Keliakian seuranta

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Katie 17 viestejä17.12.2012 10:57

    Olen muutamaan kertaan tarkistanut vasta-aineiden tason apteekista saatavilla keliakian kotitesteillä, lääkärissä en ole asian takia käynyt. En ole itse asiassa koskaan tajunnut kysyä jos tilanteen voisi tarkistaa muiden verikokeiden yhteydessä, kuten Ninni tekee :o Kiitos vinkistä!

  • Reetta  719 viestejä15.12.2012 16:04

    Hakusanalla "seuranta" löytyy aiempi keskusteluketju samasta aiheesta.
    Ja hakusanalla "lääkärilehti" löytyy muutaman rivin tiivistelmä Suomen Lääkärilehden keliakian seurantaa koskevasta artikkelista vuodelta 2009.

    Kyllähän tuo seuranta perustuu omaan aktiivisuuteen, että jaksaa pommittaa työterveyshuoltoa tai terkkaa saadakseen labralähetteen.

  • Mainos

  • KatjaRa 51 viestejä14.12.2012 20:05

    Omalla kohdallani seuranta on ollut täysin itsestäni kiinni, mitään automaattista seurantaa (lukuunottamatta kutsua toiseen tähystykseen n. vuosi diagnoosin jälkeen, tosin peruin sen kun verikokeissa ei enää vasta-aineita ollut). Diagnoosin saamisesta on kohta 9 vuotta, tänä aikana olen käynyt kahdesti (omasta aloitteestani) verikokeissa, joiden perusteella ruokavalio on toiminut.

    Oikotie matkan mutkistaa.

  • Ninni 114 viestejä14.12.2012 12:55

    Minulla on toinenkin pysyvä sairaus, jonka takia olen säännöllisessä seurannassa. Samalla sitten kun muutenkin verikokeita otetaan, katsotaan myös keliakia vasta-aineita.

    Tähystyksiä ei lääkärini mukaan ole tarpeen tehdä rutiinisti sen jälkeen, kun vuosi diagnoosin jälkeen tehtiin ja todettiin suolen parantuneen. Sitten toki tehdään, jos tulee outoja oireita tai syytä epäillä jotain.

    Aika monelta pelkästään keliakiaa sairastavalta olen kuullut, että säännöllisesti ei seurata, jos kerran on suoli parantunut ja vasta-aineet hävinneet.

    Keliakialiiton suositus on, että 2-3 vuoden välein olisi seurantaa. Minustakin tämä olisi hyvä, ettei käy niin, että vahingossa muuttaa dieettiään väärään suuntaan. Tai huomataan, jos vaikka työpaikkaruokalassa tulee tietämättään säännöllisesti syöneeksi jotain kiellettyä.

  • Marjatta 35 viestejä14.12.2012 12:42

    Olen muutamia vastauskirjoituksianne lukenut ja niissä vilahtaa usein mainintoja kuten "keliakiaseurantatutkimukset" tai "vasta-ainetutkimuksissa ei hälyttävää" tms. Seurataanko teidän tautinne tilannetta vuosittain jotenkin ilman, että siitä itse pitää huolehtia? Minulla ei nimittäin ole minkäänlaisia kontrollitutkimuksia. Ensimmäinen kontrolli tuli mieleen 10 vuotta keliakin toteamisen jälkeen ja kysyin lääkäriltä, että pitäisiköhän jotain kokeita ottaa...
    Pidän itseäni suht terveenä vaikka vatsa välillä oikkuileekin.
    Mietin vain pitäisikö kontrolloida kuitenkin silloin tällöin, koska onhan tässä taudissa syöpävaara olemassa.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,008s