Leipäkone?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • pete78 17 viestejä26.2.2009 11:10

    Onko kukaan kokeillut tehdä leipää perinteisellä leipäkoneella?? Tuleeko syötävää vai kengänpohjaa..?? Vai meneekö kenties kone heti tukkoon...??

  • Pulla 267 viestejä26.2.2009 12:26

    Olen pari kertaa kokeillut. Keliakia-lehdessä 1/2008 oli muutama ohje. Kokeilin siitä yrttileipää, mutta kun tein luontaisesti gluteenittomista jauhoista (ohjeessa "gluteenitonta jauhoseosta", piti jauhoja lisätä ensin paljon enemmän - ja lopulta tulos oli kivikova leipä.
    Jytteleivästä tuli ihan onnistunut. Aluksi näytti, että taikina on tosi löysää, mutta kyllä siitä ihan syötävä tuli, joskin kovin mureneva.

  • Mainos

  • Tiinuska 2 viestejä27.2.2009 11:00

    Heips,
    Kokeilut ovat meneillään, kova haku päällä ohjeista ja oikeista ainesuhteista. Syötävää on ollut, lämmin leipä maistuu muillekkin perheessä. Vielä vain tulos on ollut varsin haperoa, murenevaa. Rakennetta kun saisi parannettua. Kiitos vinkeistä

  • pete78 17 viestejä27.2.2009 14:16

    Ei näytä aineskaa olevan koolla pilattuja nuo koneet, näppärän olisia.. Kuinkas iso leipä sieltä masiinasta aamulla köllähtää?? Että saako juoda kahvia vielä toisellakin siivulla..?

  • Pulla 267 viestejä27.2.2009 15:26

    Minulla koneen taikinaosa on kooltaan 13x17x13, mutta leipä kyllä tuli aika lässähtänyt, joten ei lähelläkään astian pintaa... Ajastusta en ole kokeillut. Täytyy kanssa ruveta tosissaan kokeilemaan, jos löytäisi kunnon ohjeita luontaisesti gluteenittomista jauhoista.

    Aikamoinen puhdistus on, jos koneella on aiemmin tehty gluteenillista leipää. Vanhasta leivänpaahtimesta luovuin, koska muruja ei kokonaan saanut pois. Leipäkonetta en paljon ollut käyttänyt, mutta koloja oli sen verran, että sai topsylla putsata.

  • Bakku-shan 19 viestejä2.3.2009 11:10

    Oletteko kokeilleet lisätä gluteenitonta kuitua (Semperin Pofiber) taikinaan?? Se antaa sitkoa taikinaan, ja luulen, että myös nostaa leivän hieman korkeammaksi. En itse ole mikään leipuri, ostan valmista, mutta tuon jauhon kanssa olen kuullut, että monet leivonnaiset vaativat vähemmän gluteenitonta jauhoa kuin normaalijauhoilla tehdyt, tulee maukkaampaa ja kuohkeampaa. Mulla oli aikanaan leipäkone, mutta siitä on jo vuosia aikaa, ja silloin ei tuota Pofiberiä ollut kaupoissa.

  • Ankka 11 viestejä2.3.2009 21:46

    Ostettiin meille semmonen ihan perusleipäkone, tehtiin yks kokeilusatsi. Kieltämättä, tuoksu oli todella hyvä, ja maustakin odotukset korkealla, mutta ei se maku nyt niin hieno ollutkaan. Itse kääntyisin ihan pakasteleivän (ja tietty tuoreleiväkin, jos sitä löytyy) puoleen. Ei ehkä aina niin halpaa, mutta hyvää sulattamisenkin jälkeen ja maksaa vaivan.
    Meni leipäkone palautukseen.

  • Mainos

  • Pulla 267 viestejä2.3.2009 23:23

    En minäkään lähtisi enää leipäkonettä ostamaan. Helpompi olisi se leipä tehdä käsin ja heittää pellille uuniin.

    Olen sokerijuurikaskuitua laittanut taikinaan ohjeiden mukaan.

