Miksi keliakiaan suhtaudutaan niin vähättelevästi?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • J-T 91 viestejä4.8.2013 14:05

    Heips

    Eka kuukausi keliaakikon elämää nyt takana, olo alkaa olla jo parempi

    Sen sijaan olen alkanut ihmetellä erästä asiaa, nimittäin joidenkin "normaalien" suhtautumista keliakiaan. Tietämättömyyttä totta kai on aina (itsekin tein kaiken ekan viikon aikana aivan päin mäntyä) mutta välillä törmää suorastaan vähättelyyn tai jopa vihamielisyyteen, aivan kuin keliaakikko olisi tahallaan sairas.

    Tuntuu vain, ettei juuri mihinkään muuhun sairauteen suhtauduta samanlaisella "ei se nyt niin tarkkaa ole" -asenteella.
    Olen tässä saanut kuulla jopa oikein asiantuntevia ohjeita muutamilta ihmisiltä, että kuinka minun suorastaan pitäisi syödä gluteenia silloin tällöin, että siedätyn
    Plus että murujen välttely on kuulema turhaa hysterisointia ja sairaudestaan numeron tekemistä.

    Onko muille keliaakikoille tullut tapauksia, joissa koko sairaus lähes kyseenalaistetaan tai on ruvettu antamaan "asiantuntevasti" jotain aivan päättömiä ohjeita?

  • Juulin 187 viestejä4.8.2013 14:22

    Ymmärryksen ja tiedon puutetta, sanon ma.

    Näistä neuvoista ja mielipiteistä ei kannata välittää.

  • Mainos

  • Juulin 187 viestejä4.8.2013 14:22

    Ymmärryksen ja tiedon puutetta, sanon ma.

    Näistä neuvoista ja mielipiteistä ei kannata välittää.

  • J-T 91 viestejä4.8.2013 14:41

    Tiedonpuutetta ainakin. Tosin ymmärtäväisesti yritän aina suhtautua niihin kertoihin, kun joku vain tietämättömyyttään on sanonut jotain hölmöä. Paras varmaan oli kun eräs tuttavani sanoi, että voinhan minä aina pari kertaa kuukaudessa pitää "herkuttelupäivän" juuri ennen vapaapäiviä, niin poden sitten vaan oireet kotona

    Eipä sillä, hyväähän tuo tapaus vaan tarkoitti kun näki miten sillä hetkellä mieleni olisi tehnyt yhtä gluteenipitoista naposteltavaa. Tuli kyllä ystävälliseen sävyyn opetettua, ettei se asia valitettavasti ole niin yksinkertainen.

  • Lianna 55 viestejä4.8.2013 15:15

    Hei! Olen myös kuullut myös samaa. Älä välitä, sanot vain, että lääkärit on kieltäneet syömästä hitustakaan, kyseessä ei ole allergia tai laktoosi-intoleranssi, vaan suolistosairaus.

  • Marianne82 27 viestejä4.8.2013 15:35

    Hei, itselläni takana jo puolitoista vuotta keliaakikkona, mutta muistan hyvin miten hämmentävältä moni asia aluksi tuntui. Ajattelin etten voi syödä enää juuri mitään, mutta olin onneksi väärässä! Gluteenittomien tuotteiden valikoma kasvaa koko ajan.

    Olen myös törmännyt vastaavanlaiseen kommentointiin kuin sinä ja aluksi olin vähän pahoillani, kun tuntui, ettei ihmiset ymmärrä. Ja sitä tietämättömyyttähän se usein on. Moni tuntuu mieltävän keliakian allergiaksi. Minulle tarjoittiin juuri pastasalaattia ja sanottiin, että jätä vain ne pastat syömättä, en minä pahastu. Kysyin pahastutko, jos en syö sitä lainkaan? "Oletpa sinä hankala" sain vastaukseksi.
    Enää en välitä näistä kommenteista, vaan kerron miksi olen niin nirso - usein monta kertaa samoille ihmisille, mutta pikkuhiljaa....

    Tsemppia sinulla ja usko pois, kyllä tämän keliakian kanssa voi elää ihan normaalia elämää - vaikka ihan kaikkea ei voikaan syödä

  • J-T 91 viestejä4.8.2013 15:48

    Kiitos tsempeistä

    Minullekin on jo ehditty tarjoamaan caesarsalaattia, neuvottiin vain nyppimään leipäkuutiot pois
    Kieltäydyin kohteliaasti. Ei onneksi kukaan ainakaan sanonut mitään, tiedä sitten mielsikö joku hiljaisesti minut nirsoksi, toivottavasti ei.

  • Mainos

  • Juulin 187 viestejä4.8.2013 16:09

    J-T kirjoitti:
    Kiitos tsempeistä

    Minullekin on jo ehditty tarjoamaan caesarsalaattia, neuvottiin vain nyppimään leipäkuutiot pois
    Kieltäydyin kohteliaasti. Ei onneksi kukaan ainakaan sanonut mitään, tiedä sitten mielsikö joku hiljaisesti minut nirsoksi, toivottavasti ei.

    ja mitä siitä jos mielsi? Mielipiteitä ja aatteita on jokaisella, pääasia on että itse on sinut itsensä kanssa. Ja tekee niin kuin oikeaksi tän sairauden kanssa tietää.

