Millä ruualla parannetaan gluteenista kipeä vatsa

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • milla 412 viestejä2.3.2014 13:11

    Minulla menee päivässä paljon kasviksia ja hedelmiä, vatsa kiittää

    Ahaa,, siis jogurtit ym sisältää tuollaista ainetta ( inuliini) .... ohoh .. sitä varmaan kans aika monissa maitotuotteissa. Vaikka itse käytän maustamattomia joguja ja rahkoja .. mutta joskus tulee syötyä jotain valmiiksi maustettuja, jolloin kyllä vatsa kuplii, vaikka olisi laktositonta. Eli kaikkeen mitä ihmeellisimpiin aineisiin sitä törmää.

    Ja sitten on tuo guarkumi. Sitähän on maustamattomissa broilerfileissäkin.

  • Tinda 17 viestejä2.3.2014 12:11

    Kiitos Meje! Aloittelen pellavat.
    Inuliinista: kasvatin aikoinaan hiukan maa-artisokkia pihalla, tuli tosihyvää keittoa. Mutta niin tuli tosi kaasupallokin aina. Selvittelin vähän, maa-artisokassa on valtavasti inuliinia. Sitten aloin yhdistää kaasut ja inuliinit mm joihinkin jäätelöihin. Inuliini kuuluu tuohon FODMAP-listaan enkä oman kokemuksen jälkeen asiaa ihmettelekään. Nykyään inuliini tuoteselosteessa saa tuotteen palaamaan kädestäni takaisin kaupan hyllylle.
    Myös purkat olen jättänyt pois, ne sokerit eivät sovi tällä hetkellä, suosittelen ainakin kokeilemaan purkattomuutta jos suolisto on äreänä.

  • Mainos

  • Meje 6 viestejä2.3.2014 09:48

    Tinda kirjoitti:
    Kysyisin teiltä pellavansiemenkokemuksia. Ostin rouhittua sellaista eilen, rauhoittaako se mahaa vai pahentaako jos maha on ärtynyt? Nyt juuri en taida uskaltaa sitä kokeilla.

    Olen ottanut nyt 6 kk joka aamu 1 teelusikallisen hienoksi jauhettua pellavansiementä, esim. aamukahviin sekoitettuna. Laitan kahviin sillöin tällöin myös kanelijauhetta, kanelin sanotaan stimuloivan ruuansulatusta ja vähentävän närästystä. Tämä cocktail ei ole vatsan rauhaa minulla mitenkään rikkonut. Syön lisäksi päivittäin hedelmiä ja vihanneksia, joiden sanotaan edistävän ruuansulatusta. Suoli on toiminut lähes normaalisti viimeiset pari kuukautta, ensi kertaa yli 10 vuoteen : ) joten ehkä nämä luomumenetelmät tosiaan kantavat hedelmää - tai sitten ohutsuoleni alkaa toipua vuosikausien koettelemuksista.

  • Meje 6 viestejä2.3.2014 09:37

    luteetonta kirjoitti:
    Meje, kerrotko mihin puuroon on lisätty inuliinia? Voi olla minunkin viimeisin ongelmani taustalla tämä, tai sitten ei vaan gluteeniton kaura ei sovi.

    Asustelen parhaillaan ulkomailla, puuro on australialaista. Suomessa viime vuoden lopulla pari kuukautta ollessani sain pahoja, n. 4-8 tuntia kerrallaan kestäviä kipuja ja kramppeja inuliinista. Olivat Valion laktoosittomista tuotteista, kuten Viola-tuorejuustot ja Eila-jugurtit. Suuri helpotus, kun pääsin jyvälle tuosta juuri minulle sopimattomasta pahislisaineesta! En olekaan täysin varma, että minulla olisi laktoosi-intoleranssi (ei testattu), vaan vaivat tulleet lisäaineista. Viime viikkoina olen silloin tällöin syönyt pieniä määriä bulgaria-tyyppistä maustamatonta jugurttia ja hyvin on mennyt.

    Olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla 8 kk, kauraa en ole vielä syönyt. Tänään olisi tarkoitus testata Suomesta roudaamaani Semper-pitsapohjaa. Siinä on guarkumia, josta en ole vielä varmuudella päässyt selvyyteen aiheuttaako vatsakipuja. Toivotaan parasta, ikävä jos joutuu jättämään tuote toisensa jälkeen pois kun ei millään vielä viitsisi opetella leipomista..

  • Tinda 17 viestejä1.3.2014 21:59

    Mahanreistailuun olen käyttänyt -tosin gluteenivuosina- bulgarian jogurttia, hapankaalia ja avokadoa. Nämä sopivat hyvin paaston lopettamiseenkin. Maha tykkäsi.
    Erityinen täsmäaseeni joka auttoi jopa viimeisinä gluteeniviikkoinani jolloin maha oli tosi kurjana: piigeeli. Se on sellainen 'mahansuoja-aine'. Saa luontaistuotekaupoista.
    Edellämainittu liikunta tekee hyvää joten suosittelen liian vähän liikkuvalle koiran hankintaa Ja vielä, vettä pitäisi juoda riittävästi. (Kunpa muistaisin.)
    Kysyisin teiltä pellavansiemenkokemuksia. Ostin rouhittua sellaista eilen, rauhoittaako se mahaa vai pahentaako jos maha on ärtynyt? Nyt juuri en taida uskaltaa sitä kokeilla.

