Miten keliakiasi todettiin?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Myrskynsilma 5 viestejä3.8.2009 14:56

    Heips,

    keliakian mahdollisuutta vielä epäilevänä haluaisin kuulla muiden tarinoita siitä, millaisia oireita teillä oli ja miten saitte diagnoosin - ja että kauanko oireiden ilmaantumisesta meni dg:n saamiseen? Miten nopsaan oireet helpottivat oikealla ruokavaliolla?

    Meillä menee suvussa keliakiaa ja itseltäni on löydetty keliakialle altistava geenitekijä. Oireita on kaikenlaisia vatsavaivoista ahdistuskohtauksiin, hiustenlähtöön, raudanpuutteeseen ja väsymykseen, ja kilpirauhasen autoimmuunitulehduskin löytyy. Olen siis oikein oivallinen kohde keliakian iskeä

  • Jezu  Ylläpitäjä3.8.2009 15:59

    Verikokeillahan asia selvisi muutamassa viikossa, kun ne vihdoinkin tajuttiin ottaa.

    Pääasiallinen oire minulla oli närästys, johon tarjottiin tujuja närästyslääkkeitä useampaankin otteeseen. Jälkeenpäin ajateltuna oireita oli varmasti laidasta laitaan, niin henkisiä kuin fyysisiä.

    Verikokeen jälkeen oli vielä vuorossa tähystys, jonka tulos selvisi kanssa vajaassa parissa viikossa. Eli verikokeen ottamisesta noin 1kk päästä minulla oli varma keliakiadiagnoosi ja aika aloittaa dieetti.

    Olo tuntui paranevan jo viikko dieetin aloittamisen jälkeen. Reilu puoli vuotta dieetin aloittamisen jälkeen verikokeet olivat normaalit.

    Jos saat keliakiadiagnoosin, muista hakea Kelasta ruokavaliokorvausta - huimat 21e/kk

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Pedro 6 viestejä3.8.2009 18:19

    Minulla alettiin epäilemään MS-tautia kaksi vuotta sitten! Menin magneetti kuviin, ei löytynyt mitään, kävin selkäydin kokeessa, ei löytynyt mitään. No sitten pyysin tarkistuttamaan vitamiinini verestä ja kas kummaa, löytyi B-12 vitamiini oli todella alhaalla ja keliakian vastaaineet oli räjähtänyt käsiin!

    Eli verikokeilla löydettiin ja pahimmat oireet oli väsymys, imeytymis häiriö ja ilmavaivat!

    Tänä keväänä sitten, mulla diagnosoitiin se MS-tautikin, mikä on sitten astetta vakavampi sairaus kuin keliakia, mutta näillä mennään sanoi mummo lumessa

  • Kari 364 viestejä4.8.2009 22:50

    Mulla asia tuli esiin vahingossa, vapaaehtoinen luuntiheyden mittaus; paljasti osteoporoosin - luukadon. Siitä lääkärille kehoitus, aika monta verinäytepulloa. Lopulta alhainen hemoglobiinikin paljasti keliakian. Vasta-aineet oikein kunnolla koholla: 70 kun viitearvo <4. Hyvä asia on se, että ei mitään oireita

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Sussu 97 viestejä5.8.2009 06:40

    Kerron ihan vaan "tarinana" miten mulla. Eli olin noin 8 kk ikäinen, siis vuonna 1970,kun suurinpiirtein meinasin menehtyä koska siihen aikaan ei osattu paikallisessa lasten neuvolassa epäillä keliakian mahdollisuutta. Oli melko tuntematon juttu... Kaikki olin vaan oksennellut ja pöksyihin päristellyt mitä oli syötetty. Karmea tilanne sinänsä, näin äitinä itsekkin mietin. Huoli ja hätä. Lopulta joku oli tajunnut passittaa Mikkeliin sairaalaan jonne jäin joksikin aikaa ja lääkäri oli oivaltanut keliakian mahdollisuuden ja alettiin dietti. Ja voimissa ollaan...

