Miten keliakiasi todettiin?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Paupi 6 viestejä7.1.2011 21:25

    Minulla vatsa oli jatkuvasti sekaisin ja olin painoindeksin mukaan alapainon rajoilla. Lisäksi olin lähes koko ajan väsynyt ja sain kaikki taudit, mitä lähipiirissäni pörräsi. Luettuani lehtiartikkelin keliakiasta menin terveystaloon ja pyysin verikokeita. Vaikka oireeni olivat melko selvät, he epäilivät aluksi jotain pernaan liittyvää sairautta? No, lopulta kuitenkin pääsin kokeisiin ja minulla todettiin alkava keliakia.

    Olen myöskin ainoa keliaakikko suvussani, mutta en suinkaan ainoa, jolla on ruokasairaus. Muun muassa lähisuvusta löytyy fruktoosi-intoleranssia, jonka kanssa on mielestäni vaikeampaa elää kun ei esimerkiksi hedelmiä, marjoja tai makeita vihanneksia saa syödä.. Mutta kaikkeen varmasti tottuu, kunhan on avoimin mielin. Onneksi rakastan laittaa ruokaa!

  • isomummis42 8 viestejä18.2.2011 17:31

    Minulta on viime vuosien aikana löydetty sappirakon tulehdus ja sappikivien poisto, diabetes II, kolesteroliongelma, verenpainongelmat, vatsavaltion aneurysma ja nyt pari viikkoa sitten tehdyssä tähystyksessä keliakia.

    Vatsani on ollut pömppö jo vuosia ja "sadansalamanripuli", vatsakivut ylävatsalla, sietämätöntä käyttää minkäänlaisia vyöllisiä vaatteita tai mitaan kiristävää vyötäröllä.
    Myös selkäsärky aina aamuisin herätessäni.

    Jo vuosien ajan olen yrittänyt saada apua vatsaongelmiin.
    Ihmettelenkin miksi keliaki on se viimeinen mitä lääkäri osaa epäillä?

    Toisellakymmenellä minulla oli joku vatsakatarri ja anemia. Parikymppisenä iski nivelreuma. Rukousparantajan avulla nivelreumani parani kokonaan, se tapahtui juuri ennenkuin piti aloittaa kultahoito.

    Nyt surffaan ruoka-aineviidakossa ja syön jos sopivaa löytyy...

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä18.2.2011 21:52

    Jos on vähänkään epäiltävissä, että olet sairastanut keliakiaa tietämättäsi pitkään ja varsinkin, kun on tuo selkäsärky, kannattaisikohan pyytää lähete myös luuntiheysmittaukseen ? Ettei olisi keliakian lisäksi osteopenia tai osteoporoosikin ? Ei ole tarkoitus maalata piruja seinälle, mutta meitä on täällä muutama päältä viisikymppinen, joilla myös luuntiheys heikentynyt.

  • Kari 364 viestejä14.4.2011 21:41

    Mielenkiintoinen aihe tämä luuntiheys. Se paljasti mulla keliakian osteoporoosin kautta. Olin pari vuotta kunnallisen terveydenhuollon piirissä. Tuona aikana ei systeemiä mitenkään vaivannut luutiheyden uudelleen mittaaminen. Mua kylläkin vaivasi. Uusia työtehtäviä tuli eteen, ja siinä yhteydessä lääkärintarkastus. Eka juttu sieltä oli lähete luutiheyden mittaukseen. Se vaan tuntui lääkäriä kiinnostavan, ja minua. Kerron kyllä tuloksista sitten kun kerrottavaa.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Reetta  719 viestejä15.4.2011 20:12

    Hyvä, että pääsit luuntiheyskontrolliin. Julkisella puolella se tuntuu olevan aika tikkuista, mitä olen muilta osteoporoosia potevilta kuullut.

    Yhdistelmä keliakia ja osteoporoosi taitaa ollaa aihe, joka kiinnostaa työterveyslääkäriä. Omanikin oli "innoissaan" ja laati lähetteen endokrinologille saman tien.

    Toinen osteovaivainen täällä odottaa tietoa, miten Sinulla Kari on luuntiheys muuttunut.

