Keliakiaako??

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Taru 14 viestejä1.5.2013 22:02

    Heippa! Olen uusi täällä. Lisään tähän alkuun nyt heti, että olen sairastanut 6 vuotta autoimmuunityreoidiittiä (kilpirauhasen krooninen vajaatoimintaan johtava tulehdus), joten riski keliakian sairastumiseenkin on.

    Ekan kerran mulla epäiltiin keliakiaa 8 vuotta sitten. Oireet oli sillon aika hurjat. Oli vatsan turvottelua, ilmavaivoja ja ihan niinkin pahoja ilmavaivoja, että piti mennä työntään sormet kurkkuun, että sain ilmat ulos ja olo tietysti myös oksettava, kun ilma kiersi vatsassa. Kärsin niistä todella paljon silloin. Keliakiavasta-ainetestit otettiin silloin ja ne oli koholla. Vatsalaukun tähystys tehtiin myös mut koepaloista ei keliakiaa löytyny. Nyt se on epäilynä taas.

    Olen tässä ollut kirurgin kanssa juttusilla mahdollisesta kilpirauhasen poisto-operaatiosta ja nielemisvaikeuksien tähden hän määräsi mut gastroskopiaan. Kirurgille juttelin myös näistä mun vatsavaivoistani. Eilen oli sitten gastroskopia ja sielä lääkärille juttelin, että tämä on tehty mulle aiemminkin, kun epäiltiin keliakiaa, jota ei sitten koepalasta löytynyt.

    Eilen tähystyksessä lääkäri huomasi, että mun vatsa on ärtyneen näköinen. Koepala otettiin eilenkin ja kesäkuun puolivälissä saan siitä vastauksen. Lääkäri olikin sitä mieltä, että oli hyvä, että mainitsin hänelle tuon keliakian niin tulee sekin selvitettyä. Kun kysyin häneltä, että voiko keliakia aiheuttaa tähystyksessä näkyneen ärsytyksen niin hän sanoi, että kyllä sekin on mahdollista, tosin on muitakin mitkä sen voi aiheuttaa. Kerroin myös oireistani, että edelleen vatsa turpoaa kovin herkästi, kun syön viljatuotteita ja ilmaakin kertyy reippaammin. Kaiken lisäx mä kärsin ummetuksesta. Eilen olikin taas aika inhottava olo illemmalla, kun tuntui, että ilma jäi kiertämään vatsaan, eikä tullut mitään kautta ulos. Tänäänkin huomasin, että taas turvottelee, vatsaa nipistää ja ilmaa on.

    Mä oon aiemmin pistäny nää turvotukset ja ummetukset kilpparin piikkiin mut kaikki ei välttämättä johdu aina tietenkään siitä. Sitten ku oikeen turvottaa ni painoakin voi tulla 2-3 kg lisää. Luumut mulla on toistasex auttanu aika hyvin.

    Harmittaa vaan, ku toi lääkärin soittoaika meni noin pitkälle, ku kesäkuun puoliväliin mut johtuu vissiin siitä, että mulle tehdään kesäkuussa vielä myös manometria.

    Miten teillä muilla on keliakia todettu? Onko todettu tähystyksessä mahalaukussa ärsytystä? Onko toi apteekin keliakiatesti luotettava?

  • Lianna 55 viestejä1.5.2013 22:26

    Hei! Keliakian aiheuttamaa nukkakatoa ei näy paljain silmin, edes tähystyksessä. Nukkakato esiintyy tietyssä kohtaa suolta paikoittain usein ympärämäisinä paloina. Lääkäri ottaa koepaloja sieltä täällä, vähän ummikkona, koska keliakiaa ei näy paljain silmin. Siksi maamme on täynnä ihmisiä, joilla on esim. verikokeessa todettu gluteenin vasta-aineet, mutta koepala näyttää, että keliakiaa ei ole! Itse pidän koepalatestiä täysin sattumanvaraisena. Kuuntele itseäsi ja usko omiin kykyihisi tulkita kehosi reaktioita! Vaikka tulos olisi mikä tahansa, kokeile auttaako gluteeniton dieetti (VARSINKIN JOS MUU EI AUTA). Jos auttaa, niin jatka sitä, kysymyshän on SINUN OMASTA HYVINVOINNISTA! Suosittelen, ettet söisi edes vehnätärkkelystä sisältäviä "gluteenittomia"jauhoja. Lain mukaan "gluteeniton" saa sisältää gluteenia (perustuu yllä oleviin testeihin, jotka kansainvälinen Vehnätärkkelysliitto on maksanut saadakseen vehnänsä myydyksi). Muista, että gluteenia on myös glukoosissa, tärkkelyksissä, pohjoismaisessa etikassa (poltettu ohraan, ei koske balsamivoja ja puna- ja valkoviinietikoita), valmiissa maustesoituksissa, mallaksessa jne. Eli aika varovainen saa olla. Mutta toivon sinulle tervettä elämää! Hyvää kevättä!

