Mitä tehdä kun keliakiakipu yllättää?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>
  • Marjatta 35 viestejä31.3.2010 14:48

    Huomasin keskustelun keliakiakivuista - ja jälleen kerran olen iloinen tällaisesta palstasta. Nimittäin olen sairastanut keliakiaa vuositolkulla ja aina luullut, että vatsakivut johtuvat laktoosi-intoleranssista! En ole koskaan kuullutkaan, että keliakia (tai mahdollisesti saatu gluteeni) voi aiheuttaa vatsakipua! Noudatan ehdotonta ruokavaliota mutta toisinaan saan aivan mielettömän kipukohtauksen, joka sitten vain keppuroimalla ja kestämällä häipyy. Onhan se hyvä tietää, että jos mahdollisesti olisikin saanut gluteenia..
    Kiitos hei kanssakärsijät hyvistä keskusteluaiheista

  • MrsBucket 92 viestejä31.3.2010 15:50

    Marjatta kirjoitti:
    Huomasin keskustelun keliakiakivuista - ja jälleen kerran olen iloinen tällaisesta palstasta. Nimittäin olen sairastanut keliakiaa vuositolkulla ja aina luullut, että vatsakivut johtuvat laktoosi-intoleranssista! En ole koskaan kuullutkaan, että keliakia (tai mahdollisesti saatu gluteeni) voi aiheuttaa vatsakipua! Noudatan ehdotonta ruokavaliota mutta toisinaan saan aivan mielettömän kipukohtauksen, joka sitten vain keppuroimalla ja kestämällä häipyy. Onhan se hyvä tietää, että jos mahdollisesti olisikin saanut gluteenia..
    Kiitos hei kanssakärsijät hyvistä keskusteluaiheista

    On niitä muitakin mahdollisuuksia vatsakipujen syyksi. Minulla on ainakin tiedossani joitakin ruuanvalmistuksessa käytettäviä aineita jotka varmasti aiheuttavat vatsakipuja (esim. selleri ja sipuli). Mutta joskus tulee aivan kamala kramppi ja ripuli kipuineen, niin etten tahdo jaksaa pytyllä pyörtymättä istua ja tätä kestää niin kauan kun sisukset ovat täysin tyhjentyneet.
    En ole päässyt perille mikä sen tuskan laukaisee alulle, mutta vahvat epäilyt on, että syynä ovat valmistusaineet/lisäaineet/ jossakin, esim. liemikuutioissa (selleri), jotka tuntuvat olevan syntipukin listalla. Sen kyllä olen tarkistanut, ettei mikään käyttämäni ruoka tai valmistusaine sisällä gluteenia. Saattaahan olla, että kipukohtauksen syy on esim. allergisuus jollekin ruuan ainesosalle ja tällähän ei taas ole mitään tekemistä keliakian kanssa. Kun taas allergisoivia ainesosia ruvetaan hakemaan niitä järjestelmällisesti poissulkemalla, se saattaa viedä tielle jonka päätä ei näy.

  • Mainos

  • rronn 19 viestejä31.3.2010 15:53

    Kiitos kattimatikalle selvennyksestä, vähän mututuntumalla lätkin menemään, hyvä tietää faktat

  • Tallulah 476 viestejä31.3.2010 17:31

    Marjatta kirjoitti:Nimittäin olen sairastanut keliakiaa vuositolkulla ja aina luullut, että vatsakivut johtuvat laktoosi-intoleranssista! En ole koskaan kuullutkaan, että keliakia (tai mahdollisesti saatu gluteeni) voi aiheuttaa vatsakipua! Noudatan ehdotonta ruokavaliota mutta toisinaan saan aivan mielettömän kipukohtauksen, joka sitten vain keppuroimalla ja kestämällä häipyy. Onhan se hyvä tietää, että jos mahdollisesti olisikin saanut gluteenia.

    Siis miten tuo on mahdollista edes? Siis että et ole tiennyt keliakian aiheuttavan vatsakipuja? Vatsaoireet kun sattuvat olemaan kaikkein yleisin keliakian oire. Mitä olet ajatellut keliakian aiheuttavan ja eikö lääkäri koskaan kysellyt vatsaoireista tutkimusten yhteydessä? Tuo siis vain kuulostaa todella hämmästyttävältä!
    Voi sun vatsavaivat johtua laktoosistakin, tai mistä tahansa muustakin, vaikka sappikivistä.