  • Ira 57 viestejä6.8.2009 17:49

    eli n. 8 vuotta sitten voin huonosti..väsymystä ja oksentelua ja paino putosi hurjaan 38 kg:n. silloin lääkäri vain väitti minun olevan stressaantunut. verikokeissa ei näkynyt mitään, mutta lopulta pääsin tähystykseen jossa todettiin suolinukkakato. ja siis oikeastaan mun työkaveri ehdotti minulla oleva keliakiaa, koska jalassa oli pitkään jatkunut ihottuma, joshon myös lääkärit eivät osanneet sanoa mitään.

    nykyään varmaan paremmin suhtaudutaan lääkärissä pitkään jatkuneihin vatsavaivoihin (toivottavasti).

    eli siis oireet oksentelua ja väsymystä. kesti ainakin vuoden palautua normaalikuntoon.

  • Myrskynsilma 5 viestejä9.8.2009 10:05

    Kiitoksia vastauksista!

    Itse epäilin keliakiaa tuossa vuosia sitten, kun oli kaikenlaista kremppaa: maha oli jatkuvasti sekaisin ja oksetti, mitään en voinut syödä kuvotuksen vuoksi. Väsymys oli kamalaa. Silloin löydettin se geenipuutos verikokeissa, mutta vatsantähystykseen en mennyt. Kokeilin gluteenitonta ruokavaliota jonkun aikaa ja jätin samaan syssyyn e-pillerit pois. En tiedä, kummasta olon paraneminen johtui, mutta kun sitten palasin hiljalleen normaaliin ruokavalioon, oireita ei enää tullut. Vähään aikaan...

    No sitten tämä kevät ja kesä on mennyt taas vatsan kanssa taistellessa. Tuntuu että maha on koko ajan kipeänä, ruoka ei sula/imeydy kunnolla, on pahoinvointia, väsyttää, ja paino tippuu vaikka syön ihan normaalisti ja vaikka ripulia ei ole. Se painon putoaminen minua eniten huolettaa. Se ei voi johtua pelkästään tyroksiinista, jota aloin syömään vajaa vuosi sitten kilpirauhasen vajaatoimintaan. Olen laiha kuin tikku ja aivan uuvuksissa.

    Vatsantähystykseen minua ei edelleenkään saa kuin jalat edellä, mutta aloitin jo gluteenittoman ruokavalion testaamisen omin päin. Ekat päivät menivät ihan hyvin ja vatsakin tuntui paremmalta. Sitten yksi päivä söin aamulla unenpöpperössä sämpylästä valtaosan ennen kuin tajusin mitä olen tekemässä, niin eikö se päivä mennyt sitten vatsakipujen kourissa. Seuraavana aamuna väsytti kamalasti ja oli pahoinvoiva olo pitkälle puoleenpäivään asti. En sitten tiedä johtuiko se sämpylästä vai jostain muusta, mutta näillä tiedoilla mennään nyt...

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä9.8.2009 16:44

    Myrskynsilma kirjoitti:
    Kiitoksia vastauksista!

    Itse epäilin keliakiaa tuossa vuosia sitten, kun oli kaikenlaista kremppaa: maha oli jatkuvasti sekaisin ja oksetti, mitään en voinut syödä kuvotuksen vuoksi. Väsymys oli kamalaa. Silloin löydettin se geenipuutos verikokeissa, mutta vatsantähystykseen en mennyt. Kokeilin gluteenitonta ruokavaliota jonkun aikaa ja jätin samaan syssyyn e-pillerit pois. En tiedä, kummasta olon paraneminen johtui, mutta kun sitten palasin hiljalleen normaaliin ruokavalioon, oireita ei enää tullut. Vähään aikaan...

    No sitten tämä kevät ja kesä on mennyt taas vatsan kanssa taistellessa. Tuntuu että maha on koko ajan kipeänä, ruoka ei sula/imeydy kunnolla, on pahoinvointia, väsyttää, ja paino tippuu vaikka syön ihan normaalisti ja vaikka ripulia ei ole. Se painon putoaminen minua eniten huolettaa. Se ei voi johtua pelkästään tyroksiinista, jota aloin syömään vajaa vuosi sitten kilpirauhasen vajaatoimintaan. Olen laiha kuin tikku ja aivan uuvuksissa.