  • Sathamoth 2 viestejä4.3.2009 20:14

    Meillä on Tefalin Home Bread XXL -leipäkone, jossa on mukana myös oma paisto-ohjelma gluteenittomalle leivälle. Yleensä olemme tehneet kauraleipää, johon tulee pääosin gluteenittomia vaaleita jauhoja, 0,5dl tummia jauhoja ja 0,5dl kaurahiutaleita. Leipä on ollut kyllä parempaa kuin pakastealtaan vaaleat glut. leivät.

    Vähän vaivannäköä leivän tekeminen kyllä vaatii, koska vuoka ja taikinakoukut pitää pestä. Ärsyttävintä leipäkoneella leipoessa kuitenkin se, että taikinakoukut jättävät leivän pohjaan kaksi isoa reikää. Kun niitä koukkuja repii liian innokkaasti pois, niin puolet leivästä saattaa hajota samalla. Maku on kuitenkin parempi, ja jokaisen leivän kohdalla säästää euron-pari.

  • ioan 1 viesti7.8.2009 12:27

    Hei! Olen Ioan Järvenpäästä. Tilasin tänään Tefal Home Bread XXL - leipäkoneen. Ystävällisesti pyydän teiltä joilla on jotain leipomisreseptejä tai osoitteita mistä niitä saa. Kiitän etukäteen. Hyvää viikonloppua!

  • Jezu  Ylläpitäjä9.8.2009 23:49

    ioan kirjoitti:
    Hei! Olen Ioan Järvenpäästä. Tilasin tänään Tefal Home Bread XXL - leipäkoneen. Ystävällisesti pyydän teiltä joilla on jotain leipomisreseptejä tai osoitteita mistä niitä saa. Kiitän etukäteen. Hyvää viikonloppua!

    Selasin Hong Kongin kesäkuvastoa ja siellä oli esitelty tämä laite. Oli oikein suunnattu erikoisruokavalioisia varten ja mainoksen yhteydessä oli gluteenittoman leivän resepti.

    Löytyy täältä, katso sivu 3 vasemman laidan valikosta:

    Hong Kong kesäkuvasto 2009

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Hanna 26 viestejä10.8.2009 11:47

    Myös Keliakianuorten sivuilta löytyy tositarinaa Katrin edesottamuksista leipäkoneen kanssa. Ei ollut alku helppoa, vaan leipäkoneesta sai ulos kokonaisen leivän sijaan valmiita krutonkeja. Loppuviimeksi leivät kuitenkin onnistuivat.

    Lue Katrin taistelut leipäkoneen kanssa kokonaisuudessaan Keliakianuorten sivuilta.

  • Mainos

  • meukki 16 viestejä10.8.2009 18:16

    Mulla on ollut joulusta saakka juuri tuo Tefalin kone ja hyvin on toiminut. Nyt kesällä on käyttö ollut aika vähäistä, mutta ehkä syksy tuo taas tullessaan aikaa leipomisellekin...

    Tässä yksi varmasti toimiva ohje. Ja hyvää leipää tulee.

    3 dl lämmintä vettä
    2 rkl öljyä
    1 tl suolaa
    1 muna
    0,5 dl kaurahiutaleita
    5 dl vaaleaa gluteenitonta jauheseosta
    0,5 dl tummaa gluteenitonta jauhoseosta
    2 tl

    Aineet ohjeen järjestyksessä kulhoon. Olen leivän painoksi laittanut 750 g ja valinnut tummimman paiston. Jauhoina olen aina käyttänyt Sunnuntain jauhoja, mutta toimii varmaan muillakin jauhoilla.

  • hanne 7 viestejä10.8.2009 22:49

    Minullakin on leipäkone, mutta se joutui muutossa varastoon, kun ei ole tullut käytettyä piiiiitkään aikaan. Opiskeluaikoina sitä tuli käytettyä säästömielessä, mutta nyt on leivän syönti jäänyt muutenkin vähälle, niin jos leivon, niin teen sämpylöitä uunissa. Alkuun oli kyllä koneen käyttö melkosta kokeilua ja aina jännitti että mitähän sieltä tänään tulee Mutta vähitellen opin tekemään hyvän mixin, käytin melko paljon kaurahiutaleita, mikä halventaa hintaa, antaa mun mielestä hyvää makua ja rakennekin paranee.
    Eli ei siis muuta kun pitkää pinnaa kaikille uusille kokeilijoille, tarpeeks kun yrittää, niin hyvää tulee.

