Mc Donaldsin ranskalaiset ja hampurilainset

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • sumaa 7 viestejä24.9.2011 12:40

    Niin eivät todella ole tietoisia glutenittomuudesta monikaan se on selvinnyt vuosien varrella,ehkä vaihtuvuus on niin suuri näissä firmoissa että ei pysytä,pystytä myyjille tietoa antamaan tai ei kiinnosta asia jos asiasta varmaan selvitys tehdään. jaaha siis rane..lienee ranskalaisia,kovasti menee sanasto uusiksi ja nopeasti sanottavaksi tässä nykymaailmassa,hymyilytti kuitenkin.

  • MariJo 77 viestejä22.7.2011 22:31

    Söin pari viikkoa sitten Norjassa Mäkkärillä McFeast-aterian, ei ollut mitään ongelmia. Hampurilaisen paketissa luki suomeksi "gluteeniton sämpylä". Ranskalaiset mussutin myös hyvillä mielin. Olen syönyt usein myös Suomen Mäkkäreillä, eikä vatsani ole oireillut.

  • Mainos

  • Katjahei 34 viestejä22.7.2011 22:22

    Oikeastaan hyvä että tuli esille! Jos minulle olisi mäkkärissä sanottu, ettei ranskikset ole gluteenittomia, olisin vain jättänyt syömättä. Tuli tämäkin selväksi ja varmistettua!

  • Sussu2 59 viestejä22.7.2011 15:37

    Joo niin laitoin. Mieheni sanoi lukeneensa mäkin sivuilta,että näin on. Ja seuraavan lauseen selitys mistä gluteeni tulee on peräisin mäkin myyjiltä, joista kaikki eivät näköjään ole asian tasalla.

    Tässä tuli taas hyvä opetus siitä, että älä luota edes miehesi tietoihin, vaan mun olis ensin itse pitänyt tarkistaa toi "tieto", ennen kuin laitoin sen tänne.

    Keväällä kun tyttäremme keliakia diagnosoitiin, mieheni istui koneella koko illan lukien kaikkea mahdollista keliakiasta, joten toi tieto gluteenista saattoi olla esim. hesen raneista. Tosin en ole tarkistanut nyt asiaa hesen sivuilta, kun ei siellä hesessä aiota enää asioida kuitenkaan.

    Zori tää sekoilu !

  • ponipimu 239 viestejä21.7.2011 22:55

    Sussu2: aloitusviestissä kerrot että mäkkäri ilmoittaa sivuillaan että ranskalaisissa saattaa olla gluteenia.

    niin siis missä sivuilla näin seisoo?

    onneksi Jezu kaivoi faktaa esille, minä kyllä edelleenkin syön silloin tällöin mäkkärissä, ja arvot ovat pysyneet kurissa.

  • Izmo 19 viestejä21.7.2011 19:19

    Sussu2 kirjoitti:
    Entäs niitä hampurilaisia. Mäkkärin myyjät vakuuttavat, että he tekevät gluteenittomat hampurilaisensa tarkkaan niin ettei kontaminaatiota vehnäsämpylöihin pääse syntymään.

    Ne hampurilaiset lämmitetään mikroaaltouunissa joten kontaminaatiota ei ainakaan parilan puolelta pääse syntymään. Sen takia ne eivät ole likimainkaan niin hyviä kuin normaalit hampurilaiset. Tärkeintä kuitenkin on se että edes saa hampurilaisia.

  • Sussu2 59 viestejä19.7.2011 14:55

    Hyvä ja kiitos palautteesta, uskottava se siis on , että niitä raneja saa syödä. Soitin mäkkärin laatuvastaavalle ja hän selitti, miten on mahdotonta paistaa omenapiirakat ja nyggetit samassa rasvassa ranejen kanssa. Ranet paistetaan kuulemma eri lämpöisessä rasvassa ja siksi myös eri rasvakeittimessä. Eli kaikki mäkkärin myyjät eivät siis jostain kummallisesta syystä ole olleet ajan tasalla.

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä19.7.2011 14:39

    Mäkkäristä löytyy palautesivulta seuraavaa:

    Miten huomioitte allergikot?
    Huomioimme allergiat ja erikoisruokavaliot. Useat hampurilaisistamme voidaan valmistaa gluteenittomina. McDonald’s valittiin vuoden 2004 gluteenittomaksi yritykseksi.


    Mäkkärin Ruokaesite 2011:sta (PDF) sivulta 16 löytyy tietoa myös ranskalaisista:

    Erityisruokavalioiden huomiointi
    McDonald’s tarjoaa vaihtoehtoja myös yleisiä erityisruokavalioita noudattaville. Jäätelö– ja pirtelötuotteemme sekä erikoiskahvien valmistuksessa käyttämämme maito ovat vähälaktoosisia. Lähes kaikki vakiovalikoimamme hampurilaiset ovat vähälaktoosisia ja niiden ainoa laktoosin lähde on juusto. Useat dippimme ovat gluteenittomia ja laktoosittomia. Uppopaistettavien tuotteiden osalta on tärkeää, että jokaiselle tuoteryhmälle (perunatuotteet, kanatuotteet, kalatuotteet ja muut tuotteet) on oma uppopaistoaltaansa. Paistoaltaiden öljyjen päivittäinen suodatus alkaa aina ranskalaisten perunoiden altaista, millä varmistamme ranskalaisten perunoiden gluteenittomuuden. Valikoimassamme on gluteeniton sämpylä, jonka avulla voimme tarjota useita eri hampurilaisia myös gluteenittomina. McDonald’s Oy on palkittu Vuoden gluteenittomana yrityksenä vuonna 2004 (Suomen Keliakialiitto). Luettelot gluteenittomista, laktoosittomista ja vähälaktoosisista tuotteistamme löytyvät sivuilta 36–37.