  • Mainos

  • Juulin 187 viestejä2.5.2013 06:59

    Lianna: heräsi kiinnostus tuosta Vehnätärkkelysliitosta? Missähän sellainen sijaitsee? Googlesta kun ei löytynyt muuta kuin sinun postituksiasi, jossa kyseinen liitto mainitaan?

    Ja glukoosi on sokeria.

  • honda 89 viestejä2.5.2013 08:54

    minä en ymmärä liannan innostusta suositella muille gluteeniton ruoka valiota ,etkö sinä liannea halua että muillenkin tehtäisiin keliakia diaganoosi vai kuinka se on .tarulle sanoisi se että syö ihan normaalisti siihen asti kun suolinukan kunto on tarkastettu,se takia jos aloitat gluteettoman ruuan syönin nyt niin todellinen suolanukan tila voi korjaantua hetkellisesti,ja keliakia diagnoosi voi vääristyä koska olet aloittanut gluteettoman ruuan,siinä voi olla että jää huomaamatta sekä keliakia sekä mahdollinen lymfaatiot.kyllä sinä taru jaksat kesäkuun asti niin on ollut muidenkin keliakia diagoonia odattanut,se jälkeen voit aloittaa gluteettoman ruuan syönnin hyvällä omalla tunnolla.t.honda

  • Taru 14 viestejä2.5.2013 17:58

    honda kirjoitti:
    minä en ymmärä liannan innostusta suositella muille gluteeniton ruoka valiota ,etkö sinä liannea halua että muillenkin tehtäisiin keliakia diaganoosi vai kuinka se on .tarulle sanoisi se että syö ihan normaalisti siihen asti kun suolinukan kunto on tarkastettu,se takia jos aloitat gluteettoman ruuan syönin nyt niin todellinen suolanukan tila voi korjaantua hetkellisesti,ja keliakia diagnoosi voi vääristyä koska olet aloittanut gluteettoman ruuan,siinä voi olla että jää huomaamatta sekä keliakia sekä mahdollinen lymfaatiot.kyllä sinä taru jaksat kesäkuun asti niin on ollut muidenkin keliakia diagoonia odattanut,se jälkeen voit aloittaa gluteettoman ruuan syönnin hyvällä omalla tunnolla.t.honda

    Tota mäkin vähän mietin, että ehkä kannattaa ootella kesäkuuhun asti ja katsellaan sitten mitä lääkäri koepaloista sanoo. Tosin mä voisin kuvitella, että jos jotain akuuttia on ni varmaan lääkäri soittaa jo ennen sovittua aikaa. Eihän se mua hätkähdyttäis suuntaan eikä toiseen, jos keliakia todettaiskin. Gluteenittomia ruokiakin on kaupat pullollaan nykyään. Jopa gluteenitonta kaurapuuroa saa . Ja vaikka keliakia on mulle tuttu oman työn puolesta niin jos sellanen todetaan niin sillon pyytäisin päästä myös ravitsemusterapeutille, koska sieltä tulis varmasti kaikkee sellasta uutta tietoa mistä en ehkä ite edes tiedäkään vielä .

  • honda 89 viestejä2.5.2013 19:08

    taru odota kesäkuulle se on sinun kannalta paras vaihto ehto,kyllä ne sairaalassa opastaa sinut automaattisesti ravitsemusterapeutille ,sieltä tulee ohjeita roppakaupalla. siinä on vähäksi aikaa perehtymistä.sinnittele kesäkuuhun.t.honda.

  • Taru 14 viestejä2.5.2013 19:46

    honda kirjoitti:
    taru odota kesäkuulle se on sinun kannalta paras vaihto ehto,kyllä ne sairaalassa opastaa sinut automaattisesti ravitsemusterapeutille ,sieltä tulee ohjeita roppakaupalla. siinä on vähäksi aikaa perehtymistä.sinnittele kesäkuuhun.t.honda.

    Juu enköhän mä kestä . Ei täs kuitenka mitään akuuttia hätää oo ja voihan tää johtuu tästä mun kilpparijutustakin, kun se aiheuttaa kans turvotusta ja ummetusta mut katotaan nyt mitä se lääkäri sit sanoo kesäkuussa, kun vastaukset saan.