  • Teflon 6 viestejä27.2.2014 12:22

    Jes, liikuntaa aion nyt todellakin lisätä, sauvakävelyä kotiovelta, niin ei mene aikaa siirtymisiin.

    Mutta takaisin aloittamaani aiheeseen, mitä syödä kun maha reistailee (syystä tai toisesta).

    Itse olen tässä nyt pari päivää syönyt pieniä annoksia parin tunnin välein: lähinnä kasvissosekeittoja, johon olen laittanut vähän visibliniä sekaan, välipaloina mustikkakeittoa tai vauvojen hedelmäsosetta ja turkkilaista jugurttia, ja aamulla semper-kaurapuuroa, johon laitoin vähän rypsiöljyä. Ja pari g-tonta leipäsiivua. Illalla kamomillateetä. En ole uskaltanut syödä esimerkiksi tuoreita hedelmiä tai kasviksia tai liikaa kuitua kun putkisto on herkkänä. Nyt olo on kohentumassa ja alkaa tehdä mieli enemmän ja tuoreempaa ruokaa, mutta siltikään en uskalla vielä syödä normaalikokoista annosta kerralla.

    Ennen keliakia- ja divertikkelidiagnooseja muistelen aina syöneeni nimenomaan vehnäsuolakeksejä mahataudissa, huh huh

    Aloitin tämän keskustelun, kun oli maha tosi kipeänä. Silloin ei ajatus oikein juokse, ja ahdistun ruokavaliosuunnittelun kaikista sudenkuopista. Siksi ajattelin nyt tehdä itselleni talteen muistilistan, siitä mitä kannattaa syödä kun on kehno olo.

  • Juulin 187 viestejä27.2.2014 07:22

    Hyvä kunto ei ole sidoksissa painoon.

    Liikuntaa olisi hyvä harrastaa se tunti tai puolikin päivässä. Tunti viikossa on oikeastaan sama kuin ei liikkuisi ollenkaan. Eikä kannata lähteä repimään vaan pientä arkiliikuntaa.
    Kauppaan kävellen, portaat hissien sijaan yms. siitä tulee napakasti liikuntaa arkeen.

  • Mainos

  • milla 412 viestejä26.2.2014 19:00

    Ja sellanen tuli vielä mieleen tulla kertomaan, että mitä vähemmän käytän maitotuotteita, sitä paremmin vatsani voi .

    oli sitten laktoositonta tai mitä vaan, kyllä sen jotenkin huomaa vatsasta syöneen jädee tai rahkaa. Joko turvottaa tai
    ilma kiertää... inhottavaa, mutta kyllä sen sietää välillä.

    RRRRakastan RRRahkaaa...

  • milla 412 viestejä26.2.2014 14:58

    Tuo liikunta on kyllä vatsan toiminnalle erikoisen tärkeää. Itsellä alkaa kyllä jumittaa ja turvottaa ilman liikuntaa.

  • Teflon 6 viestejä26.2.2014 07:08

    Auts, no selvästikin liian vähän, sen kyllä teoriassa tiesinkin. Korkeintaan kerran viikossa olen saanut itseni kävelylenkille tai kotijumppailemaan. Nyt on taas lisää motivaatiota siihen hommaan, kunhan tästä tokenen. Peruskuntoni taitaa olla aika kehno, vaikken mitenkään erityisen ylipainoinen olekaan.

  • Juulin 187 viestejä26.2.2014 06:54

    Harrastatko minkä verran liikuntaa?

  • Teflon 6 viestejä25.2.2014 17:59

    No niin, ehkä ei ollutkaan kyse gluteenista. Tänään lääkäri vahvisti epäilyni, divertikuliiti uusiutui, ja nyt on antibiootit aloitettu.

    Tosin epäilen että ajauduin tulehdukseen sen takia, että en meinaa saada keliakiaruokavaliotani sellaiseksi, joka ei aiheuttaisi ummetusta. Sinänsä huvittavaa että gluteenittomalle ruokavaliolle siirtyminen toi minulle ihmeparannuksen ikuisesta ripulista ja ilmavaivoista, mutta nyt on puoli vuotta oltu ja homma lipsahtelee ummetuksen puolelle liian usein.

    Lääkäri kirjoitti Levolacia, ja jatkan Visiblin syömistä säännöllisemmin. Mutta tuo oliiviöljy sitruunan kera saattaisi tepsiä myös tähän.

    Toivon ihan tosi paljon että ruokavalio ei supistuisi entisestään esim. kauran osalta. Tykkään tehdä siitä itse mysliä.

    Inuliini on minullakin jo pahislistalla, enkä ihmettelisi jos nuo muutkin E-mainitut kuuluisivat sinne.

    Maitohappobakteerit ei aiheuta ummetusta, ne on ehdottomasti hyvislistalla. Aloitin juuri uuden purkin, merkkiä eli bakteerilajikkeitahan kai kannattaa välillä vaihtaa.

