Kuinka nopeasti gluteeniton ruokavalio auttaa?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Virni 1 viesti28.6.2016 17:08

    Täällä varmasti on jo tästä keskusteltukin, mutta en ainakaan äkkiä omilla hölmöillä hakusanoillani löytänyt ketjua aiheesta.

    Olen siis tänään aloittanut gluteenittoman ruokavalion, sillä kärsin erilaisista vatsavaivoista ja nivelkivuista. Monesti syömisen jälkeen olen niin uuvuksissa, että on pakko käydä nukkumassa pari tuntia. Tätä siis tapahtuu jokaisen ruokailun jälkeen. Veikkaan, että elimistöni on jo niin rajussa tulehdustilassa, että se ei enää kestä tavallistakaan ruokaa.

    Kuitenkin, kun tänään ostin gluteenittomia vaihtoehtoja, tuntuu niiden syömisen jälkeen siltä, että ei ainakaan ihan älyttömästi ala väsyttämään ja pystyn pysymään hereillä.

    Haluaisin tietää, kuinka kauan menee siihen, että gluteeniton ruokavalio toimii täydellä tehollaan ja että en ehkä joudu kärsimään tästä hirveästä väsymyksestä enää?

  • Jezu  Ylläpitäjä29.6.2016 22:41

    Virni kirjoitti:
    Täällä varmasti on jo tästä keskusteltukin, mutta en ainakaan äkkiä omilla hölmöillä hakusanoillani löytänyt ketjua aiheesta.

    Olen siis tänään aloittanut gluteenittoman ruokavalion, sillä kärsin erilaisista vatsavaivoista ja nivelkivuista. Monesti syömisen jälkeen olen niin uuvuksissa, että on pakko käydä nukkumassa pari tuntia. Tätä siis tapahtuu jokaisen ruokailun jälkeen. Veikkaan, että elimistöni on jo niin rajussa tulehdustilassa, että se ei enää kestä tavallistakaan ruokaa.

    Kuitenkin, kun tänään ostin gluteenittomia vaihtoehtoja, tuntuu niiden syömisen jälkeen siltä, että ei ainakaan ihan älyttömästi ala väsyttämään ja pystyn pysymään hereillä.

    Haluaisin tietää, kuinka kauan menee siihen, että gluteeniton ruokavalio toimii täydellä tehollaan ja että en ehkä joudu kärsimään tästä hirveästä väsymyksestä enää?

    Kiva kuulla, että gluteeniton ruokavalio helpottaa oloa. Kannattaa lukaista tämä: Glu.fi: Keliakia Tuolla mainitaan mm.

    "Jos epäilet, että sinulla on keliakia, voit tehdä pikatestin apteekista saatavalla noin 20 euron hintaisella keliakiakotitestillä. Viisainta on kuitenkin ottaa yhteys lääkäriin. Lääkäri voi määrätä verikokeisiin, jotka kertovat suurella todennäköisyydellä onko potilaalla keliakia. Varma diagnoosi saadaan kuitenkin vain gastroskopiassa ottamalla koepala potilaan ohutsuolesta. Gluteenitonta ruokavaliota ei saa aloittaa ennen kuin on selvitetty onko kyseessä keliakia ottamalla koepala ohutsuolesta tai ihokeliaakikoiden tapauksessa tarvittava koepala voidaan ottaa myös ihosta."

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • hemu 59 viestejä29.6.2016 22:43

    Hei Virni!
    Suosittelen sinulle lääkärille menoa välittömästi, ja älä vielä aloita gluteenitonta dieettiä. Hommaa dignoosi ensin. Tiesithän, että diagnoosia ei voi enää tehdä, jos olet jo dieetillä? On paljon vakuuttavampaa sanoa vaikka lääkärille, että sairastaa keliakiaa, kuin että ehkä saa jotain oireita gluteenista. Keliakiaan liittyy paljon muita sairauksia, joiden takia joudut ehkä käymään lääkärissä. Kun sinulla on selkeä diagnoosi, saat myös helpommin järjestettyä säännölliset verikokeet ym. seurannan.

    Kun sitten aloitat dieetin, niin ensimmäiset vaikutukset saattavat näkyä hyvinkin nopeasti. Minulla alkoi vatsa rauhoittua ehkä viikon jälkeen. Kuitenki tilanteen normalisoituminen voi kestää jopa vuosia. Minulla alkoi lihaskunto kohentua muutaman kuukauden päästä. (olin harjoitellut säännöllisesti koko ajan) Ehkä vuoden päästä tukka alkoi yllättäen kasvaa uusia hiuksia ja vielä parin vuoden päästä tuntui, että ravinto rupesi tosiaan imeytymään: paino nousi, piti ruveta tarkkailemaan syömistään.

    Siis menepäs sinne lääkärille, ja hommaa se diagnoosi.

  • sarastus 6 viestejä30.6.2016 18:16

    Heii!

    Komppan edellisiä kommentoijia, varaa heti huomenna aika lääkäriin, gluteenia kun ei saisi ennen tutkimuksia alkaa vältellä.

    Itse olen aloittanut gluteenittoman ruokavalion tasan kuukausi sitten ja uskallan sanoa että hyvin on alkanut helpottaa. Toki nyt vatsa reagoi kovalla kivulla hyvin pieneen määrään gluteenia -esim. tänään tajusin että leipiä ei pitäisi laittaa pelkilteen paahtimeen...
    Mutta siis omat oireeni olivat niin voimakkaat että olin pari kertaa tipassakin, mutta parin viikon kuluttua pahin oli jo ohi !

    Tsemppiä!

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,008s