Mitä tehdä kun keliakiakipu yllättää?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>
  • rronn 19 viestejä12.1.2010 18:50

    Mitä teette kun keliakiakivut iskevät?

    Itselleni tulee kipuja noin 2 tuntia gluteenipitoisten tuotteiden syömisen jälkeen. Kivut tuntuvat useimmiten alavatsassa erittäin kovana kipuna joka kestää useimmiten 1-2 tuntia. Joskus kipu on ollut myös ylempänä. On selvää ettei niin kovaa kipua halua kahta tuntia kestää, joten on löydettävä lievitystä. Miten lievitätte kipujanne?

    Eräs terveydenhoitaja sanoi runsaan veden juomisen olevan hyväksi. Olenkin kitannut vettä kaksinkäsin aina kivun iskiessä. Toimivuudesta en tiedä. Voihan olla että kipu olisi kestänyt pidempään ilman veden juomista.

    Myös sikiöasento on ollut toimiva kivunlievittäjä useimmiten ainakin itselläni.

    Entä alkoholi? Olen juonut usein myös väkeviä alkoholijuomia kivun taltuttamiseksi. Toimivaa vai ei? Itselläni on toiminut parit konjakkinaukut aika hyvin. Tai kipu on ainakin usein loppunut nopeasti.

    Saako kipulääkkeistä apua?

    Entä kannabis? en tiedä kasvista, enkä ole sitä kokeillut, mutta eikö sitä käytetä sairauksien hoidossa? Voisipa olla että auttaisi myös keliakiakipuihin?

    Onko teillä jotain hyviä kotikonsteja jotka olette kokeneet toimiviksi? kertokaa kaikki mikä voisi auttaa!

  • Pulla 267 viestejä12.1.2010 21:21

    Eiköhän tehokkain apu ole olla syömättä gluteenia. - Täytyy olla ylivarovainen kaiken tarjotun ruuan suhteen, kotioloissahan gluteenittomuuden kanssa pärjää hyvin.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä13.1.2010 11:57

    Ilmeisesti olet mies jos et noin lyhyttä vatsakipua kestä mitenkään... Tuskin veden juominen sen nopeammin auttaa kuin mitä kipu itsellään menee ohi. Tavallinen kipulääke yleensä auttaa kipuun (yllätys). Mutta kestää sekin jonkin aikaa että alkaa kunnolla vaikuttaa, itse en kipulääkettä ota jos on tiedossa että kohta se kipu lähtee ihan itsellään. Alkoholi auttaa mulla joskus jos meinaa mennä maha sekaisin (ei gluteenista johtuen). Kannabista käytetään esim. syöpäsairailla kipuihin, en mitenkään voi uskoa että sun kipusi olisi mitenkään siihen verrattavissa. Toki eri ihmiset kokevat kivun eri tavalla, mutta aika rajuja keinoja meinaat käyttää lyhyeen kipuun!

  • porajata 460 viestejä13.1.2010 12:50

    Mulla alkaa alavatsassa kipuoireet n. 6 h gluteenin syömisen jälkeen....

    Kipua saattaa myös kestää tuon 6-10 h...

    Toisaalta aivan hyvä tuo kipu joskus, niin ei pääse unohtumaan tuo gluteenittomuus...

    Oikea lääkitys siis on gluteenittomuus

  • seikku 36 viestejä13.1.2010 14:07

    Ihmiset kirjoittavat tänne, kun ovat avun tarpeessa ja kukaan ei varmaan halua koppavia vastauksia ja arvuuttelua, että olisiko mahdollisesti kyseessä mies, kun ei kipua kestä ja minkälainen kipukynnys kelläkin on. Itselläni ei ole keliakiaa, mutta osaan kuvitella minkälainen tilanne on, jos vahingossa saa jossain gluteenia ja on kovat kivut ja jossain semmoisessa paikassa, ettei pääse kotiin potemaan. Tässäkin kysyttiin, että JOS jollakin sattuisi olemaan tiedossa muu keino, kun pelkästään odottelu, että kipu menee ohi.

  • Tallulah 476 viestejä13.1.2010 15:06

    seikku kirjoitti:
    Ihmiset kirjoittavat tänne, kun ovat avun tarpeessa ja kukaan ei varmaan halua koppavia vastauksia ja arvuuttelua, että olisiko mahdollisesti kyseessä mies, kun ei kipua kestä ja minkälainen kipukynnys kelläkin on. Itselläni ei ole keliakiaa, mutta osaan kuvitella minkälainen tilanne on, jos vahingossa saa jossain gluteenia ja on kovat kivut ja jossain semmoisessa paikassa, ettei pääse kotiin potemaan. Tässäkin kysyttiin, että JOS jollakin sattuisi olemaan tiedossa muu keino, kun pelkästään odottelu, että kipu menee ohi.