  • Mainos

  • Juulin 187 viestejä3.5.2013 08:04

    ja keliakia ei yleensä aiheuta ummetusta, vaan päinvastaisen reaktion...

  • milla 412 viestejä3.5.2013 14:58

    Juulin kirjoitti:
    ja keliakia ei yleensä aiheuta ummetusta, vaan päinvastaisen reaktion...
    ummetus on muuten yksi keliakian oireista.

  • glutfree 90 viestejä3.5.2013 18:39

    Kyllähän sen gluteenittoman ruokavalion voi aloittaa heti kun tähystys on tehty. Ei sitä uutta tähystystä tehdä, jos tulos on positiivinen (paitsi sitten jos haluaa esim. puolen vuoden tai vuoden päästä ruokavalion aloittamisesta, jolloin tsekataan, että onhan suolisto alkanut paranemaan,mutta pakollista se uusintatähy ei ole). Jos tähyn tulos on negatiivinen, voit sitten palata normaali ruokavalioon. Jos toisaalta olet gluteenittomalla vaikka muutaman viikonkin, saatat huomata muutoksia olotilassa, jotka jo paljon merkitsevät, ei pelkkä diagnoosi. Oma olo on paras mittari. Eli siis, aikuinen voi alkaa gluteenittomalle, vaikka diagnoosia ei vielä ole, ei siinä mitään sinänsä menetä, ehkä ruisleivän ihanuuden, jos se jollekin on sitä.Jos on hankaliakin oireita, miksi kärsiä viikkotolkulla yhtään enempää kuin on pakko?? Palata normiruokavalioon voi aina, jos siltä tuntuu tai tosiaankin se tähyn tulos on negatiivinen.

    Ja kyllä mulle tähystävä lääkäri sanoi, että keliakian aiheuttamia muutoksia suolessa voi nähdä ihan paljaallakin silmällä tähystäjä, joka on pitkään moisia tehnyt ja oppinut minkälaiset ne tyypillisimmät muutokset ovat, mullekin sanottiin heti, että melko suurella tod.näköisyydellä on keliakia, vaikka siis vasta oli tähy tehty. No joka tapauksessa. Joskus todellakin on niin, että varsinkin kun keliakia on vasta aluillaan kuten sulla on ehkä ollut kun se veritesti on aikaisemmin tehty, niin koko suolisto ei vielä ole vaurioitunut, joten kun koepaloja on otettu, niitä on otettu juurikin terveestä kohdasta.

  • glutfree 90 viestejä3.5.2013 18:40

    Vielä piti sanoa, että juu, joo, keliakiaankin voi liittyä ummetusta, sekä painonnousua, vaikka yleisempää onkin ripuli ja laihtuminen.

  • milla 412 viestejä3.5.2013 19:33

    jep . Itse keliakiatestiin menin painonnousun ja kamalien vatsakipujen takia.

  • Mainos

  • Juulin 187 viestejä4.5.2013 07:38

    Mulla oli taas päinvastainen ongelma, siis kun ummetuksesta puhutaan, keliakian puhkeamisessa. Mutta kuten sanottu, niin monenlaisia oireet ovat tässä sairaudessa ja jokaisella omansa.

    Itse olen huomannut migreenien helpottuneen tämän vuoden aikana ja orastavat nivelkivut/tulehdukset ovat alkaneet kadota.

  • Taru 14 viestejä4.5.2013 13:20

    glutfree kirjoitti:
    Kyllähän sen gluteenittoman ruokavalion voi aloittaa heti kun tähystys on tehty. Ei sitä uutta tähystystä tehdä, jos tulos on positiivinen (paitsi sitten jos haluaa esim. puolen vuoden tai vuoden päästä ruokavalion aloittamisesta, jolloin tsekataan, että onhan suolisto alkanut paranemaan,mutta pakollista se uusintatähy ei ole). Jos tähyn tulos on negatiivinen, voit sitten palata normaali ruokavalioon. Jos toisaalta olet gluteenittomalla vaikka muutaman viikonkin, saatat huomata muutoksia olotilassa, jotka jo paljon merkitsevät, ei pelkkä diagnoosi. Oma olo on paras mittari. Eli siis, aikuinen voi alkaa gluteenittomalle, vaikka diagnoosia ei vielä ole, ei siinä mitään sinänsä menetä, ehkä ruisleivän ihanuuden, jos se jollekin on sitä.Jos on hankaliakin oireita, miksi kärsiä viikkotolkulla yhtään enempää kuin on pakko?? Palata normiruokavalioon voi aina, jos siltä tuntuu tai tosiaankin se tähyn tulos on negatiivinen.

