Lapsen synttäritarjoilut

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Toukokisu 31 viestejä21.3.2009 22:13

    Hei

    Meillä tytöllä 3v todettiin äskettäin keliakia. Nyt ois lähiaikoina tulossa sisaruksen ja tytön itsensä synttärit. Mietinkin tässä, et miten tarjottavien kanssa. Leipoako kaikki gluteenittomina ( vieraita ainakin 20 ) vai sit tytölle omat gluteenittomat herkut ja muille tavalllisia? Kakku nyt ainakin gluteenittomana, mut sit kaikki muut keksit, pullat, piirakat?

    Miten olette toimineet?

  • Suviih  629 viestejä21.3.2009 22:26

    Pulla varmaankin kannattaa tehdä tavallisena muille kuin tyttärellesi, sillä gluteeniton pulla on aika kaukana tavallisen pullan ominaisuuksista. Jos leivot pikkuleipiä, tee vain kaikki gluteenittomina, itsellä on ainakin tuo toiminut. Jos taas ostat keksit kaupasta, kannattaa ostaa erikseen gluteenittomat ja tavalliset, sillä kaikissa tuotteissa ei maku ole ihan samanlainen ja tarjoilulle voi kertyä kivasti hintaakin jos gluteenittomia keksejä kaikille tarjoat. Jos hankit keksit kaupasta, ota niitä kuitenkin sen verran, ettei haittaa vaikka ei-keliaakikkokin gluteenittoman keksin ottaisi (ja mieluiten samantyyppistä gluteenitonta kuin tavallista eli vaikka tavallisia ja gluteenittomia vohveleita).
    Tuon piirakan suhteen riippuu hieman millaista piirakkaa tarkoitat. Karjalanpiirakat mieluiten erikseen tavalliset ja gluteenittomat (makueron ja hinnan vuoksi), mutta esim. marjapiirakka ja quiche lorrainen tyyppiset piirakkavuokaan tehtävät suolaiset piirakat voi tehdä kaikille gluteenittomana, sillä niissä ei maussa paljon eroa ole (suolaisessa piirakassahan se täyte on pääasia, eikä niinkään se pohja -joka kuitenkin myös gluteenittomana on hyvä-)

    Itse olen yleensä pitänyt "pääsääntönä" sitä, että teen hiivalla kohotettavat ja normaalisti ruista sisältävät tuotteet aina erikseen gluteenittomat ja tavalliset, mutta leivinjauheella kohotettavat makeat ja suolaiset voi tehdä kaikille gluteenittomana, sillä niiden koostumus ja maku ei kovinkaan eroa tavallisesta, vaan on joissakin tapauksissa jopa parempi (esimerkiksi täytekakuissa -ja tämän on muuten todennut useampikin tavis-sukulaiseni- )

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mainos

  • higga 209 viestejä22.3.2009 11:48

    Meillä on vietetty kahdet synttärit gluteenittomalla pöydällä. Keliaakikko poika oli vasta reilun vuoden kun siskon synttäreitä juhlittiin, ja koska juttu oli suurimmalle osalle juhlijoista vielä uusi, päätin vetää varman päälle. Pelko oli et mummut syöttää pojalle kaikkee mitä pöydässä on! Ja toisaalta ei tarvinnut vahtia koko ajan et käy napsimassa itse herkkuja. Meidän synttäripöydässä gluteenittomia suolasia on ollut pitsaa ja kinkkupiirakkaa, makeina kakku, muffinsseja, keksejä, marenkia ja vaahtokarkkeja. Myös kuivakakut onnistuu gluteenittomina!

  • Toukokisu 31 viestejä22.3.2009 14:18

    Kiitokset tähänastisista vastauksista, lisääkin saa tulla.

    Itse ajattelin, et ois kans kiva jos kaikki olis gluteenittomina, niin ei tarvis kieltää mitä ei saa syödä. Mut sit taas arveluttaa kuinka hintavaksi tulisi kaikki leipoa gluteenittomiksi. No täytyy viel miettiä.

    Minkälaisia keksejä ootte leiponeet? Ajattelin, et kaurakeksit varmaan maistuisivat. Muita ehdotuksia?

  • KattiMatikka 271 viestejä22.3.2009 15:15

    Itse olen ihan periaatteesta tehnyt kaiken gluteenittomana. Periaatteen ihmisiä Kun ei niitä juhlia ole niin paljon niin olen tehnyt sitten kaikki gluteenittomaksi. Ja varsinkin pikkuväen kanssa on helpompi olo kun ei tarvitse vahtia niitä murusia...

    Marengit on luontaisesti gluteenittomia ja aivan älyttömän hyvän kakun saa ihan pelkästään marenkipohjista ja siihen jotain namia päälle.

    Muffinssit toimii aina, mokkapalat eli suklaaruudut ja tässä yksi suklaakeksiohje

    100g margariinia
    1 dl fariinisokeria
    1 dl sokeria
    1 muna
    1½ dl gluteenitonta jauhoseosta
    ½ dl soijajauhoa
    ½ tl leivinjauhetta
    ripaus suolaa
    100g tummaa suklaata

    Uuni 175 astetta

    Laita margariini ja sokerit monitoimikoneeseen ja vatkaa ryynimäiseksi. Sekoita joukkoon muna. Sekoita kuivat aineet ja heitä joukkoon. Veivaa muutama kierros. Paloittele suklaa pieniksi paloiksi ja heitä joukkoon. Veivaa muutama kierros.
    Nostele kahden teelusikan avulla kikkaroita pellille. Muista jättää väliä kikkaroiden välille, koska leviävät. Paista 10 minuuttia ja anna jäähtyä hetken. Nostele esim. juustohöylällä lautaselle.