    Vatsantähystykseen minua ei edelleenkään saa kuin jalat edellä, mutta aloitin jo gluteenittoman ruokavalion testaamisen omin päin. Ekat päivät menivät ihan hyvin ja vatsakin tuntui paremmalta. Sitten yksi päivä söin aamulla unenpöpperössä sämpylästä valtaosan ennen kuin tajusin mitä olen tekemässä, niin eikö se päivä mennyt sitten vatsakipujen kourissa. Seuraavana aamuna väsytti kamalasti ja oli pahoinvoiva olo pitkälle puoleenpäivään asti. En sitten tiedä johtuiko se sämpylästä vai jostain muusta, mutta näillä tiedoilla mennään nyt...

    Käy vasta-aine testissä se kyllä kertoo onko sulla keliakia

  • porajata 460 viestejä9.8.2009 16:46

    http://www.vita.fi/etsi.php?tutk_id=287

    tuossa linkissä vielä erään labran tiedot keliakia vasta-aineista

  • ngli 1 viesti11.8.2009 11:03

    Hei,
    jotakuinkin samanlainen stoori kuin Sussulla. Ikä 9 kk, vuosi 1975 ja paikkana Oulu.

  • tuittuli 9 viestejä13.8.2009 12:20

    Keliakiani todettiin 15 vuotta sen arvioidusta alkamisesta.Siis pikkasen myöhään..

    90-luvun alussa ihoni oireili rankasti.Rakkuloita siellä sun täällä ja suurin osa kasvoissa.Painoni myös laski 45 kiloon.Kaikenlaisia kokeita tehtiin kahteen otteeseen silloisessa Iho-ja allergiasairaalassa.Toiset 90-luvulla ja toiset 2001 Kaikki muut testattiin,mutta keliakiaa ei epäilty missään vaiheessa.Asiassa tehtiin virheitä ja niistä on keskusteltu ja myönnetty näin käynneen.

    Tautini toteamisen viivästymiseen vaikutti se,että olin iholtani atooppinen ja muutenkin moniallerginen astmaatikko.Suolisto-oireita ei ollut ja noina vuosina työni oli stressaavaa ja mm.painon lasku meni sen piikkiin.Niiden normaaleiden verikokeiden mukaan olin siis muuten ihan terve.Iho-oireita ei ollut kokoajan.Oikeastaan kausiluonteisesti ja enimmäkseen kesällä (tämä ihmetytti silloisia lääkereitä)joten en ollut aina näkyvästi rakkuloilla.

    Vasta 2005 alkoi suolistoni oireilla ilmavaivoilla ja yölliset selkäsärkyni olivat kamalia.Ihoni oli kauttaaltaan päänahasta,kasvoista,polvista ja kyynärpäistä rakkuloilla.Silloinen työpaikkalääkärini epäili keliakiaa ja siitä se sitten lähti.2006 sain diagnoosin sekä suoliso-että ihokeliakiasta.Tässä kuuluu suuri kiitos lääkärilleni,jolla oli asiasta ihan omaakin kokemusta.Hän oli keliaakikko.

    Kaikenlaista sitä sattuu ja olen asian kanssa sinut.Olen ollut 7-vanhasta enemmän tai vähemmän sairas ja tuon diagnoosin jälkeen olen saanut kontolleni myös pari muutakin tautia.Aina ei voi voittaa,mutta silti elämä hymyilee

  • Kari 364 viestejä3.9.2009 00:07

    Kävin tänään 1v-kontrollissa, tähystyksessä. Oli päässyt unohtumaan, että pikkusen pottumainen operaatio. Parin viikon päästä pitäisi olla lääkärin kanssa istunto, miten jutun kanssa edetty ja edetään. Semmonen yökkäily- ja röhkimispäivä tämä, jäk.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Mainos