    Ja mustikkakeittoa aloin myös syömään.

  • Mainos

  • milla 412 viestejä25.2.2014 15:06

    Mustikka ja mustikkakeitto.. ja päärynä tekee hyvää vatsalle .

  • luteetonta 2 viestejä25.2.2014 14:19

    Itse sain keliakia diagnoosin 10kk sitten. Aloitin heti gluteenittoman ruokavalion. Meni hyvin hetken aikaa ja 2-3kk päästä tajusin että maitotuotteista käy enää laktoositon, ja ehkä muutamat hyla tuotteet. Sitten meni taas hyvin hetken, kunnes jatkuvat mahavaivat taas paheni ja paheni. Nyt jäi gluteeniton kaura pois. Oli melko helppo paikallistaa tämä mahakipujen alkaminen aamupalaan, joka oli gluteeniton kaurapuuro, testasin 3 eri merkkistä gluteenitonta puuroa ja mikään ei sopinut joten en uskonut piilogluteeniin saantiin. Jätin aamupuurot pois, ja näkkärit jossa gluteenitonta kauraa hieman. Tokenin viikossa. Kaikille tuo gluteeniton kaura ei kelpaa.

    Aiheuttaako maitohappobakteerit ummetusta? Itsellä aina kotona/töissä varmuuden vuoksi, ja kyllähän ne pakkia rauhoittaa jos on jostain ärtynyt, muistathan että kaikki maitohappobakteerit ei ole gluteenittomia!

    Meje, kerrotko mihin puuroon on lisätty inuliinia? Voi olla minunkin viimeisin ongelmani taustalla tämä, tai sitten ei vaan gluteeniton kaura ei sovi.

  • Tallulah 476 viestejä25.2.2014 11:22

    Mustikka on hyvää kun on vatsa kipeä.

  • Meje 6 viestejä25.2.2014 08:07

    Voisiko kohdallasi olla kyse olla muusta kuin gluteenin saannista? Omasta keliakiadiagnoosistani on nyt 9 kuukautta. Gluteenittomaan ruokavalioon siirryttyä olo koheni parissa kuukaudessa merkittävästi (kivut lakkasivat, ripulin ja ummetuksen vuorottelusta paluu lähes normaaliin “asiointiin”). Gluteeniton ruokavalio on ollut 100-prosenttinen: käytännössä kaikki ruoka mikä alas menee on itsevalmistettua ja valvottua, tammikuussa verikokeessa ei näkynyt enää mitään keliakian vasta-aineita.

    Kuitenkin nelisen kuukautta sitten oloni heikkeni merkittävästi: useita kertoja viikossa öisin valvottavia vatsakipuja, vatsa jatkuvasti turvonnut kuin 8:lla kuukaudella raskaana muutoin suht normaalipainoisessa kropassa, närästystä. Jaksaminen on ollut todella koetuksella.

    Tältä ja ulkomaisilta nettipalstoilta lukemalla aloin vihdoin epäillä ruokiin lisättäviä lisäaineita, erityisesti inuliinia, jota käytetään mm. kuidun lähteenä ja tuomaan ruokiin kuohkeutta, kermamaisuutta tai rapeutta. Olin käyttänyt erityisesti tuorejuustoja sekä gluteenitonta puurosekoitusta, joista sitten kummankin tuoteselosteesta inuliinia bongasin. Lopetin näiden käytön ja parin nyt viikon kuluttua olo on kuin taikaiskusta parantunut merkittävästi! Ei enää öisiä kipuja ja näen jälleen varpaani : ) Närästyksen tunnetta on vielä silloin tällöin iltaisin, sen olen kuitenkin saanut kuriin luomumenetelmällä, pari ruokalusikallista sitruuna-oliiviöljysekoitusta illalla tyhjään vatsaan (2 h ruokailun jälkeen). Epäilen nimittäin, että minulla on kuukausien happosalpaaja-pillereiden käytön jälkeen liian vähän happoja/ruuansulatusentsyymejä vatsassa.

    Epäilen edelleen muutamaa muutakin lisäainetta, kuten ksantaani(kumi)(E415), karrageeni (E407) ja guarkumi (E412), mutta näitä sisältäviä tuotteita en vielä aio ottaa takaisin ruokavalioon. Pidän ruokapäiväkirjaa ja koetan näitä edellä mainittuja yksitellen testata hiljakseen, jotta selviää aiheuttavatko vaivoja.

  • Teflon 6 viestejä24.2.2014 18:49

    Taas on maha kipeänä, vaikka en tiedä mistä ruuasta olen vahingossa gluteenia saanut. Nyt toivon vain paranevani tästä olotilasta. Onko teillä vinkkejä siihen, mitä ruokaa kannattaa syödä silloin kun suoli on ärtynyt gluteenista? Olo on niin tukala ettei tee mieli syödä mitään, vaikka toisaalta olisi nälkäkin. Varmaan jotain joka rauhoittaa ja lepuuttaa suolta? Mutta ei saisi vahingossakaan aiheuttaa ummetusta, kun on keliakian lisäksi myös divertikkeleitä.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s