  • Marjatta 35 viestejä3.4.2010 23:31

    Tallulah kirjoitti:
    Marjatta kirjoitti:Nimittäin olen sairastanut keliakiaa vuositolkulla ja aina luullut, että vatsakivut johtuvat laktoosi-intoleranssista! En ole koskaan kuullutkaan, että keliakia (tai mahdollisesti saatu gluteeni) voi aiheuttaa vatsakipua! Noudatan ehdotonta ruokavaliota mutta toisinaan saan aivan mielettömän kipukohtauksen, joka sitten vain keppuroimalla ja kestämällä häipyy. Onhan se hyvä tietää, että jos mahdollisesti olisikin saanut gluteenia.

    Siis miten tuo on mahdollista edes? Siis että et ole tiennyt keliakian aiheuttavan vatsakipuja? Vatsaoireet kun sattuvat olemaan kaikkein yleisin keliakian oire. Mitä olet ajatellut keliakian aiheuttavan ja eikö lääkäri koskaan kysellyt vatsaoireista tutkimusten yhteydessä? Tuo siis vain kuulostaa todella hämmästyttävältä!
    Voi sun vatsavaivat johtua laktoosistakin, tai mistä tahansa muustakin, vaikka sappikivistä.

    Siis tarkoitin tietysti elämää keliakian TOTEAMISEN ja gluteenittoman ruokavalion noudattamisen jälkeen. Tottakai kivut ja vaivat olivat massiiviset silloin aikoinaan kun keliakia todettiin.Juuri MrsBucket sanoi sen kivun oikein sanoilla; "ettei pytyllä pyörtymättä kestä". Mutta onneksi vain harvoin eikä todellakaan tiedä mistä johtuu..

  • Tallulah 476 viestejä4.4.2010 11:05

    ^Eihän keliakia hoidettuna vatsakipuja aiheuta. Jos sulla on oireena ennen toteamista ollut vatsakivut niin miten ajattelit ettei se gluteeni sitten enää aiheuttaisi oireita jos olet vahingossa sellaista syönyt? Jos taas ruokavaliosi todella on ollut ehdoton niin keliakia ei noita kipuja aiheuta, kannattaa selvittää mistä ne johtuvat ja laktoosi-intoleranssi on täysin mahdollinen jos itsekin sitä epäilit.

  • MrsBucket 92 viestejä4.4.2010 13:44

    Marjatta kirjoitti:
    Huomasin keskustelun keliakiakivuista - ja jälleen kerran olen iloinen tällaisesta palstasta. Nimittäin olen sairastanut keliakiaa vuositolkulla ja aina luullut, että vatsakivut johtuvat laktoosi-intoleranssista! En ole koskaan kuullutkaan, että keliakia (tai mahdollisesti saatu gluteeni) voi aiheuttaa vatsakipua! Noudatan ehdotonta ruokavaliota mutta toisinaan saan aivan mielettömän kipukohtauksen, joka sitten vain keppuroimalla ja kestämällä häipyy. Onhan se hyvä tietää, että jos mahdollisesti olisikin saanut gluteenia..
    Kiitos hei kanssakärsijät hyvistä keskusteluaiheista

    Kuten Tallulah mainitsi, sinun kannattaa kyllä tutkituttaa, onko sinulla myös laktoosi-intoleranssi, ellei sitä ole jo poissuljettu. On nimittäin niin, että keliakia ja laktoosi-intoleranssi kulkevat usein käsi kädessä. Minullakin on kaksi sukulaista, joilla molemmilla on nuo molemmat. Itsekin olen siirtynyt laktoosittomiin maitotuotteisiin ihan suosiolla yhtäaikaa gluteenittomiin siirtymisen kanssa.

  • Mainos

  • rronn 19 viestejä4.4.2010 13:46

    Mulla ongelmana että tuntuu etten pysty syömään edes laktoosittomia maitotuotteita ainakaan suuria määriä. heti tajuttomat ilmavaivat, vatsa vetää löysäksi ja kaikki tulee ulos.

  • MrsBucket 92 viestejä4.4.2010 17:44

    rronn kirjoitti:
    Mulla ongelmana että tuntuu etten pysty syömään edes laktoosittomia maitotuotteita ainakaan suuria määriä. heti tajuttomat ilmavaivat, vatsa vetää löysäksi ja kaikki tulee ulos.

