Mahdollinen keliakia?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Osglut 4 viestejä27.9.2012 10:18

    Hei !

    Olen tässä hiljattain huomannut, että viljatuotteet eivät ehkä sovi minulle.

    Olen jo parisen vuotta huomannut vatsani toiminnan muuttuneen ja kaasuisempaan ja vetisempään suuntaan. Lisäksi viime vuoden aikana on välillä ollut kutinaa polvissa/reisissä ja suussa aftoja. Aluksi tietysti ajattelin vatsavaivojen olevan laktoosista, mutta kaikki muuttui keväällä, jolloin aloin kärsiä kovasta närästyksestä. Tämä johti lopulta ruokatorven tulehdukseen ja olen siitä asti popsinut happosalpaajia (somac), alussa enemmän ja nyt olen selvinnyt vähemmällä.

    Närästys alkoi siis aikalailla "äkisti" ja sen seurauksena ruokavaliokin muokkautui varsin nopsasti kevyempään suuntaan. Lopulta pahimpina hetkinä totesin kaurapuuron olevan parasta aamuisin ja pastat korvasin lopullisesti perunalla ja riisillä. Leipää ja gluteenipitoista ruokaa olen syönyt viime puolen vuoden aikana todella vähän, se on jäänyt kuin luonnollisesti pois ruokavaliostani. Kaiken lisäksi työpaikkaruokalassa on aina automaattisesti gluteeniton ruoka, eikä tapanani ole ollut syödä leipää ruuan kanssa!

    Nyt refluksin rauhoituttua olen huomannut seikan, että närästys riippuu aika pitkälti vatsan toiminnasta ja vatsa on nykyään yhä useammin sekaisin. Koitin aluksi kokeilla korvaamalla maidon HYLA:lla ja poistin sienet ruokavaliosta, mutta silloin tällöin menee vatsa kuralle. Kumma kyllä kaikkina kertoina tätä ennen olen syönyt muutaman viipaletta leipää. Pastoihin en ole koskenut pitkään aikaan.

    Kävin varmuuden vuoksi verikokeissa testauttamassa keliakian ja laktoosi-intoleranssin. Mitään ei löytynyt. Nyt mietityttääkin ajatus, että voiko tämä luontainen "gluteeniton ruokavalioni", jota olen viimeiset 5 kk noudattanut, vaikuttaa noihin verikokeen tuloksiin, vai onko verikokeet hyvin herkkiä toteamaan keliakia?

    Miten teillä todettiin keliakia? Kannattaako mennä edes tähystykseen jos ei verikoe anna mitään tulosta?

    Ainoa huoleni on ollut painonpudotus, jonka koin kesällä (2kk - 7 kg), mutta siis tällöin kesämökillä tulikin syötyä paljon leipää...Närästys, joka tuntui kuvottavana olona, oli tuolloin myös todella rajua.

  • Rosmu 19 viestejä27.9.2012 10:33

    Ilman muuta vaikuttaa verikokeiden tulokseen/ tähystys tulokseen,jos on mahdollisesti keliakia ja syö gluteenitonta ruokaa.Silloin ei saada luotettavaa tulosta,saatikka tulosta ollenkaan.
    Meidän lapsi kävi verikokeissa,kun epäiltiin keliakiaa,kun muut testit oli otettu ja käskettiin syödä normaalisti.Olikin sitten todella huipussaan arvot...
    Sen jälkeen odotettiin kutsua tähystykseen lastenpolille ja edelleen piti syödä normaalia gluteenipitoista ruokaa,vaikka verikoe näytti keliakiaa.
    Odoteltiin kuukauden päivät ja käytiin tähystyksessä,jossa lääkäri totesi suolinukan olevan pois ja tytön olevan erittäin aneminen.
    Sairaalasta päästyä saatiin aloittaa vasta gluteeniton ruokavalio ja sillä tiellä ollaan.

  • Mainos

  • Rosmu 19 viestejä27.9.2012 11:12

    Apropoo...Ystävämme n.10 v.sitten,kun meidän tytöllä oli todettu keliakia,kyseli meiltä tästä asiasta ja kertoi hänellä olevan keliakian oireita,kehotimme menemään verikokeisiin...Rupesi kuitenkin gluteenittomalle dietille ja totesi,että nyt on parempi olla ja vastoin meidän ohjeita kävi verikokeissa ja tähystyksessä,jolloin ei mitään löytynyt.Nyt kaksivuotta takaperin halusi ruveta syömään gluteenipitoista ruokaa,jolloin oireet pahenivat. Söi gluteenipitoista ja pyysimme menemään uudelleen.Ja kappas kummaa verikoe näytti keliakiaa ja tähystykseen meni ja sai lääkäriltä diagnoosin...

