Keliakiaruokavalion vaikutus hiuksiin

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Viveka 127 viestejä4.10.2009 20:34

    Ennen keliakiaruokavaliota hiukseni ohenivat tuntuvasti. Päänahka ja muu iho olivat huonossa kunnossa. Useasta eri lähteestä sain tietoa, että kyllä tilanne korjaantuu keliakiaruokavalion noudattamisella.

    Iho on kyllä parantunut huomattavasti, mutta hiusten kanssa kävi toisin. Viisi vuotta mennyt, eikä parannusta tilanteeseen ole tullut.

    Onko muilla kokemuksia asiasta? Ja mikähän auttais?

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • mankeli 14 viestejä4.10.2009 21:11

    Itselläni hiuksia alkoi tippumaan vasta ruokavaliomuutoksen jälkeen. Kuivat ovat vieläkin, joskin eivät enää niin ohuet.

    Biotiinikuurista voi olla hyötyä, itselläni auttoi ainakin. Kannattaa myös sulkea pois päänahan sairaudet!

  • Mainos

  • Nuutti 56 viestejä5.10.2009 08:54

    Minulla sama juttu; hiukset ohenivat ja iho oli huonossa kunnossa. Kotona sain kuulla valitusta miten hiuksiani löytyy joka paikasta kamalasti.. Lääkärini sanoi että ruokavalion muutoksen jälkeen kaikki palautuu ennalleen. Iho on erittäin hyvä nyt, parempi kuin koskaan, mutta hiukset edelleen ohuet. Ja siis vuosi jo mennyt. Ennen oli todella paksut hiukset, nyt ärsyttää kun eivät palaudu ennalleen.

    Onko toi biotiinikuuri saatavilla apteekista vai mistä? Itse tiedän nimittäin että mun kohdalla ei ole kyse päänahan sairauksista.

  • Viveka 127 viestejä5.10.2009 13:46

    Ei ole muuta selitystä löytynyt. Minulla oli ennen sellaiset paksut hiuset, joita ei meinannut mitenkään päin saada nätisti. Silloin harmittelin paksuutta, kumpa olisin tiennyt mitä tulevaisuus tuo tullessa...

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • mankeli 14 viestejä5.10.2009 18:00

    Itse ostin apteekista eläimille tarkotettua biotiinivalmistetta (kyllä nyt turkki kiiltää!) Mutta luulenpa sieltä saa ihmisillekin tarkoitettuja biotiinia sisältäviä pillereitä.

  • Kiipuli 90 viestejä5.10.2009 21:28

    Sama tarina täällä. Diagnoosin aikoina hiuksia irtosi valtavasti, nyt ovat ohuet hiirenhännät. Eivät ole ennallaan.

    Onkohan siinä vehnäproteiinissa sitten jotain taikaa, kun kaikkeen kosmetiikkaankin sitä laittavat?

  • milla 412 viestejä6.10.2009 06:52

    Silloin ennen diagnoosia tippui hiuksia kamalasti , mutta kyllä ne nyt ovat taas normit ja paksut

  • Mainos

  • Nuutti 56 viestejä6.10.2009 08:47

    Pitääpä itse sitten ostaa tuollainen biotiinikuuri, voi sitten ilmoitella tänne miten tepsi

  • Ira 57 viestejä6.10.2009 19:28

    biotiini kuuluu b-vitamiinien ryhmään. Eli jos syö monib-vitaamiini valmistetta tulee biotiini siinä mukana.

    Erikseen myy ainakin Solgar biotiinia ja muitakin b-vitamiini valmisteita. Niiden gluteenittomudesta en tiedä, mutta kertovat sivuillaan olevan suurimman osan tuotteista gluteenittomia.näitä saa joistakin luontaistuotekaupoista.

    Itse söin sinkkikuurin, kun oli limakalvot suussa aivan huonoina ja huomasin 3 kk:n jälkeen että alkoi pieniä hiusten hahtuvia tunkea läpi hiuspehkon. muuten kolloidinen pii (ainakin mainostetaan) auttaa myös hiusten kasvuun, jos on piin puutetta. en ole kokeillut, ja jotenkaan en usko tuohon, vaikka ei tuo ehkäolekaan uskon asia

  • aspja 22 viestejä6.10.2009 20:14

    Mun hiukset on ihan samanlaiset nyt kun oli ennen keliakia ruokavaliotakin. Eli pitkät, paksut ja kiiltävät. Kynnetkin on ihan samanlaiset eli sellaset ohuet ja liuskottuvat. Sanoisin, että "paperikynnet".

  • Viveka 127 viestejä9.2.2010 18:35

    Monivitamiinikuuria takana noin kolme kuukautta ja tulos: sänki!

    Hiustenlähtö on palautunut normaaliin. Hiuspohjassa tuntuu jo toinen sänki kasvamassa. Ensimmäiset hahtuvat ovat jo noin puolitoista senttiä. Ehkä sittenkin saan hiukseni takaisin, tai edes osan.

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Jenni 7 viestejä9.2.2010 19:52

    Olen syönyt Viviscalia nelisen kuukautta, 1-2 tablettia päivässä rahatilanteen mukaan. Lähtenyt kivasti paksu sänki kasvaa tuolla ohkasten hiusten lomassa, niiden pitenemistä odotellessa. Viviscalia saa apteekeista ja luontaistuotekaupoista, netistä saattaa saada halvemmalla jos ei ole missään tarjouksia. Suosittelen

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä9.2.2010 20:08

    Eikös pii ja kalkki vaikuttanut hiusten ja kynsien kuntoon? Mulla oli joskus heikot kynnet ja söin piivalmistetta jonkun aikaa ja kynnet vahvistui ihan mielettömästi! Hiusten kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia. Itse vakaasti uskon että monipuolinen ravinto pitää myös hiukset kunnossa eikä gluteenilla ole siihen sanottavaa vaikutusta.