  • Carsu 43 viestejä9.9.2009 16:57

    Mulla on ollut atooppinen iho pienestä pitäen, ja erään päivänä 2009 keväällä kyynärpäihin ilmesty kutisevia rakkuloita. Oletin että ne on ihan tavallista atooppista ihottumaa, mutta päätin kuitenkin käydä lääkärillä. Kävin sekä Haagan terkkarilla että Leppävaarassa Mehiläisessä, eli terveyskeskus ja ihotautilääkärillä. Terveyskeskuslääkäri katsoi lyhyesti rakkuloita ja totesi että vois sopia ihokeliakiaan. MITÄ?! En ollu koskaan edes kuullut IHOkeliakiasta joten ajattelin että käynpäs vielä ihotautilääkärillä. Mehiläisen lääkäri sitten totesi että ne nyt vaan on "ihottumaa" ja käski laittaa kortisoonivoidetta. Sain Haagan terkkarilta kuitenkin lähetteen verikokeisiin, ja ajattelin että ei maksa mitään joten menin. Sen jälkeen tuli kutsu iho-ja allergiasairaalaan jossa sitten koepalan jälkeen todettiin ihokeliakia. Piti käydä Kelan takia vielä gastroskopiassa, ja tämä vahvisti diagnoosin. Verikokeissa tämä vasta-ainearvo jonka kuuluisi olla alle 5 oli mulla 50, eli se oli sillä selvä. Suur kiitos siis kuuluu Haagan terveysaseman lääkärille, joka heti tajusi mistä oli kyse. Ja ihotautilääkäri Mehiläisessä taas olis halunnut sen olevan jotain jännittävämpää, mutta valitettavasti ei ollut Nyt on ollut gluteeniton ruokavalio noin 4kk ja kaurakaan ei käy vaikka olis kuinka puhdas. Verikokeissa vasta-aineet oli laskenu 5een eli melkein normaali olen taas

  • Pulla 267 viestejä12.9.2009 22:41

    (Iho)keliakiadiagnoosiin riittää muuten koepalalöydös iholta.

  • sigtuna 1 viesti13.9.2009 21:12

    Minulle tehtiin jokin aika sitten allergia testi pistokokeella molempiin käsivarteen sisäpuolelle.Koska olin saanut hyvin voimakkaita allrgisia kohtauksi, niin sanottua nokkosrokko paukamia koko kroppan täyteen, ollessani lenkillä, ja jouduin menemään akuttiin jossa sain kortisonia pistoksena.
    Nyt kävin siis allergia testissä jossa todetiin,että olen vehnälle hyvin allerginen. Siis minulla on Giadiini-rasitusanafylaksia.Toisin sanottuna jos syön vehnää sisältävää esm. pulla-sämpylöitä tai muuta vastaavaa ja lähden lenkille tai muuten rasitan itseäni niin saan kovat allergiset oireet.
    Niinpä tähän on vain hoitona keliaakikon ruokavalio.
    Onko kellään samalaista diaknoosia olisi hyvä saada lisää tietoa ja vaihtaa ajatuksia.

  • aspja 22 viestejä15.9.2009 23:25

    Joo, mulla on ollut diagnosoitu keliakia nyt reilun vuoden. Mulla oireilu alkoi rajuina ripulikohtauksina, jotka ei millään ottaneet asettuakseen. Mulla oli aina maha kipeänä ja oksettava olo ja hirveä väsymys. Lopuksi laihduin parinkilon viikkovauhtia.

    Työterveyslääkäri otatti verikokeita (CRP, PVK) ja ulosteen bakteeriviljelyitä. Ja kaikki normaaleita, ainoastaan Hb matala 110 ja trompparit koholla. Lopulta itse pyysin, että otettais S-KeliAb, siis keliakia vasta-aineet. Ja tulos oli yli 100 kertainen viitearvoihin nähden ja vastaus oli: " Löydös sopii keliakiaan." Sitten gastroskopiaan, joka ei todellakaan ole niin paha kokemus kun näillä sivuilla annetaan ymmärtää, siis mun mielestä. Tulos: täysin tuhoutunut ohunsuolen nukka ja diagnoosi keliakia.

