Maha aina sekaisin

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>
  • Tallulah 476 viestejä30.4.2010 15:20

    Laitan nyt viestin tänne vaikka tämä ei liitykään keliakiaan. Oletan kuitenkin että vatsavaivat ovat porukalle sen verran tuttuja että jotain vinkkejä tulisi. Eli mulla on jonkun aikaa ollut vatsa lähes koko ajan sekaisin. Kyse ei myöskään ole laktoosista tai maidosta. En ole onnistunut selvittämään mistä on kyse, joskus tuntuu että tietystä ruoka-aineesta menee sekaisin, mutta sitten taas ei mene, ja menee silloin kun en niitä ole syönyt. Mitään yhdistävää tekijää ei tunnu löytyvän. Sen olen huomannut että leipää en voi syödä aamupalaksi, ja keitetyt perunat aiheuttavat vatsaoireita usein (ei kuitenkaan aina). Valmismössöjä mun vatsa ei ole koskaan sietänyt enkä niitä syökään kun äärimmäisen harvoin. Teen siis käytännössä aina itse ruokani tuoreista raaka-aineista, en käytä edes puolivalmisteita, pakasteitakin harvoin.

    Olisiko mitään vinkkiä mikä tämän voisi aiheuttaa? Verikokeiden mukaan kaikki on kunnossa. Ja tuo maha sekaisin tarkoittaa siis turvotusta, ilmaa ja ripulia.

  • helsbe 27 viestejä30.4.2010 15:41

    Mitä verikokeista on katottu? Onko katottu muuta kun keliakiakokeet? Onko esim. helikobakteeri tutkittu?

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä30.4.2010 16:17

    On otettu hb, crp, senkka, maksa-arvot... ainakin nuo muistan. Hb kunnossa (146), crp alle 5 joten mitään bakteeritulehdusta ei ole, senkka ja maksa-arvot ihan normit. En muista otettiinko jotain muuta vielä. Ja siis vatsa on lähes aina sekaisin, ei kuitenkaan aina (vähän väärä otsikko siis). Olen aika varma että liittyy ruokaan jollakin tavalla, koska useimmiten vatsa menee sekaisin jonkun aikaa syömisen jälkeen, mutta mitään yhdistäviä ruoka-aineita ei kuitenkaan tunnu olevan!

  • Reetta  719 viestejä30.4.2010 19:06

    Tuo helikobakteeri ehkä kannattaisi tutkia? Tosin jos/kun gastroskopia on tehty, siinä tulee heliko aina automaattisesti katsottua. Ainakin mulle gastroskopian yhteydessä sanottiin, että ei ole eikä tule helikobakteeria. Parilla tutulla on heliko ollut ja tuntemukset mahassa ovat olleet heidän mukaansa aika epämiellyttäviä ennen toteamista ja lääkitystä.

  • MrsBucket 92 viestejä1.5.2010 12:02

    Oireesi tuntuvat tosi tutuille. Kokemus on osoittanut, että jos tiedän meneväni huomenna pois kotoa, tänään syön harkiten ja huomenna en juuri mitään. Omalta kohdaltani tiedän, että kaikki salaatit eri vihanneksineen ja juureksineen ovat kiellettyjä, samoin kananmuna, etikkasäilykkeet, leivonnaiset, joissa on hiivaa tai paljon rasvaa.
    Kun laitan ruokaa kotona, vältän käyttämästä sipulia ja kaikkea missä on E-LISÄAINEITA, kuten liemikuutioita ja pussikeittoja (esim. lihapullataikinaan). Lisäksi kaikki lantut, nauriit, herneet, kaalit jne ovat ehdottomasti kiellettyjä jos aikoo selvitä tuskitta syönnin jälkeen. Etikkasäilykkeet turvottavat vatsani hetkessä.
    Tiedän kyllä miten voin välttyä kivuilta, mutta se on taas eri asia kuinka paljon puutoksia hivenaineiden, vitamiinien ym. suhteen suppea ruokavalioni aiheuttaa kun en siedä edes purkkivitamiineja. Kokeiltu on kymmenen vuoden ajan.