  • ponipimu 239 viestejä10.2.2010 01:05

    mulla lähti melkein tukka päästä (!) tässä puolitoista vuotta sitten, tyttärellä todettiin silloin keliakia ja oli melkoista stressiä kaikki. sitten odottelin omia koetuloksia... tukkaa lähti, sitä oli joka paikassa.

    sitten aloin itse gluteenittomalle diagnoosin myötä ja alkoi tukka kasvaa takaisn, söin myös vitamiinikuurit, kampaaja totesi että hius myös uusiutuu n.6-7 vuoden välein joilloin voi lähteä todella paljon tukkaa.

    nyt on tukka kasvanut takaisin, ohuempaa on kyllä huomattavasti, mutta en ainakaan kaljukaan ole. turvaudutaan sitten lisäkkeisiin ja muihin konsteihin jos päänahka alkaa vilkkumaan

  • kaija 38 viestejä10.2.2010 09:11

    Itse uskon vakaasti, että gluteenittomalla ruokavaliolla on selvä yhteys hiusten lähtöön, ainakin itselläni. Muutama kuukausi meni uudella ruokavaliolla kunnes sulkasato alkoi. Gluteenittomalla olen ollut nyt puolitoista vuotta, hiuksia lähtee - mutta uutta on kasvamassa ONNEKSI! Hiuksia ei löydy esim. tyynyltä, mutta aina hiusten ollessa kosteat, on kammassa niitä iso tukko.
    Parturini on seurannut onneksi asiaa, eikä vielä ole syytä pahemmin huoleen. Hiukseni ovat aina olleet ohuet, mutta niitä on ollut runsaasti. Siitä syystä en liene vielä kalju... hieman kyllä pelottaa tulevaisuus, uusi hius kun kasvaa niin hitaasti n. 1 cm / kk.
    Eilen etsin apteekista sinkkivalmistetta, löysin yhdistetyn seleeni+sinkki -kapseleita. En vielä ostanut, mutta jäi harkintaan. Pelkkää sinkkiä ei ainakaan siinä apteekissa ollut. Lieneeköhän terveyskauppojen tuote?
    Viime viikolla mainitsin hiusten lähdöstä tk:n lääkärille, ja hän ei nähnyt mitään yhteyttä keliakialla siihen. Hivenaine tutkimuksia tk ei kuulema tee. Tuumasin itse että juupa juu. Sama juttu joka kerta, hyvää päivää näkemiin.

  • sm08 11 viestejä10.2.2010 09:31

    Hei,
    muistattehan, että keliakian liitännäissairauksina voi olla myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Kilpirauhasen vajaatoiminta tuo myös mukanaan ongelmia, kannattaisko pyytää omalääkäriä tutkituttamaan myös kilpirauhasen toiminta. Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta vaikutti hiusten kuntoon ja nyt hiukset ovat ok.

  • porajata 460 viestejä10.2.2010 11:41

    Eipä ole pahemmin hiukset lähteteet..

    Mutta ensimmäiset harmaat yksittäiset hiukset oli 25 vuotiaana..

    Nythän noita harmaita on ollut n.90 % viimeiset 20 vuotta

  • Mainos

  • kaija 38 viestejä10.2.2010 11:57

    Itse en ole mistään kuullut enkä lukenut, että kilpirauhasen vajaatoiminnalla olisi mitään tekemistä keliaikian kanssa. Tosin itselläni vajaatoimintaa on hieman, mutta lääkityksellä en ole koska oireita ei ole ilmaantunut. Niin, paitsi hiustenlähtö. Ja se jäänee toistaiseksi arvoitukseksi, mikä on aiheuttajana. Viime vuosi oli muutoinkin raskas huolineen ja murheineen, joten syitä kyllä löytyy. Päivä kerrallaa, nämä harmit nyt ovat kuitenkin helpoimmasta päästä.

  • Tallulah 476 viestejä10.2.2010 17:22

    Tuo olisi mulle uutta että gluteeni vaikuttaisi hiuksiin, siis siten että jos ei saa gluteenia niin hiuksia lähtee. Mulla on aina ollut se käsitys että se on ihan eri aineet jotka hiuksiin vaikuttaa. Eikä meidän perheen kenelläkään keliaakikolla ole ollut hiuksiin vaikutusta, ei ennen eikä jälkeen keliakian toteamisen.

  • ama 1 viesti14.2.2010 23:22

    Itsellä vaikutti hiustenlähtöön ihan se, etteivät ravintoaineet imeytyneet kehoon normaalisti. Nyt uuden ruokavalion myötä suolisto paranee ja vitamiinit alkaa pysyä kehossa, sekä hiuksetkin voi paremmin. Täytyisi vaan muistaa korvata tarpeellinen vitamiinien ym. saanti. Itselläni myöskin kilpirauhasen vajaatoiminta, joka voi olla ns. liitännäissairaus keliakiassa, lääkärin suusta kuultua. Ensin todettiin kilppari- tauti ja sen jälkeen huomattiin keliakia. Eli hiustenlähtöä vauhdittivat yhtä aikaa molemmat sairaudet.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,032s