Keliakia-luukato

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • honda 89 viestejä29.5.2013 06:44

    kuinka usealla keliaakia sairastavalla on ilmennyt luukatoa.

  • kartsa22 13 viestejä29.5.2013 13:07

    Aika pian keliakiadiagnoosin saatuani kävin luuntiheysmittauksessa ja selvä osteoporoosihan se oli jo ehtinyt kehittyä Aikalailla käsikädessä se taitaa keliakian kanssa kulkea, paitsi tietenkin jos on diagnoosi saatu ajoissa ja tauti on hoidossa ja kalkin ja d-vitamiinin saanti varmistettu. En ole asiantuntija oikeasti, kerronpa vain mitä olen kohtalotovereiltani kuullut ja omakohtaisesti kokenut...

  • Mainos

  • honda 89 viestejä29.5.2013 14:55

    kyllä ne käsikädessä kulkevat keliakian kanssa,katso wikipediasta haku sanalla luukato,aika yleinen vaiva keliaakiaa sairastavien keskuudessa. ei monikaan huomaa ennenkuin on liian myöhäistä,minullakin on ollut tämä tauti jo monta vuotta vaikka olen syönnyt monipuolisesti.lääkitys on melkein sama kun teillä b-vitamiinia pistoksena 3kuukauden jaksossa,calcichem 500mg,calcichew d3 500mg-5mikrog aamuin illoin joka päivä,jälkimmäisiä saa ilman reseptejä apteekista.sitten on muutamia reseptejä jotka lääkäri on kirjoittanut en laita niiden nimiä tänne.kaiketi luukato kohtuu siitä kun suolinukka ei imeitä ravinteita niin kun pitäisi.terveisin honda.

  • glutfree 90 viestejä29.5.2013 20:15

    Luukato eli osteoporoosi johtuu mielestäni erityisesti d-vitamiinin liian alhaisesta tasosta, sen voi jokainen mittauttaa kun seur.kerran käy lääkärillä, pyytää vaan sd-25 mittauksen verestä. tuloksen pitäisi olla 80 - 150 nmol/l vähintään, jotta siitä olisi apua luukadon ehkäisyssä.Ja yleensäkin koko kropan terveydelle. Eli kalkki yksistään ei auta, koska kalkin imeytymiseen tarvitaan nimenomaan tuota d-vitamiiinia. eikä ole hyötyä syödä d-vitam.valmistetta jossa on vain 5 mikrogrammaa d-tä, vaan sitä pitäisi aikuisen syödä 50-100 mikrogramaa päivittäin ympäri vuoden. Vain jos oleilee ilman paitaa keskipäivän aikaan kesällä ulkosalla tunnin verran, voi määrää vähentää, mutta tuo mittaus olis tärkeetä, jotta tietää missä mennään, ja sen mukaan lisää / vähentää d-n annostusta. Ylipainollakin onmerkitystä sille miten suurta annostusta pitäisi ottaa, eli isomman ihmisen pitäisi ottaa vähän isompaa annostakin.
    Lisäksi olisi hyvä syödä esim. edam juustoa tai päivittäin 1-2 kananmunaa joista saa K-vitamiinia, joka edesauttaa tuota d-vitamiinin ja kalkin yhteispeliä.

  • honda 89 viestejä30.5.2013 06:32

    glutfee lue wikipediasta d-vitamiinista,mistä sitä saa ja kuinka paljon normaali henkilön tarve päivässä.

  • glutfree 90 viestejä30.5.2013 21:06

    Wikipedia sinänsä ei kaikkein luotettavin tietolähde ole, sinne kun voi kirjoitella kuka vaan ja vähän mitä vaan. Mutta siis d3-vitamiinin lähteitä on mm. lohi, kananmuna ja maitotuotteet joihin on d-tä lisätty.Muutenhan meillä maidosta luontainen d-vitam.ensin rasvanpoiston yhteydessä poistuu ja se sitten lisätään synteettisenä sinne takaisin. Lisäksi jos oleilee touko-elokuun välisenä aikana päivittäin keskipäivän aikaan auringossa, ihon kautta muodostuu d-vitamiinia. Mutta kuten minä ja moni muu, teen siistiä sisätyötä, enkä auringosäteitä näe livenä kuin aamulla seitsemältä ja seuraavan kerran illalla viiden aikoihin, ei noista säteistä ole minulle apua d-vitamiinin lähteenä.