    Hilpeitä juhlia

  • higga 209 viestejä22.3.2009 17:09

    Kaurakeksit on ollut jees meillä! Semperin vihkosesta otin ohjeen, mutta paistoin 225c niin tuli kauniin värisiä, siinä ohjeessa tais olla 175c.

    Suolasiin ei tarvi kun pohjaan gluteenittomia jauhoja, eli eivät oo hirveästi kalliimpia. Varsinkin jos itse leipoo, ei tarjoilut kauheasti kalliimmaks tuu.

  • Toukokisu 31 viestejä22.3.2009 19:20

    Joo enköhän mä päädy siihen, et kaikki tarjottavat ovat gluteenittomia. Onhan se niin kivempi. Saavat sukulaisetkin sit maistella gluteenittomia herkkuja.

    Kiitos tuosta suklaakeksi ohjeesta. Niitä vois kans tehdä.

  • Mainos

  • Velona 7 viestejä25.4.2009 21:30

    Meillä on 3-vuotias keliaakikko ja teen kotona kaikki tarjottavat - arkena tai juhlana - gluteenittomana. Periaate on se, että kotona tytön pitää saada syödä kaikkea kun kylässä kuitenkin rajoitetaan. Ja lisäksi saa itse olla rauhallisin mielin ettei koko aikaa tarvi vahtia syökö tyttö jotain luvatonta.
    Juhlia on kuitenkin sen verran harvoin, ettei se hinta pääse pahasti kirpaisemaan. Lasten syntymäpäivillä suolaisena tarjoan sipsejä ja popcornia, kakku ja kääretorttu tulee helposti gluteenittomana sekä joku peruspiirakka, jossa ei tarvitse taikinaa sen kummemmin pyöritellä. Keksitkin saa aina näppärästi tehtyä ja karkeista löytyy gluteenitonta tarjolle pantavaa. Pullaa alan harvemmin leipomaan, mitä nyt munkkeja näin vapun alla.

  • Aries 5 viestejä19.3.2011 13:16

    oon 8 päivää vajaa 15v. tyttö, ja minulla sekä 13v. siskollani on keliakia.

    äiti ei ole erityisen kiinnostunut leipomisesta, mikä on täysin sataprosenttisen ok, koska minä ja siskoni tykkäämme siitä. Mun osaksi näyttää tulleen vohveleiden, keksien ja pullan leipominen, kun taas sisko vääntää suklaakakut, kermakakut ja letut. Meiltä löytyy juhlapöydästa usein marenkia, muffineita, pullaa ja kakkua (sisko onkin luvannut tehdä kakun noille pian oleville synttäreille) sekä jäätelöä. Jos vähän jaksaa etsiä internetistä, löytää ihan uskomattomat määrät erilaisia (jopa erikoisia) gluteenittomia reseptejä, ja ollaan sitten ihan estottomasti kokeiltu aika monia. Tulos on aina ollut syötävää, vaikka ulkonäkö on pariin kertaan ollut kamala (esim. pullat: eivät kohonneet ja näyttivät popkornille, mutta joka tapauksessa maistuivat pullalle, sekä marenki joka jäi vahingossa hieman märäksi)

  • ponipimu 239 viestejä21.3.2011 23:38

    meidän perheen synttärijuhlatarjoilut oli loppiaisena:

    -graavilohi, taviksille ruisleipä, glutit setsuurileipä.

    -käpykakku, gluteeniton, laktoositon ja maidoton.

    -täytekakku, gluteeniton ja laktoositon.

    -mokkapalat, gluteeniton, laktoositon ja maidoton.

    muumikeksit taviksille, pirkan keksejä gluteille.

    kaikki kelpasi ja onnistui mainiosti, käpykakku on juhlijoiden suosikki, se kun on oikeesti ite tehtynä parempaa kuin kaupan. ja lopen helppo tehdä!

    ainut mikä tässä mättää on maidottoman kerman gluteenittomuus, käytin soijakermaa jossa on kauraa, ja sehän ei ole puhdasta, mutta siinä on kauraa loppujen lopuksi niin vähän että otin riskin, itselleni ja tyttärelle, ja hengissä olemme edelleen, jos pari kertaa vuodessa soijakermaa popsii niin tuskin siitä on haittaa.

    koululaisen synttäribileissä kavereille tarjoillaan ranskalaisia makkaralla, salaattia, jäätelöä ja karkkeja. synttäri yleensä heti koulun jälkeen ja kaikilla kova nälkä!

  • Vaula 141 viestejä22.3.2011 13:44

    ^Ponipimu, tarkoititko siis soijakermaa vai kaurakermaa vai onko markkinoilla sellaista kermaa jossa on kumpaakin? Itse ainakin käytän Go Greenin kauravispiä, koska siinä on niin minimaalisen vähän kauraa (2,5 %), saman valmistajan kauraruokakermaa en sen sijaan käytä, koska siinä on kauraa enemmän (4,5 %). Tosin siinäkin kauraa on niin vähän että tuskin gluteenia tuotteessa on vaikka siihen käytetty kaura ei olisikaan puhdaskauraa.

  • ponipimu 239 viestejä18.4.2011 23:36

    huomasin vasta nyt kysymyksen. siis tarkoitin tuota go green-kermaa ja sunnuntain kaurakermaa.

    on sitten kyllä olemassa puhdasta soijakermaakin, allermiinalla muistaakseni mutta en ole viitsinyt tilata.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s