Mitä tulisi tehdä (gluteeniton olikin gluteenillis

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • J-T 91 viestejä31.8.2013 19:41

    Kävinpä tässä eräänä päivänä lähikaupassa ruokaostoksilla. Kyseisellä kaupalla on käytössään hintalapuissa G -kirjain, mikäli tuote on gluteeniton.

    Tätä siis väitettiin Maggi Kasvisliemikuutiosta. Olinkin hämmästynyt, että miksi vain kasvisliemikuutio on merkitty gluteenittomaksi, mutta muita ei.

    No paskat se gluteenitonta ollut, anteeksi nyt suora ilmaisu.
    Tässä suora kopio tuoteselosteesta:

    "Ainekset: Jodioitu suola, kovetettu kasvirasva, tärkkelys, arominvahvenne (mononatrium-glutamaatti), hiivauute, sokeri, kuivatut vihannekset 4,5% (sipuli, selleri, porkkana, persilja, purjosipuli), porkkana- ja valkosipuliuute (sisältää gluteenia, selleriä), vehnäproteiinihydrolysaatti, mausteet, väri (E150d) ja aromit (sisältää gluteenia). Suolapitoisuus nautintavalmiissa liemessä 0,9%."

    Että silleen... On nyt lievästi huijattu olo, kun mentiin tuo paketti ostamaan. Juu, olisi pitänyt lukea tuoteseloste, mutta enpä sitten tajunnut että tässä voidaan huijata noin räikeästi.

    Laitoin totta kai jo palautteen kyseiseen kauppaan, mutta riittääkö se sitten lisäämään tarkkaavaisuutta.

    Miten muut toimivat näissä tilanteissa?

  • Tuulia 29 viestejä31.8.2013 20:28

    Jos yhtään lohduttaa, niin jokainen keliaakikko päätyy jossain vaiheessa ostamaan/syömään jotakin sellaista, jota ei pitäisi. Toki se harmittaa, mutta kaikesta oppii!
    Minäkin olisin antanut palautetta kauppaan. Tsekkaa, jos mahdolllista, että G on myös hävinnyt hyllyn hintalapusta. Tuoteselosteet kannattaa aina lukea, ainakin itselle uusien tuotteeiden seloste.
    Räikeästä huijaamisyrityksestä tuskin oli kyse vaan kaupan virheestä. Virheet ovat inhimillisiä, koska ovat ihmisten tekemiä.

  • Suviih  629 viestejä31.8.2013 21:29

    Ihan ensin aloittajalle tiedoksi jatkoa varten, että maggit eivät ole gluteenittomia, knorrin on. Mutta lue aina tuoteseloste, sisällöt voi muuttua.

    Sitten itse asiaan Ehdottomasti palautetta kaupalle, jotta asia korjautuu. Tahallaan tuskin tuota tekevät, mutta virheitä sattuu. Palaute kannattaa laittaa netin kautta, silloin se varmasti kulkeutuu päälliköille ja asia pitäisi hoitua. Toki kannattaa myös mainita asiasta kyseisen tuoteosaston myyjälle ja voit myös kysyä voisitko palauttaa tuotteen jota et voi käyttää tai vaihtaa sen vastaavaan gluteenittomaan, kun virheostos johtui kaupan virheestä.

    Itse en luota kauapn merkintöihin, sillä monessa kaupassa olen nähnyt myllyn paras -tattarihiutaleet merkittynä gluteenittomiksi, vaikka niissä on selkeä merkintä että saattaa sisältää muita, gluteenipitoisia, viljoja.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • J-T 91 viestejä1.9.2013 21:10

    Ok, no hyvä tietää sitten ettei niiden tuoteselosteita enää turhia tihrusta.

    Mutta jos kerta tuo sama moka vain toistuu ("sillä monessa kaupassa olen nähnyt myllyn paras -tattarihiutaleet merkittynä gluteenittomiksi, vaikka niissä on selkeä merkintä että saattaa sisältää muita, gluteenipitoisia, viljoja.", niin en vaan enää käsitä miksi kaupat kehaisevat merkitsevänsä tuotteita gluteenittomiksi kun eivät sitä sitten ole.
    Enemmänkin tuosta tulee mieleen, että pitäisikö näitä ilmoittaa johonkin kuluttajansuojaan tms. jos kerta nyt gluteeniton -merkintää voidaan läiskiä ihan mihin tahansa.

    Pakkausselosteet voi tietysti lukea (en enää luota mihinkään gluteeniton -merkintään...) mutta mites sitten esim. tuoretiskillä, kun on vain luotettava siihen myyjän sanaan :S

  • Suviih  629 viestejä2.9.2013 16:45

    Yleensä olen nähnyt nuo uudet G- merkinnät sellaisissa tuotteissa, joiden pakkauksissa on valmistajan lisäämä merkintä gluteeniton. Jos hintalapussa on G, vilkaisen lukeeko myös pakkauksessa gluteeniton (jos jostakin uudesta tuotteesta kyse) ja jos ei lue niin sitten tihrustan sen tuoteselosteen Tuo tattarihiutaleet ovat olleet ainoa omalle kohdalleni osunut tuote, jossa merkintä ei pitänyt paikkaansa ja muistaakseni näissä oli tuotteen pakkausmerkinnät muuttuneet eli kaupan laput olivat vielä vanhojen tuotemerkintöjen mukaiset.