    Tuo vastaus taisi olla mulle koska puhuin sukupuolesta ja kipukynnyksestä, ja ihan esittämättä koppavaa arvuuttelua. Naiset kun ovat tottuneempia kovaankin vatsakipuun ja eri ihmisillä on erilainen kipukynnys! Lue myös muu osa vastauksesta, jossa vastasin jokaiseen aloittajan esittämään kysymykseen.

  • rronn 19 viestejä13.1.2010 16:40

    Jos sulla Tallulah ei ole järkevää sanottavaa niin mitäpä jos olisit hiljaa?

    En missään nimessä nauti gluteenia vapaaehtoisesti, vaan esim. ulkomaanmatkoilla sen vältteleminen on lähes mahdotonta. Vaikka tilaisit kaiken gluteenittomana niin aina sitä jossain on. Kuulin myös ettei kipulääkkeet auttaisi tämäntyyppiseen vatsakipuun. onko mitään perää?

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä13.1.2010 18:37

    Tykkään itse pitää vatsallani lämpöpakkausta ja olla sikiöasennossa silloin kun poden vatsakipuja, tosin tämä nyt ei varsinaisesti sitä kipua poista, mutta ainakin se omalla kohdallani helpottaa oloa hieman. Erilaiset viljapussit joita voi lämmittää mikrossa ovat hyviä tähän tarkoitukseen.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Tallulah 476 viestejä13.1.2010 19:41

    Sanon uudestaan, vastatakseni aloittajan kysymykseen, vaikkei se kuulemma järkevää ollutkaan; kipulääke auttaa kipuun.

  • seikku 36 viestejä13.1.2010 20:42

    Itse kärsin pari-kolme vuotta sitten muutaman kuukauden ajan TODELLA kovista alavatsakivuista, syytä ei löytynyt tutkimuksista huolimatta ja sitten vaiva vaan katosi jossain vaiheessa. Jotain suolistoperäistä se varmaan kuitenkin oli, kouristuksista päätellen. Sain silloin Litalgin - nimistä särkylääkettä, joka vaikuttaa juuri vatsan alueen kouristustyyppiseen kipuun.Auttoi melko nopeasti ja sai yöt nukuttua. Nyt olen pitänyt aina laukussa yhden tabletin varalla, onneksi en ole tarvinnut. Lääkäriltähän voisi kysyä, että onko se sopiva myös tuollaiseen kipuun ja pyytää reseptiä. Minulla Burana ei auttanut yhtään. Riippuu varmaan siitä, kuinka kova mahakipu on. Itsekään en turhaan lääkkeitä popsi, mutta tuossa tilanteessa oli kyllä aivan pakko.

  • ponipimu 239 viestejä14.1.2010 01:09

    mulla ei tule juuri koskaan maha kipeäksi, ei edes keliakian takia jos on syönyt gluteenia. mun maha menee suoraan vesikuralle.

    gluteeniahan tietenkin vältän kuin ruttoa, mutta diagnoosista on vasta vajaa vuosi ettei suolisto ole kunnolla parantunut ja tälläkin hetkellä mahassa kurnuttaa ja vessaravia on harrastettu taas pari päivää. syynä tähän on viikonlopun kekkerit ja kermavaahto... laktoosi kun saa suolistoni myös sekaisin.

    eipä tähän auta muu kuin vieläkin tarkempi ruokavalio, glutenittoman lisäksi kuituja lisää ja laktoositonta maitotuotetta.

  • Anni 35 viestejä14.1.2010 15:30

    rronn kirjoitti:
    Jos sulla Tallulah ei ole järkevää sanottavaa niin mitäpä jos olisit hiljaa?

    En missään nimessä nauti gluteenia vapaaehtoisesti, vaan esim. ulkomaanmatkoilla sen vältteleminen on lähes mahdotonta. Vaikka tilaisit kaiken gluteenittomana niin aina sitä jossain on. Kuulin myös ettei kipulääkkeet auttaisi tämäntyyppiseen vatsakipuun. onko mitään perää?