    Mutta noista em.tuotteista d3-vitamiinia saa päiväkohtaisesti niin pieniä annoksia, että se ei riitä turvaamaan d-vitamiinin saantia koko vuodeksi, tuo auringon vaikutus on vain (jos siis hyvin saa otettua aurinkoa) pari kuukautta. Jos haluaa ehkäistä mm. tuota puheena ollutta luukatoa, tulisi sd25 pitoisuus veressä olla 80 - 150 nmol/l jotta se sitä ja muitakin tauteja ehkäisee ja oireita helpottaa. Meillä "imeytymis"häiriöisillä muutenkin on - kuten sullakin tuo B12-vitam. - ravintoaineiden imeytymisessä puutetta. Eli me emme suolistoltamme ole "normaaleja" jolloinka meillä ei ole ns.normaalin terveen henkilön 7,5 mikrogramman annoksella oikein tee yhtään mitään.
    Itse syön d-vitamiinia 150 - 200 mikrogrammaa päivässä ja viimeinen mittaus kuukausi sitten antoi tuloksen 115 nmol/l eli saan lääkärinkin mukaan ihan huoleti jatkaa tuota annosta. Kesällä ehkä otan tuota pienempää annosta jos vaikka jonain päivänä kerkeän puolen päivän aikoihin pihalle, mutta syksyllä taas jatkan tuota isompaa määrää.

    Eli jos vain mahdollista, mittauttakaa tuo arvo, sen voi käydä vaikka yksityisellä mittauttamassa, hinta on noin 30 - 50 euroa.

    d-vitamiinin vähyys veressä on linkitetty moneen muuhunkin sairauteen kuin vain keliakiaan, mm. astmaan, ms-tautiin, diabetekseen ja moniin muihin.
    Tässä lisää kattavaa tietoa d-vitamiinista:

    http://www.vhh-terveysravinto.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=43&t=2463

  • Reetta  719 viestejä1.6.2013 11:35

    Viralliset D-vitamiinisuositukset on Suomessa älyttömän alhaiset. Itsellä menee noin 70 mikrogrammaa päivässä ja D-25 arvo on yleensä tuollaiset 110-120. Lisäksi pyrin pari kertaa vuodessa käymään jossain etelämpänä tankkaamassa auringon D-vitamiinia. Päivätöissä olevana tuo Suomen auringon nauttiminen jää viikonloppuihin ja loma-aikaan.

    D-25 arvo verestä kannattaa mittauttaa talvella pimeimpään vuodenaikaan, ei kesällä.

    Hondalle: CalchichewD3 Forte (500 mg/10 mikrogr, 180 kpl purkki) kannattaa ottaa reseptillä, niin saa Kela-korvauksen ja vähän halvemmalla.

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä1.6.2013 12:10

    Itse olen niitä osteoporoosia sairastavia, joihin varsinainen "luulääke" on purrut hyvin. Kolmas lääkevuosi menossa ja arvot on petraantuneet. Pelkkä kalkki-D ei mulle riittänyt. Niin ja luuliikuntaa yritän kanssa harrastaa, että luut saisi tuota tärinää ja liikettä.

  • honda 89 viestejä1.6.2013 15:16

    tiedän että resptillä saa kelan korvauksen,sehän edellyttää mittausta ja lääkärin arviointia onko arvot kohdallaan.se taas riippuu siitä miten vaikea asteinen on imeitymis häiriö on ,onko ohutsuolinukkaa jäljellä riittävästi että vitamiinit imeityisi elimistöön.itse kävin kontrolli käynillä erikoislääkärillä joka määräsi pistoksena d-vitamiinia .

  • Tallulah 476 viestejä4.6.2013 12:34

    glutfree kirjoitti:
    Vain jos oleilee ilman paitaa keskipäivän aikaan kesällä ulkosalla tunnin verran, voi määrää vähentää

    Mihin lähteeseen perustat tuon väitteen? Uusimman Terveydeksi! -lehden mukaan "20 minuuttia auringossa kolmena päivänä viikossa riittää tuottamaan sellaisen määrän D-vitamiinia, että sen pitäisi riittää kesästä pitkälle syksyyn saakka."

  • glutfree 90 viestejä4.6.2013 13:15

    Joo, toi ilmaus oli aikas epätarkka, mutta tarkoitin, että kesällä päivittäin pitäisi ottaa aurinkoa nimenomaan puolen päivän aikoihin, ja pitkähkön aikaa (tuo 20 min on ehdoton minimi) ja mahdollisimman vähissä vaatteissa, jotta suuri osa kehon pinta-alasta saa aurinkoa. Ja kaiken lisäksi, pitäisi pystyä olemaan ilman aurinkorasvaa, muuten d-vit.tuotantoa ei ala toimimaan kunnolla. Sitten on taas toinen juttu, kuinka monella on mahdollisuus olla keskellä päivää paidatta auringossa, ja paistaakokaan joka päivä, ja mahtaako nahka kärventyä ennen tuota 20 min.