  • Osglut 4 viestejä27.9.2012 11:19

    Aikamoinen juttu. Ikävä kyllä en osannut edes kuvitella keliakin mahdollisuutta silloin keväällä, puhuttiin vain refluksitaudista. Olisi silloin saattanut antaa positiivisen tuloksen...Olisi aika rajua nyt aloittaa gluteenivalio uudelleen, varsinkin kun olen juuri hakemassa töitä ja menossa kuukauden sisään pätevyystesteihin ...voi tulla tukalat olot, hehe

  • Osglut 4 viestejä27.9.2012 13:47

    Jaa'a...näin sitä lääkäri kertoi että tehty verikoe antoi 100% varmuuden, ja negatiivinenhan siitä tuli. Keliakia ei siis voi olla kyseessä vaan joku muu esim maitohormoni-yms.hormoni-joku-intoleranssi.

    Onko täällä muitakin TÄYS-keliakiatestit "reputtaneita" keliaakikoita. Miten Rosmu tehtiinkö tytöllesi 10 v sitten kaiken kattava keliakiatesti? Meinaan ovatko testit muuttuneet tässä viime aikoina..

    Pitää alkaa testaamaan itse itseään.

  • Rosmu 19 viestejä28.9.2012 10:12

    jo verikokeista nähdään onko keliakia vasta-aineet koholla.Miehelläni on perimä myös eli näkyy verikokeissa,että keliakia perimä on,mutta ei ole hänelle puhjennut.Eli hänen puolelta suvussa sitä on.
    Tyttäremme rupesi n.vuoden iässä ripuloimaan ja sitä kesti puoli vuotta. sinä aikana käytiin kaikki mahdollinen testaus.Keliakia testi tuli viimeisenä,kun sitä ei osattu odottaa.
    Tiputuksessakin joutui olemaan sairaalassa jokusen päivän.
    Joo,eli kun lääkäri vielä ehdotti,että tehdään vielä keliakiaverikoe oli se todella järkytys,kun vasta-aineet näytti positiivista.Terveellä keliaakikolla pitäs muistaakseni olla n.alle 20 ja meidän neitilä oli 2520....huh....
    Sen jälkeen odoteltiin aikaa HYKSiin lasten polille,koska hän oli niin pieni,ettei meilläpäin lääkärit suostuneet tekemään tähystystä noin pienelle ja se tehtiin "huumattuna" ,onneksi ei nukutuksessa.Lääkäri otti koepalan ja näki suoraan että suolinukka puuttuu kokonaan.Eli vain kaksi koetta.Eiköhän nykyäänkin samalla tavalla tehdä.Lääkäriltä saa todistuksen kelaa varten ,että voi hakea rahallista korvausta tähän sairauteen aikuisilla se ei paljon ole,mutta lapsilla se on n.85 e..Kooulu ruokailuun lääkärin todistus on oltava,että saa oikeanlaista ruokaa,ja joihinkin työpaikka ruokaloihin.Minun työpaikallani sitä ei tarvitse,kun pyrimme tekemään gluteenitonta lounasruokaa...

  • Rosmu 19 viestejä28.9.2012 10:16

    jo verikokeista nähdään onko keliakia vasta-aineet koholla.Miehelläni on perimä myös eli näkyy verikokeissa,että keliakia perimä on,mutta ei ole hänelle puhjennut.Eli hänen puolelta suvussa sitä on.
    Tyttäremme rupesi n.vuoden iässä ripuloimaan ja sitä kesti puoli vuotta. sinä aikana käytiin kaikki mahdollinen testaus.Keliakia testi tuli viimeisenä,kun sitä ei osattu odottaa.
    Tiputuksessakin joutui olemaan sairaalassa jokusen päivän.
    Joo,eli kun lääkäri vielä ehdotti,että tehdään vielä keliakiaverikoe oli se todella järkytys,kun vasta-aineet näytti positiivista.Terveellä keliaakikolla pitäs muistaakseni olla n.alle 20 ja meidän neitilä oli 2250....huh....
    Sen jälkeen odoteltiin aikaa HYKSiin lasten polille,koska hän oli niin pieni,ettei meilläpäin lääkärit suostuneet tekemään tähystystä noin pienelle ja se tehtiin "huumattuna" ,onneksi ei nukutuksessa.Lääkäri otti koepalan ja näki suoraan että suolinukka puuttuu kokonaan.Eli vain kaksi koetta.Eiköhän nykyäänkin samalla tavalla tehdä.Lääkäriltä saa todistuksen kelaa varten ,että voi hakea rahallista korvausta tähän sairauteen aikuisilla se ei paljon ole,mutta lapsilla se on n.85 e..Kooulu ruokailuun lääkärin todistus on oltava,että saa oikeanlaista ruokaa,ja joihinkin työpaikka ruokaloihin.Minun työpaikallani sitä ei tarvitse,kun pyrimme tekemään gluteenitonta lounasruokaa...

