Keliakian hoito

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Carsu 43 viestejä12.11.2012 09:46

    Moikka!
    Onko teillä seurattu veriarvoja kerran vuodessa verikokeella? Entä otettu gastroskopiaa uudestaan, keliakian toteamisen jälkeen? Itse sain allergiasairaalasta aikanaan ohjeet, että gluteeniton ruokavalio, ja sitten kerran vuodessa verikokeet. Olen tapellut Diacorin kanssa aiheesta, kun meidän työterveyslääkäri kyseli "miksi pitää ottaa verikoe, ja mitä sieltä seurataan"... Sain keliakialiitolta hoitomallinkin, jonka lähetin työterveyshoitajalle, mutta hänen vastaus oli että "vain oma työterveyslääkäri voi ohjata erikoislääkärille". Jep, ja kyse siis kuitenkin vaan verikokeen ottamisesta, johon tuskin tarvitaan erikoislääkäriä...

    Mutta nyt soittelin omalle terveysasemalle, siellä voidaan ilmeisesti ottaa verikoe, mutta omahoitaja totesi että hoito-ohjeessa jonka allergiasairaala oli tehnyt luki, että myös gastroskopia pitäisi tehdä uudestaan.. en kovin mielelläni siihen uudelleen menisi, mutta miten teillä muilla? Seuraako joku teidän keliakiaa?

    Diagnoosista / gastroskopiasta nyt neljä vuotta aikaa, puoli vuotta gluteenittomalla ruokavaliolla oltuani veriarvot olivat jo kohdillaan...

  • paulikki 7 viestejä13.11.2012 10:19

    Hei,

    minä kävin ensimmäisessä keliakiakontrollissa juuri kuukausi sitten. Diagnoosista ehti kuluakin jo 1,5 vuotta ennen kuin sain aikaiseksi varata aikaa siihen gastroskopiaan... eihän se mikään mukava kokemus ole.

    Minun tapauksessani keliakiaa ei voida seurata verikokeella koska minulla on IgA-vasta-ainepuutos joten gastroskopia on ainoa vaihtoehto. Kysyin tuosta seuranta-asiasta ja minun tapauksessani siis suositus olisi gastroskopia vuoden välein - muuten riittäisi verikoe vuosittain, jos pysyy oireettomana.

    Lääkäri kuitenkin kertoi, että tuo vuosittainen taudin seuranta on osa potilaan motivointia. Joillekin (ehkä oireettomille?) keliaakikoille tiukassa gluteenittomassa ruokavaliossa pysyminen on hankalaa ja noilla vuosikontrolleilla koitetaan kannustaa ihmisiä. Eli periaatteessa jos keliakia siinä ensimmäisessä vuosikontrollissa todetaan olevan hyvässä hoitotasapainossa ja gluteeniton dieetti pitää, voi kai tuosta seurannasta hieman laistaa.

    Kannattaa varmaankin tarkistaa asia ihan erikoislääkäriltä, kuinka tuo seuranta olisi järkevintä tapauksessasi toteuttaa.

    Olen itse ajatellut käyväni gastroskopiassa seuraavan kerran ehkä kolmen vuoden päästä jos pysyn oireettomana ja hyvässä kunnossa. Kun kerran sain nyt "puhtaat paperit" eikä ruokavalion noudattamisessa ole ongelmia.

  • norppa 59 viestejä13.11.2012 13:38

    Ei ole seurattu millään lailla, kukaan ei ole ehdottanut vuosittaisia verikokeita. Vuoden kuluttua olisi pitänyt mennä kontrollitähystykseen, jonka jätin väliin, koska olo oli parantunut.

    10 vuoden jälkeen kävin uudelleen gastroskopiassa (muista syistä) ja samalla tuli todettua, että keliakiasta ei ollut jälkeäkään. Eli tiukka ruokavalio on toiminut.

  • ponipimu 239 viestejä13.11.2012 17:58

    Vuosi diagnoosin jälkeen kävin verikokeissa ja tähystyksessä tk:ssa, arvot oli normaalit ja tähystyksessä ei näkynyt tulehdusta tms.

    Siitä vuoden päästä taas kävin verikokeissa, työterveydessä tällä kertaa, ja puhtaat paperit sain. Sovittiin että riittää parin vuoden välein verikokeet ellei mitään erikoista tule.

    Eli keväällä olisi taasen verikokeiden vuoro. Nyt aion tahtoa myös isompaa otantaa, eli samalla kilpirauhasarvot, kolesterolit ja D-vitamiini. Näitä tutkittiin siis viimeksi silloin kun diagnoosin sain.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,008s