  • porajata 460 viestejä1.5.2010 12:04

    Eka gastrossa ei helikoa näkynyt mutta seuranta gastrossa se löytyi. Vatsalaukku oli kuulemma punertava eli helikotulehdus oli hyvin nähtävissä ja näytepaloistakin sen löytyi
    Sanoivat, että se on sattanut muhia piilossa jo lapsesta saakka.

    Kuuri tuli syötyä ja testin mukaan heliko myös poistui

    Kuuriin kuului muistaakseni kolme eri antibioottia ja happolääkitys

  • MrsBucket 92 viestejä1.5.2010 12:32

    Unohdin mainita hedelmät, jotka minun kohdallani ovat ehdottomasti kiellettyjä. Kaikista tulee vatsavaivoja. Ei voi kuin kateellisena katsella kun joku ottaa käteensä herkullisen näköisen omenan ja haukkaa siitä tai syö kupillisen raikasta hedelmäsalaattia tarvitsematta ajatella mitään ikäviä seuraamuksia.

  • Mainos

  • sagaliini 28 viestejä1.5.2010 12:45

    Tietämättä teidän ruokavaliosta yhtään enempää, niin oletteko lukeneet scd-ruokavaliosta, löytyy siis googlettamalla scd, siitä saattaisi olla apua. Katselin sivuja kerran, kun yksi nettituttavani kertoi syövänsä tuon ohjeiden mukaan.

    Jos suolistossa on jokin tulehdus päällä, niin se estää sopivienkin ruokien syömisen. Kannattaa tietysti aina ensin tarkistaa, ettei tosiaan ole helikobakteriia, cronin tautia tmv.

  • Tallulah 476 viestejä1.5.2010 13:23

    Sen olen huomannut että mandariini pistää mahan aina sekaisin, samoin usein banaani. Omena taas ei, eikä kananmuna tai sipuli. Mikään vhh-ruokavalio mulle ei sovi, kokeilin sitä enkä ole koskaan voinut niin huonosti! Monesti en saa oireita täysin vegaanisesta ruuasta, enkä silloin kun olen ollut syömässä itämaisessa ravintolassa. Näin siis monesti, muttei kuitenkaan aina. Soija ei siis oireita ainakaan iheuta! Täytynee tsekata tuo heliko ja sitten pitää tarkkaa ruokapäiväkirjaa jotta saisin jotain tolkkua. Kiitos vastauksista!

  • ponipimu 239 viestejä2.5.2010 01:31

    ootkos kilpirauhasta tutkituttanut? se kun voi aiheuttaa aineenvaihdunnan nopeutumista. ja keliakian kanssa paljon suurempi tod.näk. sairastaa.

  • Tallulah 476 viestejä2.5.2010 18:42

    ^Ei ole kilpparista kyse.

  • Kiipuli 90 viestejä2.5.2010 21:08

    Crohnin tauti on käsittääkseni autoimmuunitauti. Autoimmuunitaudeilla on taipumus esiintä yhdessä. Joten voi olla mahdollista että kyseessä olisi se.

    Toinen veikkaus voisi olla ns. hiivasyndrooma, jonka olemassa olosta ei ei käsittääkseni ole ihan yksimielisyyttä lääkärien keskuudesta. Mutta netissä löytyy paljon tietoa.

    Stressivatsa?

    Eipä mulla muita ehdotuksia ole, toivottavasti läydät hyvän lääkärin! Varmastit rasittava vaihe, jos on koko ajan kipeä. Tsemiä!

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä3.5.2010 09:02

    ^Ei täsmää oireet mihinkään noista. Enkä edelleenkään ole koko ajan kipeä, onneksi.

