairautta, jos veressä on vasta-aineita, eli väitetään, että voit rauhassa syödä ko. ruoka-ainetta, vaikka veressä on vasta-aineita! Mutta tähän perustuu koko keliakian diagnoosi. Tällä hataralla diagnoosilla pystytään väittämään, että keliakiapotilas sietäisi hieman gluteenia sisältäviä tuotteita kuten vehnätärkkelystä, etikkaa (poltetaan Suomessa ohraan paitsi ei punaviini-, valkoviini- ja balsamicoetikka) sekä glukoosia eli tärkkelyssiirappia (tehdään Suomessa vehnästä). Nämä tuotteet sisältävät vähän gluteenia, mutta niitä kutsutaan "gluteenittomiksi" tämän hataran tutkimuksen perusteella, jossa on toimittu RAHOITTAJAN eli kansainvälisen Vehnätärkkelysliiton ehdoillla (se olisi sama, kuin jos MARLBORO maksaisi keuhosyöpätutkimukset). Lisäksi jos sinulla todetaan "virallisesti" keliakia, ja aloitat gluteenittoman dieetin, tulet todennäköisesti saamaan VUOSIEN päästä erilaisia uusia vaivoja, näitä kutsutaan KELIAKIAN LIITTÄNNÄISTAUDEIKSI, niitä ovat mm. sokeritauti, neuropatia eli hermorappeuma jne (nämä Keliakialiitto tuntee, sieltä saat lisätietoa). Itselläni oli neuropatiaa ja alkava sokeritauti, nivelvaivat, väsymys, ihottuma, ientulehdukset, tukanlähtö. Erehdyin nimittäin syömään suomalaisia tuotteita, joissa lukee päällä "gluteentiton" eli valehdellaan, ettei tuote sisällä gluteenia. Tai väitetään, että tämä pieni määrä olisi vaaratonta.Veren vasta-aineet näyttivät itseni kohdalla myös gluteenin vasta-aineita veressä, lääkäri sanoi, että ei saisi olla 20 vuoden dieetin jälkeen. Mutta lääkäri ei osannut auttaa. Vasta kun ITSE SAIN SELVILLE, että koko keliakia-dieetti on gluteenipitoinen ja jätin kaikki keinogluteenittomat tuotteet + etikkaa + glukoosia + lisäaineita sisältävät tuotteet pois, PARANIN TÄYSIN. Kaikki liitännäissairaudet hävisivät ja olen nyt 10 vuotta oikeasti terve. Mitään apua et tule saamaan Keliakialiitolta oikeasti gluteenittomaan diettiin, ensi varoitukseksi. Juttelin kesällä Keliakialiiton ravintoneuvojan kanssa puhelimessa, hän sanoi minulle, että nykyinen gluteeniton dieetti on turvallisempi kuin luontaisesti gluteeniton, koska jälkimmäinen saa sisältää enemmän gluteenia!!! Ihan hullua puhetta, yritin selittää hänelle, että luontaisesti gluteenittomaan dieettiin ei lisätä gluteenipitoisia aineita tahallaan kuten nykyiseen "gluteenittomaan" esim. glukoosia, vaan siihen on asetettu raja varoitukseksi, koska kukaan ei voi estää sitä, että esim. maissipellossa kasvaisi yksi viljantähkä ja tämä joutuisi vahingossa maissin sekaan. He siis puolustavat gluteenitonta gluteenipitoista dieettiään henkeen ja vereen, ja ne keliapotilaat, jotka väittävät, että sairastuvat siitä, leimataan luulosairaiksi. Neuvoisin sinua ja muita keliakiasta kärsiviä olemaan luottamatta lääkäreihin tai keliakialiittoon meille tarjotun dieetin turvalllisuuden suhteen ja kuuntelemaan ja tarkkailemaan itse omaa kehoasi! Meillä on oikeus terveeseen elämään! Ainakaan minun kohdalla, jos uskoisin Keliakialiiton hulluja juttuja "gluteenittomasta gluteenista" olisin jatkuvasti sairas, mikä kyllä on Kelialiiton mukaan normaalia liitännäissairautta. Kun nämä vehnätäkkelys- ja glukoositutkimukset tehtiin Suomessa, niin niihin osallistui vain terveimmät potilaat eikä yhtään lasta. Potilaita ei määrätty ensin muutaman kuukauden oikeasti gluteenittomalle dieetille, jotta he olisivat huomanneet eron 'täysin ilman gluteenia' - 'vähän gluteenia' -olotilojen välillä. Myöskään liitännäissairauksista kärsiville keliakiapotilaille ei annettu oikeasti luontaisesti gluteenitota dieettiä, jotta olisi voitu verrata, että auttaako se liitännäissairauksien paranemiseen, tällöin olisi ehkä voitu todeta, että pieniä määriä gluteenia ei voi todeta koepalakokeen perusteella suolesta, mutta niiden poisjättäminen parantaa liitännäissairauksia (näin kävi minun kohdalla - sain uuden elämän). Vuosia sitten, kun näitä tutkimuksia tehtiin, keliakialiiton toiminnanjohtaja kirjoitti pääkirjoituksessa, että "Kansainvälinen vehnätärkkelysliitto maksaa ystävällisesti nämä tutkimukset, jotta keliakiapotilas voisi syödä enemmän". Todellisuudessa keliakiapotilaan ruokavalion takana on miljoonien bisnes, eikä suinkaan keliakiapotilaan hyvinvointi eli ehdoton gluteeniton dieetti, jonka nimistä siis Kelialiitto tarjoaa potilailleen, mutta saa tämä dieetti saa sisältää gluteenia. Eli mielestäni nykyinen gluteeniton dieetti on täysin epätieteellistä sanojen merkityksen vääristelyä tavalla, joka on edullista vain tutkimusten maksajalle eli kansainväliselle Vehnätärkkelysliitolle!

  • paulikki 7 viestejä17.8.2013 20:40

    En osaa ottaa kantaa juuri tuohon maksasairauteesi, mutta en pitäisi sitä mahdottomana ajatuksena. Itselläni diagnosoitiin samoihin aikoihin keliakian kanssa myös astma, autoimmuunisairaus sekin. Lääkärini mukaan keliaakikot ovat alttiita muillekin autoimmuunisairauksille kuten diabetekselle.

    Minulla diagnosoitiin keliakia kaksi vuotta sitten, mutta näin jälkikäteen ajateltuna selviä keliakian oireita oli ollut ennen diagnoosia vähintään 10 vuotta. Mm. niveloireita, jatkuvaa hiustenlähtöä, iho-oireita ja anemiaa. Myös tätä aiemmin minulla oli myöhäinen puberteetti, niin ikään yksi keliakian oireista nuorella ihmisellä.

  • pisama 4 viestejä17.8.2013 13:17

    Keliakia diagnosoitiin viitisen vuotta sitten, autoimmuunihepatiitti (AIH) n. 18 vuotta sitten. Nyt maksa- lääkärini on sitä mieltä, että olen sairastanut keliakiaa jo paljon kauemmin ja se on sairastuttanut maksan.
    Onko kenelläkään samoja kokemuksia.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s