    Mutta en usko, että pelkästään auringosta saatu d-vitamiinin määrä riittää paljon syyskuun loppua pidemmälle täällä meillä pohjolassa, auringon säteiden optimaalinen kulma maahan nähden kun loppuu jo elokuulla (eli siis ne säteet mitkä tänne tulee eivät ole enää tuohon d-vitam.tuotantoon nähden riittäviä) ja jos on elimistössä jotain vähänkin häikkää, mikä tuota d-tä kuluttaa nopeasti..sen tähden muulloin kuin kesällä ehdottomasti kannattaa d-tä ottaa kapseleina. Ja meillä suolistosairailla häikkää vähän on. Toisaalta heti koulujen alettua taas syksyllä usein alkaa kaikki flunssat kiertään yms. joka kuluttaa d-tä. Ja jos on jotain muita sairauksia, d-n määrä veressä saattaa laskea. Eli taas kerran, mittauttakaa tuo arvonne ja ottakaa lisä-d:tä purkista sen mukaan mikä tuo mittaustulos on.

    Tuota d-vitamiinin saantia auringosta ja aurinkoisilla alueilla on paljon tutkittu, tuonne aiemmin jo laitoinkin linkin vhh-terveysravinnon sivustoille, jossa on tuostakin aiheesta lisää.

  • Juulin 187 viestejä4.6.2013 14:32

    Kannattaa myös pitää mielessä se, että monet näistä "pitää saada XX-vitamiinia/hivenainetta yms. päivittäin XX määrä" tai "tämä purkki on avain terveyteen" ovat toisinaan markkinavoimien huuhaata.

    Olin keliakialiiton kokouksessa alkuvuodesta, jossa useamman kymmenen vuoden uran tehnyt farmaseutti sanoi, että elimistö ei tarvitse päivittäin maksimimäärää kaikkea vitamiineja yms. Keho osaa säädellä ja säästää toimintaan tarvittavia aineita.
    Ilman ravintoahan ihminen selviää muutaman viikon. hätätapauksessa.

    Kärsin itse refluksista puolen vuoden ajan, ja keho kärsi kaikkien mahdollisten aineiden puutteesta, mutta hyvin se ponnahti taas toimimaan kun ruoka alkoi pysyä sisällä, eikä tuon jälkeen otetussa isossa verenkuvassa, jossa testattiin siis kaikki mitä verestä voi testata, näkynyt jälkeäkään.

    Ja koko tämä syömisen suunnitelmallisuus, se että tiedetään mitä syödään ja että yleensä syödään, on aivoille/keholle, sen verran uusi tilanne, että keho on tottunut säätämään energian yms. käyttöä pitkältä ajalta.

  • Mainos

  • honda 89 viestejä4.6.2013 20:54

    täytyy ihmetellä että keliakiaa sairastavat ole tämän enempää kiinostuneita omasta luustosta.tämä luukato on hyvin yleinen sairaus keliakiaa sairastavin sivu oireisto.välin pitämyyskö syynä...

  • Juulin 187 viestejä5.6.2013 06:50

    Jos minua tarkoitat, niin kyllä välitän ja suuresti. Siksi en luotakaan kaikkeen tietoon, mitä wikipediassa toitotetaan tai mainoksiin, joiden tarkoitus on vaan saada rahaa aikaiseksi.

    Paras mittari omalle terveydelle on oma vointi ja oman kehon kuuntelu. Ja jokainen keliaakikko on yksilönsä. Ei kaikille tule näitä "sivusairauksia" ja oma keliakiani löydettiin todella varhaisessa vaiheessa, joten lääkäri, muutamakin, ovat sanoneet että minun tilanteeni on hyvä ajatellen keliakian liitännäissairauksia.

    Eikä minulla yksinkertaisesti ole aikaa miettiä joka ikinen päivä vitamiineja yms. syön hyvin, monipuolisesti ja niin kuin ravintoterapeuttini neuvoi ja voin hyvin.

    Ja eikös sinulle HOnda, ollutkin vähän rankempi tuo keliakia?

  • honda 89 viestejä5.6.2013 08:37

    en minä tarkoittanut yksistään juulia sinua vaan noin yleisesti kaikkia .kun jättävät huomioimatta luukadon toden näköisyyden keliakia sairauden kanssa.kaikkiahan riippuu suolinukan jäljellä olevasta määrästä,jos suolinukkaa on reilusti jäljellä niin ei mitään ongelmia jos taas suolinukan määrän on huomattavasti hävinnyt niin on ongelmia tiedossa.

