Lisäaineet

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • KariK 27 viestejä1.3.2011 17:43

    Jonkin aikaa sitten tuli televisiosta ohjelmaa lisäaineista, en valitettavasti ole kyseistä ohjelmaa nähnyt.
    Mutta se mistä asia tuli mieleen tällä kertaa oli se kun katsoin erään suosikkisämpyläni eli Sunnuntai Tumma Kaura-Tattarisämpylän aineosaluetteloa. Sieltä löytyi peräti 11 eri E-merkittyä lisäainetta.

    (Vesi, kaurajauho (23%), perunatärkkelys, tattarijauho (5,4%), luumumarmeladi (sokeri, vesi, kuivattu luumu, hyytelöimisaineet (E401, E440), happamuudensäätöaineet (E330, E333), säilöntäaine (E202)), siirappi, rypsiöljy, kasvikuitu, nostatusaineet (E575, E500), sakeuttamisaineet (E464, E440, E415), hiiva, suola, rouhittu pellavansiemen, perunahiutale, emulgointiaine (E471), riisijauho)

    Kyseessä on pakaste ja kuvittelin ettei pakasteissa lisäaineita juurikaan tarvitsisi käyttää, tosin säilöntäaineita oli vain yksi.
    Katselin eviran sivuilta lisätietoa niistä, mutta eivät niiden nimet minulle juurikaan mitään sanoneet.

    Kaipa nuo lisäaineet ovat tutkittuja ja turvallisia, mutta eikö todellakaan ole mahdollista valmistaa (gluteenittomia) sämpylöitä ilman valtavaa lisäaineiden käyttöä?

  • Marjatta 35 viestejä1.3.2011 18:30

    Jos tahdot pysyä terveenä niin korkeintaan kolmea E-lisäainetta saa ostamassasi tuotteessa olla. Näin luin jostain ohjeesta aikoinaan. Lisäaineethan ovat tutkittuja ja "sallittuja" mutta joka tapauksessa ylimääräisiä. Parasta on siis nähdä vaiva ja tehdä omat sämpylänsä itse. Niin minä teen..ja saan sillä pysymään iho- ja vatsaoireet kurissa.

  • Mainos

  • Jekku 21 viestejä1.3.2011 18:49

    Minäkin olen ihmetellyt gluteenittomien tuotteiden hurjia lisäainemääriä ja olenkin alkanut leipoa enemmän itse. Ihmetyttää, miksi esim. Semperin kekseissä pitää olla neljää eri sakeuttamisainetta ja kolmea nostatusainetta. Eikö vähempi riittäisi?

  • Suviih  629 viestejä1.3.2011 20:38

    Tuolta pisti silmään esimerkiksi E415=ksantaanikumi eli sokeriliemestä bakteerikäymisen avulla valmistettu sitkonkorvike (jota itsekin lisään gluteenittomaan leipään hyvin rakenteen saamiseksi), E440=pektiini eli sama hyytelöimisaine mitä hillosokeri sisältää (saadaan mm. omenasta), E500=natriumkarbonaatti eli sama nostatusaine jota on leivinjauheessa, E330=sitruunahappo.

    Ei kannata panikoida E-koodeista ennen kuin selvittää niiden merkityksen, usein niiden takana on aivan tuttuja juttuja ja esimerkiksi hedelmistä eristettyjä osia. Gluteenittomissa jauhoissa ja leivonnaisissa se hyvä rakenne tehdään usein nimenomaan näillä erilaisilla lisäaineilla, ilman niitä voisi rakenne olla huomattavasti huonompi.
    Niin kauan kun tuoteselosteessa on enemmän luonnollisen kuuloisia raaka-aineita kuin aivan omituisia lisäaineita, en ota stressiä lisäaineista, niiden prosentuaalinen osuus siinä tuotteessa on kuitenkin todella pieni.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Vaula 141 viestejä1.3.2011 22:11

    Ylipäätään gluteenittomissa leipomotuotteissa tuntuu olevan vaikka millä mitalla kaikkea ylimääräistä ja hyödytöntä, ja leivät ovat kaiken lisäksi kamalan energiapitoisia. Olenkin vaihtanut kaupan leivät omatekemiin, eikä varmasti ole ainuttakaan E-koodia!