  • Kari 364 viestejä14.6.2011 22:21

    Niin Reetta, sain Terveystalolta luuntiheysraportin viime viikolla. Tänään oli sovittu soittoaika lääkäriltä mulle. Vahvisti raportin tulkintani; alaselässä ja molemmissa lonkissa selkeä aiempi osteoporoosi muuttunut osteopeniaksi. Grafiikassa selvästi vaalealla alueella pisteet kun osteoporoosi on tummaa aluetta. Eli tilanne oleellisesti parantunut. En kyllä itseäni ole rikkonut muuten kuin oikea kantaluu >1 v sitten. Silti nuo selkä ja lonkat huoletti enemmän. Nyt näyttää tilanne paljon paremmalta..siis teoreettisesti. Kipeä kun en ole ollut mistään keliakian vuoksi. Tosin G-ruokaa epäilen joka käänteessä, niissä on keittiöt vielä "oppimiskäyrällä". Eli summa-summaarum paranevasti menee, tablettejakin valoisana vuodenaikana lekuri suositteli ottaan 1kpl 2:n sijaan, ja juustoa ja maitoa. Että silleen aurinkoisin kesäterveisin

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Katco 6 viestejä30.12.2011 20:14

    Oireet voivat todella vaihdella ja olla yksilöllisiä. Itse opin hyvin ikävän kokemuksen kautta, että pitäisi osata hakeutua ajoissa lääkäriin eikä sisulla vain yrittää.

    Minulla todettiin parikymppisenä laktoosi-intoleranssi ja samalla olisi pitänyt myös keliakian löytyä. Se löydettiin 14 vuotta myöhemmin, vasta-ainearvot olivat mm. 250 ja yli 300 eli aika hurjat ja vointi oli kurja. Oireita oli kaikki tyypillisemmät, paitsi että itse kuuluin siihen sarjaan, joka lihoin ja hemoglobiini oli loistava, 143! Olin itse epäillyt keliakiaa jo lähes pari vuotta, mutta kun kaikissa oirekuvauksissa kerrottiin vain laihtumisesta ja huonosta hemoglobiinista ja minä taas keräsin kiloja ja porskutin hyvällä hemoglobiinilla. Rankan keskenmenon jälkeen mm. ripuli-oireet ja väsymys pahenivat, joiden vuoksi hakeuduin lääkärille. Vatsavaivoihin olin jo niin tottunut, mutta se kamala väsymys, joka tuntui sairaalloiselta, pelästytti. Tk-lääkäri epäili ääneen myös stressivatsaa, mutta otatti varmuuden vuoksi keliakiakokeet. Pääsin nopeasti tähystykseen, jossa lääkäri sanoi ettei tarvitse odotella tuloksia, vaan voisin aloittaa heti gluteenittoman dieetin.

    Keskenmenoa ei tietysti voida koskaan varmuudella todeta keliakian aiheuttamaksi, mutta epäilen vahvasti taudin olleen syynä. Veren rautavarastoarvot (ei selviä hemoglobiinista) ja foolihappoarvoni olivat surkeassa jamassa, jotka vaikuttivat ilmiselvästi myös raskauteen.

    Lisäksi minulla oli selittämättömiä niveloireita, joiden vuoksi on otettu useamman kerran reumakokeet eli laittaisin nekin keliakian piikkiin. Ruokavalio, tarkkuus ja nipoilu saivat keliakian aisoihin melkein toiseen tähystykseen mennessä. Tosin pari kertaa gluteenia on tullut popsittua vahingossa 8 keliaakikkovuoden aikana, mutta muuten elän rikasta ja maukasta gluteenitonta elämää

  • Mainos

  • Eddi 2 viestejä4.1.2012 15:44

    Aluksi terveystarkastajalla tarkastaja lähetti terveyskeskukseen lähetteen, sitä kautta verikokeisiin ja sieltä tähystykseen Oli, vaikka toinen arvoista oli vaan 12% koholla.