  • glutfree 90 viestejä5.6.2013 20:09

    Juulin:"isossa verenkuvassa, jossa testattiin siis kaikki mitä verestä voi testata, näkynyt jälkeäkään"

    Sittenhän sulla varmaan onkin tiedossa oma d-vitamiini tasosi. Hyvä niin, moni ei sitä tiedä, ja siksi elää d-vitamiinin puutoksessa tietämättään. D-vitamiini on siitä tärkeä, että se vaikuttaa niin moneen muuhunkin kuin vain kalsiumin imeytymiseen. Ja osteoporoosinkin ehkäisyssä d-vitamiinitason pitäisi olla yli 80 nmol/l jotta siitä oikeasti olisi hyötyä. Jos sua epäilyttää tuo vhh-terveysravinnon sivuilla olevan Tolosen ketju, tutustu vaikka tiede.fi:n d-vitamiiniketjuun, siellä on vieläkin enemmän sekä tutkimustietoa, että lukijoiden kokemuksia ko vitamiinin hyödyistä.

  • Kari 364 viestejä5.6.2013 23:52

    Mulla meni kyllä niin päin, että sattumalta tehdyssä luutiheyden tutkimuksessa löytyi osteoporoosi selkärangasta lonkka-alueelta.
    Siitä lämmin suositus jatkotutkimuksiin ja eräskin (20kpl) veripulloja.
    Osteoporoosin alkulähteet löytyi sitten keliakiasta. Onneksi mut ohjattiin osaavalle lääkärille.
    (Älkää lukijat tykätkö huonoa kun olen tämän kertonut sen seitsemän kertaa näillä sivuilla, en halua jankuttaa.)
    Mulle Calcichew suositeltiin; Pimeänä vuodenaikana aamuin illoin, valoisana Huh-Syys 1 tabletti päivässä.
    Pyysin muuten samalta lääkäriltä lähetettä Välimerelle terveyssyihin vedoten. Sanoi noin 15 min olevan se aika kun kroppa pystyy aurinkoa hyödyntämään päivässä. Ei irronnut lähetettä etelään

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä5.6.2013 23:57

    Sen verran lisäisin, että G-ruokavalioon ja Calcichew-tabletteihin alettuani osteoporoosi muuttui osteopeniaksi. Noin reilu vuodessa. Kannattaa huolehtia mitä suuhun pistää.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Hecu 9 viestejä8.6.2013 19:20

    Osteopenia todettiin melko pian keliakian toteamisen jälkeen. Joten kyllähän se keliakian kanssa käsi kädessä kulkee, ikävä kyllä.

  • Juulin 187 viestejä9.6.2013 07:56

    Kenellä kulkee, kenellä ei. Samaahan sanotaan diabeteksestä ja keliakiasta.

  • milla 412 viestejä10.6.2013 03:23

    Niin, tuskimpa joka keliaakikolla on luukatoa.
    tällä ei ainakaan. Toivottavasti ei tulekaan.

  • Juulin 187 viestejä10.6.2013 07:26

    Yleensäkin, minusta tuntuu että nämä keliakian liitännäissairaudet ovat jokseenkin "pelottelua". Jos ne olisivat niin yleisiä, niin miksei niistä koskaan puhuta. Minulle toki kerrottiin, näistä mutta ei koskaan ole sanottu että mitään pitäisi tutkia yms.

    Verikokeet kerran vuodessa, nyt kontrolligastron jälkeen.
    Moni keliaakikko elää täysin normaalia elämää, ilman liitännäissairauksia, tai niistä vauhkoamista.

    Itse en ainakaan jaksa/halua alkaa sen enempää murehtia liitännäisiä, stressi ei helpota tilannetta. Ja jos jotain tulee, niin totta kai menen tutkimuksiin ja vaadin tutkimuksia.

    Enkä missään nimessä halua vähätellä heitä, joilla on liitännäissairauksia, kaikki voima ja tsemppi heille. Samoin kuin kaikille keliaakikoille.

  • Mainos

  • honda 89 viestejä10.6.2013 08:34

    eikös tämän sivuston tarkoitus ole keskustella keliakiasta noin yleensä ,vai tämä takoitettu vai keskustella pullista,leivistä,yleisinkää vai ruokaan liityvistä asioista.

  • Juulin 187 viestejä10.6.2013 09:16

    Tietenkin on, mielestäni. Ilmaisin vain ajatukseni, eli keskustelin keliakiasta, kun liitännäissairauksista on kyse.

  • Tallulah 476 viestejä12.6.2013 13:05

    Juulin, olen samaa mieltä. Ei ne liitännäissairaudet käsi kädessä kulje keliakian kanssa, ainoastaan riski on hieman suurempi sairastua niihin kun on keliakia. Itse olen tavannut monta keliaakikkoa ja tasan yhdellä on liitännäissairaus, joka tosin oli hänellä jo monta vuotta ennen keliakiaa. Ei niistä vouhkata tarvitse eikä ainakaan elää sen mukaan että voi voi nyt voin saada jonkun muunkin sairauden. Itse ainakin elän ihan samanlaista elämää kuin kuka tahansa muukin, ei keliakia tai riski jollekin muulle sairaudelle muuta sitä pätkääkään.

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,015s