    Ja onhan noissa "ota makaronit pois" -kommenteissa sekin, etteivät ihmiset tiedä, miten tarkkaa sen gluteenittomuuden kanssa on.

  • J-T 91 viestejä4.8.2013 16:25

    Juulin kirjoitti:
    J-T kirjoitti:
    Kiitos tsempeistä

    Minullekin on jo ehditty tarjoamaan caesarsalaattia, neuvottiin vain nyppimään leipäkuutiot pois
    Kieltäydyin kohteliaasti. Ei onneksi kukaan ainakaan sanonut mitään, tiedä sitten mielsikö joku hiljaisesti minut nirsoksi, toivottavasti ei.

    ja mitä siitä jos mielsi? Mielipiteitä ja aatteita on jokaisella, pääasia on että itse on sinut itsensä kanssa. Ja tekee niin kuin oikeaksi tän sairauden kanssa tietää.

    Ja onhan noissa "ota makaronit pois" -kommenteissa sekin, etteivät ihmiset tiedä, miten tarkkaa sen gluteenittomuuden kanssa on.

    En tiedä, jotenkin vaan muiden mielipiteet tuntuvat vielä oudolta. Ehkä vähän pelkään ihmisten pitävän kieltäytymistäni epäkohteliaana nirsoiluna?

    Jostain syystä ruokakaupassakin tunsin itseni jotenkin hankalaksi asiakkaaksi, kun lihatiskillä pyysin myyjää selvittämään, onko grillibroileri gluteenitonta :S

    Luulin tosin lihatiskimyyjän tietävän suoraan, mutta hämmennyin vielä lisää kun kysyikin minulta, että mitä siis gluteeniton ruoka ei saa sisältää. Ei nyt suoranaisesti ainakaan luottamuspisteet nousseet.

  • Juulin 187 viestejä4.8.2013 16:45

    Se on varmasti osa sopeutumista tähän sairauteen.
    Mulla on yksi muukin sairaus, johon suhtaudutaan aivan toisenlaisena, mitä se oikeasti on, eikä sen vaarallisuutta tajuta. Joten mun kynnys välittää ihmisten mielipiteistä on mikroskooppisen pieni jo aikaisemmasta kokemuksesta. Onneksi olen sen oppinut.

    Äläkä koskaan ajattele, että olisit hankala, millään tavalla, kun vaadit tietoa, ennen kaikkea mitä vaadit on terveys ja se on arvokkainta, mitä ihmisellä voi koskaan olla.

  • norppa 59 viestejä4.8.2013 17:14

    en ole vähättelyyn törmännyt, varmaan oma ehdoton asenteeni ruuan gluteenittomuuteen on tehnyt muillekin selväksi, kuinka tärkeää ruuan 'puhtaus' on.

    täytyy vielä todeta, että jotkut ei sillä niin väliä-keliaakikot saattavat levittää sairaudesta sellaista kuvaa, ettei aina niin tarkkana tarvitse olla ja ns. 'herkuttelupäiviä' voi muka pitää silloin tällöin.

  • Laura 9 viestejä4.8.2013 22:00

    Olen kyllä kohdannut vähättelyä. Luulen pääsyyksi tietämättömyyden.

    Monet luulevat että keliakia on niinkuin laktoosi-intoleranssi (mitä sitten jos vähän pierettää?) tai allergia (tuleeks sulle hengenahdistusta jos vähän syöt?). Jos en jaksa enempää selittää niin näihin kommentteihin totean lyhyesti, että keliakiasta voi väärällä ruokavaliolla tulla jopa syöpä. Johan ottavat tosissaan!

    Toinen syy vähättelylle on se, että juuri ne hällä-väliä keliaakikot levittävät sellaista kuvaa että ei tarvitse olla niin tarkka.

    Tällöin kuulee kommentteja kuten "no mutta sähän voit syödä noi leivänpäälliset, mun yks keliaakikkokaveri tekee aina niin". Ja sitten katsotaan marttyyriä kieroon kun sanoo, että itse en niin tee koskaan.

  • Mainos

  • Paju 25 viestejä6.8.2013 19:00

    Yksi parhaista: "Kyllä meillä töissä keliaakikot syövät pullaa."

  • Sinilintu 2 viestejä3.1.2017 10:02

    Nyt on niin paljon yleistynyt se "muotikeliakia" tai vehnäallergia (eli diagnosoidaan itselle ilman testejä) ja sitten joustetaan kun ei mitään oikeaa keliakiaa olekaan. Varmaan sikäli hyvä juttu, että gluteenittomat tuotteet ovat yleistynyt, mutta kyllä niin ärsyttää, kun he eivät tajua ravintoloissa tekevänsä hallaa keliaakikoille.

    Huomasitteko muuten tämän kampanjan jo, vähän sama idea minusta... http://www.glu.fi/keskustelu/aihe/Gluteeniton+Tammikuu+2017/1909/

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s