    Ja kyllä mulle tähystävä lääkäri sanoi, että keliakian aiheuttamia muutoksia suolessa voi nähdä ihan paljaallakin silmällä tähystäjä, joka on pitkään moisia tehnyt ja oppinut minkälaiset ne tyypillisimmät muutokset ovat, mullekin sanottiin heti, että melko suurella tod.näköisyydellä on keliakia, vaikka siis vasta oli tähy tehty. No joka tapauksessa. Joskus todellakin on niin, että varsinkin kun keliakia on vasta aluillaan kuten sulla on ehkä ollut kun se veritesti on aikaisemmin tehty, niin koko suolisto ei vielä ole vaurioitunut, joten kun koepaloja on otettu, niitä on otettu juurikin terveestä kohdasta.

    Niin toisaalta eihän siinä mitään menetäkään, jos siirtyis kokeileen gluteenitonta. Oon hiukan ymmärtäny myös, että viljan gluteeni häiritsee kilpirauhasen toimintaa, eli hidastaa sitä niin se ei toisaalta ole ainaka hyväx, jos toiminta hidastuu entisestään, kun on jo muutenki hidasta. Mulla just thyroxin annosta nostettiin ja hetken se auttoi mut nyt tuntuu, et kaikki mömmöt jää lilluun tonne elimistöön taas. Voishan siis laittaa ittensä tollaselle 2 viikon gluteenittomalle dieetille ja kattoo mitä elimistössä alkaa tapahtuun.

  • Juulin 187 viestejä4.5.2013 13:45

    Jos gastro on jo tehty, niin ei gluteenittomaan siirtymisestä ole haittaa, ja siirry vaikka pikku hiljaa gluteenittomaan. Pieni riski on, että koepalojen ottokohdassa ei ole keliakian saastuttamaan aluetta.
    Toivottavasti näin ei ole ja saat tulokset mahdollisimman pian.

  • Taru 14 viestejä5.5.2013 21:26

    Nyt on tää eka päivä gluteenitonta kokeilua takana. Ainakaan ei oo tullu sellasta ähkyturvonnutta oloa. Niin ja vaikka keliakiaa ei todettaiskaan niin haluun kokeilla tätä nyt tuon kilpparin tähden, kun kuulemma gluteeni vaikuttaa senkin toimintaan. Ihan kirjaimellisesti en siis tätä dieettiä vielä noudata. Nyt on ollu kokeilussa ite tehty gluteeniton leipä, kaupan gluteeniton leipä ja gluteeniton kaurapuuro. Tuntuu myös, ettei vatsassa olisi muutenkaan niin paljon ilmaa, vaikka oon paljon juonu myös vettä. Aiemmin ainakin just kaurapuuro ja ruisleipä aiheutti mulle ajoittain tosi paljonkin ilmavaivoja.

  • Juulin 187 viestejä6.5.2013 08:03

    Muistathan käyttää puhdasta kauraa?
    Gluteeniton alkaa vaikuttaa todella nopsaan, jo parissa viikossa minulla oli parempi olo!

  • Mainos

  • Taru 14 viestejä6.5.2013 10:39

    Mul on provenan gluteeniton täysjyväkaura nyt käytössä. Mistä mä muuten tiedän mikä on puhdasta kauraa? Riittääkö se, kun ainesosissa lukee vain täysjyväkaura? En oo meinaan koskaan tutkinu sen tarkemmin kaurapuuropaketteja.

  • glutfree 90 viestejä6.5.2013 10:43

    Keliakia ja kilpparin vajaatoiminta on samaa tautiperhettä, kuten myös mm. reumasairaudet, 1-tyypin diabetes, ms-tauti, astma ja allergiat, näitä autoimmuunisairauksia on vaikka kuinka paljon, ja gluteenisensitiivisyys on kaikissa yhteinen haittaava tekijä. Eli monet muut näitä ns.liitännäissairauksia sairastavat hyötyvät myös gluteenittomasta ruokavaliosta. Toi kilpparivaiva on tosi hankala, suomessa kuulemma sen hoitokin on vähän hakusessa, karppaus.info:n sivustolta kannattaa lukea lisää kilpparivajeisten kommentteteja. hoidossa hiilareiden määrä on ehkä ratkaisevampi kuin pelkästään viljoen välttely, mutta tuolta saat Taru lisäinfoa ja vinkkejä kyseisen vaivan hoitoon, ja mitä lääkäriltä kannattaa kysyä, verikoetutkimuksista yms.