  • Iiki 23 viestejä12.3.2011 12:37

    On totta, että jotkut lisäaineet ovat ns. luonnollisia aineita. Valitettavasti vain nekin ovat joskus tuotettu kemiallisesti eivätkä ne olekaan "luonnollisia". Esimerkiksi E300, joka on askorbiinihappo (C-vitamiini), ja mielletään ainoastaan luonnosta saatavaksi, valmistetaan kemiallisesti elintarviketeollisuuden tarpeissa.

    Gluteenittomien tuotteiden valmistukseen rakenteen parantamiseksi ei tarvitse välttämättä käyttää lisäaineita sen enempää kuin tavan tuotteiden. Mitä enemmän valmistaja haluaa nipistää kustannuksista, sitä enemmän se käyttää lisäaineita. Satuin juuri eilen kaupassa vertaamaan parin valmistajan tuotteiden tuotesisältöä. Toisessa lisäaineita oli tosi paljon, toisessa ei juuri ollenkaan. Kyse oli leivästä, eli samankaltaisesta tuotteesta kummallakin valmistajalla. Arvata saattaa kumman olisin valinnut, jos olisin leipää tarvinnut. Hinnassa ei tosin tällä kertaa ollut eroa.

    Suviih kirjoitti:

    Ei kannata panikoida E-koodeista ennen kuin selvittää niiden merkityksen, usein niiden takana on aivan tuttuja juttuja ja esimerkiksi hedelmistä eristettyjä osia. Gluteenittomissa jauhoissa ja leivonnaisissa se hyvä rakenne tehdään usein nimenomaan näillä erilaisilla lisäaineilla, ilman niitä voisi rakenne olla huomattavasti huonompi.

  • Tatska 1 viesti23.3.2011 23:26

    Pari linkkiä KariK:lle ja muillekin, jotka missasivat lisäaineohjelman.

    VÄÄRENNETTY RUOKA

    Youtube - ohjelman 1. puolisko

    Youtube - ohjelman 2. puolisko

  • Mainos

  • lorangil 82 viestejä31.3.2011 01:03

    Itse en myöskään pidä siitä, että ruoka on täynnä E:tä, mutta eniten minua häiritsee aspartaamin ja asesulfaami K:n tunkeminen joka paikkaan.. Mehuissa ja mehukeitoissa ei joskus ole edes olemassa non-light-versiota tietystä mausta. Itse uskon että aspartaamin pitkäaikainen päivittäinen käyttö lisää Alzheimerin taudin riskiä sekä muita sairauksia.

    Toivon etten koskaan sairastu diabetekseen, koska nyt kun olen ollut vuosia aspartaamiton maistuvat keinomakeutusaineetkin jo aivan hirveälle, kun siihen ei ole enää tottunut.

    Muuten, kun luin joitain kommentteja, ja mainitsitte niissä, miten leivotte itse niin ei takuulla ole E-koodeja.. Oletteko niiden jauhopussien kylkiä lukeneet? Kyllä nekin sisältävät monenmoista, esim. Semperin, Sunnuntain tai Pirkan jauhoseokset.. Mutta tietysti osa leipoo varmasti muista kuin jauhoseoksista, käyttäen esim. tattari-, peruna-, maissijauhoa sekä lisäaineettomia jauhoseoksia.

  • donna 57 viestejä19.12.2011 22:46

    Lisäaineista vielä sen verran (innostuin kirjoittamaan ponipimun innoittamana toisesta ketjusta luettuani);

    että mahtavatko nämä kaikki E-lisäaineet olla aivan välttämättömiä näille gluteenittomille tuotteille???

    Meillä on pojalla suosikkina tuo Suloisten riisipiirakat, mutta mutta, tasan 11 E-koodia löytyy tuoteselosteesta. Pöyristyttävää. Taidan vaihtaa merkkiä, mitä riisipiirakkaa suosittelette? Please en aio edes yrittää niitä väsätä itse vaan aion ostaa jatkossakin, kunhan löytyis lisäaineettomampi vaihtoehto

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s