    Ei laktoosi ole ainut maidon ainesosa, joka aiheuttaa vaivoja. Voit olla allerginen maidon proteiinille. Lue vaikkapa tästä linkistä löytyvä teksti ko. aiheesta.
    http://www.tohtori.fi/?page=4069997&search=maitoallergia

  • porajata 460 viestejä4.4.2010 18:06

    Vatsan nipistelyä/ilmavaivaa pitkästä aikaa tänään n. 3h ruokailun jälkeen ja ei varmasti ollut gluteenia, kesti n. 2h

    Ruokailussa:
    kananmunaa , lohta, valkosipuliperunaa, savustettua lammasta, gluteenitonta leipää, ruokajuoma vesi ja jälkiruuaksi rahkakakkua persikka kuorutuksella sekä mantelirouhetta ja sen pohja glueenittomista jauhoista

  • MrsBucket 92 viestejä4.4.2010 20:50

    porajata kirjoitti:
    Vatsan nipistelyä/ilmavaivaa pitkästä aikaa tänään n. 3h ruokailun jälkeen ja ei varmasti ollut gluteenia, kesti n. 2h

    Ruokailussa:
    kananmunaa , lohta, valkosipuliperunaa, savustettua lammasta, gluteenitonta leipää, ruokajuoma vesi ja jälkiruuaksi rahkakakkua persikka kuorutuksella sekä mantelirouhetta ja sen pohja glueenittomista jauhoista

    Helpollapa pääsit. Jos minä syön valkosipuliperunoita, selviän henkiin vasta seuraavana aamuna. Myös kananmunista, mantelirouheesta ja savustetusta lampaasta olisin joutunut kieltäytymään(lampaassa ei vikaa, vain tekotavassa, eli mikään savustettu ei sovi).

  • Marjatta 35 viestejä5.4.2010 00:36

    rronn kirjoitti:
    Mulla ongelmana että tuntuu etten pysty syömään edes laktoosittomia maitotuotteita ainakaan suuria määriä. heti tajuttomat ilmavaivat, vatsa vetää löysäksi ja kaikki tulee ulos.

  • Mainos

  • Marjatta 35 viestejä5.4.2010 00:41

    Tallulah kirjoitti:
    ^Eihän keliakia hoidettuna vatsakipuja aiheuta. Jos sulla on oireena ennen toteamista ollut vatsakivut niin miten ajattelit ettei se gluteeni sitten enää aiheuttaisi oireita jos olet vahingossa sellaista syönyt? Jos taas ruokavaliosi todella on ollut ehdoton niin keliakia ei noita kipuja aiheuta, kannattaa selvittää mistä ne johtuvat ja laktoosi-intoleranssi on täysin mahdollinen jos itsekin sitä epäilit.

    Jälleen kerran korjailen hajanaista viestiäni; minulla ON todellakin myös laktoosi-intoleranssi ja käytän laktoositonta maitoa ;-D.
    Ruokavaliota noudattamalla pidän itseäni sataprosenttisesti terveenä mutta oletan, että keliakiasta johtuen elimistö on herkempi reagoimaan esim. mausteisiin tms. Natriumglutamaatti on ainakin hirmuinen migreenin aiheuttaja..
    Aikaisempi ihmetykseni koski vain tätä "keliakiakipua". Niinkuin kirjoitin, minä olen aina olettanut kipujen tulevan juostain muusta.

  • porajata 460 viestejä5.4.2010 09:49

    MrsBucket kirjoitti:
    porajata kirjoitti:
    Vatsan nipistelyä/ilmavaivaa pitkästä aikaa tänään n. 3h ruokailun jälkeen ja ei varmasti ollut gluteenia, kesti n. 2h

    Ruokailussa:
    kananmunaa , lohta, valkosipuliperunaa, savustettua lammasta, gluteenitonta leipää, ruokajuoma vesi ja jälkiruuaksi rahkakakkua persikka kuorutuksella sekä mantelirouhetta ja sen pohja glueenittomista jauhoista

    Helpollapa pääsit. Jos minä syön valkosipuliperunoita, selviän henkiin vasta seuraavana aamuna. Myös kananmunista, mantelirouheesta ja savustetusta lampaasta olisin joutunut kieltäytymään(lampaassa ei vikaa, vain tekotavassa, eli mikään savustettu ei sovi).