  • suttuli 5 viestejä7.9.2010 23:38

    Todettiin ihan ohutsuoelen koepalalla. Mikäli olen käsittänyt oikein, olin silloin vasta viisivuotias ja nyt on ikää jo 19v mittarissa
    Jääny kyllä silti koepalanottotilanne hyvin mieleen, muistan sen kauhun, olin vaan pieni lapsi ja rauhottava lääke sai näekmään kaikki kahtena, jopa äidin... mikäs sen pelottavampaa pienellä lapselle.

    Mutta joo, oireina oli kalpeus (anemia), kasvun hidastuminen ja vatsaongelmat.

    Erään' iltana sitten oli vatsa niin kipeä etten kyenny tekee mitää - mentiin lääkäriin ja äiti oletti että kysees ois ollu umpisuolentulehdus.... vaan eipä siten ollutkaan :P

    Myöhemmin, kun olin 11v, saatiin sukurasitekin tietoon - äidinäidillä todettiin kelikia sydänkohtauksen yhteydessä... Varmaan siinä syy hänen osteoporoosiin ja lapsena ollesiin selittämättämiin vastavaivoihin. Hän myös epäilee jopa omalla äidillään olleen keliakia, vaikka sitähän ei voi koskaan tietää...

    Vaikka on tässä elämänmyötä joutunut sopeutumaan moneen muuhunkin Elämä on... synnyin huulihalkiolapsena, ja vaivoja löytyy myös kuulonalenemaa, likinäköä ja kaskivaikeeta masennusta näin 3v sitten ensi kerra saaneena... Elämä on vähän tällästä.

  • Mainos

  • sandra 6 viestejä3.12.2010 19:34

    Minulla on ollut atooppinen iho pienestä pitäen. Tosi hyvässä kunnossa on iho ollut vuosia, mutta noin kolme vuotta sitten alkoi ihottumaa tulla enemmän. Välillä oli iho aivan karmeassa kunnossa ja juoksin ihotautilääkäriltä taiselle ja söin antiniootti- ja kortisonikuureja sekä läträilin kortisoni voiteiden kanssa koko ajan...

    Keväällä tajusin (tai siis sisko käski) mainita lääkärille sisaren keliakiasta ja pääsin tutkimuksiin. Ihokeliakia vastaus oli negatiivinen, mutta suolistokeliakia löytyi gastroskopiassa. Oon ollut gluteenittomalla nyt reilu puoli vuotta ja iho on parantunut lähes normaaliksi. Nyt on pitkästä aikaa hyvä olla...

    Onko muilla muuten suolistokeliakia pahentanut atooppista ihottumaa...?

  • sahi 7 viestejä3.12.2010 21:34

    kävin tk:ssa muun sairauden vuoksi noin 20 v sitte ja luettuaan sairaskertomushistoriaani lekuri kysyi et mites nää vatsavaivat(laktoosi-intoleranssi ja yersinia-bakteeri vuosia sit todettu).laittoi lähetteen keskussairaalaan ja tähystyksessä keliakia selvisi.varmaanki keliakia ollu jo yhtä kauan ku toi laktoosijuttu.mutta ei sillon 70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa nuista asioista ihan kovaan ääneen huudeltu.ite ku vielä teini-iässä oli, niin huhhuh!!

  • peekoo 26 viestejä9.12.2010 09:28

    Mulla on kans tällanen "olisi voinut aikaisemminkin todeta" tarina. Ehti tulla raudan puutetta (minkään muun puutosta ei koskaan tutkittu) ja muutakin kremppaa. Mutta jospa nämä paranisivat. Pitkään mulle vaan sanottiin, että "ei se rauta kaikilla aina imeydy". Sitten itse vaadin keliakiatestejä otettaviksi, kun olin lääkärille muutaman vuoden valittamisen jälkeen pääsyt. Kerroin vatsaoireistakin vastaanotolla (niitä oli ollut jo ainakin n. 10-15 v), silti lääkärin mielestä oli sattumalöydös. Diagnosointi meni aika klassisesti: positiiviset vasta-aineet, positiivinen tähystyslöydös. No mutta samapa tuo vaikka olihan se alkudiagnostiikka tupeksintaa, nyt tietää, mikä aiheutti oireet.