  • Taru 14 viestejä6.5.2013 11:06

    glutfree kirjoitti:
    Keliakia ja kilpparin vajaatoiminta on samaa tautiperhettä, kuten myös mm. reumasairaudet, 1-tyypin diabetes, ms-tauti, astma ja allergiat, näitä autoimmuunisairauksia on vaikka kuinka paljon, ja gluteenisensitiivisyys on kaikissa yhteinen haittaava tekijä. Eli monet muut näitä ns.liitännäissairauksia sairastavat hyötyvät myös gluteenittomasta ruokavaliosta. Toi kilpparivaiva on tosi hankala, suomessa kuulemma sen hoitokin on vähän hakusessa, karppaus.info:n sivustolta kannattaa lukea lisää kilpparivajeisten kommentteteja. hoidossa hiilareiden määrä on ehkä ratkaisevampi kuin pelkästään viljoen välttely, mutta tuolta saat Taru lisäinfoa ja vinkkejä kyseisen vaivan hoitoon, ja mitä lääkäriltä kannattaa kysyä, verikoetutkimuksista yms.

    Tuo karppaus onkin mulle tuttu juttu. Joskus karppasin mut se ei vaan sopinu mulle. En siis ainaka kokenu saavani siitä mitään hyötyä. Ostin karpin keittokirjankin sillon joskus aikoinaan. Mä yritän protskut saada siitä, että nautin niitä joka ruokailukerralla. Mulla on myös heraproteiini käytössä.

    Paino mulla on vaihdellu tosi paljon päivittäin. Tosin riippuu ihan siitä mihin aikaan sen mittaan mut suurimmax osax se on kaikki nesteturvotusta. Nyt oli eilisestä kuitenki tippunu sen 600 g. Jos sama tahti jatkuu ni sit tää ruokavalio alkaa näkyy ainaki siinä, että nesteet lähtee liikkeelle enemmän .

  • Juulin 187 viestejä6.5.2013 11:38

    Paketissa lukee "puhdas kaura" ja siinä on gluteenittomuuden leima.
    Semperillä on gluteenitonta kauraa, punainen pahvirasia puuro hyllyssä. Ainesosat on hyvä tarkistaa, mutta myös se, että asiallinen leima löytyy.
    Kannattaa katsoa keliakiliiton sivuilta tarkemmin.

    Normaalikaura, esim. elovenen kaura, ei ole keliaakikolle soveltuvaa, koska sen valmistusprosessi ei ole tarpeeksi puhdas.

  • glutfree 90 viestejä6.5.2013 12:20

    Mun yhden tuttavan lapset oli joskus, taitaa nyt olla jo yli 10 v.sitten, tutkimuksessa jossa keliakiaa sairastavat lapset testattiin kauran sopivuuden suhteen. Tuolloin lapset saivat elovenaa, ja oli kuulemma ainakin tuohon aikaan sopivaa ja puhdasta, elovena kuulemma ainakin tuolloin käsiteltiin vain yhdessä myllyssä, ja muita viljoja ei siellä käsitelty. Tämän päivän tilanteesta en tiedä. No joka tapauksessa muutama vuosi tästä, tuli markkinoille samaisen valmistajan "puhdas"kaura tuotteet..huomattavasti kalliimmalla hinnalla. Kauraa sinänsä ei sen enempää kyllä tarvitse kuin muitakaan viljoja, että sikäli mulle ainakin ihan sama onko puhdasta tai ei. Mutta ihmetyttää vaan tuo, että ihan tarkoituksella meille keliaakikoille piti tuoda markkinoille tuote mikä on suurella tod.näköisyydellä samaa tavaraa, mutta paketti on vaan toinen, ja hinta. No, tämä nyt oli vaan tämmöinen, kunhan ihmettelen juttu...

  • Mainos

  • Juulin 187 viestejä6.5.2013 15:59

    ^en tiennytkään tuosta!

    Mielenkiintoinen fakta. Tosin, herkistyminen ja reagointi on todella yksilöllistä.

  • honda 89 viestejä6.5.2013 17:45

    mitenhän se on jos taru joutuu uuteen tähystykseen,kuukauden gluteeniton ruoka valio voi korjata ohutsuolen nukan jossain määrin ,niin todelliset ohutsuolen nukan vauriot jää huomaamatta.terveisin honda.

  • Juulin 187 viestejä6.5.2013 17:50

    honda kirjoitti:
    mitenhän se on jos taru joutuu uuteen tähystykseen,kuukauden gluteeniton ruoka valio voi korjata ohutsuolen nukan jossain määrin ,niin todelliset ohutsuolen nukan vauriot jää huomaamatta.terveisin honda.

    voihan sitä sitten siirtää kauemmaksi ja syödä gluteenitonta sillä välin.

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,014s