  • Mainos

  • Rosmu 19 viestejä28.9.2012 10:24

    No voihan kukka....lähti kahteen kertaan sama viesti ja kun vielä yritin korjata tota raja-arvoa,ku numerot vaihto paikkaa, eli 2250, eikä 2520...

  • norppa 59 viestejä29.9.2012 21:16

    itsellä oli ensin tähystys, jossa keliakia todettiin. vasta tämän jälkeen sain lähetteen niihin verikokeisiin, mutta aika oli parin kuukauden päähän, joten olin tietenkin ehtinyt jo aloittaa glut.dieetin heti diagnoosin saatuani. verikokeet eivät sitten enää täysin keliakiaa näyttäneet; parin kuukauden dieetti oli ne jo ehtinyt sotkea. en kyllä ymmärrä miksi verikokeita enää otettiinkaan, varma diagnoosi oli jo koepalasta...

  • Inki 11 viestejä30.9.2012 14:56

    Hui apua! Italian reissulla alkoivat kovat vatsakivut ja oksentelu - pöpökokeet kotona olivat puhtaat, mutta hb. yllättäen 84, minulla yleensä 140 luokkaa.

    Sain lähetteen keskussairaalaan, jossa tehtiinkin ensin gastroskopia ja kirurgi arveli silmämääräisesti kyseen olevan keliakiasta, mutta että vasta patologin vastaus varmistaa asian. Omat oireet kyllä sopivat kuvaan hyvin eli lievempiä oireita on esiintynyt viime keväästä alkaen.

    Kuinkahan pian dieetti vaikuttaa verikokeeseen - olen nyt ollut melkein viikon ilman gluteenia ihan siksikin kun olen ollut ravinnotta tutkimusten takia ja maha ei oikein ole tuntunut sietävän muuta kuin jotain soseita ja soppaa? Pääsen varmaan tiistaina vasta-ainekokeeseen ja tilasin apteekkiin sen pikatestin ja sekin tulee tiistaina.

    Olen ollut niin kipeä, että millään ei tekisi mieli mitään gluteenia suuhun laittaa, kun ei siitä puutteesta haittaakaan ole, jos tauti onkin muuta.

    Terveisin Inki

  • vimpula 5 viestejä1.10.2012 17:21

    Miten varmaa tietoa verikokeet antavat? Olen keskiviikkona menossa tähystykseen ja haluaisin tietää kuinka todennäköistä on se, että minulla on keliakia. Vasta-aineet olivat reilusti koholla joku arvo kuulema mittaamaton?? Arvoja en hoksannut kysyä. Voiko tähystys kuitenkin "armahtaa" minut ja antaa terveen paperit vaikka verikokeet muuta näyttivätkin?

  • Inki 11 viestejä1.10.2012 21:49

    vimpula kirjoitti:
    Miten varmaa tietoa verikokeet antavat? Olen keskiviikkona menossa tähystykseen ja haluaisin tietää kuinka todennäköistä on se, että minulla on keliakia. Vasta-aineet olivat reilusti koholla joku arvo kuulema mittaamaton?? Arvoja en hoksannut kysyä. Voiko tähystys kuitenkin "armahtaa" minut ja antaa terveen paperit vaikka verikokeet muuta näyttivätkin?

    Pahoin pelkään että ei. Vaikka tuen saadakseen pitää olla tautia osoittava koepala suolesta ei vasta-aineet kyllä tyhjästä synny eli jos verikokeet sitä näyttävät kyllä se sitä on.