  • maippi 26 viestejä4.5.2010 22:07

    Ärtynyt paksusuoli on myös mainitsemiasi oireita aiheuttava. Oletko "vatsalla jännittäjä -tyyppiä" tai muuten asioista stressaava tai jännittävä? Itselläni oli kauan maha silloin tällöin sekaisin ja suolistokipuja, vaikka noudatin ehdotonta gluteenitonta dieettiä. Loppujen lopuksi eräs lääkäri oli fiksu ja "löysi" diagnoosiksi tuon ja määräsi lääkkeet siihen. Nyt olen oppinut elämään sen kanssa ja pärjään ihan hyvin. Oireet tulevat ja menevät. Välillä on pitkiä oireettomia aikoja (jopa vuosia), välillä taas maha oireilee joka päivä. Lääkkeenä kuituvalmisteet ja oikein pahoina päivinä ripulilääke, joka rauhoittaa suoliston kouristelua.

  • porajata 460 viestejä5.5.2010 08:35

    porajata kirjoitti:
    Eka gastrossa ei helikoa näkynyt mutta seuranta gastrossa se löytyi. Vatsalaukku oli kuulemma punertava eli helikotulehdus oli hyvin nähtävissä ja näytepaloistakin sen löytyi
    Sanoivat, että se on sattanut muhia piilossa jo lapsesta saakka.

    Kuuri tuli syötyä ja testin mukaan heliko myös poistui

    Kuuriin kuului muistaakseni kolme eri antibioottia ja happolääkitys

    Oireista vielä, mielestäni en itse huomannut oireita lainkaan helikosta tai sitten ne sotkeutuivat noihin satunnaisiin keliakia nipistelyihin
    Niin olihan tuo tulehdusarvo kyllä vähän yläkantissa....

  • Tallulah 476 viestejä5.5.2010 10:00

    Mun tulehdusarvo on siis niin matala kuin ihmisellä vain voi olla. En ole jännittäjä-tyyppiä lainkaan, joskus stressi tuntuu mahassa mutta nyt mulla ei edes ole sen kummempaa stressiä. Moneen asiaan kyllä reagoin mahallani mutta tämä on sen verran yleistä että ei voi olla mihinkään asiaan reagointia. Seurailen nyt tarkemmin ja olen pistänyt ruokavalioni aika perusruokavalioksi jotta on helpompi huomata mistä oireet voisivat johtua.

  • Tallulah 476 viestejä19.5.2010 14:00

    Sen verran päivitystä ettei kyseessä ole heliko.
    En ole päässyt selvyyteen aiheuttajasta, välillä olen ihan kuralla ja sitten taas seuraavana päivänä samoja ruokia syötyäni voin hyvin. Go fig. Jatkan seuraamista...

  • Mainos

  • Maikki81 1 viesti24.5.2010 13:27

    Hei!
    Minulla tuntuu olevan aivan samantyyppisiä oireita ja vasta-aineet keliakiaan on otettu verikokeista ja se on negatiivinen (ja muutkin peruslabrat). Itse kyllä hivenen vielä epäilen keliakiaa, koska se on äidilläni ja isän puolelta monilla sukulaisilla. Tuntuu pian, ettei ole enää työkykyinen kun kaikki ruoat tulee enemmän tai vähemmän läpi ja esim. liikunnan harrastamisen on joutunut jättämään minimiin, kun ei riitä energiaa. Tämä ripuli ja vatsakivut kyllä tuntuvat liittyvän ruokaan ja suupielet on jatkuvasti rikki vaikka syö B-vitamiinia jatkuvasti. Noh pian lääkärille selvittämään lisää, vaikka tulee kyllä itselle pian sellainen olo, että ei edes viitsi mennä lääkäriin selvittämään, kun pian epäillään psyykkisiksi oireiksi (psykiatrian ammattilaisen kirous.. Ei tästä vastauksesta varmaan mitään hyötyä sinulle ollut, mutta vastasin nyt omista oireistani.

  • Tallulah 476 viestejä16.6.2010 11:43

    Maikki, ei tuo sinällään mua hyödytä koska mulla ON keliakia, eikä nyt ole siitä kyse laisinkaan.
    Olen pitäytynyt aika vegaanisessa ruuassa satunnaista kalan syöntiä lukuunottamatta ja maha on hieman rauhoittunut. Rasvainen ruoka ja nopeasti syöminen ei sovi mun mahalle.
    Kokonaan vegaaniksi en aio ryhtyä kun kuitenkin tykkään joskus kalaa syödä, samoin juustoa.