  • Ira 57 viestejä14.8.2009 17:23

    saako suomesta schär merkistä vaaleaa jauhoa? Tässä olis laiskan leipurin leivontaohje ja mulla on leipä pysynyt kasassa aina. eli Hiilihapollista vettä n 450 ml, jauhoja 430 g ( sori en osaa nyt sanoa dl:ssa kun käytän vaakaa).
    Kuivahiivaa n.ruokalusikallinen, muistaakseni 9g..

    sitten loraus vaikka rypsiöljyä ja vaalean leivän leivonta ohjelma joka on mun koneessa yli kolmetuntia.

    joskus olen laittanut tietenkin jotain sesamsiemeniä sekaan.

    toivottavasti onnistuu! ja muistakaa tarkistaa hiivan gluteenittomuus.

  • Ira 57 viestejä14.8.2009 17:25

    ja niin..näin kävi että unohdin tietenkin mainita ripauksen suolaa tietenkin! joskus on unohtunut leivästäkin muutaman kerran ja se ei maistu sitten kovin hyvälle!kiire ei ole hyväksi

  • KattiMatikka 271 viestejä14.8.2009 19:08

    Ihan tuli huono omatunto, kun se leipäkone (Tefal jossa se gluteeniton ohjelma) nököttää siinä keittiön työtasolla... Mutta nyt näistä neuvoista viisastuneena ja innostuneena pistän leipäkoneen pyörimään

    Onkohan Suomessa edes myytävänä muuta kuin gluteenittomia hiivoja? Itse en ole vielä törmännyt Suomessa hiivaan, joka sisältäisi gluteenia.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä3.9.2009 00:29

    Näyttää uusimmassa Lidlin mainoksessa olevan SilverCrestin leipäkone kaupan hintaan 59,99e vieläpä 3 vuoden takuulla.

    Kuvauksen mukaan laitteessa on erikoisohjelmana mm. "gluteiiniton ohjelma."

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Carsu 43 viestejä9.9.2009 16:32

    Itse ostin keliakiadiagnoosin jälkeen leipäkoneen, kun kattelin kaupassa pakasteleipien hintoja. Kenwood on merkki ja koneesta löytyy myös tämä kuuluisa gluteeniton (tai glutooni niinkuin myyjä asian ilmaisi) ohjelma Työkaverini löysi mulle reseptin jolla tuli TOSI hyvä leipä:
    Aamupalaleipä:
    3dl vettä
    2 rkl öljyä (laitoin auringonkukka)
    1dl juustoraastetta
    1 rkl sokeria
    1-1½tl suolaa
    2½ dl tummaa gluteenitonta jauhoa
    3 dl gluteenitonta jauhoa
    1½ tl kuivahiivaa
    Mittaa kaikki ainekset ohjeessa luetellussa järjestyksessä ja valitse pikaohjelma / gluteeniton ohjelma.

    Mun käsittääkseni gluteeniton leipä vaatii just ton pikaohjelman tai sen gluteenittoman, eikä sitä sais seisottaa.. Tää leipä ainakin onnistui tosi hyvin, vaikkakaan se ei ollut kovin korkea

  • Jezu  Ylläpitäjä30.11.2009 23:38

    Oli muuten Tekniikan Maailmassa leipäkoneiden vertailu. Voittaja oli Kenwood BM 450 pisteillä 8,4 (hinta 169e) ja toiseksi tuli Tefal XXL pisteillä 8,2 (129e). Tefal sai ainoana kehuja "resepteistä eri ruokavalioille."