    Terveisin Inki

  • Mainos

  • vimpula 5 viestejä2.10.2012 13:03

    No voi harmi, minä vielä elättelin toiveita ettei keliakiaa olisi. No huomenna on se tähystys, kuinka kauan koepaloissa menee vai saako diagnoosin heti tähystyksen jälkeen? Eli utelen sitä koska aloitan ruokavalion?

  • Inki 11 viestejä2.10.2012 18:01

    Minulle luvattiin vastaus 2 viikon sisällä, joku tähystelijä saattaa sanoa enemmän kuin omani jo heti tutkimuksessa

    Terveisin Inki

  • vimpula 5 viestejä3.10.2012 15:45

    Nyt on tähystys tehty ja keliakia löytyi Lääkäri oli oikein mukava ja antoi neuvoja näin alkuun eli ruokavalio on aloitettava heti eikä edes kauraa saa käyttää. Koepalojen tuloksen saa n.4vko:n kuluttua ja ravintoterapeutille saan ajan sekä oma lääkäri laittaa B-lausunnon kelaan.
    Tähystys oli epämiellyttävä muttei ollenkaan niin paha kun pelkäsin. Pää on kyllä vielä ihan sekaisin, mitä syön ja miten korvaan "gluteeni tuotteet". Pitänee vaan opetella lukemaan tuoteselosteita. Tämä on oiva paikka opetella gluteenitonta elämää, kiitos vertaistuesta teille kaikille, teitä tulen vielä tarvitsemaan!

  • Inki 11 viestejä3.10.2012 20:59

    Sinulla taisivat muutokset olla selvät, kun niin varmana sanoi. Ravitsemusterapeutilla kannattaa ilman muuta käydä, mutta kyllä netistäkin tietoa paljon löytyy. Minun skopoija sanoi, että saattaa olla, mutta varmuus tulee vasta koepalan perusteella - että joskus kun hänestä näyttää hyvältä niin patologi sanoo, että on keliakia ja jos hänestä näyttää pahalta patologi voi sanoa, että ei ole.

    Oireeni tuntuisivat hyvin sopivan keliakiaan, mutta apteekin testi olikin miinusta. Mistään en löydä voivatko perjantaina saadut punasolut haitata verikoetta, sain kuitenkin vierasta verta n. viidesosan omastani:] Minulla kyllä tutkimukset jatkuvat toisen pään kautta.

    Terveisin Inki

  • Rosmu 19 viestejä5.10.2012 09:51

    Hei Vimpula.Hyvä,että kävit tähystyksessä ja että sait diagnoosin.. Laita kotonasi ensin mausteet syyniin...Lihaliemi,korppujauho,Mah.HP pois,soijakastike ym.

  • Mainos

  • vimpula 5 viestejä5.10.2012 15:46

    Kävin jo vähän läpi ruokakaappia ja lihaliemet täytyy vaihtaa, mausteet onneksi kelpaavat, jauhoja jo ostin uusia. Kaura jäi mietityttämään saanko käyttää gluteenitonta vai onko se kokonaan kielletty?! Hirssiä kokeilin puurona mutta en pitänyt sen mausta, oli jotenkin ummehtunut maku. Opetteluahan tämä nyt aluksi on. Kaikki neuvot otan ilolla vastaan

  • eijah 24 viestejä6.10.2012 14:59

    Vimpula, kokeile vain gluteenitonta kauraa, se sopii useimmille, tuo kyllä mukavaa lisää ruokavalioon. Varmista että on gluteenitonta, siis Semper, Puuppolan kaura tai Provena ovat niita ainakin. Soijakastikkeet sopii myös. Keliakialiiton sivuilta löytyy paljon tietoa ja siihen kannattaa liittyäkkin, tulee hyvä lehti kotiin ja paljon tietoa.

  • Rosmu 19 viestejä6.10.2012 17:17

    Jaikillehan ei kaura käy...On gluteeniton ja erittäin vähägluteeninen ruokavalio...Erittäin vähäglut.voivat syödä vehnätärkkelys pohjaisia tuotteita,kun taas gluteeniton ruokavalio ei..

  • lorangil 82 viestejä15.1.2013 15:18

    Rosmu kirjoitti:
    Hei Vimpula.Hyvä,että kävit tähystyksessä ja että sait diagnoosin.. Laita kotonasi ensin mausteet syyniin...Lihaliemi,korppujauho,Mah.HP pois,soijakastike ym.

