Mistä ihmeestä voin vielä saada gluteenia?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Lianna 55 viestejä11.10.2013 16:20

    Hei! Tässä mahdolliset gluteenin lähteet:

    Gluteenittomat makkarat yms., ketsuppi, sinappi, jäätelöt, majoneesi, silli jne, MELKEIN KAIKKI TEOLLISESTI VALMISTETTU RUOKA SISÄLTÄÄ JOSSAIN MUODOSSA GLUTEENIA, VAIKKA PÄÄLLÄ LUKEE GLUTEENITON.
    Minulle kävi samalla lailla kuin sinulle. Lähteen etsiminen kesti puoli vuotta, lopulta löytyi: kotimainen etikka. Soitin valmistajalle, sanoivat, että poltetaan ohraan ja sisältää gluteenia. Soitin Keliakialiittoon, inttivät siellä pääkovana, että etikka on "gluteenitonta". Luotin valmistajaan ja paranin.

    Myös muut alla olevat aineet on jätettävä pois, jos haluaa parantua! Merkinnän "gluteeniton" voi unohtaa, "vehnätön" on ok (saksalaiset ja italialaiset tuotteet)

    Gluteenia sisältää:
    Vehnätärkkelys
    Glukoosi
    Maltodekstroosi, jos ei maissista
    Aromit (sekoitetaan usein vehnätärkkelyspohjaan)
    Mausteet (valmiit maustesekoitukset, ks. yllä)
    Tärkkelyssiirappi
    ETIKKA siis: omenaviinietikka ja väkiviinaetikka, balsamico- punaviini- ja valkoviinetikat on ok
    + lähinnä kaikki keinotekoiset lisäaineet, joita löytyy makkaroista jne. Vatajalta löytyy nakkeja, jossa ei ole gluteenia, samoin italialaisista ja espanjalaisista kinkuista ja meetwursteista löyty aidosti gluteenittomia tuotteita!

    Kun jätin nämä kaikki pois, positiiviset arvot katosivat verestä ja kaikki taudit (mm alkava sokeritauti) paranivat.

  • honda 89 viestejä11.10.2013 16:04

    älä jätä maitoa pois vaan siirry sinisestämaidosta punaiseenmaitoon.tai jos jätät maidon niin korvaa se juustolla päivittäin niin saat kalsium tarpeeksi tyydytyksi.minulla auttoi ripuliin maidon vaihto,myös jätin valion jugurtit pois ja siirryin muiden valmistamiin jugurteihin.ei teidä miksi valion tuotteet eivät sopineet vatsalleni .

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä11.10.2013 15:46

    Käytätkö vehnätärkkelystuotteita? Kokeile jättää ne pois jos käytät, sillä kaikille ne eivät sovi. Ja tuosta kaurasta.. Meidän suvussa on pari keliaakikkoa, joille ei käy edes gluteeniton kaura (tulee iho-oireita), eli kaurankin poisjättämistä kannattaa kokeilla jos oireet eivät häviä.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • J-T 91 viestejä11.10.2013 13:51

    Ok, kiitoksia!

    Oletko siis jättänyt maidon ihan kokonaan pois vai siirtynyt laktoosittomaan? Muutoin en maidosta välitä, mutta aamukahviin on aina pakko sitä saada :S

  • Tallulah 476 viestejä11.10.2013 13:38

    Mulla ei ole laktoosi-intoleranssia, mutta silti joskus laktoosi aiheuttaa vatsaoireita. Mulla oli nuorena pitkään vatsaoireita, ja yksi keliaakikko sanoi että jätä maito pois. Lopetin maidon juomisen ja oireet hävisi. Kannattaa siis kokeilla! Kaura ei myöskään kaikille sovi.

  • J-T 91 viestejä11.10.2013 13:07

    Keliakiani todettiin kesällä ja on nyt tullut siis oltua gluteenittomalla jo muutamia kuukausia.

    Tarkka olen ollut, jopa hysteerisenkin tarkka.
    Silti, en vain parane. Sairaslomia töistä tulee n. 3-4 viikon välein, kun maha menee todella huonoon kuntoon.
    Karmea närästyskin jatkuu ja nyt on ollut todella huono olla jo melkein viikon.

    En syö kuin kotona ja kaikki tarkistan lähes suurennuslasin kanssa. Yleislääkärinkin kanssa käytiin asiaa läpi, eikä osannut muuta sanoa, kuin että jos kokeilisin jättää laktoosin pois. Kokeilen siis totta kai tätä, mutta sikäli outoa kun verikokeella silloin tarkistettiin myös laktoosi-intorelanssi eikä löytynyt, eikä kukaan aiemmin ole puhunut laktoosittomaan siirtymisestä.

    Aiheuttaako kaura joillekin tämän tyyppisiä oireita?
    Vai onko jollain muulla ollut sama tilanne ja paljastunutkin, että jostakin on paljastunut yllättävä gluteeninlähde?

    Niin ja eikö kaikissa ruokapakkauksissa pitäisi aina ilmoittaa jos se voi sisältää gluteenia?

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s