Kuinka nopeasti vatsakipu, jos epäilee saaneensa

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Sussu2 59 viestejä4.8.2011 21:48

    Mitens se nyt on noiden oireiden laita, kun epäilee, että on syönyt gluteenia? Miten nopeasti vatsakipu tulee? Mitä muita oireita voi tulla?

    Voiko vatsa tulla kipeäksi vasta 2 tunnin päästä siitä kun on syönyt väärää ruokaa? Meidän 4- vuotiaalla oli oireina vain vatsakipu, ennen kuin diagnoosi tehtiin. Nyt epäilemme, että hän sai Pärnun matkalla väärää ruokaa. Vatsakipu tosin alkoi siis vasta 2 tunnin päästä ruokailusta ja kesti ainakin 3 tuntia, tosin lieveni pikkuhiljaa.

  • lorangil 82 viestejä4.8.2011 21:55

    Mulla keväällä kävi sama, niin että söin vahingossa muutaman suupalan verran sienikastiketta perunoiden kera ja kastike olikin tehty vehnäjauhoista. Ruokailu noin klo 15 ja kipu alkoi vasta 18-17 maissa ja kesti noin 4h. Aivan älytön vatsakipu. Muita oireita ei juuri ollut.

  • Mainos

  • Kati 5 viestejä4.8.2011 22:04

    En ole koskaan saanut muita oireita kuin tosi rajua oksentelua. Mutta luultavasti en muulloin ole "riittävää" määrää gluteenia nauttinut. Kaksi kertaa syötetty väärää ruokaa (spaghettia ja hampurilainen - joiden piti olla molempien gluteenittomia). Kummassakin tapauksessa paha olo alkoi parin tunnin sisällä ruokailusta ja oksentelua monta tuntia putkeen.

    Joten tuo mainitsemasi parin tunnin viive luultavasti pitää hyvinkin paikkansa.

  • maippi 26 viestejä4.8.2011 22:46

    Kyllä se tuon 1½-2 tuntia vie ennen kuin oireet alkavat gluteenialtistuksen jälkeen. Itse olen muutaman kerran saanut vahingossa "väärää viljaa" ja n. 1½ tunnin kuluttua on alkanut pahoinvointi. Kahden tunnin päästä lentääkin sitten ns. molemmista päistä.
    Ruoansulatuselimistö ei ole salamannopea reagoimaan, joten juurikin tuo 2 tuntia täsmää siihen, että lapsi sai väärää ruokaa.

  • higga 209 viestejä4.8.2011 23:12

    Meillä poika alkaa oksentaa n. 1.5-2h väärän ruuan saamisesta. Hän oksentaa vatsan tyhjäksi (n.2h) ja alkaa sitten heti syödä ja juoda ja kaikki pysyy sisällä.

  • Sussu2 59 viestejä5.8.2011 19:41

    Laitoin tänään aamupäivällä sähköpostia siihen Server nimiseen ruokakauppaan,jonka palvelutiskiltä ostimme kinkkukiusausta, jonka epäilemme aiheuttaneen lapsellemme sen vatsakivun. Ajattelin, että saapa nähdä vastaako siihen suomella kirjoitettuun sähköpostiin kukaan koskaan, mutta sieltäpä tulikin erittäin asiallinen supisuomella kirjoitettu vastaus ja luettelo ruoan sisällöstä, tosin pahoitteli sitä, että se on viroksi. Googlen sanakirjalla en saanut käännettyä yhtäkään sanaa. Ainakaan suoranaisesti ruoka ei näyttäisi sisältäneen mitään kiellettyä, eli vehnäjauhoa tai korppujauhoa, jollaiset sanat löytyy siitä matkailijan pienestä kirjasesta. Laitoin vielä takaisin s.postia, että jos hän viitsisi ja ehtisi selvittää, että josko ruokaan oli käytetty jotain mausteseosta tai jotain muuta, joka sisältää vehnää.

    Palasimme eilen tuolta matkalta ja olemme miettineet päämme puhki mistä muusta kova vatsakipu olisi voinut johtua. Diagnoosin saannin jälkeen hänellä ei ole ollut kertaakaan vatsa kipeänä. Eilinen vatsakipu oli kyllä juuri gluteenista johtuneen kivun kaltainen ja mitään muita oireita ei ollut.

    Mutta olen tietysti erittäin tyytyväinen, jos ruoassa ei ollutkaan gluteenia, vaan vatsakipu jääkin ikuiseksi arvoitukseksi.

  • Susa 61 viestejä5.8.2011 19:54

    Itselläni on oireet alkaneet juuri 1,5 - 3h sen jälkeen, kun todennäköisesti gluteenia olen saanut. Tosin Virossa minullakin viimeisin kerta, joka ei ole selvinnyt, mistä gluteenia sain vai johtuivatko kovat useamman tunnin vatsanvääntelyt ja 'tyhjennys' jostakin muusta, epäilen... Oireet alkoivat tässä tapauksessa 3 tuntia edellisestä syömisestä, ainesosaluettelon mukaan mitään sopimatonta ei pitänyt olla. Jos gluteenia oli ravintolan fetasalaatissa, minkä kyllä moneen kertaan varmistelin ja puhtaat leikkuulaudat etc. piti olla niin silloin oireet tulibat vasta 12h jälkeen altistuksesta...

  • Mainos

  • aspja 22 viestejä7.8.2011 18:38

    Itse söin epäpuhdasta pizzaa ravintolassa, oireet alkoivat noin 5 tuntia syönnin jälkeen mahakivuilla ja sitten kuvottava olo ja kamala ripuli noin 8 tuntia syönnistä. Olo oli huono vielä pitkälle seuraavaan iltapäivään.

  • anniina 14 viestejä11.10.2011 22:18

    Minä olen kerran (tietääkseni) syönyt jotain sopimatonta, se oli Inglesissä kanarialla. Oireet alkoivat aika tarkkaan 5h ruoan syömisestä, ja kesti n.4 tuntia putkeen. En oksentanut, mutta mahaan sattui aivan julmetusti, kylmä hiki oli koko kropassa ja makasin kaksinkerroin vessan lattialla kun yritin oksentaa. Sitten kipu loppuikin kuin seinään, mutta koko loppuyö/seuraava päivä meni toipuessa ja sängyssä pötkötellessä. Hurja kokemus ei voi olla huomaamatta!

  • tytti 34 viestejä23.10.2011 02:12

    Minulla oireet (ainkin selvät) alkavat vasta noin vuorokauden päästä. Mahakipua, kuumeista oloa, ripulia ja kamalaa väsymystä, jotka vähenevät kun vatsa on tyhjä mutta iskevät heti ruoan (siis aivan gluteenittoman) jälkeen uudelleen. Oireet tuntuvat selvästi ainakin viikon, mutta helpottavat pikkuhiljaa. Silti esim. väsymyskohtaukset voivat kestää viikkojakin vehnän syömisestä.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s