    Tuosta soijakastikkeesta:
    "Keliakialiiton asiantuntijaneuvosto on antanut vuonna 2005 suosituksen, jonka mukaan keliaakikot voivat käyttää soijakastiketta, vaikka yhtenä kastikkeen valmistusaineena on vehnä. Suositus perustuu siihen, että gluteeni pilkkoontuu vaarattomaksi soijakastikkeen valmistusprosessissa, eikä sitä ole enää valmiissa tuotteessa.

    Soijakastike valmistetaan kaksivaiheisen fermentoinnin avulla, jolloin kastikeainekseen syntyy paljon entsyymejä, jotka hajottavat vehnän ja soijan proteiineja ja hiilihydraatteja moniksi pieniksi komponenteiksi. Soijakastikkeessa proteiinien hajoamistuotteet ovat aminohappoja, pieniä peptidejä ja ammoniakkia. Valmiissa soijakastikkeessa on hyvin vähän proteiinia, alle 0,1 %. Laskennallisesti soijakastikkeessa voisi tällöin olla 0,02 % vehnäproteiinia eli gluteeniksi laskettuna 15 mg 1 kg:ssa tuotetta. Laskelman perusteella soijakastike on gluteeniton elintarvike.

    Ruotsissa tutkittiin vuonna 2000 markkinoilla olleiden 16 soijakastikkeen gluteenipitoisuudet. Kaikissa soijakastikkeissa gluteenipitoisuus jäi alle 20 mg/ 1 kg, mikä on huomattavasti alhaisempi kuin elintarvikeviranomaisten v 2005 käyttämä maksimiraja-arvo 200 mg/ 1 kg.

    Markkinoilta löytyy myös täysin vehnättömiä soijakastikevaihtoehtoja, jotka voivat olla tarpeellisia hyvin herkille vehnäallergisille. Hapolla hajotetusta soijasta valmistettuja vehnättömiä kastikkeita ovat mm. tanskalaiset Soy-King-kastikkeet. Japanissa pääosin vehnätöntä, fermentoinnilla valmistettua soijakastiketta kutsutaan nimellä tamari. Tamaria voi löytyä itämaisiin tuotteisiin erikoistuneista liikkeistä. "
    Lähde:Keliakialiitto

  • glutfree 90 viestejä15.1.2013 15:36

    laitan tämän linkin minkä löysin vhh-terveysravinto sivustolta



    keliakia tai gluteenisensitiivisyys voi siis olla vaikka verikoetesti näyttäisi negatiivista. Suomessahan perinteisesti tutkitaan vaan yhtä markkeria, kun tutkia pitäisi yhteensä neljää. (Ko linkissä ne kerrotaan) eikä aina tähyssäkään näe keliakiaa, jos tähystys koepalat ovat juuri siitä terveestä kohdasta napsittu. Eli huonolla tuurilla on keliakia, mutta sitä ei silti suomessa saada selvitettyä.

    Mutta en itse keliaakikkona näe mitään haittaa vaikka joku olisikin gluteenittomalla dieetillä, vaikka siihen ei olisikaan lääkärin lausuntoa. Jos kerran olo helpottuu ja vaivat häviää, niin eikö se ole kuitenkin tavoite???
    Ainoa etu tuosta lausunnosta on 21 euron kk.korvaus kelalta ruokavaliohoitoon, gluteenittomat kun on niin paljon kalliimpia. Mutta nyt kun taas kerran alv.tä nostetttiin ja ruoan hinta kaiken kaikkiaan on noussut parin vuoden aikana, on tuo 21 euroa melkein yhtä tyhjän kanssa. Voi myös olla ilman ns.korvaavia tuotteita, puuroja, myslejä ja leipää. Toisaalta esim.karppaussivustolta löytää paljon hyviä viljattomia reseptejä, joita voi käyttää. Viljat (sen enempää tavalliset kuin gluteenittomatkaan) eivät ole elämän edellytys, monet vitamiinitkin imeytyvät paremmin kun suolistossa ei ole gluteenia häiritsemässä.

  • Mainos

  • KkK 2 viestejä29.1.2014 11:49

    Miten on, voiko joku selventää, jos tähystyksessä todettu "hieman madaltunut suolinukka". Lääkäri oli sitä mieltä ettei syytä huoleen. Verikoetestiä ei ole vielä tehty.. Itse kuitenkin ihmettelen, eikö keliakian yhtenä kriteerinä juuri ole tuo madaltunut suolinukka? Onko hieman madaltunut sitten liian vähän?

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,013s