  • Kari 364 viestejä1.1.2011 21:59

    peekoo, kerropa, mistä sinä tiesit keliakiasta ja vielä testiä vaatia lääkäriltä? Mä en olisi osannut tollasta vaatia..

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • MariJo 77 viestejä1.1.2011 22:45

    Vajaa seitsemän vuotta sitten menin lääkäriin närästyksen vuoksi. Minulla ei ollut koskaan ollut närästystä, yhtäkkiä sitä oli päivittäin useamman viikon ajan. Sain lääkäriltä närästyslääkettä ja onneksi myös lähetteen verikokeisiin. Sieltähän se sitten näkyi. Muita oireita ei silloin ollut. Toki näin jälkeenpäin ajateltuna, mulla oli jo yli 15 vuotta sitten hemoglobiini aina juuri ja juuri 120 rajoilla.

  • Mainos

  • japo 7 viestejä2.1.2011 18:03

    Minulta keliakia löyty nelisen vuotta sitten vahingossa työpaikan vaihdon yhteydessä työterveystarkastuksessa. Tätä ennen olin käynyt n. 10 vuotta edellisen työnantajan palveluksessa "vuosihuollossa". Kolesteroli oli aina kokeissa lähellä alarajaa ja lopussa jopa alle alarajan. Taputeltiin olalle.

    Japo

  • porajata 460 viestejä2.1.2011 19:44

    Normaalin kaavan mukaan, väsymystä, vatsavaivoja jne.

    Kävin valittamassa työterveysasemalla ja verikoe otettin samalla ja siitä se sitten alkoi selvitä...

    Osasin kyllä vähän odottaakkin positiivista tulosta koska äidilläni todettiin keliakia 75 vuotiaana ja siskollani alle 40 vuotiaana.
    Nyt todettu myös tyttärelläni n. 40 vuotiaana ja hänellä väsymys pääasiallinen oire.

    Itse taisin olla olla 58 vuotias kun todettiin mutta vaivoja saattoi olla jo kymmenenkin vuotta tai jopa yli (miehet ei mene heti lääkäriin)

  • Reetta  719 viestejä2.1.2011 20:35

    Mulla oli kyynärpäissä ihottumaa jo tuolta 70-luvun loppupuolelta. Epäiltiin psoriakin ja sitten Turussa joku yksityislääkäri arveli Dermatitis herpetiformikseksi (ihokeliakin tuonaikainen nimitys). Sain Sulfapyridin tabletteja, jotka tehtiin apteekissa (vastaa ilmeiseti nykyajan Dapsonia suunnilleen). Söin niitä jonkin aikaa. Mitään tutkimuksia, koepaloja ym. ei otettu.

    Tampereella opiskellessa vuonna 1980 menin YTHS:n kautta ihotautilääkärille ja tämä oli eka, joka teki lähetteen eteenpäin, TAYS:aan. Siellä pääsin tri Timo Reunalan potilaaksi ja nyt eka kertaa tutkittiin tauti, oli verikokeita, ohutsuolibiopsiaa ja koepaloja ihosta useampaan kertaan. Välillä vähän koekaniinin olokin. Ja kyllähän tauti oli sekä ihossa että suolessa.

    Mitään mahavaivoja ei koskaan ole ollut, iho vain oirehti (kyynärpäät eniten, myös polvissa ja päänahassa ajoittain). Hemoglobiini on aina ollut matala, mutta siihen nyt naisilla voi olla muukin syy.

    Varmaan olen tautia sairastanut jo ennen tuota 1970-80-luvun vaihdettakin?

    Sukuni ainoa keliaakikko olen. Keliakian kylkiäisenä saatu osteopenia.

    Nyt olen rautainen nainen, hb viimeksi verta luovuttaesa - ilman dopingia 167!

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s