  • krtek 6 viestejä4.1.2012 18:53

    Olen kärsinyt vatsavaivoista niin kauan kuin muistan. Parisen vuotta sitten asiaa tutkittiin yksityisellä: otettiin verikokeita, pa*kanäytteitä, jne. Mutta _EI_ keliakia-testiä! No viime kesänä pyysin työterveyshoitajalta lähetteen laktoosi-kokeesen ja tulos oli selvä. Olotila ei kuitenkaan helpottanut, joten ostin apteekista sellaisen tee-se-ite keliakia-testin, joka näyttikin heti positiivista. No seuraavana aamuna soitto työterveyshoitajalle, joka ei ollut kuullutkaan mistään itse tehtävästä testistä. "Mutta jos sä nyt sitten haluat ja sen sun oloa helpottaa, niin laitetaan sitten lähete labraan". No kävin verikokeissa ja viikon päästä soittelin tuloksia. Oli työterveyshoitajan mieli ja asenne muuttunut... Totesi vaan, että oli katsellut tuloksia jo edellisenä päivänä ja asiahan on aivan selvä - "Kaikki arvot on ihan tapissa!". Seuraavalle päivälle sain lääkäriajan, joka lähinnä vaan laittoi lähetteen tähystykseen. Tähystykseen olisi ollut 2-3 kk jonot, mutta sain peruutusajan 3 viikon odottamisen jälkeen. Siitä viikon päästä tuli tulokset. Nyt 3 kk gluteenittomalla ja vähitellen alkaa helpottamaan.

  • lorangil 82 viestejä4.1.2012 19:51

    Minulla oli paha anemia monta vuotta. Yläasteelta asti söin rautaa vuosia satunnaisia kuureja. Usko loppui rautakuureihin, kun ei niistä ollut apua. Ja kun tottuu matalaan hemoglobiiniin ei se enää tunnu olossakaan huomattavasti. Sitten lukion jälkeen ammattikorkeakoulun terkkari alkoi kysellä anemiastani ja mainitsi ekaa kertaa keliakian mahdollisuuden.

    Sitten kävin vasta-aineverikokeessa talvella 2009 ja se näytti että keliakia olisi todennäköinen. Varmistus tuli kesällä kun pääsin tähystykseen kesäkuussa -09 ja sitten heinäkuussa tuli tulokset. Olihan siihen jo puoli vuotta ehtinyt vähän henkisesti valmistautua verikokeista lähtien.

    Edelleen hemoglobiinin kanssa on ongelmia. Nyt olen myös herkistynyt gluteenille ruokavaliota noudatettuani. Ennen en saanut suurempia vaivoja. Niitä oireita, joita tuli pidin normaalin ruoansulatuksen vaihteluna.. Mutta nyt jos syön esim. vehnää, niin muutaman tunnin päästä on kaameat vatsakivut.

  • Valerie 1 viesti21.11.2015 13:42

    Mulla oli ollut pari vuotta anemian oireita ja joskus vuosi sitten epäilin kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta en silti ottanut selvää asiasta.
    Viime kesänä kärsin kuivista ja rikkinäisistä huulista monta viikkoa, joka sai minut viimein huolestumaan ja menin lääkärille. Voiteiden lisäksi pääsin verikokeeseen, jossa keliakiaa arveltiin. Sitten menin tähystykseen, jonka jälkeen lääkäri välittömästi sanoi mulla olevan keliakia ja aloitin gluteenittoman kuurin. Tämä oli vasta viime syyskuun alussa, eli olen ollut nyt vasta reilu 2kk gluteenittomalla.

  • sarastus 6 viestejä1.7.2016 15:02

    Viisi kuukautta ennen diagnoosiani olin aneminen ja lievästi vatsavaivainen. Sain samaan aikaan diagnoosin paniikkihäiriöön ja olin niin stressaantunut elämäntilanteestani että vaivat menivät ihan sen piikkiin.
    Vatsavaivat pahenivat hitaasti, Iso-Britannian reissun vaalean leivän ja pastan tankkaus olikin sitten viimeinen tikki; seuraavalla viikolla olin tklääkärillä, sisätautipolilla, mahaultrassa, kaikissa labroissa, paksusuolentähystyksessä.... Viikonloppuna jouduin päivystykseen tiputukseen ja silloin päivystävä lääkäri keksi keliakian mahdollisuuden, arvot olivatkin sitten 42 :---D
    Pari viikkoa meni ennen sitä kamalaa tähystystä (panacodeja, sängyssä makaamista, -5,5kg ja bmi:n lievä alipaino) omatoimisesti gluteenittomalle ja kuukauden kuluttua diagnoosi mustaa valkealla.

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,013s