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • kokki03 9 viestejä12.3.2010 12:43

    Heippa koneenkäyttäjät! Olen tässä vuosien varrella käyttänyt loppuun jo kaksi leipäkonetta ja yhden varakulhon. Verraton laite varsinkin kesäkuumalla ja kiireiseen aikaan. Ensimmäiset leivät meni harjoittelun puolelle, mutta sitten alkoi "Lyyti kirjoittaan". Leipäkoneen mukana seurasi perusohje ja siitä näppituntumalla sain kehiteltyä hyvät ohjeet sekä leipään että pullaan.Minun koneeni ei ainakaan reagoinu mitenkään vaikka avasin kannen ja kokeilin taikinaa kädellä. Mukana seurasi hyvä mitta-astia jota käytin mitatessa aineet, sitten näppituntumalla löysin sopivan vahvuuden taikinoihin.Leipä ja pulla kannattaa pakastaa valmiina siivuina ja käyttää juuri sulaneena, onnistuu siten syöminen ilman että leipä murenee käsiin.Vinkkinä vielä:kannattaa aloittaa perusaineilla ja siitä kehitellä itselle mieluiset ohjeet. Monet valmiit ohjeet on turhan monimutkaisia ja kalliita.

  • ponipimu 239 viestejä13.3.2010 01:14

    anteeksi nyt valmiiksi kaikille leipäkonen käytäjille, mutta minä olen kyllä todennut turhaksi koko kapistuksen.

    minä teen leipää pienellä vaivalla, sotkeentuu tasan kaks kippoa ja sähkövatkain.

    Anna-kaisan vuokaleipä ja finaxin myslileipä on miedän perheessä parhaimmiksi todetut ohjeet.

    siinä ajassa kun leipäkone vielä miettii niin olen jo työntänyt uuniin kohonneen leivän, ja vajan tunnin päästä sitä on jo koemaisteltu.

    aikaa, vaivaa ja tiskiä puolta vähemmän, ja nopeammin valmista. leipäkin leivän näköinen eikä keskellä mitään koloja.

    suosittelen tumpeloitakin leipojia rohkeasti kokeilemaan, anna-kaisan leipä onnistuu takuulla ja todella hyvää on.

    tavisten leipomiseen verrattuna glutti leipä siinäkin mielessä helppoa että riittää vain yksi kohotus, sekin paistovuuassa valmiina ja kaikenlainen pöydällä veivaaminen ja "leipominen" jää pois. vie vähemmä aikaa ja siivoa.

  • Mainos

  • lena 15 viestejä13.3.2010 13:39

    Minä olen kyllä ihan hurahtanut leipäkoneleipään Näin tulee mielestäni tosi herkullista:

    4dl vettä + kukkura tl psylliumia, annetaan turvota 10 min
    2 tl suolaa
    1 tl sokeria
    2 munaa
    2,5 rkl öljyä
    3/4 dl kaurahiutaleita
    1/2 dl perunakuitua
    1 1/4 dl maissijauhoa
    1/2 dl tummia jauhoja
    teelusikan kärjellinen ksantaania
    4 dl vaaleita jauhoja
    1/2 dl soijajauhoa
    3 tl kuivahiivaa (=Lidlin 7g pussi kokonaan)

    Kaikki aineet kippaan järjestyksessä koneen kulhoon. Koneen asetuksiin gluteeniton ohjelma, 1000g leipä ja tummin paisto 2h20min ja ihana leipä on valmis!

  • kokki03 9 viestejä13.3.2010 20:05

    Mielenkiintoisia kommentteja leipäkoneen puolesta ja vastaan, jollei olisi eriäviä mielipiteitä ei olisi keskusteluakaan. Itse olen kuitenkin käyttänyt molempia vaihtoehtoja ja saanut näin tervetullutta vaihtelua keliaakikon ruokavalioon. Siitä varmaan olemme kaikki samaa mieltä että kotitekoiset leivonnaiset maistuu, eikä kannata luovuttaa jos välillä tuleekin "korppuja".

  • lena 15 viestejä16.3.2010 16:57

    Laitoin leivän tulemaan ja huomasin, että tuohon ylläolevaan ohjeeseeni oli pujahtanut virhe :/ Saattaa tulla hyvää perunakuidullakin mutta ohjeessa pitäisi kuitenkin olla 1/2 dl perunakuitua sijaan 1/2 dl sokerijuurikaskuitua (fibrex).

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s