    Tiivistettynä, kaupan hintalappuja kannattaa vilkuilla, mutta sokeasti ei kannata luottaa varsinkaan jos on aivan uutta tuotetta ostamassa.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mainos

  • taigis 101 viestejä8.9.2013 10:29

    Joku outo logiikka niissä S-ryhmän merkinnöissä on. Itse bongasin tuotteen, joka oli pakkauksessa merkitty gluteenittomaksi ihan erikseen, mutta hyllyreunassa oli pelkkä L!
    Jos ihan kaikkeen gluteenittomaan olisi merkitty G, niitä olisi kyllä todella paljon! Toisaalta, niinhän se pitäisi olla, jos tuollainen systeemi kerran on tehty... Väärässä paikassa sitä G:tä ei kuitenkaan saisi olla! Alkukankeuttako??

  • tanita 8 viestejä8.9.2013 16:29

    Itse huomasin Salessa viime keväänä aika ikävän väärän merkinnän. Leipäpakasteissa oli jotain karjalanpiirakoita, joiden hintalapussa oli merkintä gluteeniton. Katsoin heti että olisiko jokin uutuus ja ne olivat aivan tavallisia ruispiirakoita. Nappasin myyjää hihasta ja kerroin että siinä on paha virhe, kun piirakoista ei ulkoa päin mitenkään näe, että ne ovat gluteenipitoisia ja joku voi vaikka vieraalleen niitä syöttää. Seuraavana päivänä oli kaikki gluteeniton merkinnät poissa hyllystä.

  • Izmo 19 viestejä21.9.2013 18:19

    Joillakin on tosi rankkoja oireita gluteenin syönnin jälkeen, oksentamista, väsymystä, vatsakipua yms. Jos noita on sinulla ollut niin valitat vielä niistä, koska he ovat aiheuttaneet ne sinulle. Kauppoihin pitäisi luottaa.

  • lepispe 5 viestejä22.2.2016 16:43

    Nuo hintalappumerkinnät on siitä hankalia, että ne tulee ketjun kautta. Käsittääkseni ketju saa tiedot tavaran toimittajilta (eli valmistajilta). Eli jos noita virheitä on hintalapuissa, niin sen myymälän väki ei ole syyllisiä siihen. Palaute toki lähtee myymälästä ketjuun ja sitä kautta uudet etiketit pitäisi tulla joka myymälään jossa kyseistä tavaraa on myynnissä. Näin siis ihannetapauksessa. Toki myymälässä saa itsekin otettua tuon gluteeniton merkin pois tuotetiedoista, mutta jos tieto ei mene eteenpäin, niin silloin näkyy siis vain ko. myymälässä. Eli jos haluatte varman päälle ottaa, niin palautetta hintalapuista voi antaa myös suoraan valmistajalle...

  • Vesa_ei_tajuu 2 viestejä5.1.2018 11:25

    Huti.

  • Ragnarok 5 viestejä15.4.2018 23:54

    Tuotetiedot eivät tosiaan automaattisesti välity kaupalle saakka vaikka niin voisi kuvitella. En mene yksityiskohtiin, mutta on olemassa järjestelmä, johon yritykset syöttävät tuotteidensa tiedot ja tätä kautta ne päätyvät ketjuille, jotka voivat lisäksi ylläpitää omia lisätietojaan ja kokonaisuus menee sitten myymälöihin saakka. Tieto ei ole virheetöntä, voi muuttua ja lisäksi myymälöissä voi tapahtua virheitä kuten lapun päätyminen väärän tuotteen kohdalle. Oikea paikka ilmoittaa asiasta on kuitenkin myymälä, asiakas ei voi yleensä tietää missä kohtaa virhe on tapahtunut ja henkilökunnan pitäisi kyllä huolehtia, että virhe tulee korjattua siellä missä kuuluu.

    Ainoa edes likimain luotettava tapa varmistaa gluteenittomuus ovat pakkausmerkinnät ja niiden lukemisen pitäisi olla rutiinia. Itse en ole törmännyt virheellisesti gluteenittomiksi merkittyihin tuotteisiin.
    Ravintolat ovat sitten kokonaan oma lukunsa...

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2018 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautetta – Mitä mieltä uudistuneesta palvelusta? Anna palautetta! ‐ 0,191s

Glu.fi Facebookissa

Jos haluat aina tietää mitä gluteenitonta tapahtuu, tykkää Glu.fistä Facebookissa!



Ei kiitos, tykkään jo!