  • MJA 5 viestejä23.8.2010 13:01

    Googlettakaa Habban syndrooma. Vaikuttaako tutulta?

    Mulla on maha suurinpiirtein joko kuralla tai sitten kivikovalla. Keliakia todettiin verikokeiden + muiden oireiden perusteella noin 10 v sitten. Letkun nielemisestä kieltäydyin. Gluteenittoman ruokavalion myötä pingispallomaha laski "normaaliksi", Hb nousi, samoin yleinen vireystaso. Tiukkaa diettiä olen pitäny ever since, mutta joskus tuntuu että mahalle ei kelpaa MIKÄÄN.

    Toisinaan joudun ruuan päätteeksi juoksemaan samantien vessaan. Pahimmassa tapauksessa kesken ruokailun. Lomareissut, tärkeät tilaisuudet, työmatkat jne jne pitää siis miettiä hemmetin tarkkaan. En voi elää normaalia elämää - aina pitää ajatella VESSOJA. Pitäis vaivautua taas lääkäriin. Olen niin väsyny tähän vessaelämään. Pitänee pyytää päästä helikotestiin, ylämahaultraan ja verikokeisiin, sikäli kun niistä mitään voi selvittää..."Ärtynyt paksusuoli" ei ole mun mielestä mikään diagnoosi, vaan kiertoilmaisu sille että mitään diagnoosia ei ole pystytty tekemään. Tuo Habban syndrooma sopii oireisiin ja toisaalta taas ei sovi, kun on näitä ummetusjaksoja välissä.

    VHH-dietti auttaa jonkin verran, olen siis jättänyt kaikenmaailman (gluteenittomat) jauhotuotteet, makaroonit, pullat jne pois, samoin perunan. Sokerikin ihan minimiin (miten vain itsekuri riittää). Esim nyt maha on ollut melkein normaali / kovalla noin viikon, kunnes eilen menin elokuvissa syömään karkkia ja popcorneja (hirveä hiilari- ja E-koodipommi!) ja siitähän seurasi parin tunnin päästä kamala kouristelu ja ripuli. Tuntui että suoletkin tulee pihalle.

    Kaikesta tiukkuudesta, niukkuudesta ja tarkkuudesta huolimatta toisinaan tuntuu että on AIVAN sama mitä syön/juon, se tulee samantien kurana läpi. Ei se nyt ihan normaalia voi olla.

  • MJA 5 viestejä23.8.2010 13:03

    Ai niin - ja minullakin on nykyään jatkuvasti suupielet rikki?! Tämä on uutta ja outoa. Ostin B-vitamiinivalmistetta, eipä tunnu auttavan.

  • porajata 460 viestejä23.8.2010 13:55

    MJA kirjoitti:
    Googlettakaa Habban syndrooma. Vaikuttaako tutulta?

    Mulla on maha suurinpiirtein joko kuralla tai sitten kivikovalla. Keliakia todettiin verikokeiden + muiden oireiden perusteella noin 10 v sitten. Letkun nielemisestä kieltäydyin. Gluteenittoman ruokavalion myötä pingispallomaha laski "normaaliksi", Hb nousi, samoin yleinen vireystaso. Tiukkaa diettiä olen pitäny ever since, mutta joskus tuntuu että mahalle ei kelpaa MIKÄÄN.

    Toisinaan joudun ruuan päätteeksi juoksemaan samantien vessaan. Pahimmassa tapauksessa kesken ruokailun. Lomareissut, tärkeät tilaisuudet, työmatkat jne jne pitää siis miettiä hemmetin tarkkaan. En voi elää normaalia elämää - aina pitää ajatella VESSOJA. Pitäis vaivautua taas lääkäriin. Olen niin väsyny tähän vessaelämään. Pitänee pyytää päästä helikotestiin, ylämahaultraan ja verikokeisiin, sikäli kun niistä mitään voi selvittää..."Ärtynyt paksusuoli" ei ole mun mielestä mikään diagnoosi, vaan kiertoilmaisu sille että mitään diagnoosia ei ole pystytty tekemään. Tuo Habban syndrooma sopii oireisiin ja toisaalta taas ei sovi, kun on näitä ummetusjaksoja välissä.