    Eli itse ainakin syön varsin turvallisin mielin mäkkärissä Ruotsissakin saa Mäkkärin burgerit gluteenittomana, mutta siellä ei käsittääkseni taata ranujen gluteenittomuutta.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Suviih  629 viestejä19.7.2011 10:10

    Mäkkärissä kyllä minunkin tietojen mukaan pitäisi olla puhtaat ranskalaiset. Nettisivuilla ei ranskalaisten kohdalla mainita allergisoivia aineita (http://www2.mcdonalds.fi/day/ruoka/tuotesivu.php?tr_id=002) ja minunkin muistaakseni keliakialiitto oikein on mainostanut mäkkäriä. Yrityshän valittiin 2004 jopa vuoden gluteenittomaksi yritykseksi.

    Linkkiä kaipailen minäkin sinne missä on maininta, ettei ranskalaiset mäkkärissä olisi puhtaita, itse en sellaista mainintaa onnistunut mäkkärin sivuilta löytämään.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • ponipimu 239 viestejä18.7.2011 21:34

    siis milloin tämmönen ilmoitus on mäkkärilta tullut? mulle on aina jopa ravitsemussuunnittelija vannonut että menkää mieluummin mäkkäriin kuin heseen, siellä paistetaan ranskalaiset omassa rasvakeittimessä.

    näin on myös keliakialiiton jäsenyyspostissa tulleessa esitteessä pari vuotta sitten mainostettu, nyt sitten vesittävät tämänkin homman?

    ketähän tässä nyt sitten taas uskoo? voisko joku laittaa linkkiä sinne sivulle missä näistä omenapiirakoista mainitaan?

  • Sussu2 59 viestejä18.7.2011 20:29

    Muutamalta mäkkärin myyjältä olen kysynyt, että ovatko ranet gluteenittomia ja vastaus on ollut ei. Olen kuitenkin antanut 4 vuotiaan tyttöni syödä niitä muutaman kerran muutaman kappaleen, eikä vatsa ole tullut kipeeksi, tosin se ei silti kerro varmuudella sitä, että oliko niissä raneissa gluteenia vai ei, koska kaikillehan ei välttämättä tule vatsa kipeeksi.

    Toi olis kyllä hirveen kätevä ja hyvä systeemi kynsentää ne gluteenia sisältävät tuotteet aina vaan tietyssä rasvakeittimessä, jolloin ranet olis varmuudella gluteenittomia. Kumma kun ei noin yksinkertasta asiaa voi sopia, mutta ehkä se sit kuitenkin on liian hankalaa. Onhan kyse kuitenkin maailmanlaajuisesta yrityksestä ja keliaakikkoja suhteessa asiakkaissa niin vähän, että Mäkkäriä ei kiinnosta palvella heitä, ainakaan niin paljoa. Se on kyllä mahtavaa, että euron juuston saa myös gluteenittomana! Mäkkäri ottaa siitä kyllä takkiinsa, koska se sämpylähän jo maksaa sen euron! Tosin mua huolestuttaa edelleen se puhtaus.

  • omena 1 viesti18.7.2011 18:04

    moikka, mäkkärissä olen asioinnut joskus eikä oireita ole tullut, sen sijaan hesessä tuli tosi kovat kivut ranskalaisista.tietääkseni mäkissä eri rasvat kullekin tuotteelle!!

  • Mainos

  • Isabella 42 viestejä16.7.2011 09:44

    Ei ole ollut koskaan ongelmia Mäkkärillä hampurilaisten tai ranskisten kanssa, ja reagoin kyllä todella herkästi jos olisi. Sama Hesen ranskisten kanssa, ei ole ongelmia.

  • Sussu2 59 viestejä15.7.2011 21:15

    Mc Donalds ilmoittaa sivuillaam, että heidän ranskalaisissaan saattaa olla gluteenia. Mahdollinen gluteeni tulee ranskalaisiin siitä syystä, että samassa rasvakeittimessä paistetaan myös tuotteita esim. omenapiirakoita, jotka sisältävät vehnää. Uskallatteko te muut syödä mäkkärin ranskalaisia?

    Entäs niitä hampurilaisia. Mäkkärin myyjät vakuuttavat, että he tekevät gluteenittomat hampurilaisensa tarkkaan niin ettei kontaminaatiota vehnäsämpylöihin pääse syntymään. Uskaltaako niitä hampurilaisia silti syödä? Mäkkäreissä kun on aina kiire ja kokkeina nuoret, jotka ei välttämättä edes tiedä mikä keliakia on?

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,039s