    Niin mulla ei ole laktoosivikaa mutta noita savustettuja pitänee jatkossa tarkkailla, kala oli myös savustettua...

  • MrsBucket 92 viestejä5.4.2010 12:22

    porajata kirjoitti:
    Niin mulla ei ole laktoosivikaa mutta noita savustettuja pitänee jatkossa tarkkailla, kala oli myös savustettua...

    Enemmän minä epäilisin vaivojesi syyksi valkosipulia ja kananmunaa. Syö jonakin päivänä vain valkosipuliperunoita, älä mitään muuta, niin tiedät johtuiko ongelmat siitä. Tai vaikkapa jonain päivänä jonkun sinulle varmuudella sopivan keittoruuan kanssa pelkästään kananmuna-voileipiä, niin tiedät johtuiko kananmunista.

  • Tallulah 476 viestejä5.4.2010 13:11

    Marjatta, jos saat kivut vaikka ruoka on gluteenitonta ja laktoositonta niin sitten syy on jossain muussa. Laktoosi-intolerantikko ei saa oireita laktoosittomasta ruuasta, vähälaktoosisesta voi saada.
    Edelleen hoen että kaikki keliaakikon vatsavaivat eivät johtu gluteenista. Monesti tälläkin palstalla näkee haukkumisia ravintoloista kun on tullut oireita siellä syömisen jälkeen, mutta älkää ihmeessä aina automaattisesti olettako sen johtuvan gluteenista! Selvittäkää ihmeessä mistä ne vaivat johtuvat. Kuten olen sanonut niin itselleni valmisruuat eivät sovi. Samoin minulle ei sovi leipä aamuisin (en tiedä mistä johtuu mutta aamulla kroppa ei vain sulata leipää).

  • ponipimu 239 viestejä6.4.2010 01:15

    Snelmann Pietarsaaressa ei käytä natriumglutamaattia joissakin leikkeleissä ollenkaan! mainostavat sitä paketin kyljessä isolla, kannattaa tutustua tuotteeseen!

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä6.4.2010 11:32

    MrsBucket kirjoitti:
    porajata kirjoitti:
    Niin mulla ei ole laktoosivikaa mutta noita savustettuja pitänee jatkossa tarkkailla, kala oli myös savustettua...

    Enemmän minä epäilisin vaivojesi syyksi valkosipulia ja kananmunaa. Syö jonakin päivänä vain valkosipuliperunoita, älä mitään muuta, niin tiedät johtuiko ongelmat siitä. Tai vaikkapa jonain päivänä jonkun sinulle varmuudella sopivan keittoruuan kanssa pelkästään kananmuna-voileipiä, niin tiedät johtuiko kananmunista.

    En ole koskaan aikaisemmin todennut kananmunan tai valkosipulin vaikuttavan mahaan...

    Ehkä nyt tuli syötyä tosi paljon tuota pääsiäisruokaa ja noiden kaikkien yhteisvaikutus kävi mahan päälle ?

    Kertoilen jatkossa jos jotain samantapaista esiintyy

  • porajata 460 viestejä7.3.2012 12:18

    porajata kirjoitti:
    MrsBucket kirjoitti:
    porajata kirjoitti:
    Niin mulla ei ole laktoosivikaa mutta noita savustettuja pitänee jatkossa tarkkailla, kala oli myös savustettua...

    Enemmän minä epäilisin vaivojesi syyksi valkosipulia ja kananmunaa. Syö jonakin päivänä vain valkosipuliperunoita, älä mitään muuta, niin tiedät johtuiko ongelmat siitä. Tai vaikkapa jonain päivänä jonkun sinulle varmuudella sopivan keittoruuan kanssa pelkästään kananmuna-voileipiä, niin tiedät johtuiko kananmunista.

    En ole koskaan aikaisemmin todennut kananmunan tai valkosipulin vaikuttavan mahaan...

    Ehkä nyt tuli syötyä tosi paljon tuota pääsiäisruokaa ja noiden kaikkien yhteisvaikutus kävi mahan päälle ?

    Kertoilen jatkossa jos jotain samantapaista esiintyy

    Valkosipuliperunat tosiaan aiheuttavat joskus itselleni kiusallisen oireen, ilmeisesti paksuunsuoleen muodostuu paljon ilmaa ja se saattaa yöllä häiritä nukkumista, aamulla helpottaa kun saa suolen tyhjäksi

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s