    Meillä ainakin sekä tähän että laktoosin aiheuttamaan vatsakipuun on auttanut reseptilääke Litalgin. Kannattaisi ehkä kokeilla josko tästä olisi apua.
    En tiedä miten reissaat, mutta matkustellessa gluteenitonta ruokavaliota pystyy kyllä noudattamaan ilman ongelmia.

  • Mainos

  • motusalem 85 viestejä14.1.2010 21:24

    Anni: "matkustellessa gluteenitonta ruokavaliota pystyy kyllä noudattamaan ilman ongelmia." Nyt puhut kyllä kokemattoman matkailijan suulla...ilman ongelmia se ei kovin hyvin onnistu esim. Afrikassa eikä Aasiassa..ja Euroopassakin on hankalia maita keliakian suhteen...Pohjois-Amerikka on aika helppo, Etelä-Amerikka taas on ongelmiltaan Afrikan ja Aasian tasoa.

    Gluteenitonta ruokavaliota pystyy noudattamaan matkustellessa, mutta ei ilman ongelmia...

  • Tallulah 476 viestejä15.1.2010 09:11

    ^Mun mielestä Aasia on kaikkein helpoin! Siellä kun käytetään vehnää niin vähän. Euroopassa olen reissannut pohjoisessa, idässä, etelässä ja lännessä eikä missään ole ollut ongelmia. Eikä Pohjois-Amerikassakaan. Afrikassa en ole käynyt joten siitä en osaa sanoa, mutta jos on Aasian tasoa niin se on sitten yhtä helppoa kuin Suomessakin.

  • Anni 35 viestejä15.1.2010 15:40

    motusalem kirjoitti:
    Anni: "matkustellessa gluteenitonta ruokavaliota pystyy kyllä noudattamaan ilman ongelmia." Nyt puhut kyllä kokemattoman matkailijan suulla...ilman ongelmia se ei kovin hyvin onnistu esim. Afrikassa eikä Aasiassa..ja Euroopassakin on hankalia maita keliakian suhteen...Pohjois-Amerikka on aika helppo, Etelä-Amerikka taas on ongelmiltaan Afrikan ja Aasian tasoa.

    Gluteenitonta ruokavaliota pystyy noudattamaan matkustellessa, mutta ei ilman ongelmia...

    Niin, se riippuu varmaan siitä mitä kukin kokee ongelmaksi. Pipo on hyvä pitää aika löysällä Kaikesta saa tehtyä itselleen ongelman, mutta mitä se hyödyttää?

  • rronn 19 viestejä15.1.2010 21:10

    Kiitoksia hyvistä vastauksista! Pitääkin heti mennä hankkimaan tuota Litalginia! Niin ja tuosta reissaamisesta senverran, että Euroopassa on sujunut ongelmitta, mutta nyt Thaimaassa oli hieman enemmän ongelmia. Oli mahtavaa kun siellä ei paikallisissa ruoissa tosiaankaan käytetty mitään "vaarallista", mutta olihan turismi tehnyt tehtävänsä ja friteeratut tuotteet löytäneet tiensä sinnekkin. Niitä oli jopa perinteisellä Thailounaalla jonka nautimme! Kahden viikon matkan ensimmäinen haaveri sattui jo lentokoneessa. Kun gfml ei ollutkaan niin gf. Toinen kerta sattui äsken mainitsemani Thailounaan jälkeen, vaikka söin vain gluteenitonta thaicurryä. Molemmilla kerroilla kovat tuskat, enkä itse pystynyt vaikuttamaan tilanteeseen mitenkään. Ensi kerralla Tropit messissä! Pakko vielä suositella Thaimaata kaikille, varsinkin keliaakikoille! Mahtava paikka!!

  • Tallulah 476 viestejä16.1.2010 10:57

    Ihan pakko vielä kommentoida sulle vaikka saankin tästä kuraa niskaani; oikeastiko mietit kannabiksen käyttöä kipuun Thaimaassa??? Suosittelisin tutustumaan maan huumelainsäädäntöön ensin! Ja sama koskee tietysti kaikkia maita, mutta erityisesti Aasian maita! Keliakiakivusta kärsiminen on aika pientä seurauksiin verrattuna jos jää kiinni.

  • Mainos

  • rronn 19 viestejä17.1.2010 19:29

    En tosiaankaan miettinyt sen käyttöä. Edes Suomessa. Enkä varsinkaan Thaimaassa Jos luulet esittäväsi jotain ennenkuulemattomia faktoja, joudut pettymään.