    VHH-dietti auttaa jonkin verran, olen siis jättänyt kaikenmaailman (gluteenittomat) jauhotuotteet, makaroonit, pullat jne pois, samoin perunan. Sokerikin ihan minimiin (miten vain itsekuri riittää). Esim nyt maha on ollut melkein normaali / kovalla noin viikon, kunnes eilen menin elokuvissa syömään karkkia ja popcorneja (hirveä hiilari- ja E-koodipommi!) ja siitähän seurasi parin tunnin päästä kamala kouristelu ja ripuli. Tuntui että suoletkin tulee pihalle.

    Kaikesta tiukkuudesta, niukkuudesta ja tarkkuudesta huolimatta toisinaan tuntuu että on AIVAN sama mitä syön/juon, se tulee samantien kurana läpi. Ei se nyt ihan normaalia voi olla.

    Käytkö säännöllisesti vasta-ainetestissä ?

  • Mainos

  • MJA 5 viestejä23.8.2010 13:58

    Käyn. No problemos.

  • Tallulah 476 viestejä23.8.2010 14:39

    Mä olen nyt vähän saanut vatsani rauhoittumaan, onneksi! *koputtaa puuta*
    Vhh ei auta mulla, päinvastoin, kokeilin sitä enkä ole varmaan koskaan voinut niin huonosti kuin silloin. Suupielet mulla ei kyllä ole rikki!
    Tuo Habban syndrooma kuulosti ihan mielenkiintoiselta, mulla vatsa ei ole kovalla oikeastaan koskaan, ja syömättömyys auttaa (en matkustaessa yleensä syö juuri mitään. Mutta sitten kun syömättömyyden jälkeen syö kunnolla niin maha kyllä tyhjenee aika nopsaan sen jälkeen...
    Parasta mulle on se että syön säännöllisesti ja kaikessa rauhassa (nopeasti syöminen pistää heti sekaisin) ja käytän tuoreita raaka-aineita enkä mitään eineksiä koska niitä mun vatsani ei ole koskaan sietänyt. Matkoilla pyrin syömään kunnolla, jos ei kunnon ruokaa ole saatavilla, olen syömättä ennemmin kuin mätän jotain rasvaista pikaruokaa.

    Tiedän tunteen kun pitää aina miettiä missä on vessat. Pitkillä matkoilla se on tosi rasittavaa, ja monesti nolottaa jossain julkisessa vessassa mutta minkäs teet... Siksi olen lähes täysin syömättä jopa vuorokauden ja juon pelkkää vettä. Jopa mehukin silloin pistää vatsan ihan sekaisin! Joskus pieni määrä alkoholia auttaa mutta sitten taas mulle tulee muuten huono olo jos juon tyhjään mahaan.

  • kaija 38 viestejä24.8.2010 09:44

    Itselläni oli muutama vuosi sitten suupielet halki jonkin aikaa, ja hammaslääkärissä käydessäni kysyin neuvoa asiaan. Sieltä kehoitettiin käymään lääkärissä, joka sanoi "päivää näkemiin". Aivan turha reissu. Jotain rasvaa ostin apteekista, mutta laihoin tuloksin. Kunnes ONNEKSI mainitsin asiasta tuttavalleni. Hän kysyi olenko viime aikoina vaihtanut hammastahnaa, ja olin tosiaan ostanut tarjouksesta jotain uutta. Vaihdoin takaisin Elmexiin, ja parin päivän kuluttua suupielet olivat aivan terveet!

    Toki asiaan voi olla useita syitä, mutta tässä yksi. Kaikki suunseutuun liittyvä ongelma ei tarvitse olla ruoasta johtuvaa, eikä vitamiinin puutos.

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,02s