  • Linda 34 viestejä23.1.2010 19:05

    Kun mun vatsassa jyllää ns. gluteenikipu (tai ainakin epäilen sen johtuvan tahattomasta gluteenin saannista) niin jonkin verran auttaa maitohappobakteerit ja piparminttutee. Syön muutenkin säännöllisesti maitohappobakteereja mutta oireiden ilmetessä otan pari ekstraa ja se helpottaa. Nyt ostin viimeksi Biolatte Originalia ja se on tehokkaampaa kun se edellinen merkki jota söin. Suosittelen.

  • Amarantti 35 viestejä11.3.2010 20:02

    Ihmettelen miksi aloittaja sitten syö gluteenipitoisia ruokia?
    ????Halooo...?
    Tuo kipu ei kyllä häivy ihan vaan lopettamala gluteenin syönnin- Mulla on samanlaista välillä, vaikka en ole gluteenia syönyt missään elintarvikkeessa sitten viime lokakuun.....

  • Amarantti 35 viestejä11.3.2010 20:24

    ..en kauraa sisällytä ruokavaliooni. En usko että se sopisi keliaakikolle..

  • rronn 19 viestejä11.3.2010 21:34

    Amarantti kirjoitti:
    Ihmettelen miksi aloittaja sitten syö gluteenipitoisia ruokia?
    ????Halooo...?
    Tuo kipu ei kyllä häivy ihan vaan lopettamala gluteenin syönnin- Mulla on samanlaista välillä, vaikka en ole gluteenia syönyt missään elintarvikkeessa sitten viime lokakuun.....

    Lueppa ketju uudestaan läpi. Jos vaikka tarttuisi kaikki faktat mukaan EN siis missään nimessä syö gluteenia vapaaehtoisesti. Vaan esim. ravintoloissa/ulkomailla välttäminen käytännössä mahdotonta.

  • Mainos

  • Amarantti 35 viestejä12.3.2010 08:16

    Sori. Todella..mää luen niin tarkkaan kaikki tuoteselosteet ja kysyn vielä "ulkona" syödessä, ettei vaan viljoja missään....
    Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä: lämpöpulloa olen kokeillut, auttoi. Maitohappobakteereja minulla on. - JOtenkin lohduttaa, kun en ole yksin kovien vatsakipujeni kanssa.

  • Nuutti 56 viestejä12.3.2010 09:31

    Mullakin auttaa kuumavesipullo vatsan päällä, oli kyseessä mistä tahansa johtuva vatsakipu.

    Seikku; samaa mieltä! Ja jos Tallullah meinaat että naiset kestää vatsakipuja paremmin esim. menkkakipujen vuoksi, niin se ei ole totta! Joillekkin naisille niitä kipuja ei ikinä edes tule, ja se toinen ääripää hyvänä esimerkkinä minä, joutuu kokemaan kerran kuussa niin kamalia kramppeja että alan oksentamaan eikä mikään muu auta kipuun kuin kuumavesipullo. Eli jos minä haluaisin kestää näitä kipuja, niin en varmaan ottaisi käyttöön kuumavesipulloa (lue: kivut niin kovia että en kestä niitä!).

    Ylläpitäjän muokkaama viesti.

  • Anni 35 viestejä12.3.2010 12:18

    Olikohan tuo edellinen viesti nyt ihan asiallinen kommentti?
    Ja tuohon rronn:in viestiin kommentti että viiden vuoden oman perheen sekä vielä useamman vuoden muuten kokemuksella ravintoloissa ja ulkomailla gluteenin välttäminen on aivan yksinkertaista. Ei siinä tarvita kuin maalaisjärkeä ja löysää pipoa (siis asennetta peliin).
    Todennäköisesti tulee tännekin lokaa niskaan, mutta senkin uhalla sanon että hyvin moni "ongelma" on aivan täysin itse aiheutettua. Maailma on täynnä kaikenlaisia allergioita ja sairauksia jotka aiheuttavat erilaisia ruokavalioita. On käytännössä ihan täysin mahdotonta jokaisen ravintolan tms olla niistä kaikista perillä.
    Jokaisen joka noudattaa jotain ruokavaliota on opittava tulemaan sen kanssa toimeen ja luovimaan eri tilanteissa. Tottakai niitä on noudatettava ja on oltava tarkkana, se nyt on ihan selvä asia. Mutta monta kertaa asiat sujuvat ja järjestyvät paljon paremmin kun on vähän rennompi asenne.
    Turha nipotus ja ärhentely ei ole kivaa kenellekään.
    Todennäköisesti ainakin useimmat teistä ymmärtää mitä yritän sanoa

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,075s